Bukefalos 28 år!

Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

För mig låter det ändå helt obegripligt.
Jag slänger nog i snitt en normalstor och två små soppåsar (för kattsand) per vecka. Sorterar papper, kartong, plast, glas och metall. Kompost har kommunen inte börjat med.
Nu har jag ju ensamhushåll men...
Jag slänger ungefär två-tre soppåsar i månaden. Har sophämtning varannan vecka och ibland är tunnan tom.
Förut körde sopbilen in och hämtade min tunna men jag har pratat med dem så de vet att de inte behöver ta min tunna om den inte står ute vid vägen.

Jag sorterar benhårt.
All plast i plaståtervinning, från minsta lilla lock. Allt glas och all metall. Kompost till komposten. Papper och kartong dit det ska.

Sedan blir det inte mycket mer? Tejp, mixade förpackningar med plast och metall, lläkemedelskartor

Plaståtervinning slänger jag däremot stup i ett. Har en fyrkantig återvinningshink med plastkasse i och den blir full snabbt.
 
Får erkänna att jag nog brukar diska av stekpannan direkt utan att torka ur fettet först. Får skärpa mig! Flytande fett ska ju gå jättebra att lägga direkt i gröna påsen, får hälla det värsta direkt dit och sen kanske torka resten innan jag diskar. Gillar dock inte att slänga en massa hushållspapper heller..

Det enda vi har svårt att få till sortering på är just växtdelar. Av ngn anledning ska de ju inte till gröna påsen (jag har lite svårt att förstå skillnaden på typ vissna tulpaner och en del grönsaksrester, men så är det ju tydligen) men i vårt återvinningsrum finns kärl för trädgårdsavfall där man kan slänga sånt. Dock svårt att få plats med alla återvinningskärl inne. Vi har för gröna påsen, restavfall, plast, papper, kartong, metall, glas, pant och en samlad för elektronik/batterier/glödlampor (sorterar dessa på plats i återvinningsrummet). Vet inte hur jag ska lyckas klämma in ytterligare ett kärl för "trädgårdsavfall" också..
 
Sedan blir det inte mycket mer? Tejp, mixade förpackningar med plast och metall, lläkemedelskartor
Slänger du inte materialmixade förpackningar och läkemedelskartor i återvinningen?

Man sorterar dem efter materialet som är störst viktmässigt. T.ex. läkemedelskartor i plast med metallfolie på baksidan ska i plaståtervinningen. :)

….........

Förut när jag sorterade nässpraysflaskor i glas (Nasoferm) så trodde jag inte att hela korken gick att ta loss men den går att skruva loss :up:
 
Slänger du inte materialmixade förpackningar och läkemedelskartor i återvinningen?

Man sorterar dem efter materialet som är störst viktmässigt. T.ex. läkemedelskartor i plast med metallfolie på baksidan ska i plaståtervinningen. :)

….........

Förut när jag sorterade nässpraysflaskor i glas (Nasoferm) så trodde jag inte att hela korken gick att ta loss men den går att skruva loss :up:
Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
 
Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
Jag brukar gissa, är mest blisterkartor jag slänger och plasten är ju tjockare än metallen så tror att plasten väger mest.
Sen slänger jag många nässpray och i spraygrejen är det ju en liten metallfjäder som inte går att ta bort så den hamnar i plasten också.
 
Jag får villigt erkänna att vi är jättedåliga på att sopsortera men ändå blir det bara kanske 2 max 3 soppåsar i veckan.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan slänga en om dagen om det inte är så att man slänger ut den för minsta lilla som är där i.
Eller om man har soppåsar i storlek med hundbajspåsar.
 
Varje gång jag öppnar en ny säck foder till hundarna häller jag över fodret i en annan tunna med lock och sen använder jag den tomma säcken som är i plast för att fylla på med plastavfall. Kattmatsburkarna sorteras i en kasse för sig. Har jag mycket tomglas så sorterar jag färgat glas för sig och vitt glas för sig, annars åker allt i samma IKEA-kasse och jag sorterar på plats. En påse för batterier, en påse för glödlampor, papper för sig, textilier för sig och sen in med allt i bilen när jag åker för att storhandla.
 
Aha ska man? Jag känner mig alltid osäker på blandade material. Hur ska man veta vilket material som är störst viktmässigt? Eller ska man liksom höfta lite utifrån vad som känns rimligt?
Vissa man är osäker på kan det stå i texten typ under innehållsförteckning m.m. "Förpackningen sorteras som plastmaterial" (min chipspåse)

Ja, gissa det troligaste om du är osäker. Är det papper/plast där båda delarna är stora så brukar jag riva isär dem om det är görligt. Plast-metall har lärt mig att det i regel bara är tunna skikt av metallen, så man kan utgå från att plasten är mest, om man inte tydligt ser att det är annorlunda. Komplex odelbar, oidentifierbar blandning brukar också vara mycket plast i för det mesta.
 
Jag stör mig på de förpackningarna som är i blandade material... och så stör jag på mig att vårt kök inte byggdes med återvinning i tanken. Det var inte lika mycket sånt när huset byggdes i slutet av 70-talet... får inte plats med allt under vasken och vill inte ha sopor,ja, återvinning är också sopor, inte vackert, stående framme i köket).
 
Får erkänna att jag nog brukar diska av stekpannan direkt utan att torka ur fettet först. Får skärpa mig! Flytande fett ska ju gå jättebra att lägga direkt i gröna påsen, får hälla det värsta direkt dit och sen kanske torka resten innan jag diskar. Gillar dock inte att slänga en massa hushållspapper heller..

Det enda vi har svårt att få till sortering på är just växtdelar. Av ngn anledning ska de ju inte till gröna påsen (jag har lite svårt att förstå skillnaden på typ vissna tulpaner och en del grönsaksrester, men så är det ju tydligen) men i vårt återvinningsrum finns kärl för trädgårdsavfall där man kan slänga sånt. Dock svårt att få plats med alla återvinningskärl inne. Vi har för gröna påsen, restavfall, plast, papper, kartong, metall, glas, pant och en samlad för elektronik/batterier/glödlampor (sorterar dessa på plats i återvinningsrummet). Vet inte hur jag ska lyckas klämma in ytterligare ett kärl för "trädgårdsavfall" också..
Tulpaner och inomhusväxter kan innehålla gifter/antiväxtmedel osv, det vill man tydligen inte kompostera om jag förstått det hela rätt :)
 
Det enda vi har svårt att få till sortering på är just växtdelar. Av ngn anledning ska de ju inte till gröna påsen (jag har lite svårt att förstå skillnaden på typ vissna tulpaner och en del grönsaksrester, men så är det ju tydligen) men i vårt återvinningsrum finns kärl för trädgårdsavfall där man kan slänga sånt.
Kan vara att man inte vill få med blomjord (mördar kvarn e.dyl. det ska gå igenom) eller större träaktiga saker (rötas inte bra) så det är säkrast att hålla prydnadsväxter helt utanför.
Risk för fel om det blir för detaljerade instruktioner till folk. Och vissa folk i villor hade nog börjat smyga med orimligt mycket från trädgården med ursäkten växt som växt.
Tror de som gör instruktionerna behöver tänka mycket utifrån hur man får de sämsta sorterarna att undvika de värsta felen.
 
Kan vara att man inte vill få med blomjord (mördar kvarn e.dyl. det ska gå igenom) eller större träaktiga saker (rötas inte bra) så det är säkrast att hålla prydnadsväxter helt utanför.
Risk för fel om det blir för detaljerade instruktioner till folk. Och vissa folk i villor hade nog börjat smyga med orimligt mycket från trädgården med ursäkten växt som växt.
Tror de som gör instruktionerna behöver tänka mycket utifrån hur man får de sämsta sorterarna att undvika de värsta felen.
Men vaf ... kan man inte lägga blommor, jord osv i biologiska påsen alltså? Då har jag alltid gjort fel. Å andra sidan har jag sällan växter.
 
Men vaf ... kan man inte lägga blommor, jord osv i biologiska påsen alltså? Då har jag alltid gjort fel. Å andra sidan har jag sällan växter.
Det kan ju vara olika på olika ställen vad man tillåter.
Beroende på vad de gör med avfallet och hur restprodukterna är tänkta att användas efteråt.
 
Det kan ju vara olika på olika ställen vad man tillåter.
Beroende på vad de gör med avfallet och hur restprodukterna är tänkta att användas efteråt.

Jag har för mig att snittblommor kan slängas i den biologiska påsen (papperspåse) men inte trädgårdsavfall eller krukväxter. Men jag kan ha fel.
 
Jag stör mig på de förpackningarna som är i blandade material... och så stör jag på mig att vårt kök inte byggdes med återvinning i tanken. Det var inte lika mycket sånt när huset byggdes i slutet av 70-talet... får inte plats med allt under vasken och vill inte ha sopor,ja, återvinning är också sopor, inte vackert, stående framme i köket).
Har du pyttelitet under vasken?
Jag har normalstort, dvs 2 luckor. Får plats med grön påse/kompost, restavfall, glas, metall, plast och kartong där. Man kan ju inte ha stora kärl men många mindre funkar jättebra :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
356
Senast: Rie
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
964
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp