Bukefalos 28 år!

Stora Hönstråden!

Sv: Stora Hönstråden!

Vad fina höns du har, Tuva-Li! Jag är faktiskt lite sugen på att ta in två-tre hönor av några större raser, tex Plymouth Rock / New Hampshire / RIR, för att få lite större ägg än vad mina dvärgkochins kommer ge... vi får se vad vårens hönsbytardagar har att erbjuda :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Tackar :laugh:

Jag såg "på det andra forumet" (som jag heller inte kan leva utan :p )att du annonserade lite rasförslag. Jag kan absolut rekommendera New Hampshire om du vill ha stora och många ägg. De och RIR värper kring 300 ägg per år, helt otroligt tycker jag. Min blivande "RIR-leverantör" sa att de slår hennes värphybrider på fingrarna, lätt ;)

NH-hönorna är mysiga och lugna, Krita-Maja sitter gärna i knäet och somnar, medan Maskros-Fia följer mej som en hund.
PR-hönorna är likadana, hoppar upp i knäet och småpratar, helt orädda. Man kan vända dem uppochner och klia dem på magen och de säger ingenting :p

Annat är det med Åsbo... Pratglada men flaxiga och lättskrämda.

Men det är ju mina erfarenheter av "mina" hönor. Kan säkert skilja mellan individer.


Visst är hönsbytardagarna löjligt roliga att springa runt på :angel: Var i Brantestad och hittade mina NH-hönor där.
Jag kände mej som en unge i en godisaffär med veckopengen i fickan. Jämfört med hästeriet är ju höns otroligt billigt... Tuppar får man i det närmaste gratis, hönor för tjugolappen och uppåt. Om man nu inte ska ha genbanks-ras-fjäderfä.

Jag såg i din blogg att du investerat i boken "Höns", det är min bibel :bow:
Annars är jag lite besviken över att det inte finns fler BRA hönsböcker faktiskt. Hästböcker finns det ju en miljard av, men hönsböckerna kan man ju räkna på en hand. Och då är hälften av dem inte speciellt bra tycker jag. Ras-boken (vad den nu heter) hade ju inte med rätt så många raser, bland annat skånsk blomme som är en stor sv lantras. Tråkigt.

Det här blev långt :angel: men man kan ju kackla i en evighet om höns...
 
Sv: Stora Hönstråden!

Det finns faktiskt väldigt mycket hönsböcker att få tag på bara man vet var man ska leta. Var tvungen att räkna mina fjäderfäböcker. (om höns, ankor och gäss) Blev en aning förskräckt när jag upptäckte hur många de var. 51 st:o.
Jaja, är man bokoman så är man. De flesta av dem är på engelska och nån enstaka är på tyska. Svenska böcker har jag 9st.

Kolla på adlibris eller hör med SRF vad de har för böcker till salu. Har även hittat lite böcker på antikvariat:laugh:.

Det finns massor med böcker kvar som jag bara måste ha. Ska bara hitta dem först.;)

Jag har faktiskt några böcker som jag tänkt sälja. Bla, en om Rhode Island Red och en om New Hampshire.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag såg "på det andra forumet" (som jag heller inte kan leva utan :p )att du annonserade lite rasförslag. Jag kan absolut rekommendera New Hampshire om du vill ha stora och många ägg. De och RIR värper kring 300 ägg per år, helt otroligt tycker jag. Min blivande "RIR-leverantör" sa att de slår hennes värphybrider på fingrarna, lätt ;)
OJ! Så många? Det var som tusan... då kanske man skulle sikta in sig på några New Hampshire eller RIR då... kul!
 
Sv: Stora Hönstråden!

katie och Tuva-Li: Visst är det roligt med hönsböcker! :bow: Själv har jag nämnda "Höns" av Karin Neuschütz som jag tycker är enormt bra hittills, och även "Hönsboken" av Anders Jansson. Precis som Tuva-Li har jag "Höns" som husbibel här hemma :)
 
Sv: Stora Hönstråden!

'Höns' är riktigt bra. Vet inte vem som har min just nu bara. Antingen min syster eller mamma. De är självklart fjäderfäfrälsta de med.:p

Jag har väl ingen av mina hönsböcker som är min 'bibel' just nu 'men' som den käre Tony Irwing säger;) jag har en favorit bland ankböckerna. 'The Domestic Duck':love:. Den är så bra och vilka bilder sen.

Just nu håller jag på och läser 'Breeding Leghorn'. Lite tråkig med alla svartvita bilder men intressant ändå.

Har av någon anledning tom en bok om strutsuppfödning:bump:. Varför vet jag inte:grin:, har inte tänkt starta med såna stora pippisar.;)
 
Sv: Stora Hönstråden!

katie och Tuva-Li: Visst är det roligt med hönsböcker! :bow: Själv har jag nämnda "Höns" av Karin Neuschütz som jag tycker är enormt bra hittills, och även "Hönsboken" av Anders Jansson. Precis som Tuva-Li har jag "Höns" som husbibel här hemma :)


Lade ut en annons med de böckerna jag inte ska ha kvar. Möjligt att jag har fler men orkar inte leta just nu.
Ska gå ut till mina typpor:love: istället.
 
Sv: Stora Hönstråden!

Men de är inte på svenska väl? Annars hade ju både NH och RIR-böckerna varit intressanta.

Du som läst en massa, finns det någon du kan rekommendera som är av samma kaliber som "Höns? :bow:
 
Sv: Stora Hönstråden!

antwerptupp.jpg


Var tvungen att testa med en bild på min Antwerpentupp.

Tack 'söstra' för hjälpen, nu kan jag äntligen lägga in bilder.
:bump::banana::bump::banana::bump:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Men de är inte på svenska väl? Annars hade ju både NH och RIR-böckerna varit intressanta.

Du som läst en massa, finns det någon du kan rekommendera som är av samma kaliber som "Höns? :bow:

NH är på tyska och RIR är på engelska.

Ja det finns faktiskt en bok som ligger på samma nivå som 'Höns' men den är på engelska.
9036615925.jpg

The complete encyklopedia of chickens
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ehh, jag har 3 st av dina hönsböcker :o

The complete encyclopedia of chickens
Poultry for anyone
sen är det nog Höns också, den ligger någonstans förmodligen sönderdregglad:angel: (av mig, inte Jonas)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Svenska böcker har jag 9st.

Vilka böcker är detta förresten? Kanske man kan få något tips om någon man inte sett ännu. :idea:

Om du har dem i närheten vill säga, och har tid och lust att skriva en rad om vad de heter :bow:
 
Sv: Stora Hönstråden!

Ehh, jag har 3 st av dina hönsböcker :o

The complete encyclopedia of chickens
Poultry for anyone
sen är det nog Höns också, den ligger någonstans förmodligen sönderdregglad:angel: (av mig, inte Jonas)


Så det var där mina böcker var.;) Höns misstänkte jag att du eller mamma hade men inte de andra två.
Trodde att det var jag som lagt dem på ett bra strategiskt ställe igen:p.

Antar att det är mamma som har 'Hönsraser' då?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Vilka böcker är detta förresten? Kanske man kan få något tips om någon man inte sett ännu. :idea:

Om du har dem i närheten vill säga, och har tid och lust att skriva en rad om vad de heter :bow:

Ska bli;).

*Höns
*Hönsraser
*Höns som hobby
*Sveriges allmänna Fjäderfäavelsförenings HÖNSBOK (från 1929)
*Sveriges allmänna Fjäderfäavelsförenings HÖNSBOK (från 1948)
*Friska fjäderfä
*Fjäderfäskötsel
*Höns och andra fjäderfän
*Hönsskötsel på rimligt vis
 
Sv: Stora Hönstråden!

TS,
jag förstår inte varför ni inte kan använda riktigt hönsnät?

LIA

Riktigt hönsnät är så tungt. På en hönsgård på närmare 250 kvm måste man ha en massa reglar för att nätet inte ska svacka. Ett mjukt nät borde man kunna fästa i staketstolparna och runt en björkstam som står mitt i den blivande hönsgården. För man vill ju kunna gå in i hönsgården också.


En helt annan fråga: Om man har ett par tre ankor i hönsgården också - kan de bo i samma hus eller vill ankorna ha ett eget hus?
 
Sv: Stora Hönstråden!

Jag antar att man ändå måste bygga under?
15x15 m t ex med en björk i mitten och 4 stående reglar med reglar mellan i toppänden borde väl fungera bra? Då är det samtidigt lätt att slå dit extra sittpinnar, upphäng för vattenautomat mm.

Fördelen med metallnät är att det håller längre än plastdito plus att det även håller klättrande rovdjur på utsidan.


Ankor? Det enda jag vet om dom är att kompisens inte alls ville gå in någonstans. Det var ett attans besvär varje kväll. Vad det berodde på vet jag inte.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Stora Hönstråden!

En helt annan fråga: Om man har ett par tre ankor i hönsgården också - kan de bo i samma hus eller vill ankorna ha ett eget hus?
Den erfarenheten jag har av ankor så visst, de kan bo tillsammans med hönorna men ankor grisar ner något förb***at om det finns tillgång till vatten i huset.
Så jag antar att det bästa vore att ha ett eget litet krypin för ankorna.
(Mammas mignoner går snällt in i sitt hus på kvällen när man kommer med matbyttan.)
 
Sv: Stora Hönstråden!

Höns är kul, verkligen beroendeframkallande! :DVi har en hel hög... Närmare 50, alla kycklingar inräknade...

Några av dem...

brahmatuppen televinken
23426364.jpg

brahmahönan Ingrid med sina må av raserna gotlandshöna, appenzeller spetshättad och holländsk vithätta:
23646009.jpg

Två gotlandskycklingar:
23573060.jpg

Bohusläns-dals svarthöns
23615466.jpg

appenzeller spetshättad
21379094.jpg

pärlhönskycklingarna:
23203403.jpg


Just nu bor alla fjäderfän lite huller om buller, men vi bygger nytt hönshus på 28 kvadrat, så snart ska det väl vara ordning och reda! :D
 
Sv: Stora Hönstråden!

Idag fick hönsen och ankorna en behandling de inte räknat med. Två mordlystna blodtörstande:grin: Jack russellvalpar på 6½ veckor smet med mig in i gården när jag skulle mata fjäderfäna.
Det var ett herrans liv en stund. Till slut fick djuren äta ifred när jag bar ut monstrena. (de gick in i gården själva men vägrade gå därifrån)

Här är det Alba som ska ge en dv.kochinhöna på nöten.
HPIM1993.JPG


För att se fler bilder på valparnas raid i sommargården gå in här: http://leghorntokig.blogspot.com/
 

Liknande trådar

  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
132 856
Senast: ameo
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 918
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 193
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp