Bukefalos 28 år!

Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

För kunniga sitter detta i ryggmärgen. För de som inte kan/vet/skiter i blir det verkligen överkurs i stil med arbetsprov.

:bow:

Undrar om inte det var det bästa som sagts på Buke?

Jag är numera uppstallad där alla har full koll på även andras hästar. Men jag har varit uppstallad i ett stall där en anställd släppt ut en blockhalt häst i hagen! :eek: Jag hittade hästkraken stående på tre ben i hagen. Det visade sig sedan att jajamen, hästen hade varit så halt även vid utsläppet!
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Känner du personerna eller så att du vet deras kunskapsnivå ? Jag tyckte det var ganska skrämmande att folk med utbildning som borde kunna mer ändå så tydligt visade stora brister i sin kunskap.

Kommentaren från hon som köpt rygghästen sa ju en hel del.

"Min veterinär upptäckte att han hade ont i ryggen, det hade jag inte märkt"

En riktigt skrämmande kommentar när den kommer från en som dessutom skall vara ridinstruktör för unga elever.
Och jag kan ju säga att med den kunskapen och utbildningen som ska finnas såt bör honfinitivt ha märkt något själv. En vän till mig beskrev hur hästen betedde sig i ridningen när den precis var nyinköpt och bara genom det sa jag att det lät som ryggproblem. :cool:
Har man haft eller sett en rygghäst så vet man liksom "symtomen".
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Eller så kan man helt enkelt häst och vet när det är dax att börja misstänka att något är fel...
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

KL
http://www.youtube.com/watch?v=RqXBK7796_M
Caf Spartakus, det är ju lätt att vara efterklok... men den där hästen ser inte helt bekväm ut med att ha ryttare på sig..

Om säljaren bara är okunnig/ointresserad eller medvetet luras, det låter jag vara osagt.. Men hur man som näringsidkare väljer att hantera reklamationer från missnöjda kunder, det är där man visar om man är seriös eller ej..
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Överlag tycker jag det är lätt att sålla mycket material nu med så bra filmer att tillgå redan i annonserna. Och jag måste säga att jag är förvånad att så många hästar ändå finner nya hem, när man ser till hur de ser ut under ryttare. Det behöver inte handla om rena hältor, men en känsla av dissonans som åskådare.

Och då gäller det ju att ta reda på VARFÖR och sedan överväga om det är något jag tror att jag kan åtgärda (tygelhälta, ryttarfel, vargtänder - eller vad det nu kan vara) innan det ens är dax att tänka på köp. Ibland har jag åkt till veterinär med en häst som jag inte förväntar mig ska gå igenom, men där jag har en idé om vad som ska kollas upp. Ett fel som jag alltså anser mig (i så fall) kunna hantera/åtgärda. En chansning, helt enkelt.

Men att plocka hem en häst som redan på film känns ofräsch, jag är för snål för att gambla när det handlar om så mycket pengar...
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Få hästar hade nog varit bekväma med sån ridning iof . Riktigt tråkigt att se !
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Och jag kan ju säga att med den kunskapen och utbildningen som ska finnas såt bör honfinitivt ha märkt något själv. En vän till mig beskrev hur hästen betedde sig i ridningen när den precis var nyinköpt och bara genom det sa jag att det lät som ryggproblem. :cool:
Har man haft eller sett en rygghäst så vet man liksom "symtomen".

Ja men herregud, köparen åkte ju in till sin veterinär för att hon märkte att det var något fel på hästen. Jag har haft häst i 20 år och jag kan säga att det inte alltid är så lätt att säga var felet sitter, det är därför jag åker in till veterinärklinik med mina hästar. En hälta i ett ben kan ju tex uppkomma för att hästen har ryggproblem eller också kan den få ont i ryggen för att den har ont någon annan stans, tex ett ben. Vad är det för fel på folk!! Man kan kanske ana vart problemet finns, men det är ju väldigt svårt att veta exakt. Dessutom så var det någon som sa att man borde verkligen se att hästen på filmen (länk) var halt och jag kan hålla med om detta, men vet ni om det var den filmen som visades när den hästen Armani köptes första gången (eller andra gången)? Vet ni överhuvudtaget om den filmen var med i någon av annonserna för hästen? :devil:
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Det är väl bara att titta på datumet och konstatera att/om filmen fanns tillgänglig när hästen såldes.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Eh....vad är det där för kommentar?

Det är ju vedertaget att man ska vet. besiktiga en häst. Och köparna, just eftersom dom var kunniga, hade även bett om röntgen i ena fallet och koll av befintliga plåtar i andra fallet.

Poängen är att dom hade gjort det som man kan begära av en kunnig köpare, och ändå blev det fel.
Nä, jag reagerar mest på hur man uttrycker sig i den här tråden. Enligt flera här ska man tydligen vara professor i veterinärmedicin minst innan man ens tar i en häst. Så otroligt fånigt så det liknar ingenting.

Som köpare ska man kunna lita på att veterinären vid veterinärbesiktning inte undanhåller någonting, och man ska kunna lita på att ett "seriöst" företag inte medvetet säljer felaktiga varor (i det här fallet hästar). Att över huvud taget anklaga köparna för att ha brustit i sin undersökningsplikt när de gjort besiktning hos veterinär och dessutom röntgat och fixat. De har ju för tusan litat på "experterna" i de här fallen.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag ser en häst som inte ser så avspänd ut, men jag skulle inte säga att denna filmen skiljer sig nämnvärt från många andra salufilmer jag ser på nätet nästan varje dag. Kan du precisera vad som är fel?

Jag håller med, ser bara en unghäst med lite nerv
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag tycker inte det ser 100 ut och med facit i hand kan jag tycka både det ena och andra men det är tveksamt om jag skulle diskvalificera hästen utifrån filmen rent veterinärt men inte heller kunna säga att helt klart den är helt frisk. Vi vet ju heller inte vad hästen presterade på plats och hur den känns att rida. En häst fullpumpad med smärtstillande kan röra sig bra trots problem och det är inget vi vet om det skett eller inte.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag håller med dig till viss del men
Samtidigt har de en poäng i att man som köpare behöver vara rejält insatt alternativt ha ett kontaktnät med kunnigt folk . Det är mkt som inte täcks av en veterinär besiktning i sig , men som blir av värde om rätt frågor ställs och hur man tittar själv på hästen . Ex : hur är den byggd ? Hur ser hovarna ut ? Vad betyder det ifråga om potential för hållbarhet för hästen utifrån det den tänkts användas till osv . Många av de aspekterna är saker man inte får ett utlåtande på om man inte som köpare är mkt aktiv och konkret ställer de frågorna .

Sen behöver du ju även om vi pratar hållbarhet , förstå hur ett ryttarbyte i samband med köp påverkar hästen . Byte av ryttare, ridsätt, utrustning, underlag osv . Det är ofta dessa variabler som gör att hästar skadar sig efter köp ! Det är väldigt diskuterat senaste åren bland veterinärerna och det är återigen en fråga om vikten av att en köpare förstår dessa "försiktighetsflaggor" när de köper häst , och tar dem i beräkning .
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Med tanke på hur den rids på filmen hade jag inte spekulerat öht . Det går inte att säga ett skit om hästens status på den ridningen .
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Med tanke på hur den rids på filmen hade jag inte spekulerat öht . Det går inte att säga ett skit om hästens status på den ridningen .

Jag håller med.. jag hade nog tänkt utifrån filmen att med bättre ridning kan det bli en jättefin häst.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag ser en häst som inte ser så avspänd ut, men jag skulle inte säga att denna filmen skiljer sig nämnvärt från många andra salufilmer jag ser på nätet nästan varje dag. Kan du precisera vad som är fel?

Ryttaren är det stora felet på denna film, personligen så tycker jag inte att det där är representativ ridning.
Med tanke på hur just den där hästen ser ut på ryggröntgen så kan man tycka att den även borde ha visat yttre reaktioner (ex vid palpation) efter den där ridningen? Du kan ju tänka dig vad som händer med tornutskotten varje gång han sänker ryggen och höjer huvudet i försök att "slå sig fri".

Som jag skrev tidigare.. det är lätt att vara efterklok, så mitt uttalande var givetvis sagt med facit i hand..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 618
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 447
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 070
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp