Bukefalos 28 år!

Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

Du kan slänga husjållspappret du drar av fett, såsrester m.m i den gröna påsen :) det blir finfin biogas!
Hmm, jag var ganska säker på att man inte fick slänga hushållspapper i gröna påsen. Måste kolla upp!

Edit. I min kommun får man inte slänga hushållspapper bland matresterna. Om hushållspappret är torrt ska det tydligen sorteras som papper och om det är blött/kletigt med matrester ska det gå som restavfall..
 
det ni kallar biologiskt måste vara det som hos oss går under beteckningen äcklet, dvs den bruna kompostpåsen som ibland fylls snabbt och ibland tar en vecka att fylla
Vi sorterar det mesta men problemet är att få med det till återvinningen :)
 
Jag vet inte vad du menar med grön påse. Vi har en papperspåse där biologiska sopor ska slängas.
Ursäkta, jag trodde sammanhanget gjorde det uppenbart att jag pratade om biologiskt avfall/matrester.
Här får man bara slänga matrester där, inga växter eller annat. Även snittblommor ska gå som trädgårdsavfall.
Är nog väldigt olika det här :)
 
Hmm, jag var ganska säker på att man inte fick slänga hushållspapper i gröna påsen. Måste kolla upp!

Edit. I min kommun får man inte slänga hushållspapper bland matresterna. Om hushållspappret är torrt ska det tydligen sorteras som papper och om det är blött/kletigt med matrester ska det gå som restavfall..
Hos oss får man slänga det om man torkat mat med det. (enkel, logisk regel :))
Att det inte passar om man torkat glykol och spillolja är uppenbart.
 
Hos oss får man slänga det om man torkat mat med det. (enkel, logisk regel :))
Att det inte passar om man torkat glykol och spillolja är uppenbart.
Okej!
Olika regler överallt, tänk så enkelt det hade varit om det vore lika ;)

(Jag försöker alltid ”skaka av” matresterna från hushållspappret ner i gröna påsen och så slänger jag resten som restavfall)
 
Angående hushållspapper: vi har papperspåsen till kompost och här står det att man med fördel kan lägga hushållspapper i komposten för att undvika att det blir så blött i påsen. Tidningspapper är också ok för att undvika detta. Efter en och annan olycka där man lyft påsen och botten stannat kvar eller fallit ur när man lyfter upp den och ska kasta i soptunnan och man tvingas städa marken är nu rutinen: ny påse-tidningspapper vikt lite fint i botten-kasta matrester. Tacksam att de är ok med sånt här :D
 
Jag har blivit åtutad en gång när jag sorterade all plast som plast, detta var tydligen väldigt fel; man får bara sortera plastförpackningar i plasten för att de företag som tillverkar plastförpackningar får betala en "straffavgift" som ska gå till återvinning av plastförpackningarna. Är det någon som har koll på vad som gäller kring det? Jag har alltid trott "plast som plast" liksom (jag har ingen uppdelning här hemma mellan hård vs mjukplast, utan endast plast).
 
Hmm, jag var ganska säker på att man inte fick slänga hushållspapper i gröna påsen. Måste kolla upp!

Edit. I min kommun får man inte slänga hushållspapper bland matresterna. Om hushållspappret är torrt ska det tydligen sorteras som papper och om det är blött/kletigt med matrester ska det gå som restavfall..
Där ser man!
Jag tog för givet att de kommuner som använder sig av gröna påsen har likvärdiga anläggningar och samma krav på innehållet.
 
Jag har blivit åtutad en gång när jag sorterade all plast som plast, detta var tydligen väldigt fel; man får bara sortera plastförpackningar i plasten för att de företag som tillverkar plastförpackningar får betala en "straffavgift" som ska gå till återvinning av plastförpackningarna. Är det någon som har koll på vad som gäller kring det? Jag har alltid trott "plast som plast" liksom (jag har ingen uppdelning här hemma mellan hård vs mjukplast, utan endast plast).
I förpackningsinsamlingen lägger man bara förpackningar. Återvinningen av förpackningarna finansieras av att de som producerar och säljer dem betalar en avgift (inte "straff", men i proportion till mängden de pytsar ut - för att ge incitament till att minska den och välja bättre material). Konteinrarna som står vid mataffärer etc. är för förpackningar (enbart)

Omhändertagandet av övriga hushållssopor finansieras med avgifter på fastighetsägarna. Det betalar dels sopbilarna som hämtar vid bostäderna, dels ÅVC där även grovsopor, miljöfarligt m.m. tas omhand. Den sorteringen görs i andra kategorier. Och varierar mellan kommunerna vilka kategorier som sorteras.

Så en konservburk ska till metallen i förpackningsinsamlingen. Och en trasig stekpanna ska till metallen på ÅVC.
En smörbytta ska till plasten i förpackningsinsamlingen. Och en uttjänt badbalja ska oftast i brännbart eftersom den plasten oftast inte sorteras separat. Men för att veta säkert måste du kolla vad som gäller i din kommun.
 
I förpackningsinsamlingen lägger man bara förpackningar. Återvinningen av förpackningarna finansieras av att de som producerar och säljer dem betalar en avgift (inte "straff", men i proportion till mängden de pytsar ut - för att ge incitament till att minska den och välja bättre material). Konteinrarna som står vid mataffärer etc. är för förpackningar (enbart)

Omhändertagandet av övriga hushållssopor finansieras med avgifter på fastighetsägarna. Det betalar dels sopbilarna som hämtar vid bostäderna, dels ÅVC där även grovsopor, miljöfarligt m.m. tas omhand. Den sorteringen görs i andra kategorier. Och varierar mellan kommunerna vilka kategorier som sorteras.

Så en konservburk ska till metallen i förpackningsinsamlingen. Och en trasig stekpanna ska till metallen på ÅVC.
En smörbytta ska till plasten i förpackningsinsamlingen. Och en uttjänt badbalja ska oftast i brännbart eftersom den plasten oftast inte sorteras separat. Men för att veta säkert måste du kolla vad som gäller i din kommun.
På "min" smörbytta står det att den ska sorteras som pappersförpackning, men det är kanske olika för olika märken?
 
På "min" smörbytta står det att den ska sorteras som pappersförpackning, men det är kanske olika för olika märken?
Mina messmörspaket är av hårdplast.:)
Jag menar så klart att "plastbyttor" ska i plasten, inte andra. Ber om ursäkt ifall exemplet var otydligt.

Förr fanns de som delades också, där yttre kartongen var gjord för att lätt kunna rivas av från en inre plastdel. Vet inte om de är kvar?
 
Här har jag nu sett vid två tillfällen att någon slängt vuxenblöjor i containern för plastförpackningar (containrarna är ofta rätt fulla och de genomskinliga plastpåsarna med innehåll har vid båda tillfällen suttit som en propp i ett av hålen :yuck:
Visst, plast är det ju.. Men inte i den bemärkelsen väl? :yuck:
 
Angående hushållspapper: vi har papperspåsen till kompost och här står det att man med fördel kan lägga hushållspapper i komposten för att undvika att det blir så blött i påsen. Tidningspapper är också ok för att undvika detta. Efter en och annan olycka där man lyft påsen och botten stannat kvar eller fallit ur när man lyfter upp den och ska kasta i soptunnan och man tvingas städa marken är nu rutinen: ny påse-tidningspapper vikt lite fint i botten-kasta matrester. Tacksam att de är ok med sånt här :D
Ja jag läste att de kommuner som tillåter hushållspapper i bioavfallet pfta gör det för att pappret ska suga upp vätska. I min kommun är biopåsen i plast och klarar vätska bra och då vill de inte ha med pappret. Stod ngt om att pappret inte tillför ngt till biogasen och att det då ska sorterad på annat sätt..
 
Jag har blivit åtutad en gång när jag sorterade all plast som plast, detta var tydligen väldigt fel; man får bara sortera plastförpackningar i plasten för att de företag som tillverkar plastförpackningar får betala en "straffavgift" som ska gå till återvinning av plastförpackningarna. Är det någon som har koll på vad som gäller kring det? Jag har alltid trott "plast som plast" liksom (jag har ingen uppdelning här hemma mellan hård vs mjukplast, utan endast plast).

Det gäller väl all sopsortering? Gammal syltburk i glas är ok att slänga men inte glasvasen som råkade gå sönder. Det är väl förpackningsindustrin som sponsrar sopsorteringen och därför är det bara förpackningar som får slängas där. Glasvasen som gått sönder ska man egentligen köra till en större återvinningsstation och slänga? Eller har jag missuppfattat det?
 
Där ser man!
Jag tog för givet att de kommuner som använder sig av gröna påsen har likvärdiga anläggningar och samma krav på innehållet.
Jag tolkar det som att pappret visserligen inte gör ngn skada men heller inte tillför ngt. Jag bor i Linköping och tekniska verken här verkar strikta med sorteringen ;)
 
Ja jag läste att de kommuner som tillåter hushållspapper i bioavfallet pfta gör det för att pappret ska suga upp vätska. I min kommun är biopåsen i plast och klarar vätska bra och då vill de inte ha med pappret. Stod ngt om att pappret inte tillför ngt till biogasen och att det då ska sorterad på annat sätt..
Ja det kan jag tänka mig. Vi hade försök med gröna påsen förra vintern pga påsar frös fast i kärlen också men det verkade inte hända mer. Då använde jag inte heller något papper.
 
Det gäller väl all sopsortering? Gammal syltburk i glas är ok att slänga men inte glasvasen som råkade gå sönder. Det är väl förpackningsindustrin som sponsrar sopsorteringen och därför är det bara förpackningar som får slängas där. Glasvasen som gått sönder ska man egentligen köra till en större återvinningsstation och slänga? Eller har jag missuppfattat det?
Alltså allt detta kommer som en chock för mig! Jag har alltid tänkt ”material som material” inte beroende på förpackning.
 
Det gäller väl all sopsortering? Gammal syltburk i glas är ok att slänga men inte glasvasen som råkade gå sönder. Det är väl förpackningsindustrin som sponsrar sopsorteringen och därför är det bara förpackningar som får slängas där. Glasvasen som gått sönder ska man egentligen köra till en större återvinningsstation och slänga? Eller har jag missuppfattat det?
Men vad töntigt :arghh: jag har mina sorteringssoptunnor som de hämtar varannan vecka. Pajar ungarna något glas åker det ner där, punkt. Jag vägrar åka till tippen för att de inte anser att mitt övriga skräp som ryms i tunnorna jag betalar för inte är förpackningar. Då får de hitta på en annan lösning på det.
 
Apropå det där med att inte spola ner fett i avloppet: Alla förpackningar ska ju sköljas ur innan man slänger dem, det står alltid att de ska vara rena innan de kastas i återvinningen. Då måste man ju skölja ut fett och annat i avloppet? Det går ju inte att skrapa ur varje uns av innehållet. Och ska man börja diska allt med hett vatten och diskmedel, blir det ju miljöpåverkan det med, omän på ett annat sätt.

Fö gnäller jag ofta på att det är så svårt att hälla ner skräpet i återvinnings-containrarna. för glas och metall består här av ett långt, UPPÅTLUTANDE rör som man måste sticka hela armen genom för att slänga sina burkar, en efter en. JÄTTEkul när de som sagt inte är helt rena och torra, och kanske rätt många (vi pratar exempelvis kattmatsburkar...) . Jag fattar ju att djur, fåglar och andra ovälkomna inte ska kunna ta sig in i containern, men ändå.....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: Rie
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
989
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp