Bukefalos 28 år!

Stora kostnader efter vargangrepp

Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Det lär inte hjälpa så värst - det blir färre som blir drabbade men de som drabbas påverkas ungefär som tidigare. Vargen jagar inom sitt revir och så gör jagaren, sammanfaller vargrevir och jägares revir så blir det per automatik mindre byten. Det är inte så att bördan av att ha varg sprids jämnt i hela landet så att alla jägare får bidra lite.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Inte de friskaste och starkaste, alldeles för farligt för den egna flocken- därför väljs svagare djur SOM REGEL ut. En kunskap som jägare saknar.

Som regel ja men dom tar friska också så det är nog jämlikt med jägaren.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Som regel ja men dom tar friska också så det är nog jämlikt med jägaren.

Kan aldrig bli jämlikt, de friskaste och starkaste överlever i ett vargrevir så länge de är just friskast och starkast- jägarna skjuter många gånger, fel individer.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Kan aldrig bli jämlikt, de friskaste och starkaste överlever i ett vargrevir så länge de är just friskast och starkast- jägarna skjuter många gånger, fel individer.

Nu menar jag att vargen inte enbart tar friska djur för det gör den inte och jägaren skjuter inte enbart sjuka djur.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja men då får väl människan gå in och hjälpa till (som vi är så duktiga på)

Man vill undvika utplantering av djur, det ställer till problem, bäst fungerar det med stabila revir med erfarna ledare som lärt sig vara skygga. Det är för övrigt osunt att bygga vargstammen på konstgjordandning.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Är det någon slags tävlan om vem som "har" flest vargar?

Sedan är jag faktiskt förundrad över hur skickliga vissa utger sig vara på att tolka spår efter vilda djur. Till och med myyyycket skickligare än de som har det som sitt yrke... :angel:

Nej absolut inte!

Det var en fråga! Jag var nyfiken eftersom vi skall ha en ensam vandrande varg här ner och ser spår efter den så ofta.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Oj vad du tar i. Jag har också bott här större delen av mitt liv, bortsett från en period då jag utforskade den stora staden. OCH regionen från Siljan och öster-/söderut räknas inte som glesbyggd, finns heller inga såna bidrag att söka för den regionen.

Norr om Furudal och väster om Mora där börjar den regionen du pratar om. Skogarna öster/söder om Siljan är inte så offantligt stora, jag har kört sjukbil i hela länet i många år så jag vet och jag har varit på dom mest bortglömda platser du kan tänka dig. Det du INTE SER är alla byar som ligger i "skogarna" och som kopplar samman samhällena. Visst är det lite "ödemark" här och där emellan, men inte tillräckligt "stora" för att vargar ska hålla sig där för sig själva. Dom rör sig på mkt STORA områden. Där den största koncentrationen av vargrevir finns, i Siljansregionen och ner mot Falun, Borlänge, Hedemora och Säter, DÄR har vi också störst koncentration av byar och samhällen.

Sen var det inte i just ditt område som en varg besökte en skola och det blev ramaskri och till slut sköt man den vargen? Då hade den/dom synts till lite här och där i byarna runt om i flera veckor innan.

Du snackar en massa goja Solis och har antagligen inte aning om vad som pågår runt din egen knut.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Nej, inte det minsta.
Vargen jagar för att få mat. Jägaren dödar som hobby. Ärligt talat, med hänvisning till rubytoos inlägg också, VEM är det som är lustmördare egentligen?

Det är väl ingen som påstår att människan är något trevligt djur? Det är ju bara att se till hur vi producerar kött, dvs djuruppfödning i hall och slaktning av dessa!

Sedan, handen på hjärtat, hur många av oss får egentligen tillgång till viltkött? Annat än en liten liten del, inköpt för dyra pengar i någon välsorterad livsmedelsbutik. Det mesta kött vi äter är nöt, fläsk och kyckling.
Det är alldeles utmärkt om naturen kan få sköta sig själv i största möjliga mån. Och det hjälper rovdjuren till med.

Jag har full tillgång till viltkött och därför så försöker vi att endast äta det just med tanke på den andra djurhanteringen som finns men å andra sidan så är det väl en annan diskussion.

Vill man så går det lätt att få tag i viltkött genom att kontakta de jägare som finns.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Beslut om skyddsjakt har tagits när det gäller den varg som har rivit 30-talet får i sydöstra Skåne (Fränninge/Brösarp) denna höst. Men beslutet verkar vara svårt att genomdriva eftersom det överklagas gång på gång på gång (av Föreningen Nordulv?).

Så det där med skyddsjakt verkar ju inte fungera i praktiken.

Nej tyvärr, det är ju det som är problemet överallt i hela landet där man får problem, vargarna hinner komma tillbaks och döda om och om igen innan maskineriet har malt klart. Dessa "vargförsvarare" förstår inte att dom skapar en situation som till slut blir ohållbar och bidrar därför själva till att vargprojektet helt riskerar att kollapsa.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Man vill undvika utplantering av djur, det ställer till problem, bäst fungerar det med stabila revir med erfarna ledare som lärt sig vara skygga. Det är för övrigt osunt att bygga vargstammen på konstgjordandning.


Ja så är det, det springer nog en och annan djurparks varg ute i våra skogar redan.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Ja jag vet faktiskt inte om jag skall vara ärlig. Varg tillhör inte södra delarna av Sverige eftersom man under många år sett till att utveckla samhället till ett mkt begränsat utrymme i de regionerna.

Om utvecklingen får man tycka vad man vill men det är svårt att ändra och gå tillbaka till 1800 talet då varg var utbrett och hade utrymme att leva.

En svår fråga

Ja, det är verkligen en svår fråga, men vargen har inte funnits någonstans i Sverige (bortsett från någon enstaka vandrare) på mycket länge. Jag tror inte det finns nån region som är redo och förberedd för detta. Vi har överallt byggt upp våra samhällen utifrån att dom inte finns. Överallt där vargen far fram och river tamdjur, rör sig i byar och samhällen och visar sig allmänt oskygga, kommer det att bli problem och ingen kommer att tycka att vargen hör hemma just där. Därför tycker jag det är bra ändå att den sprider ut sig, då ökar förståelsen eftersom fler människor involveras. Till slut kanske vi kan enas om hur vi ska ha det.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Personligen så är min erfarenhet när folk bedömer någon som klok/sansad/seriös etc i en debatt med två sidor så handlar det mest om att man råkar ha samma åsikt och då är det mer ärligt att berömma den istället.


Nja, jag tycker om varg - om det nu är det du åsyftar - och jag tycker det är ganska coolt att vi har varg i Sverige. Blev du förvånad nu?

Men jag tycker också att man måste vara pragmatisk och inse att vargen faktiskt kan ställa till problem. Fast försöker man påpeka det för en vargvärnare - då får man huka sig inför attacken:D
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Vem här menar att vargen inte ställer till problem? På den punkten är förmodligen alla eniga. Här i denna diskussionen är det snarare vargmotståndarna som är oresonliga. Där låter de snarast som vi går emot en ekonomisk katastrof om vi har vargar. I början av tråden skrevs det exempelvis att kobönder är så rädda för vargangrepp (där vargar förmodligen ligger nära botten på listan vad djuren kan råka ut för) att de lägger ner, vi skulle få importera allt kött osv.

Kan du nämna någon här som anser att vargen inte kan ställa till problem?
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Sen var det inte i just ditt område som en varg besökte en skola och det blev ramaskri och till slut sköt man den vargen? Då hade den/dom synts till lite här och där i byarna runt om i flera veckor innan.

Menar du den vargen som haltade och visade sig vara skadeskjuten? Det fanns alltså en högst rimlig förklaring till den vargens beteende men det pratades det inte så mycket om.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Men jag tycker också att man måste vara pragmatisk och inse att vargen faktiskt kan ställa till problem. Fast försöker man påpeka det för en vargvärnare - då får man huka sig inför attacken:D

Hur läser du då?

Visst finns problem men inte olösbara. Kan du svara på min andra fråga, svaret blir ju extra intressant efter ovan påstående.
 
Sv: Stora kostnader efter vargangrepp

Där låter de snarast som vi går emot en ekonomisk katastrof om vi har vargar. I början av tråden skrevs det exempelvis att kobönder är så rädda för vargangrepp (där vargar förmodligen ligger nära botten på listan vad djuren kan råka ut för) att de lägger ner, vi skulle få importera allt kött osv.

Precis, ordagrant "våra barn och barnbarn kommer inte ha mat på bordet".:laugh:

Att kött kan importeras billigare än det vi producerar i Sverige beror nog mer på långt högre ställda djurskyddskrav och vinter, djuren ska ha mer dyrt skydd och foder än andra länders möjlighet till mer åretruntgående ute.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Allt fler katter drabbas av bakterien salmonella, enligt Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Företag som sedan senaste reformen av jordbruksstöden inte fått direktstöd på grund av att de haft fel verksamhet vid sidan om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurinspektör som fått föreläggande för att sakna tillstånd för sin hästhållning får rätt i förvaltningsrätten. Hästhållningen anses...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp