Bukefalos 28 år!

alazzi

Trådstartare
I maj la jag upp en film på min fb sida, http://www.youtube.com/watch?v=en_90D5TOKA som Epona hade gjort. Det visar en reiningryttare på en framridning i Malmö (Bökeberg). Jag tyckte att filmen var hemsk och tog absolut avstånd från ridningen som visades upp i filmen. En kille i samma stall som mig blev skitförbannad på mig för att jag spred filmen vidare. Han skrev pm till mig där han krävde att jag omedelbart skulle ta bort filmen från min fb sida, vilket jag givetvis inte gjorde. Killens föräldrar har hästar i samma stall samt även mannens fru. Han skrev en hel del väldigt nedsättande saker till mig och körde med härskartekniker för att förminska mig och de få som vågade/orkade gå in och försöka debattera med honom. Men jag kan ju lugnt säja att mannens debatteknik gör det omöjligt att diskutera. Han kallade oss tjejer för diverse nedsättande saker och hans kvinnoförakt var tydligt.

Jag fösöker undvika karln så mycket det går men tyvärr så hållet även hans föräldrar på och mer eller mindre förföljer mig när jag är i stallet. Och de är snabba att komma med stora pekpinnar och direkta order när de anser att jag gör något som de anser är fel.

Deras hästträning är långt ifrån hur jag vill behandla min häst, men jag har aldrig vågat kommentera deras hårda träningsmetoder eftersom jag förstod att det skulle bli problem för mig om jag skulle säja något.

Gubben t.ex har klagat till min man över att "vi förstör westernridningen eftersom vi alltid rider med hjälm" Såna idioter har vi att göra med. De anser att om man är westernryttare så ska man absolut inte använda hjälm, det är fel.

Min lilla hund tycks de ogilla starkt. Hunden är bara lös under övervakning när han leker tillsammans med stallhunden, dvs ok enligt stallets ägare.

Nu känner jag att jag helt enkelt har nått en gräns. Glädjen med att komma till stallet och rida har tagit stryk eftersom jag blir på dåligt humör när familjens bilar står på stallplanen. Och de tycks ha all tid i världen att vara i stallet. De sitter länge i stallets saloon och spelar kort och snackar skit med folk.

Min man bara rycker på axlarna och säjer att jag får väl käfta emot och försvara mig. Men den diskussionen klarar jag dåligt på ett främmamde spårk. Och familjen har aldrig tjafsat med mig när min man är med utan de är värre när jag är ensam så min man tycker att jag nog överdriver lite.

Jag vill inte bli den som tvingas att flytta. Stallet ligger på gångavstånd hemifrån och vi är nöjda annars. Vad gör man?
 
Sv: Strul

Jag tycker du ska kontakta stallägaren och tala om hur du känner, tala om vad det är dessa människor säger till dig, kanske även visa stallägaren några av de diskussioner som ni haft på FB. Har du tur kanske stallägaren tycker att det är olämpligt att de hyr in sig där och slänger ut dem pga dåligt uppförande eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Strul

Stallägarens dotter är tillsammans med en kille som heljärtat är för dessa träningmetoder. De stöder "Craig Schmersal" på diverse fan sidor :cry: Stallägarens dotter är nog mer tveksam till denna hårda träning men eftersom pengarna finns inom reiningen så tycks hon blunda och hålla tyst. Stallägaren själv rider inte och han har inga hästar. Han driver bara verksamheten tillsammans med dottern som är vuxen.
 
Sv: Strul

Killen har tittat igenom alla mina filmer på youtube för att hitta något som är dåligt och jag har ju lagt upp en del filmer när min häst bockar och beter sig illa. Killen tror på fullt allvar att jag skulle börja skämmas när han skrattar hårt åt mina filmer. Men om jag nu tyckte att jag hade något att skämmas för så hade jag kanske inte lagt upp filmerna offentligt:grin::rofl: Den nivån på killens debatteknik är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Strul

Stå på dig och försök att inte ta åt dig. Tycker att ridstilen på videon är hemsk. Jag tycker absolut att du har rätt att säga vad du anser utan att någon ska hacka på dig för det. Ta upp det med stallägaren.

Lycka till :)
 
Sv: Strul

Ignorera idioterna så tröttnar de kanske. Svara bara på tilltal om de kan samtala på ett vettigt sätt, annars låtsas du att de inte finns.
En del är det liksom inte lönt med...
 
Sv: Strul

Fy fan :(. Ska inte skapa ännu en tråd om filmen men det där är ju hemskt.
Stackars häst.
Stå på dig!!!
 
Sv: Strul

Stallägarens dotter är tillsammans med en kille som heljärtat är för dessa träningmetoder. De stöder "Craig Schmersal" på diverse fan sidor :cry: Stallägarens dotter är nog mer tveksam till denna hårda träning men eftersom pengarna finns inom reiningen så tycks hon blunda och hålla tyst. Stallägaren själv rider inte och han har inga hästar. Han driver bara verksamheten tillsammans med dottern som är vuxen.

Fast det är ju två skilda saker, hur dom sköter sitt inackorderingsstall och vad dom tycker om diverse träningsmetoder.

Det du ska göra är att prata med stallägaren och tala om att du känner dig mobbad och påhoppad. Anledningen är ju i det fallet oväsentlig, det handlar om att alla ska kunna vistas i stallet utan att känna sig mobbade, hotade eller obekväma. Och kunna sköta sig själva och inte lägga sig i vad andra gör om dom inte blir tillfrågade. Och kan ni inte reda upp det sinsemellan får ni blanda in "chefen". Oavsett vad dom tycker om en viss träningsmetod/ridning så kan dom ju lägga sig i hur folk får behandla varandra i stallet.

Och om dom kommenterar dig och vad du gör kan du ju vänligt men bestämt säga ifrån och påpeka att du inte lägger dig i deras sätt att sköta/rida sina hästar. Sedan inte gå in på diskussioner utan isåfall ta det vidare direkt till stallägaren.

Så försök skilj på de två problemen så att säga.

Vad gäller att det används träningmetoder i stallet som du inte gillar så kan du ju ta upp det också men om det är kalla handen (dvs inte regelrätt misshandel som dom kan förbjuda) och du inte mår bra av att se det så hade jag funderat på att flytta. Jag hade inte kunnat leva med att se övergrepp på djur i min närhet.
 
Sv: Strul

Tycker också du ska ta upp det med stallägaren, att bete sig illa och nedsättande mot andra människor är aldrig ok!

Tillsvidare kan du ju ha iPod i öronen när du är i stallet ;)
 
Sv: Strul

Jag funderar mycket på hur jag ska hantera detta. Min gräns för djurplågeri är långt ifrån vad vissa andra tycker. Hade jag varit i Sverige och kunnat argumentera på svenska så hade jag bråkat för länge sen. Men på ett främmande språk så blir det svårare. När jag blir upprörd:angel:så tappar jag fullkomligt språket.

Men jag mår uselt av att se hur en del hästar misshandlas Jag vill göra något, men jag vet att jag inte kan förändra något. Var hittar jag ett stall där hästarna tränas på ett djurvänigt sätt? Majoriteten i stallet rider vettigt, men det är ju avarterna som man reagerar på.
 
Sv: Strul

Ja det är ju svårt. Jag vet inte alls hur det ser ut i det stora hela i inackorderingsstall i Tyskland. Men jag vet att det finns sjysta hästmänniskor där också och som du säger så är dom flesta i ditt stall bra så jag tycker inte det skulle vara omöjligt att hitta bra stall? Det finns inget mindre stall i närheten du kan stalla upp i?

Jag tror som sagt att du kan göra något åt hur dom behandlar dig utan att gå i klinch med dom själv men hur dom behandlar sina hästar är ju en annan sak. Sålänge inte det strider mot någon lag eller stallägarens egen uppfattning/regler så har du ju bara att stå ut eller flytta.
 
Sv: Strul

Jag funderar mycket på hur jag ska hantera detta. Min gräns för djurplågeri är långt ifrån vad vissa andra tycker. Hade jag varit i Sverige och kunnat argumentera på svenska så hade jag bråkat för länge sen. Men på ett främmande språk så blir det svårare. När jag blir upprörd:angel:så tappar jag fullkomligt språket.

Men jag mår uselt av att se hur en del hästar misshandlas Jag vill göra något, men jag vet att jag inte kan förändra något. Var hittar jag ett stall där hästarna tränas på ett djurvänigt sätt? Majoriteten i stallet rider vettigt, men det är ju avarterna som man reagerar på.

Kan du prata med "majoriteten"? Om de är vettiga borde du ha dem på "din" sida. Om ni är flera som känner likadant så blir du ju stärkt och har lättare för att ignorera idioterna.
 
Sv: Strul

Idoterna är tyvärr populära. De sitter ju som sagt och är sociala i saloonen jämt. De har bjudit på grillfester i stallet nu under sommaren och det gör dem populära. Det är kanske två som har sett filmen mer än jag så jag har inget stöd från majoriteten. Folk bryr sig helt enkelt inte. Jag tyckte också att idioterna var bra folk tills detta hände. Kunde bara inte förstå hur man kan missbedöma folk så grovt.

Nu vill idioterna uppenbarligen mobba bort mig.

Stallägaren lägger sig aldrig i det som händer i stallet. Han vågar/vill aldrig prata med folk om skötsel m.m. Han skriver meddelanden på tavlan och hoppas att den som det riktar sig till ska förstå och ta åt sig.

Stallen i området saknar ridhus och har en annan inriktning (engelskt) så det finns egentligen inget alternativ. Om jag måste flytta så får jag flytta rätt långt.
 
Sv: Strul

Glädjen med att komma till stallet och rida har tagit stryk eftersom jag blir på dåligt humör när familjens bilar står på stallplanen. Och de tycks ha all tid i världen att vara i stallet. De sitter länge i stallets saloon och spelar kort och snackar skit med folk.

Jag skulle nog köra metoden jag alltid gör: De vill få dig att må dåligt, känna dig osäker och sluta komma dit. Och vill du ge dem vad de vill ha? ;) Jag skulle (svårt nog) bara börja bli trevlig och alltid glad mot alla och helt ignorera de andra. Ju gladare du är, desto grinigare kommer de bli. = Du vinner!
 
Sv: Strul

Men om dom som håller på och rider så där elakt tycker det är okej så borde de ju inte bry sig om att de blir filmade och andra ser det :s

Ja tycker att TS ska stå på sig och ignorera dom förutom när de är trevliga :)
 
Sv: Strul

Jag skulle nog köra metoden jag alltid gör: De vill få dig att må dåligt, känna dig osäker och sluta komma dit. Och vill du ge dem vad de vill ha? ;) Jag skulle (svårt nog) bara börja bli trevlig och alltid glad mot alla och helt ignorera de andra. Ju gladare du är, desto grinigare kommer de bli. = Du vinner!
Bra där!

Wrangler har en bra punkt där med att skilja på deras ridning och deras uppförande i stallet, dom är idioter, försök att ignorera dom och var schysst och trevlig mot dom andra som är schyssta mot dig (även om dom heller inte rider bra). Stå över dom! Om dom sitter och snackar massa skit kommer det säkert tillbaka till dom så småningom med.

Lycka till!
 
Sv: Strul

Spara alla skriftliga kommentarer, och spela om möjligt in det som sägs till dig, eller ha alltid vittnen med dig när du möter dessa människor. Hot och trakasserier är inte tillåtna, och överväg att polisanmäla! Det spelar ingen roll vad man tycker om filmen, westernridning eller träning av häst överhuvud taget - man har inte rätt att "förfölja" eller mobba någon på grund av dennes åsikter. Tala om att du tänker polisanmäla om detta fortsätter och låt dig inte skrämmas av dem! Och akta bara så de inte lockar dig att svara med samma mynt och också göra dig skyldig till något brottsligt (hota mm).
 
Sv: Strul

Så fort sonen eller hans föräldrar säger något till dig kan du bara svara med ett leende och ett "Jaha, så det tycker du ..." medan du fortsätter med det du håller på med. Om de fortsätter hoppa på dig verbalt skulle jag lugnt och bestämt be dem avlägsna sig och ta hand om sina egna hästar istället - alternativt bara humma lite till svar och fortsätta med det du gör utan att ta större notis om dem. Ignorera och det blir inte kul i längden att fortsätta trakassera dig. Huvudsaken är att du kan umgås på ett vettigt sätt med andra i stallet och ha normalhyfsade konversationer.
 
Sv: Strul

Tycker Wrangler har en tydlig poäng i att skilja på deras bemötande av dig som person - och hur de rider/tränar/behandlar sina hästar.

I bemötandefrågan är det ju viktigt att först och främst kräva din plats i stallet. Vuxna människor som mobbar andra och beter sig som rädda tonåringar är inte särskilt imponerande. Däremot kan de ju göra livet obehagligt, och kräva en massa energi. :mad: Tycker också det låter som om din man gott kunde stå upp för dig lite mer, så de märker att det inte "bara" är dig de måste trycka till. De övriga i stallet är alltså passiva? Även när killen du nämner talar nedsättande om kvinnor? Ingen reagerar då heller?

Du har ju helt uppenbart trampat rakt på den ömma tån... det är ju ändå ett gott tecken. Men om de nu tycker att ridningen på videon är helt ok - varför får du inte visa den?

Är de rädda att du ska hänga ut dem också - och deras brutala ridning? (som ju då ändå, egentligen, är ok...så länge ingen ser...):confused:

Tycker det låter helt befängt. Se till att ha folk runt dig/med dig så att de ser att du inte är ensam. Våga ta plats. Såklart vill de ha bort dig - nu när du visat dig inte tillhöra sekten, utan tydligen har egna åsikter.

Hoppas att du hittar styrka och envishet nog att hantera dessa människor!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 773
Senast: jemeni
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 705
Senast: Imna
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 728
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 866
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp