Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

Apropå det där med att inte spola ner fett i avloppet: Alla förpackningar ska ju sköljas ur innan man slänger dem, det står alltid att de ska vara rena innan de kastas i återvinningen. Då måste man ju skölja ut fett och annat i avloppet? Det går ju inte att skrapa ur varje uns av innehållet. Och ska man börja diska allt med hett vatten och diskmedel, blir det ju miljöpåverkan det med, omän på ett annat sätt.

Fö gnäller jag ofta på att det är så svårt att hälla ner skräpet i återvinnings-containrarna. för glas och metall består här av ett långt, UPPÅTLUTANDE rör som man måste sticka hela armen genom för att slänga sina burkar, en efter en. JÄTTEkul när de som sagt inte är helt rena och torra, och kanske rätt många (vi pratar exempelvis kattmatsburkar...) . Jag fattar ju att djur, fåglar och andra ovälkomna inte ska kunna ta sig in i containern, men ändå.....
Nej, de behöver inte vara RENA. Men de ska vara tomma.
Att man ska behöva göra ren dem är en myt. Har stått en del i media om detta skapligt nyligen?
 
En grej jag ännu inte orkat googla fram ar den ska slängas är braständare. Har glömt att fråga varje gång jag varit till tippen. Har nu en halv systemkasse med sådana samlade under ett antal år.

Jag tänder i pannan med braständare och det blir en del tomma sådana eftersom jag köper billigast möjliga. Hittar jag ett berg med tändare för 10 kr styck så köper jag ett halvdussin ;)

De är ju i metall och plast. Vete katten vad som är mest.
 
Hos oss har vi färgsortering, vilket har fått oss att sortera duktigt. Vi separerar allt hemma; plast, metall, pappersförpackningar, kompost osv, i påsar med olika färg. Vi slänger sen allt i samma soptunna, och sopbilen känner av vart påsarna ska när den tömmer. Mycket smart! =)
Påsarna får vi gratis o är bara att hänga ut en på brevlådan när man behöver påfyllning. :)
 
En grej jag ännu inte orkat googla fram ar den ska slängas är braständare. Har glömt att fråga varje gång jag varit till tippen. Har nu en halv systemkasse med sådana samlade under ett antal år.

Jag tänder i pannan med braständare och det blir en del tomma sådana eftersom jag köper billigast möjliga. Hittar jag ett berg med tändare för 10 kr styck så köper jag ett halvdussin ;)

De är ju i metall och plast. Vete katten vad som är mest.

Är inte de farligt avfall? Det är väl gas?
 
Smidigt och efterblivet, hållbarhetsmässigt sett.
Njaej men det kräver att avloppsystemet är utformat efter att dela upp och utvinna biomassan och näringsämnena. Man använder det kvarnade på samma vis som vi använder det som slängs i kompostpåsen oftast till att göra biogas. Men det krävs anläggningar som kan hantera avloppsvattnet för biogasanvändning och det är det få kommuner som har. Så det är lika miljövänligt som annan hantering av organiskt avfall, bara en annan metod.
 
En grej jag ännu inte orkat googla fram ar den ska slängas är braständare. Har glömt att fråga varje gång jag varit till tippen. Har nu en halv systemkasse med sådana samlade under ett antal år.

Jag tänder i pannan med braständare och det blir en del tomma sådana eftersom jag köper billigast möjliga. Hittar jag ett berg med tändare för 10 kr styck så köper jag ett halvdussin ;)

De är ju i metall och plast. Vete katten vad som är mest.
Fyll på dem istället! Mer miljövänligt och blir billigare i längden :)
 
Som jag skrev i en tidigare tråd så finns det inte någon grovsortering i mitt hus. Allt slängs i de där gröna kärlen. Det finns glas och metall några kilometer härifrån. Och sedan den stora anläggningen ännu några kilometer bort. Jag har ingen bil och det finns inte på kartan att jag kan sopsortera. Så ja, det blir en soppåse inte en om dagen men relativt ofta. Jag bodde ju tidigare i Bollnäs bostäder och där fanns det tre kärl i köket där man skulle sortera. Men sedan hamnade allt i de gröna kärlen, så varför man skulle sortera har jag ingen aning om.
 
Man har försökt lansera eländet i runt tio år, men det har inte riktigt tagit sig.

Googlade och fann den här sidan, som jag tror instinktivt är förtäckt reklam (utan att fördjupat mig i siten)
http://www.enlagomdosgront.se/2010/10/08/avfallskvarn/
Vitsen med avfallskvarn är ju att matrester ska åka till reningsverket och där bli rötslam, eller vad det nu kallas. Sen vidare till biogasanläggning eller annat lämpligt ställe.
Vet inte om det är så fortfarande men förut skickades rötslammet från Hammarby sjöstad i Sthlm upp till malmfälten för att täcka slagghögar. I Aitik finns en eller flera stora högar som numera är gröna och inte grå.
 
Ni som bara slänger en soppåse i veckan eller ännu mer sällan, tycker ni inte att det blir äckligt att spara sopor så länge?
Jag bor ensam, men slänger sopor minst varannan dag. Jag har några små, miljövänliga påsar (inte plast) som jag tar ut varje eller varannan dag. Det motsvarar nog en välfylld ica-kasse per vecka, men uppdelat på 3-4 småpåsar.
 
Vitsen med avfallskvarn är ju att matrester ska åka till reningsverket och där bli rötslam, eller vad det nu kallas. Sen vidare till biogasanläggning eller annat lämpligt ställe.
Vet inte om det är så fortfarande men förut skickades rötslammet från Hammarby sjöstad i Sthlm upp till malmfälten för att täcka slagghögar. I Aitik finns en eller flera stora högar som numera är gröna och inte grå.
Fast i avloppet blir slammet förorenat av en massa annat som spolas ner från diverse håll. Samlar du in det separat så kommer det inte med läkemedelsrester, div. kemikalier osv.
Är det inte fortfarande så att man har svårt att så ut slammet från avloppsreningsverken på åkrarna för att det inte är rent nog.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
313
Senast: Rie
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp