Stora Resetråden

Hade nästan glömt att även jag varit på Island!! :o
Älskade det karga landskapet, föll mig utmärkt i smaken!
Var där på skolresa och vi åkte i mars då det snöade lodrätt... Vilket förstörde lite, och det var inte så fritt att göra vad man ville.
Men fick se alla kända platser (lagunen, geysrarna, vattenfallen, glaciärer...) och red faktiskt också men bara en timmestur :(.
Så absolut att jag vill tillbska igen, i mer friare form ;)
 
Jag skulle vilja resa mycket mer och mer spontant (typ plötsligt över en helg för att flyget var billigt eller så) men det är en hel del logistik inblandat bara för att lämna landet :p Sambon vill helst inte åka någonstans när han är ledig men som tur är har jag vänner/kollegor som gärna reser. Nu har vi snöat in på de brittiska öarna och var i Edinburgh förra året och London för ett par veckor sedan. Planen är Dublin nästa år och om någon har tips om vad vi ska göra där tar jag tacksamt emot det. Irländsk pub är väl det vi hittills kommit på :D Gärna någon utflykt till "landet" också men inget bilkörande, vi får alla tillräckligt med skrämselhicka bara av att åka taxi på fel sida av vägen.

Jag har inte så många drömresmål men tycker att det är roligt att se hur "vanligt" folk bor och har därför gärna hakat på de EU-projekt vi haft på jobbet där man sedan fått bo i familj under besöken hos varandra. USA för att titta på hästar och ridning skulle vara roligt men känns som ett evighetsprojekt att spara ihop medel till. Berlin vill jag också till, Tyskland över lag gillar jag. Amsterdam verkar roligt och under uppväxten hade jag en kompis som pratade holländska hemma så det hade varit roligt att höra på riktigt.
 
I början av maj var jag och besökte en gammal vän i Riga. Fantastiskt charmig liten stad och mitt första besök i Baltikum. Det är en salig blandning av hus från gamla Sovjet, traditionella träkåkar, helt absurt besmyckade sekelskiftes våningar och nybyggda glaskomplex. Mitt i det så är Letterna ett väldigt trevligt och jordnära folk med en mäktig matkultur, om man gillar kött och potatis ;)

Nästa resa blir för att hälsa på två andra gamla vänner i Finland. En i Helsingfors och en i Tampere (eller Tammerfors på svenska). En rätt så spontan resa som jag bokade för bara några timmar sedan då jag hittade en långhelg i mitt jobbschema. Det ska bli väldigt kul att se Helsingfors som vuxen och inte som motvilligt, tonårigt bihang till föräldrarna :p Tampere har jag fått beskrivet för mig som Finlands motsvarighet till Manchester, vilket inte säger mig någonting. Min vän bor egentligen längre norrut så Tampere är en kompromiss för att ingen av oss ska slippa åka i flera timmar för bara en helg.

I Augusti så har jag lyxen att bli bjuden på en resa till Island. Min älskade mamma och jag ska under en vecka ha vår bas i Reykjavik och därifrån ge oss ut på dagsturer till fots och till häst. Jag har haft korsförhör med en kompis som bott i Reykjavik och har en lång lista på restauranger att tillbringa kvällarna på.

Den resan jag egentligen ser mest fram emot, vilket också är den resan som är mest osäker, är en drömresa till Kuba i November. Det finns massor av faktorer som gör att jag egentligen inte alls borde åka. Det är mitt i terminen, det är tillsammans med mitt ex och det innebär att alla sommarjobbspengarna och troligen mer därtill ryker på ett bräde. Samtidigt är Kuba ett av mina absoluta drömresmål och dessutom ett land i kraftig förändring. Chansen att se det land jag drömmer om kanske inte finns kvar om fem-tio år.

Och sen så finns det dessutom tidiga planer på en upprepning av den Östeuropaturné som jag och ett par kompisar gjorde 2011. Det skulle i så fall vara nästa sommar och innebära en rundtur i Balkanländerna, både länder vi missade senast och några favoriter i repris.
 
Åh, då finns det ett gammalt kgb-center i Vilnius som är väl värd ett besök. Man får bl.a se fångrummen, testa sitta i cell m.m. Väldigt intressant!

Kan väl tillägga att dottern är fascinerad av historiska händelser, som andra världskriget etc. Tänkte direkt att eventuellt besöka koncentrationsläger, typ Auschwitz, men jag vet inte om jag skulle fixa det! :crazy:

Tips: Terrormuseet i Budapest.
 
I Augusti så har jag lyxen att bli bjuden på en resa till Island. Min älskade mamma och jag ska under en vecka ha vår bas i Reykjavik och därifrån ge oss ut på dagsturer till fots och till häst. Jag har haft korsförhör med en kompis som bott i Reykjavik och har en lång lista på restauranger att tillbringa kvällarna på.

Rekommenderar tapas barinn i reyjkavik, tapas på isländska typ. Samt glass-stället som ligger nere i något underligt hamnkvarter. :D
 
I år har jag varit en helg i Wien, drygt fem veckor på Algarvekusten och tre veckor i bodrum. Mycket sol med andra ord :).

Nästa resa är tänkt till Paris, en weekend med shopping, kultur och massa bakverk är tanken. Med mamma - mitt bästa resesällskap.

Drömresan skulle vara nya Zeeland. Skulle vilja resa runt och titta på naturen där. Men för en sån resa saknar jag i nuläget en reskamrat och är inte så sugen på att göra den resan på egen hand.
 
Jag kan varmt rekommendera att bilsemestra på Gotland sista veckan i maj om man är ute efter lugn och ro. Det är bara vi och ett par pensionärer som turistar. Det är inte alla cafe, loppisar eller saker som har öppet. Men tillräckligt. Vi har kört runt, stannat vid olika naturreservat och vandrat runt bland raukar, ängar och kalkugnar. Läst böcker och fikat.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 953
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 704
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp