Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Finns här någon som säljer avelsägg som skickas per post? Vi är intresserade av Plymouth Rock samt American Dominique. Verkar vara knepigt för mig att hitta?!

På alternativ finns det massor som säljer avelsägg per post. Just de raser du letar brukar inte vara helt lätt att få tag på och det brukar vara långa köer, men det finns! Jag står själv i kö på Plymouth rock-ägg. Annars brukar det annonseras på Blocket också, samt att det finns hönsbytardagar lite överallt i landet under vår och sommar!

Här väntas kycklingar om en vecka, om fröken behagar ligga kvar på äggen tiden ut :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Åh tack för svaren, gulliga ni är :)

Jag har plockat bort äggen men hon ger sig inte... , ja till slut ger hon väl upp :p
 
Sv: Stora Hönstråden!

*KL*
Så här fint har mina Dvärg Kochin fått det. nu ska ja bara fixa ute rastgården.
32906026.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ja de är inte helt färdigt, tuppen är höjdrädd så han vill inte sitta högre.
Men nu har ja en sittpinne högre upp.
Ena hönan envisas dock med att sitta längst upp mot den röda väggen.
 
Sv: Stora Hönstråden!

På alternativ finns det massor som säljer avelsägg per post. Just de raser du letar brukar inte vara helt lätt att få tag på och det brukar vara långa köer, men det finns! Jag står själv i kö på Plymouth rock-ägg. Annars brukar det annonseras på Blocket också, samt att det finns hönsbytardagar lite överallt i landet under vår och sommar!

Här väntas kycklingar om en vecka, om fröken behagar ligga kvar på äggen tiden ut :)

Vi har fått tag på 6 st Plymouth Rock ägg som nu ligger i maskinen. Hoppas på små i slutet av månaden :banana:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ja de är inte helt färdigt, tuppen är höjdrädd så han vill inte sitta högre.
Men nu har ja en sittpinne högre upp.
Ena hönan envisas dock med att sitta längst upp mot den röda väggen.
Lyft upp dem på kvällen så lär de sig att det är ganska trevligt uppe på pinnen.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Igår fyllde jag upp min lilla kläckare med följande:

6 stycken ägg från stor svart silkeshöna.
6 stycken ägg från Ica (Ekologiska)
7 stycken ägg från min egen fock med rir (för kunds räkning)

Tänkte lysa första gången på onsdag kväll, ska bli så spännande:laugh:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jo hönerna sitter ju så högt upp de kan, men tuppen vill inte sitta högra än 1 meter. Så har en pinne 1 meter upp också.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Igår fyllde jag upp min lilla kläckare med följande:

6 stycken ägg från stor svart silkeshöna.
6 stycken ägg från Ica (Ekologiska)
7 stycken ägg från min egen fock med rir (för kunds räkning)

Tänkte lysa första gången på onsdag kväll, ska bli så spännande:laugh:

Spännande med Ica-äggen, du får jättegärna rapportera efter du lyst hur många av dem som är befruktade :)

Mina hönsafiningar lägger sig nog inte för att ruva förräns i sommar (hoppas hoppas) och då tänkte jag peta in lite eko-ägg under en av dem också :angel:
 
Sv: Stora Hönstråden!

se hit alla ni med höns hemma!

har funderat på att bygga ett hönshus nu i sommar. hur stort skall det enligt er erfarenhet vara för 6 höns av stor ras(jag har inte kollat lagen ännu, utan vill höra er först). de ska slippa ut både lösa och i rastgård.

ni som byggt eget: hur har ni isolerat?? och annars oxo löst konstruktionen på huset? hur högt i tak bör det vara?

och vilken ras tycker ni skulle vara bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Hönstråden!

Eftersom mitt vanliga "hönsvetarställe" har databasfel passar jag på att fråga er här...

Mina höns har slutat värpa lagom till påsk... och jag har ingen aning om varför?? De är pigga och matglada, en av dem ligger i ett tomt rede och surar, men resten "hönsar omkring" precis som vanligt. Jag kan inte hitta någon ohyra heller.

Kan det vara för att det plötsligt har blivit kallt igen här? Vi har ca 14 - 18 minusgrader om nätterna och de senaste veckorna har jag haft dörren till hönshuset öppen om dagarna för lite frisk luft och vårsol (givetvis när det varit plusgrader). Ingen verkar vara förkyld eller liknande, men kanske blev det för stor omställning med kylan plötsligt igen? Jag har slagit på värmelampan ute hos dem nu igen eftersom vattnet fryser annars.

Någon som har andra ideér? Bör jag vara orolig för att de är sjuka på något sätt? Kan jag behandla förebyggande, ifall att det skulle vara t.ex. rödkvalster som jag inte sett?
 
Sv: Stora Hönstråden!

se hit alla ni med höns hemma!

har funderat på att bygga ett hönshus nu i sommar. hur stort skall det enligt er erfarenhet vara för 6 höns av stor ras(jag har inte kollat lagen ännu, utan vill höra er först). de ska slippa ut både lösa och i rastgård.

ni som byggt eget: hur har ni isolerat?? och annars oxo löst konstruktionen på huset? hur högt i tak bör det vara?

och vilken ras tycker ni skulle vara bra?

Lagen tillåter ganska många hönor per kvadratmeter, alldeles för litet tycker jag. Mitt hönshus är ca 20m2 + en rastgård på det dubbla. Till taket kan det nog vara 2,40 eller liknande, jag hade gärna haft högre i tak.

Själva hönshuset är ett gammalt garage med spån och halm-isolering i väggarna. Runt det senare insatta fönstret är det vanlig gul isolering. Något som jag tycker är viktigt är att se till att ha ett bra golv som är lätt att städa och skura av, trädgårdsplattor, betong eller ett riktigt bra trägolv. Ventliation är också himla bra, hönsbajs luktar inte hallon :)

Översta sittpinnen är ca 1,50 från golvet och den nedersta ca 10 cm högre än skottkärran för att det ska gå snabbt och lätt att rengöra plattan under sittpinnarna. Jag har redan på golvet och på ca 1 meters höjd (med luckor så att man kan plocka ägg utan att behöva gå in i själva hönsdelen)

Jag har en liten flock på 8 stora svart/guld Wyandotte (två tuppar + 6 höns) men planerar att utöka med vita/silver Wyandotte och ev, även Plymouth Rock. För min del var valet av ras ganska enkelt då jag ville ha höns för både kött och äggproduktion, samt vackra fjädrar till flugbindning :) Egenruvade kycklingar hade varit kul också, men jag har en kläckare som jag använder till "köpeägg" Funderar dock på ett par dvärgkochin som "ruvmaskiner" :D

Vilken ras du ska ha beror helt på vad du vill ha hönsen till... :) En del ruvar gärna, andra värper lite större ägg och andra är bra även till köttproduktion. Kombinations- och köttraser växer långsammare, blir större och tyngre och äter förstås mer än de mindre raserna som ofta gärna ruvar, t.ex. dvärgkochin och silkeshöns.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Hej nu har jag en något knölig fråga...
Har Du använt dig av "Quelex flussig tropfmittel" mot oyra på höns & i hönsstallar?
Ja, jag vet att det är förbjudet i sverige men det är det enda som faktiskt biter på ALL ohyra.
HAr köpt hem lite från Tyskland men missade bruksanvisningen med dosering & min tyska är under all kritik så har du några tips kring detta meddel vore jag glad om du kunde svara mig ;-)
Tack!
/I
 
Sv: Stora Hönstråden!

Mina höns har slutat värpa lagom till påsk... och jag har ingen aning om varför?? De är pigga och matglada, en av dem ligger i ett tomt rede och surar, men resten "hönsar omkring" precis som vanligt. Jag kan inte hitta någon ohyra heller.

Så här gjorde mina hönor för några veckor sedan. Det "smittar" då en höna börjar sura- under ruvperioden lägger hon ju inga ägg.
Jag hade en liten kochin som låg på ägg i den vevan & de andra fick stora ruvsjukan. Vi fick inte ett ägg på tre veckor! :mad:

Så varje dag gick jag & hivade ut dem ur redena & tillslut lyfte jag helt sonika ut redna & satte ditt en korg som de fick tampas om. Tillslut började välja andra alternativ ist för att ruva & sedan började äggen att komma igen.

Du kan ju öka värmen lite i hönshuset men jag tycker inte att det ska vara varmare än 10 grader för då dras de mot ruvandet igen.

Ohyran kan jag inte utala mig om men har de lus syns det ofta på äggen som får små prickar på skalet.

Hade du wyandotte?
Själv har jag dvärg wyandotte silversvart randade & guldsvartrandade.

Lycka till!:banana:
/I
 
Sv: Stora Hönstråden!

japp jag har guld/svartbandade wyandotter, och får hem avelsägg från silver/vit om ett par veckor :banana:

Jag tror att det var kylan som ställde till det för dem. Jag har låtit ytterdörren vara stängd om dagarna nu, och satt värmelampan på timer och i går fick jag hela tre ägg igen! Surhönan ligger fortfarande kvar i ett tomt rede dock... Varmare än +10 blir det inte, vi har svinkallt här uppe i norr... suck.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Härligt!! Mina höns är urkassa ruvare... :) Gav ett gäng ägg till surhönan ändå, hon har legat en dryg vecka i tomt rede så jag tänkte vad tusan.. efter två dagar hade hon fotat ut fyra ägg så nu (eller i går i alla fall) ligger hon bara på fyra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 415
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 764
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 743
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp