Stora Resetråden

Jag var på Island sommaren 2013 och kommer absolut åka tillbaka. Helt underbart land och kombinationen exotisk natur men en hemtam, "nordisk" feeling är svårslagen. Vi red i sex dagar runt vulkanen Hekla, därefter hyrde vi bil och körde från Reykjavik via Snöfjällsnäs till Västfjordarna. Skulle gärna besöka norra och östra Island också. På Island blir man tillslut blasé på fantastiska vattenfall och breathtaking vyer. Nu hade vi det för Island ganska otypiska vädret soligt och +20 grader de flesta av våra 14 dagar på ön, så när vi väl fick dimma och +8 grader som är mer typiskt tyckte vi att det var ganska mysigt :).

1082573_10151571890751662_2114756327_o.jpg


922076_10151571889261662_601287212_o.jpg

550977_10151571893646662_1629587347_n.jpg


Min nästa planerade nöjesresa är Kenya/Tanzania i feburari nästa år. Vi börjar med två dagar i Nairobi på egen hand, därefter åker vi med guide för att bestiga Mount Kenya, efter det blir det safari i Serengeti och Ngorongoro och avslutas med lättsam vandring i Massajernas betesområden i Loliondo. Det blir min absolut dyraste resa hittills men det ska bli spännande att se en ny kontinent.

I höst kommer jag bo i England (området kring Reading väster om London) för att jobba.
 
Inte for att Lofoten ar ett drom resemal for mig, men en 9 dagars foto kurs dar kanner jag mig allt lite avundsjuk pa.O_o

Det känns otroligt kul och inspirerande och jag ser verkligen fram emot den :). Det är en kompis som är en fantastisk fotograf och som varit uppe och fotat landskapsbilder vid Lofoten flera gånger som håller i kursen, tror vi blir totalt 6 personer
 
Vilken trevlig tråd! Kul att läsa varför folk tycker om vissa platser och varför de vill åka till vissa andra.

Jag har ett stress år med resande med jobbet!

Är i Australien just nu. Sju veckor i Melbourne, fem veckor i Canberra. Jag föredrar Canberra :love: Mycket mer natur som är mer lättillgänglig, ser en massa Cockatoo's och papegojor varje morgon på vägen in till jobbet. Har försökt ta mig runt lite på helgerna, men jag är rätt sliten känns det som så det är lite tungt. Ska försöka övertyga min huskamrat att vi behöver åka och kolla efter näbbdjur i helgen i alla fall.

Ska till Borneo i två veckor i Juni, en vecka konferens och den andra veckan ska jag försöka ordna upp en massa papper och annan logistik runt mitt fält arbete. Har aldrig varit dit förut så hoppas jag får tid att kolla efter grodor på kvällarna.

En vecka i Tioman (Malaysia) i Juli för att hålla koll på en massa studenter så de inte har ihjäl sig i regnskogen.

Ska till Cambridge sista veckan i Juli, mest för att komma över jetlag innan en veckas konferens i Montpellier.

Sen har jag faktist semester i fyra veckor i Sverige :bump: (ska mest renovera huset, så det blir nog inte så lugnt. Förutom en helg i Nottingham för ett bröllop).

Tillbaka till Singapore efter det för en massa jobb stress :cautious:
 
Imorgon åker till Gotland för en vecka. Vi ska se hingstsläppet på lojsta och bila/vandra runt

I Augusti ska vi fjällvandra i Jämtland och i vinter vill jag åka till madeira.

Har en massa resmål på min önskereslista, tex Mongoliet, Island Irland, pripyat, moskva, Istanbul, Cappedochia, Australien.

Jag kom iväg till min absoluta drömresmål, Tobago i vintras och vill gärna dit igen.
 
Jag var på Island sommaren 2013 och kommer absolut åka tillbaka. Helt underbart land och kombinationen exotisk natur men en hemtam, "nordisk" feeling är svårslagen. Vi red i sex dagar runt vulkanen Hekla, därefter hyrde vi bil och körde från Reykjavik via Snöfjällsnäs till Västfjordarna.

Underbara bilder! Vi var i västfjordarna förra sommaren och jag kände liksom spontant när planet landade i Isafjördur att detta är ju min plats på jorden. Trots vädret, så var det liksom head over heals förälskelse. :p

Under själva vandrandet hade vi sånt här väder typ hela tiden, men det var fantastiskt ändå! Lite svårt att navigera bara. Haha!

DSC00306_zpsx3l0uhhp.jpg


Sista dagen fick vi finväder!
DSC00503_zpstc7wzvqv.jpg


DSC00561_zps0dlxndui.jpg


DSC00563_zpsczpgayrv.jpg


Dessa gynnare såg vi dagligen, alldeles underbara fjällrävar!
DSC00382_zpslmm6b11k.jpg
 
@Inglorion - Oj jäklar vad du reser! :p Verkar som om det är en del av ditt vardagsliv/jobb?

Hur ofta reser ni andra? Vi försöker komma iväg en gång per år på en längre semester 10-14 dagar nått sånt. Någon weekend här och där blir det men inte så långt bort. Oftast typ köpenhamn eller hem till mamma på åland. :D Det måste ju klaffa med kattvakt och hästvakt och sådär. Så för oss blir sommarresan liksom "årets äventyr", något som vi är jävligt pepp inför.
 
Jag har rest rätt mycket i jobbet och fått möjlighet att besöka många fascinerande platser. Bland de mer minnesvärda finns Kapstaden, New York, Las Vegas (med Hooverdammen och Grand Canyon), Miami, sjöarna i norra Italien, Kina (Beijing, Shanghai, Hong Kong mm), Japan, nästan alla europeiska länder mm. Men jag är en nyfiken själ och skulle väldigt gärna vilja se ännu mer av världen omkring.
Bland drömresorna finns:
  • Bilsemester kors och tvärs genom USA i 6-8 veckor, inklusive ett tjugotal specifika delmål
  • Safari i Kenya/Tanzania/Sydafrika
  • Hurtigruten
  • Grönland
  • Transsibiriska järnvägen
  • Jamaica
  • Sibirien
  • Sjöflygplan genom Kanada och Alaska i några veckor
  • Nya Zeeland och Tasmanien
  • Macchu Picchu
 
@Inglorion - Oj jäklar vad du reser! :p Verkar som om det är en del av ditt vardagsliv/jobb? .

Ja typ. Fast det blir ju inte precis samma som om man är på semester. Fast ibland tror jag att jag får se fränare grejer (i mina ögon då :D ). Taiwan förra året var fränt, var och besökte två labb så de tog med mig ut till sina fält projekt och visade mig alla grodor :) Hade jag aldrig fått se som turist. Däremot skulle de mata mig med konstig mat hela tiden :cautious: Tur att man inte är kräsmagad så man inte skämde ut sig :D

Efter att ha sett alla bilder och läst allas berättelser vill jag åka till Island nu!

Det andra målet jag har är att gå Pacific Crest Trail, jag och en vän har en plan när vi är klara med våra doktoranderna och behöver rast i några månader för att återhämta oss :D
 
Jag har en treveckorssemester i Panama bokad under hösten, det ser jag fram mot!
Innan blir det småresor, var beror på jobb. Jag brukar om möjligt förlänga jobbresor med ett dygn eller två om jag gillar resmålet.
 
Min syster fyller 30 i vinter så vi ska fira henne genom en resa till Puerto Rico. Vi velade angående Kap Verde ett bra tag men det kändes aldrig rätt. Valet föll på PR tack vare billigt direktflyg. Nu återstår att läsa på lite och boka boende :)
 
(har vi nån sån så säg till, så får moderatorn ta bort denna..)

Jag älskar att höra om folks reseplaner, och efteråt höra deras reseberättelser och se bilder. Så här tänkte jag att vi kan prata resor, tips, planer osv. Vilken är er nästa planerade resa? Vilken är den senaste avklarade resan och vad är drömresemålet? Osv osv. Shoot:

Jag har förälskat mig i Grekland!!
Har varit där tre gånger, och i sommar är det dags igen! (Besök 1: Lefkas med sambon, 2: Kefalonia m sambo dotter och vänner, 3: Karpathos m sambo dotter och vänner)

Fjärde ön att besöka blir Samos! För första gången reser vi bara jag sambon och dottern, och det ska bli så skönt! Sällskap är trevligt men är man själva kan man rå om sig själv lite mer och bestämma vad man själv vill göra hehe. Inbillar mig att det ska bli skönt iaf!

Det jag söker på min perfekta greklandsresa är lugn och ro, en liten by med strand och några trevliga tavernor. Sen hyr vi bil ett par dagar och ser oss omkring på ön. Mer behöver jag inte, och vad gäller just Grekland så vill jag inte ha några stora hotellkomplex eller all inclusive. Grekland har så vänliga människor, god mat och härlig atsmosfär så jag vill inte sitta på hotellet mer än nödvändigt ;) Årets hotell är familjeägt och har 9 lägenheter, liten pool och gångavstånd till stranden.. paradiset för mig!

Har tidigare rest till tex egypten och där var stooort hotell och all inclusive perfekt och jätteskönt! (vågade oss inte på maten utanför hotellet och det var jobbigt med alla inkastare längs gatorna). Ren sol och badsemester.
Grekland vill jag trosa omkring i, se på naturen, hitta små byar, äta på olika ställen varje dag....

Min bästa resa hittills är den till Kefalonia 2013... Jag förälskade mig i hotellet, hotellägarna, utsikten, stranden, maten, ön, sevärdigheterna... Har bestämt att besöka en ö om året (i bästa fall) och sen om några år göra återbesök på favoriten och stanna lite längre tid (1 v är lagom med litet barn i dagsläget). Kefalonia leder än så länge hehe.
 
Kanske ska beskriva min drömresa också ;)
Finns platser jag absolut vill se och det är bla ngn del av USA och Australien. Älskar jag England, bara varit London men skulle vilja besöka engelska kusten.. fått för mig att jag skulle trivas bra i England :D

Men drömmen är nog ändå en paradisstrand med vit sand och palmer, knappt en människa och en hängmatta.... Typ ngn karibisk ö!
 
Sambon och jag planerar resa till kreta eller Rhodos i höst. Vi har inte bestämt vilket än. Vi var på Rhodos vid den tiden på året för två år sen och var mycket nöjda. Detta skulle i så fall bli en annan del av ön.
Själv är jag nyfiken på kreta, verkar finnas mycket fint där. Vi får se vad det blir.

Ett resmål jag är nyfiken på är Kap Verde. Och då öarna med vulkaner och så, inte de mest turistiga.
Och sen älskar jag Island. Varit där flera gånger och skulle vilja visa sambon denna underbara ö. Vi får väl se när/om det blir av.

Grymt nyfiken på Svalbard också.
Och skulle gärna ta en tur till Norges fjällvärld (fastlandet alltså). Var -99 senast så det var ett tag sen.

Jag har några kollegor som ordnar geologiresor, bla till Island ;) Man behöver inte vara geolog för att fatta, deras upplägg är populärvetenskapligt (och resorna populära, de blir fort fullbokade). Jag skulle gärna åka på deras resa "Vin&Vulkaner" till Frankrike :D
 
Jag åker ju till Turkiet dem 6/6 och blir över midsommar, men har börjat oroa mig för värmen. Har lätt för att svettas, kommer jag att svettas bort? Borde man ta en siesta över de varmaste timmarna?
 
Det brukar bli 4-5 utlandsresor per år med jobbet, men inte så mycket privat. Precis som @Hyacinth försöker jag dock förlänga resan om det är ett resmål som jag är intresserad av. De senaste åren har jag besökt en del av de forna öststaterna och Slovenien och det utforskar jag gärna mer. Särskilt intresserad är jag av Kroatien och Bosnien-Hercegovina. Den enda privata resan som jag har inplanerad i år är Berlin i september, men funderar på att även åka någonstans i samband med att jag fyller 40 i höst. Sedan går jag och hoppas på att en vän i Uganda ska gifta sig. Jag var bjuden till hans bröllop för två år sedan, men det sköts på oklara grunder upp.
 
Ja typ. Fast det blir ju inte precis samma som om man är på semester. Fast ibland tror jag att jag får se fränare grejer (i mina ögon då :D ). Taiwan förra året var fränt, var och besökte två labb så de tog med mig ut till sina fält projekt och visade mig alla grodor :) Hade jag aldrig fått se som turist. Däremot skulle de mata mig med konstig mat hela tiden :cautious: Tur att man inte är kräsmagad så man inte skämde ut sig :D

Efter att ha sett alla bilder och läst allas berättelser vill jag åka till Island nu!

Det andra målet jag har är att gå Pacific Crest Trail, jag och en vän har en plan när vi är klara med våra doktoranderna och behöver rast i några månader för att återhämta oss :D
Island ska du åka till. Jättefin, spännande natur (OK kom ihåg den, när du vandrat över ett lavafält i timmar och bara väntar på att Modorsportar ska tona upp sig i fjärran. Och varför bygger man en tunnel under en fjord i ett av världens mest jordbävningsdrabbade områden? För att skrämma hobby-geologer?) och 99% genomtrevliga människor (det måste vara något de stoppar i maten). Väldigt mycket är tillgängligt - köpa utflykter är inget problem. Har man tråkigt knatar man ner till busstationen och åker någonstans. Väg 1 går runt hela ön. Kolla tipsen på turridningsfirmor på Islandshäst sidan här på Buke. (Är jag sur över att jag inte kom iväg nu i sommar? Nu när vi skulle till norra Island vid midsommartid, där alla stora häftiga valar är så här års? Är jag sur? Hell yes!) Nästa gång ska jag till Vestmannaöarna och flyga litet flygplan till norra delen av landet eller till Grönland (har du varit på Island en gång så blir det åtminstone i drömmarna flera gånger)
 
Jag har några kollegor som ordnar geologiresor, bla till Island ;) Man behöver inte vara geolog för att fatta, deras upplägg är populärvetenskapligt (och resorna populära, de blir fort fullbokade). Jag skulle gärna åka på deras resa "Vin&Vulkaner" till Frankrike :D
Oh kan du PM:a deras namn? Snälla!

(Jag reste med Livslångtlärande på Geovetenskapen på Stockholms Universitet till Las Vegas och öknarna i Sydvästra USA - magiskt! Jag trodde inte att jag skulle virra runt i 35 graders värme och kolla in kemisk vittring och allehanda kryp vid gränsen mellan USA och Mexico. Inte heller att det skulle vara så kul. I år åker jag med dem och kollar vulkanlämningar på Azorerna)
 
Har åkt några gånger med HorseXplore. Nu senast till Mexico. Tidigare till Irland, Ungern. Ridsemester är det bästa, oavsett vart man åker.
141618060583054400_resized.jpg
 
Bra initiativ till tråd. Jag har ju tillbringat halva våren i Palestina (nåja, till viss mån Israel också men föredrar faktiskt Palestina). Helt awesome och kan verkligen rekommendera att åka dit, men då mer än som en vanlig turist. Jag är ju både religion och historieintresserad så jag fick mitt lysmäte. Red en del också. Hur som helst, otroligt trevligt folk (palestinierna då) och jag har fått vänner för livet. Bortsett från att man ska vara lite försiktig efter fredagsbönen då det kan bli lite sammandrabbningar och israeliska soldater överallt, vilket man blir ganska van vid, märker man inte mycket av konflikten (vi studerade ju visserligen fredsarbete och jag var ju med FN och andra organisationer en del så vi såg ju lite mer av den, men vi valde ju inte heller att blunda för den, många turister gör väl tyvärr det). Kan rekommendera alla att resa dit. Själv hoppas jag komma dit nästa sommar igen, om Israel släpper in mig på flygplatsen vill säga... Lite bilder;
ridning10.jpg

dag1.jpg
11043422_1565000653789372_4404008699342041566_o.jpg

ton.jpg
j51.jpg
dc3b6d10.jpg
demonstration8.jpg
dag13.jpg
mur3.jpg
ton5.jpg
j21.jpg

Annars är ju Malta det land jag åker till. Har mannen där som jobbar och en del projekt, fast nu får vi se när jag kommer iväg nästa gång då jag är helt överhopad med jobb här hemma. Tittar en del på östeuropa också. Och Newmarket. Men men, just nu kommer jag ingenstans. Det gör dock inte så mycket, Sverige är fint på sommaren det också. Har dock bokat en sådan här billig bussresa i Turkiet i vinter men kan återkomma till den om jag vågar åka.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 953
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 702
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
728
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp