Strykjärn vs ångstrykjärn

VLMF

Trådstartare
Mitt strykjärn har gett upp, läcker vatten som ett såll och jag stör mig även på att sladden är lite kort. Funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället. Eller behöver man ett vanligt? Jag stryker 4-5 skjortor och 2 klänningar en gång i månaden ungefär, det är det enda. Någon som har ett ångstrykjärn? Använder du ett vanligt också?
 
Mitt strykjärn har gett upp, läcker vatten som ett såll och jag stör mig även på att sladden är lite kort. Funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället. Eller behöver man ett vanligt? Jag stryker 4-5 skjortor och 2 klänningar en gång i månaden ungefär, det är det enda. Någon som har ett ångstrykjärn? Använder du ett vanligt också?
Jag har ett Philips Azur performer plus GC4512 som jag är väldigt nöjd med. Det är ett ångstrykjärn men jag använder det utan ånga också.
 
För mig känns frekvensen av användning inte så betydelsefull. När jag väl använder mina grejor vill jag att det ska funka perfekt. Även sällan förekommande irritation är irritation ;)

Så jag har ett ångstrykjärn.


(fast jag fattar inte trådstarten? Läcker vatten som ett såll och du funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället? Det är väl ett ångstrykjärn du har?? Annars kan det väl inte läcka vatten??)
 
Jag trodde det knappt fanns strykjärn utan ånga att köpa idag, om man inte hittar något från 60-talet på en loppis.
På mitt väljer jag om jag vill ha ångan på eller inte, beroende på vad jag stryker. Det tycker jag är en bra funktion.
 
Mitt strykjärn har gett upp, läcker vatten som ett såll och jag stör mig även på att sladden är lite kort. Funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället. Eller behöver man ett vanligt? Jag stryker 4-5 skjortor och 2 klänningar en gång i månaden ungefär, det är det enda. Någon som har ett ångstrykjärn? Använder du ett vanligt också?
Har ångstrykjärn, det är ganska praktiskt, linne blir ju platt som sjutton. Men jag tycker att om man inte använt det på länge så kan det bli kalkfläckar när det spottar och fräser.

Nu när jag läser den här tråden blir jag riktigt sugen på ett vanligt nedrans strykjärn och en blomspruta! :) tar inte så mycket plats heller.

Resestrykjärn kanske går att få utan :D
 
Jag gissar att TS menar typen som också verkar kallas ångstation? En slang med munstycke som man håller nära kläderna så att de blir ångade utan strykning.

Bra trådstart för övrigt! Jag har funderat på att skaffa en sådan och hoppas på värdefull input från folk som redan har testat. :)
 
När jag flyttade ihop med min sambo följde ett rejält pngstrykjärn med, men rn sådan station som TygerTyger beskriver. Innan hade jag ett vanligt ångstrykjärn, och det är faktiskt enorm skillnad. Det tar en tredjedel så lång tid att stryka, man kan hålla upp plagg och stryka dem i luften och allt blir platt som tusan. Nu är inte jag någon fantast av att stryka, men nu är det iallafall lönt när det går fort och blir väldigt jämnt och snyggt.
 
För mig känns frekvensen av användning inte så betydelsefull. När jag väl använder mina grejor vill jag att det ska funka perfekt. Även sällan förekommande irritation är irritation ;)

Så jag har ett ångstrykjärn.


(fast jag fattar inte trådstarten? Läcker vatten som ett såll och du funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället? Det är väl ett ångstrykjärn du har?? Annars kan det väl inte läcka vatten??)

Jag fattar inte. Om ditt järn läcker vatten så är det väl ett ångstrykjärn?

Jag fattar det på TS som att det är trasigt, det kommer alltså vatten ur strykjärnet istället för ånga.
 
För mig känns frekvensen av användning inte så betydelsefull. När jag väl använder mina grejor vill jag att det ska funka perfekt. Även sällan förekommande irritation är irritation ;)

Så jag har ett ångstrykjärn. Svar Nej, inte om det bara är "sprut effekt på den


(fast jag fattar inte trådstarten? Läcker vatten som ett såll och du funderar på att skaffa ett ångstrykjärn istället? Det är väl ett ångstrykjärn du har?? Annars kan det väl inte läcka vatten??)

Flera äldre modeller hade vattentank där man genom att trycka på en knapp framtill på handtaget sprutade vatten framför strykjärnet (istället för sprayflaskan med vatten som användes för ångeffekten), föregångaren till ångstrykjärnen. Finnes fortfarande att köpa i välsorterade järnaffärer och vitvarubutiker.
 
Flera äldre modeller hade vattentank där man genom att trycka på en knapp framtill på handtaget sprutade vatten framför strykjärnet (istället för sprayflaskan med vatten som användes för ångeffekten), föregångaren till ångstrykjärnen. Finnes fortfarande att köpa i välsorterade järnaffärer och vitvarubutiker.
Eh?

Vanliga billiga ångstrykjärn, så som jag känner dem sedan minst 40 år, har både sprut framåt och ånga nedåt.
 
Har ångstrykjärn, det är ganska praktiskt, linne blir ju platt som sjutton. Men jag tycker att om man inte använt det på länge så kan det bli kalkfläckar när det spottar och fräser.

Nu när jag läser den här tråden blir jag riktigt sugen på ett vanligt nedrans strykjärn och en blomspruta! :) tar inte så mycket plats heller.

Resestrykjärn kanske går att få utan :D
Använd batterivatten (destillerat) i strykjärnet så slipper du kalkavlagringar :)
 
Förlåt för otydlig trådstart!

Jag har ett vanligt strykjärn, ett sådant man fyller på med vatten och som ångar ut lite ånga medan jag stryker. Det läcker, blir stora pölar med vatten på såväl strykbrädan som kläderna och golvet.

Det jag menar att jag funderar på istället är ett sådant som bara är ett munstycke med ånga, och input från folk som har ett sådant. Behövs ett vanligt strykjärn också, eller klarar man sig med bara ångmunstycket?
 
Precis som @TygerTyger beskriver :)

(Visste inte att det fanns strykjärn fortfarande som bara är ett järn, trodde alla fylldes på med lite vatten och det alltså är ett "vanligt strykjärn") :o
 
Använd batterivatten (destillerat) i strykjärnet så slipper du kalkavlagringar :)
Det kunde man tro :) jag häller i lite vadsomhelst i mitt, mamma är jättenoga med batterivatten. Hennes vääste ut kalkbluppar på min klänning igår :eek: men kanske någon annan hade varit slarvig med det.
 
Jag gissar att TS menar typen som också verkar kallas ångstation? En slang med munstycke som man håller nära kläderna så att de blir ångade utan strykning.

Bra trådstart för övrigt! Jag har funderat på att skaffa en sådan och hoppas på värdefull input från folk som redan har testat. :)
Hmm det kanske vore något för att tvätta ylle, men hur blir det platt?
 
Eh?

Vanliga billiga ångstrykjärn, så som jag känner dem sedan minst 40 år, har både sprut framåt och ånga nedåt.

Eh.. Du förstod kanske inte att den gamla modellen utan ånga men med "sprut" fortfarande finns att köpa, de "billiga" du nämner som även har ångfunktion, har tyvärr en tendens att "droppa" vatten med ångan pga att kanalen från värmeelementet släpper vatten pga dåligt vinklade och för grova vatten- och ångkanaler.

Mvh fd Servicetekniker/reparatör för alla typer vitvaror och hushållsapparater
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp