Bukefalos 28 år!

Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Du är säkert en jättebra hundägare. Men jag tycker iaf att det är oseriöst och dumt att bidra till blandrasaveln utan testade och kollade avelsdjur (är nog inte emot blandrasavel i sig, men den är sällan seriös) där man bara avlar hur som helst för att hundarna är så 'söta och snälla'

Petra_el har ju tagit omplaceringar och därmed inte direkt stöttat en uppfödare. Då tycker jag att det är skillnad.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

*lite kl*

Då kan man raskt spekulera vidare i, om det ställdes krav i Sverige på att man för att få sälja valpar måste vara ansluten till ett lämpligt rasorgan, licensierad, ha gått kurser och ha krav på sig att i möjligaste mån stötta valpköpare genom livet och i möjlogaste mån hjälpa dem vid framtida omplaceringar, skulle vi då ha 1, färre oseriösa uppfödare som 2, strödde ut färre framtida vandringspokaler?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Vad hemskt!

Bor inte så jättelångt i från Västerås så ska hålla utkik
och sprida detta vidare på skolan. Kanske kan skriva ut det och sätta upp.
Hppas de kommer hem igen:(
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Tiken var visst 16 månader och hade nästintill leveransklara valpar hemma. Det var nog likabra att dom blev stulna. Faktiskt.

Hur kan du skriva så?
Hundarna kan ju hamna var som helst.
En vettig seriös hundmänniska stjäl ju knappast hundar.
Tänk om nån stulit dem för att användas i hundslagsmål:crazy::cry:
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Dom har tydligen setts i enköpingstrakten flera ggr,bla en karl som såg dom på gården,och ringde polisen,men polisen hade ej resurser till att komma och hämta dom,och karl var väll för rädd för att själv ta tag i dom.

Lika så har en annan sett två (liknande??) hundar springa lösa,och upp i skogen,utan människa i närheten.

antagligen (om det nu är Hija och Doffe folk sett) så har nån stulit dom,sen blivit skraj när all uppmärksamhet runt hundarna vart,och sen helt enkelt släppt lös dom.

Dom kan lika gärna vara där och virra runt,eller försöka börja vandra hemmåt.

Har nu börjats samla ihop en hittelön iallafall,om hundarna inte hittats,eller om upphittaren inte är intresserad av pengar så ska dom gå till en organisation som motverkar hundslaggsmål/hundkamper,eller något liknande,kom inte ihåg riktigt..
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

att lämna hunden i bilen en solig dag innebär ju en garanterad död om den bara får vara där tillräckligt länge. det tycker inte jag är jämförbart med att under mycket kort tid binda upp sin hund. det är normalt sett helt ofarligt, även om tiden springer iväg lite.

kanske bättre jämförelse: att köra när det är lite halt ute innebär en kalkylerad risk. du vill trots det åka och träna på klubben. ni kör i diket på vägen dit. hundarna dör i olyckan, du blir naturligtvis jätteledsen och har massor med skuldkänslor. ni kunde ju tränat hemma istället. är det inte synd om dig då? du visste ju att det var farligt, men att sannolikheten inte var så stor.

Vettiga bilförare ger sig inte ut på glashal väg i onödan. Jag skulle definitivt stanna hemma och träna istället, det finns ingen orsak till att riskera sitt liv och hundarnas bara för att få träna en timme, något man kan göra nästa vecka!

En vettig människa väger riskerna mot fördelarna. De som lämnade sin hund ute, var medvetna om risken och tyckte att snusen var värt det ska ju inte bli förvånade. Precis som att du inte ska bli förvånad om du åker i diket en glashal vinterdag. Det är risken du tar och just denna risken kunde du låta bli egentligen.
Så känner jag de gångerna jag bundit upp min hund utanför affären. Hjärtat bultar lika hårt och jag har slutat med det för att risken finns att hunden blir stulen. Skulle hunden bli stulen skulle jag självklart bli förstörd men främst skylla på MIG själv och inte bli ett dugg förvånad. JAG kunde ju ha förhindrat detta genom att vara försiktig. Hunden är MITT ansvar och jag är inte naiv utan en informerad, vuxen människa som tagit ett beslut.

Och om jag minns rätt så finns det flera hundar som blivit stulna just i västerås området.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Nej, dessa hundar är förmodligen inte testade, men vad gör det bättre än en kennel som avlar på defekta djur?

Det gör dem precis lika illa och vad jag vet VILL vi inte ha sådan uppfödning hos våra hundar. Att den finns däremot är en helt annan femma.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Då kan man raskt spekulera vidare i, om det ställdes krav i Sverige på att man för att få sälja valpar måste vara ansluten till ett lämpligt rasorgan, licensierad, ha gått kurser och ha krav på sig att i möjligaste mån stötta valpköpare genom livet och i möjlogaste mån hjälpa dem vid framtida omplaceringar, skulle vi då ha 1, färre oseriösa uppfödare som 2, strödde ut färre framtida vandringspokaler?
Och vad händer med de som säljer valpar i alla fall? Vem kontrollerar?

Jag tycker alltid att regler ska vara samhällsnyttiga. Djurskydd är samhällsnyttigt. Men regler kring uppfödning anser jag inte att staten ska lägga sig i. Det har inte staten med att göra.

Vad som behövs är information till varför man ska köpa renrasigt och att den renrasiga aveln verkar för att avla så friska djur som möjligt.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

*lite kl*

Då kan man raskt spekulera vidare i, om det ställdes krav i Sverige på att man för att få sälja valpar måste vara ansluten till ett lämpligt rasorgan, licensierad, ha gått kurser och ha krav på sig att i möjligaste mån stötta valpköpare genom livet och i möjlogaste mån hjälpa dem vid framtida omplaceringar, skulle vi då ha 1, färre oseriösa uppfödare som 2, strödde ut färre framtida vandringspokaler?

Dessutom vill man väl att föräldrarna är kollade och testade.
Men då tror jag absolut att fler oseriösa uppfödare skulle sluta avla som dom gör. Blir ju krångligare och framförallt dyrare.

Man blir ju mörkrädd när man tittar på blocket.

Men kanske svårt att få att funka i praktiken?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Senaste uppdatering är att dom setts i Grillby av flera personer. Massa folk ute och letar där nu. Om du är i närheten och skulle se dom,ropa på hija (uttalas icha),för doffe hör som sagt inte så bra.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Högst intressant. Kan vi inte starta en separat tråd för denna diskussion slipper vi störa denna?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Och vad händer med de som säljer valpar i alla fall? Vem kontrollerar?

Jag tycker alltid att regler ska vara samhällsnyttiga. Djurskydd är samhällsnyttigt. Men regler kring uppfödning anser jag inte att staten ska lägga sig i. Det har inte staten med att göra.

Vad som behövs är information till varför man ska köpa renrasigt och att den renrasiga aveln verkar för att avla så friska djur som möjligt.

Vad som händer och vem som kontrollerar beslutar inte jag om, men jag skulle bra gärna vilja ATT något hände och ATT någon kontrollerade. Jag är less, förbi all frivillighet och jäkla information. Folk kommer in på mitt jobb med staffmixar och smugglade chihuahuatyper och säger att det var tur att vi hade kvällsöppet, för Statoil hade ingen hundmat.
De köper åtta veckors valpar, eller varför inte yngre, ingen kontrollerar ju, och skickas iväg utan ens en uppmaning om vad hunden har ätit hos "uppfödaren".

Vi har fulla hundstall, hundattacker i tidningarna och sommarkatter i tusentals, men ändå informeras det inte i samband med dessa artiklar om varför djur vandrar runt. Om man inte ens i en artikel om sommarkatter kan informera om att man ska ge fan i att ha okastrerade katter ute, och inte sälja bondkattungar i parti och minut på blocket för en krona tassen, hur 17 ska man nå ut till alla hundköpare ovan?
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Vad som händer och vem som kontrollerar beslutar inte jag om, men jag skulle bra gärna vilja ATT något hände och ATT någon kontrollerade. Jag är less, förbi all frivillighet och jäkla information. Folk kommer in på mitt jobb med staffmixar och smugglade chihuahuatyper och säger att det var tur att vi hade kvällsöppet, för Statoil hade ingen hundmat.
De köper åtta veckors valpar, eller varför inte yngre, ingen kontrollerar ju, och skickas iväg utan ens en uppmaning om vad hunden har ätit hos "uppfödaren".

Vi har fulla hundstall, hundattacker i tidningarna och sommarkatter i tusentals, men ändå informeras det inte i samband med dessa artiklar om varför djur vandrar runt. Om man inte ens i en artikel om sommarkatter kan informera om att man ska ge fan i att ha okastrerade katter ute, och inte sälja bondkattungar i parti och minut på blocket för en krona tassen, hur 17 ska man nå ut till alla hundköpare ovan?

Så himla bra skrivet!!!!!!! :bow:
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Folk kommer in på mitt jobb med staffmixar och smugglade chihuahuatyper och säger att det var tur att vi hade kvällsöppet, för Statoil hade ingen hundmat.
De köper åtta veckors valpar, eller varför inte yngre, ingen kontrollerar ju, och skickas iväg utan ens en uppmaning om vad hunden har ätit hos "uppfödaren".
Men smugglingen kommer knappast att upphöra för att vi får striktare regler i Sverige.

hur 17 ska man nå ut till alla hundköpare ovan?
Man satsar på det helt enkelt. Jag kommer ihåg informationen/reklamen på TV om sommarkatterna. Det är kanske 20-25 år sedan nu dock. Varför har vi inte sådan reklam nu mellan programmen?

Varför satsar man inte på mer information till människor? Även här på Buke, som är ett forum för främst hästägare, men i alla fall för djurägare så är det många som inte inser varför man ska köpa renrasigt. Om inte djurmänniskor fattar varför de ska köpa renrasigt, hur ska då människor som köper djur på impuls förstå? Det behövs givetvis reklam och informationskampanjer.

Idag vet de flesta att man inte ska ha sommarkatt. Och ärligt talat tror jag inte att problemet är lika stort nu som det var för 25-30 år sedan.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Det är just människor som dig som vi behöver på denna värld. Alla dina argument håller, och du visar att det är som du säger, och ändå så ska folk envisas med att tjata om vissa saker som att tiken var för ung osv.

Vad jag förstår så har hundarna ännu inte kommit hem till sin matte och Husse så jag hoppas på mirakel så att de får göra det. för mirakel finns. Ha det så gott alla människor och djur.
 
Sv: Stulna hundar i Västerås!!!!!!!!!!!

Helt rätt länkar tack!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 016
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 329
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp