Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag ser en häst som inte ser så avspänd ut, men jag skulle inte säga att denna filmen skiljer sig nämnvärt från många andra salufilmer jag ser på nätet nästan varje dag. Kan du precisera vad som är fel?

Håller med, om jag såg filmen utan bakgrundsinfo så hade jag sett en trevlig häst som med all rätt inte trivs med ridningen. Jag hade nog tänkt att med trevligare ridning så kan de nog bli något.

Men däremot så tycker jag att filmen på Armani är mycket talande...
Om en spekulant inte ser att hästen är halt är en sak, men hur sjutton kan en säljare, och i detta fallet en säljare med låång erfarenhet av att sälja hästar, lägga ut en film på en halt häst?!

Ser hon inte att den inte är ren eller chansar hon och vet att det kommer finnas spekulanter som inte ser det?

Jag vet inte vilket av alternativen som är värst
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Som jag skrev tidigare.. det är lätt att vara efterklok, så mitt uttalande var givetvis sagt med facit i hand..

Håller med om att det är lätt att se fel med facit i hand, det är just det som jag har försökt få fram. De som köpte 'sina' hästar hade inte något facit. Det är därför man måste kunna lita på att veterinärer gör ett korrekt jobb. Jag förstår förstås att de inte kan se allt eller ev. tycker olika om olika diagnoser, men att släppa igenom en häst som fullt frisk två gånger inom ett år känns ändå fel (helst när den var röntgad). Tycker dessutom att jag ser sämre ridning än den som ryttarinnan presterar på filmen varje dag i vårt ridhus...
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Fast du vet inte hur hästen såg ut vid besiktning, lite butta, djävulsklo och vila kan göra under för stunden. En besiktning är en ögonblicksbild som går att manipulera en del.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

På fullt friska hästar kan man nog ostraffat rida hur illa som helst.. Men när man ser hur Spartakus rids på filmen så är det iaf för mig helt otroligt att denna häst inte påvisat någon ryggömhet/hälta/ovilja, eller liknande som kan utlösas vid irritation i tättliggande tornutskott, hos säljaren..
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Fast du vet inte hur hästen såg ut vid besiktning, lite butta, djävulsklo och vila kan göra under för stunden. En besiktning är en ögonblicksbild som går att manipulera en del.

Håller med, men nu fanns det ju faktiskt en röntgen också.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

På fullt friska hästar kan man nog ostraffat rida hur illa som helst.. Men när man ser hur Spartakus rids på filmen så är det iaf för mig helt otroligt att denna häst inte påvisat någon ryggömhet/hälta/ovilja, eller liknande som kan utlösas vid irritation i tättliggande tornutskott, hos säljaren..

Fast nu är vi väl inne på små detaljer. Vi kan vara överens om att allt går att läsa in i filmen nu när vi vet hur det gick, eller hur? Det syns ju inte på filmen om hästen hade ont i ryggen eller inte (vilket den kanske hade). Vi lär inte heller få reda på om den reds med smärtstillande.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag håller med dig till viss del men
Samtidigt har de en poäng i att man som köpare behöver vara rejält insatt alternativt ha ett kontaktnät med kunnigt folk . Det är mkt som inte täcks av en veterinär besiktning i sig , men som blir av värde om rätt frågor ställs och hur man tittar själv på hästen . Ex : hur är den byggd ? Hur ser hovarna ut ? Vad betyder det ifråga om potential för hållbarhet för hästen utifrån det den tänkts användas till osv . Många av de aspekterna är saker man inte får ett utlåtande på om man inte som köpare är mkt aktiv och konkret ställer de frågorna .

Sen behöver du ju även om vi pratar hållbarhet , förstå hur ett ryttarbyte i samband med köp påverkar hästen . Byte av ryttare, ridsätt, utrustning, underlag osv . Det är ofta dessa variabler som gör att hästar skadar sig efter köp ! Det är väldigt diskuterat senaste åren bland veterinärerna och det är återigen en fråga om vikten av att en köpare förstår dessa "försiktighetsflaggor" när de köper häst , och tar dem i beräkning .
ja visst är det så, och man kan aldrig veta hur hästen reagerar vid ägarbyte, men som jag förstod av programmet så hävdar köparna i alla fall att felen redan fanns vid köpet och att detta hade undanhållits från köparna både av Cap och av veterinären som besiktade. Något som plus också grävde fram allteftersom...
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Känner att jag är lite trött och otydlig tror jag :) Jag svarade dig på det där om illa ridning.. Pratar alltså inte om vad som skulle kunna läsas in i filmklippet..
För mig är det en ganska stor detalj att hästen har lyckats dölja sina ryggproblem hos säljaren när den inom så kort tid (var det 5 veckor?) blir dålig hos köparen.. eller är det kanske en liten detalj bara?
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Jag håller med.. jag hade nog tänkt utifrån filmen att med bättre ridning kan det bli en jättefin häst.

Ja möjligen men det är som sagt obedömbart utifrån den filmen och den ridningen . Det går Ffa inte att spekulera/döma om fel hos hästen i sig utifrån den filmen om vi ser till ridningen . Däremot så utifrån hur den visas i sig utifrån den ridningen enbart och hur den ser ut under dessa förhållanden hade jag aldrig ens ringt . Men det blir löjligt med läktar bedömningarna här i tråden som anser sig diagnosticera diverse specifika åkommor utifrån film och antaganden de läst och tittat på i media .

Highcat :
Plus är inte ngn allsanning i fråga om hela sanningen jag lovar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Nej det kan man inte :crazy:. Inte om man vill ha en hållbar häst...

Nej det kan man inte . Men det tar en större stund att rida sönder den . En frisk häst klarar sig ett bra tag med taskig ridning, underlag och upplägg . Så kan vara att en halv taskig situation säljs till ytterligare en sån situation även om inga fel i sig skademässigt inträffat . Men situation 2 blir den utlösande faktorn .
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Highcat :
Plus är inte ngn allsanning i fråga om hela sanningen jag lovar ;)

Vaaa!! Plus är ju den allsmäktige :o

Skämt åsido. Klart att det alltid finns två sidor av ett mynt.. Men jag tror dock inte att Plus har manipulerat röntgenbilderna..
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Nä men plus visar inget om vad röntgen bilder diskuterats sen tidigare . Ffa tar de inte upp , eftersom de inte har ngn kunskap öht om hur vanligt det är med täta torn utskott öht . Vetten som intervjuas påtalar just detta . Men så klart finns inte utrymme i svt att utbilda hela Sveriges befolkning om komplexiteten .
Allt finns inte med i rutan som sagt .
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Nä men plus visar inget om vad röntgen bilder diskuterats sen tidigare . Ffa tar de inte upp , eftersom de inte har ngn kunskap öht om hur vanligt det är med täta torn utskott öht . Vetten som intervjuas påtalar just detta . Men så klart finns inte utrymme i svt att utbilda hela Sveriges befolkning om komplexiteten .
Allt finns inte med i rutan som sagt .

Nej det blir ju svårt att utbilda hela Sveriges befolkning om hästköp, men vi här på forumet har väl en viss kunskap. Du tycker alltså att det är OK att veterinären inte talar om för dig att det finns röntgenförändringar fast du betalat extra för en röntgen? Själv skulle jag vilja veta alla förändringar som finns, även om de är små.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

För mig är det en ganska stor detalj att hästen har lyckats dölja sina ryggproblem hos säljaren när den inom så kort tid (var det 5 veckor?) blir dålig hos köparen.. eller är det kanske en liten detalj bara?

Jag tror inte att hästen lyckats dölja sina ryggproblem hos säljaren. Det är just detta som Plus handlar om...att säljaren har sålt sjuka hästar.
 
Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Veterinären hävdade att röntgenbilderna visade normala variationer. Om det är korrekt eller inte vet jag inte, men anser man att en röntgenbild är normal finns inget att rapportera. Man kan inte räckna upp varje "icke förändring". Frågan här är väl mest om veterinären var inkompetent, om han ljög eller om det var en medicinskt riktig bedömning och som många skulle gjort den samma. Om veterinären inte har kompetens eller medvetet luras är det givetvis fel och då borde snarast tvisten vara med kliniken eller en kombination av f.d äger och klinik, men jag vet inte om man i Sverige kan ställa veterinärer till svars på det viset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 307
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 355
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 652
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp