Bukefalos 28 år!

Surfplatta till senior

Monstermom

Trådstartare
Min mor är (förvånansvärt nog!) rätt intresserad av att skaffa sig en surfplatta, och jag funderar på om någon har några erfarenheter av vad man bör välja för något? Hon är ~75 år, har noll datorkunskap (de har en dator hon använder sporadiskt, men det är på nivån att om inte den vanliga skrivbordsbilden är uppe när hon sätter sig vid den så ringer hon mig, om något förändrats tex i googles utseende så ringer hon mig, om hon ska stänga ett program så ringer hon mig, osv, osv, osv, och allt hon ska göra finns nedskrivet på lappar med steg för steg punkter och bilder...). Jag tänkte att det skulle vara rätt meningslöst att skaffa en surfplatta till henne, men jag har bytt åsikt när jag pratat med min bror. Han har nämligen själv skaffat en, och även om han är yngre än mamma så var han på ungefär samma nivå när det gäller datorer. Men han säger att med plattan är det en helt annan sak, det är mycket mer intuitivt och han vågar peta och prova på ett helt annat sätt! Så kanske vore det något för mamma i alla fall?

Jag har tänkt mig att ca 10 tum är lagom? Mindre blir förmodligen för svårt för henne att se, större blir för klumpigt? Och eftersom hon verkligen inte fattar datorer (vi har haft dator i huset sedan Commodore 64s dagar, och hon har gått studiecirklar och jag vet inte vad för att lära sig använda dator, men det fastnar helt enkelt inte för henne :confused:) tänker jag att Windows går bort. Jag har förstått det som att Apple är väldigt "användarvänligt", men jag drar mer åt Android helt enkelt för att det är vad min bror har på sin - och då kanske hon kan få hjälp utan att ringa mig så mycket! :p Jag har dessutom nästan noll erfarenhet av Apple-produkter (en kurs på universitetet gavs på macar, det var ett elände :D) så jag skulle förmodligen inte vara så mycket till hjälp där heller...

Har någon några erfarenheter på ämnet att dela med sig av? Tror ni hon verkligen har mycket bättre chans att lära sig faktiskt använda en platta? Jag har kikat på Samsung Galaxy Tab 4 (nånting), men mamma tycker det verkar lite dyrt med tanke på att hon är så osäker på om hon kommer att klara av att använda den alls... Hon vill hellre börja med något billigare och sen uppgradera sig om det visar sig att hon trivs med den, men jag är orolig att en billig variant ska vara onödigt bökig/opålitlig och kanske skrämma bort henne från att hålla på med den?

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av någon surfplatta (förutom en Huawei ett eller annat som jag "snott" för att ha med mig på den här resan - vi kommer inte riktigt överens, den och jag :cautious:), så jag uppskattar alla insikter ni kan dela med er av - både om apparaterna själva och om äldre teknofober och deras relation till apparaterna. :up::laugh:
 
Jag har en Samsung Galaxy Tab3 8 tum som jag är supernöjd med. Det är väldigt logiskt uppbyggd och jag som pga sjukdomar och starka mediciner har väldigt svårt att lära mig nya saker har lärt mig den väldigt snabbt. Den är liksom så enkel så man behöver bara veta var tillbaka knappen är så fixar man allt på den och det är ju inte svårt att lära sig.

Jag köpte min när vi fick erbjudande ifrån Telia så jag betalar 49 kr/månad för den i 24 månader. Den kostar mig alltså 1176 kr totalt. Jag vet inte om det erbjudandet fortfarande gäller men det är ju enkelt att kolla upp om hon har Telia i övrigt. Eftersom jag inte använder den så mycket i vardagen utan mest ville ha den om/när jag hamnar på sjukhus så ville jag inte lägga några större summor på den heller.
 
Jag har en Samsung Galaxy Tab3 8 tum som jag är supernöjd med. Det är väldigt logiskt uppbyggd och jag som pga sjukdomar och starka mediciner har väldigt svårt att lära mig nya saker har lärt mig den väldigt snabbt. Den är liksom så enkel så man behöver bara veta var tillbaka knappen är så fixar man allt på den och det är ju inte svårt att lära sig.

Jag köpte min när vi fick erbjudande ifrån Telia så jag betalar 49 kr/månad för den i 24 månader. Den kostar mig alltså 1176 kr totalt. Jag vet inte om det erbjudandet fortfarande gäller men det är ju enkelt att kolla upp om hon har Telia i övrigt. Eftersom jag inte använder den så mycket i vardagen utan mest ville ha den om/när jag hamnar på sjukhus så ville jag inte lägga några större summor på den heller.

Jättebra, tack! :up:

Är det nåt du tycker är mindre bra med den?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skäms när jag skriver dethär men jag är otroligt dålig på datorer o datorprogram.Lärde mig typ Word för 25 år och minns typ hur man...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 961
Senast: AraSlei
·
Äldre (inte helt säker på om den här tråden ska bo här eller i "Datorer", så moderator får gärna flytta om den ligger fel) Tja, frågan är...
Svar
18
· Visningar
1 346
Senast: Ainon
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp