Bukefalos 28 år!

Svårt att få kanin att bli rumsren??

JessicaM

Trådstartare
Är det svårt att få en kanin rumsren? Lättare med vissa raser än andra?
Lättare med kaninunge än vuxen??

Berätta gärna lite om hur ni har gått till väga..
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Mina har blivit det av sig själva. Det gäller bara att de vet att buren är deras hem, att de kopplar buren som deras plats. För mig har det inneburit att kaninerna har fått sitta mycket i buren den första veckan efter hemkomsten innan de har fått börja skutta fritt i lägenheten dygnet runt, och att jag alltid ger mat i buren. Jag har märkt att om jag ger min kanin en morot på köksmattan så börjar han bajsa där tills dess att jag tar bort bajset och sprayar lite såpvatten eller annat som doftar men inte är farligt.

Min första kanin kunde kissa på sig om han mös riktigt, riktigt mycket, om vi tog upp honom i soffan till exempel och gosade järnet. Någon plutt här och var utanför buren blev det också, men ingenting som störde. Min nuvarande kanin är mer rörlig i lägenheten och springer runt i alla rum, inte bara i köket (gamla kaninen fick vara i alla rum, men gick aldrig utanför köket eller hallen av egen vilja för vi hade mycket parkett) och springer runt väldigt mycket, men han har släppt kanske fem eller tio pluttar utanför buren och sin matta, som är en typ halvmeter lång matta som ligger framför buren. Han har aldrig någonsin kissat på sig.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Har haft kaniner i många år,men det är de 2 senaste som jag provat fått rumsrena. Det är Belgiska Jättekaniner och hanar båda två, tyvärr har den ena gått bort.

Åke den första jag hade, lade jag fram en tidning till när han var inne. Men han "höll tätt" hela dagen. Han var inne flera timmar varje dag, vår, sommar höst.
Ute i stallet hade han en kattlåda som toa, fungerade perfekt.

När jag fick SvenHarry så fick han också en kattlåda. Han har inte varit inne lika mycket som Åke pga valpar.

Men jag gjorde som så; lade några lortar i kattlådan och sen har de bara gått dit och gjort ifrån sig. SvenHarry kan "fuska" lite om han är busig eller har långt till lådan, då kan det bli nån lort på fel ställe. Åke däremot var 100% rumsren.

Kom på att vi provade med en annan kanin också för många år sedan, han använde lådan som säng istället.
Lycka till!
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Min kanin (dvärgkanin) blev rumsren av sig själv. Vi hade en vanlig kattlåda till honom som han gick på, en och annan plutt kom på andra ställen men han kissade alltid där.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Mina två nuvarande har blivit rumsrena av sig själva, bara valt ett hörn i buren och fortsatt gå där. Har två honor, en lejonhuvad och en korsning hermelin/teddylöwen.

Hade nån dvärgras för några år sen, det var samma visa med honom - ett hörn i buren och ingen annanstans. Däremot skvätte han gärna på väggarna. Inga fler okastrerade kaninpojkar inomhus för min del, jag håller mig till flickor :p
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Men hon har ju suttit i bur i 8v så jag tänkte släppa ut henne direkt på ca 5kvm och ha hennes bur + kattlåda där inne. De båda ska få vara i ett rum med galler imellan dem de första veckorna innan jag släpper ihop dem.


Måste fråga om någon av er varit med om någon hane just efter kastrering hade svårt att komma igång med ätandet och drickandet? Våran har det, fick åka in för dropp igår. Har även köpt "Critical Care" pulver som man ska blanda med vatten o ge dem oralt för att få igång magen. Han hade även en grad för låg i temp tyckte vetten (37C).
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Låter som att det kan fungera bra, då. Testa och se!

Har tyvärr inte kastrerat några hanar, har aldrig behövts... Så jag kan inte svara på din andra fråga.

*halvt kl*

Man blir lite kär i sin nin när han hoppar upp i sängen med en när man tittar på TV, snor en nachochipsbit, blir lite kliad och man sedan hör ett *flop* och kaninen plötsligt ligger utbredd över halva sängen med tassarna åt alla håll, precis bredvid. Han har aldrig lagt sig på sidan när vi har gosat innan, det har han bara gjort efter större måltider och då på sin egen matta utanför buren, men gårdagskvällen ägnades helt och hållet i mattes säng, liggandes på sidan. Då och då hoppade han upp igen, snodde lite mer chips och sedan *flop* tillbaka i "övernöjd nin"-position igen.

:love: Min toksöta lilla Ampedampe/Amadeus.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Åhhh du skulle tagit kort!! Vad har du för ras?
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Dvärgvädur :) Hade dvärghermelin som barn men det är milsvid skillnad, dvärgväduren är verkligen en sällskaplig kelgris till kanin medan hermelinen mest ville leva sitt eget liv.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

*delvis kl*

Men hur gör ni när har de lösa hemma, öppnar ni bara buren och så får de komma och gå som de vill? Dygnet runt? Har ni andra djur hemma? Gnager de inte på sladdar?

Blir så himla sugen att skaffa kanin igen, hade när jag var liten men det var utekaniner. Två dvärghermeliner som blev 8 o 9 år. Lilla-grå och Julle :love:

Bör jag skaffa en eller två? Köpa av en uppfödare eller zooaffär? Vad för ras? Mina hermeliner var väldigt skygga av sig ända till slutet trots daglig hantering.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Ibland får han vara ute dygnet runt och då stänger vi köksdörren bara, så att han inte kommer och hoppar upp i sängen och väcker oss :p ibland får han hoppa in i buren när vi går och lägger oss. Då öppnas buren igen det första som händer när vi kliver upp. Min förra kanin var ute dygnet runt i 13,5 år. Har inga andra djur just nu men om cirkus två veckor flyttar det in en nymfkakadua hos oss och den kommer också att få vara ute hela dagarna, dock inne i buren när vi sover. Kaninen gnager inte på sladdar, han har alltid tillgång till hö och grenar så han har liksom aldrig börjat. Jo, förresten, han knep sönder min tunna hörlurssladd, men det var mitt eget fel - man lägger inte sånt på golvet...

Du kan köpa en hane eller två honor, hanar kan bli extremt aggressiva och till och med döda varandra när de blir könsmogna. Jag rekommenderar varmt dvärgväduren, min kanin är som en hund och följer mig överallt. Extremt social, vill vara med hela tiden och är totalt orädd... på gott och ont, det händer att man snubblar över honom för att han sätter sig precis framför fötterna när man t.ex. står och lagar mat. Min är köpt på djuraffär, lång historia, men jag skulle absolut vända mig till en uppfödare om jag ville köpa en kanin igen.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Mina två franska vädurar har också klarat av den biten på egen hand. Dom bor inomhus och använder bara sina toalådor, jätteskönt! :) Elvira kissade utanför några gånger när jag hämtade hem henne, men det gick över på en vecka ungefär. Det viktigaste är nog att städa upp det som hamnar utanför så fort som möjligt, och NOGA så att det inte lämnar några lukter. Då går dom ofta tillbaka till det stället. Använd PissOff eller liknande. :)
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

*delvis kl*

Men hur gör ni när har de lösa hemma, öppnar ni bara buren och så får de komma och gå som de vill? Dygnet runt? Har ni andra djur hemma? Gnager de inte på sladdar?

Blir så himla sugen att skaffa kanin igen, hade när jag var liten men det var utekaniner. Två dvärghermeliner som blev 8 o 9 år. Lilla-grå och Julle :love:

Bör jag skaffa en eller två? Köpa av en uppfödare eller zooaffär? Vad för ras? Mina hermeliner var väldigt skygga av sig ända till slutet trots daglig hantering.

Mina kaniner får vara lösa då jag är hemma, när jag är i skolan/på jobbet och när jag sover så stänger jag in dem i burarna. Har lagt sladdgömmor över alla sladdar så de inte kommer åt dem, men ett par olyckor har ju skett på oskyddade sladdar! ;)

Min erfarenhet är att kaniner som bor inomhus och blir mycket hanterade (får vara med i vardagen helt enkel) blir tamare än de som bara får sitta ute i sin bur största delen av dygnet. Mina är iallafall supertama och vill vara med överallt! Hoppar självmant upp i famnen.

Köp av uppfödare, inte zooaffär då de oftast är väldigt oseriösa och okunniga. :mad: Kaniner är inte flockdjur utan trivs ofta bäst själva, så det är inga problem att bara ha en! Två systrar kan ibland fungera tillsammans, men det finns inga garantier. Mina kastrerade kaniner (en hona och en hane) trivs inte alls ihop tyvärr utan slåss om dom träffas. :( Det kan gå riktigt illa om man inte håller koll.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Jag har en hane som bor i mitt rum , han bor i en hage gjord av kompost galler, som innehåller en matta på golvet 2 katt bäddar och en matplats och en kattlåda :) och några grenar och en ved bit som han har att gnaga på . Där får han vara när jag inte är hemma då han tyvärr tycker om att gnaga på sladdar. ,men har blivit bättre . han var /är som värst nu när han är "tonåring" alltså inte ett år förens nästa höst.

Tyvärr så är han så bortskämd med moition så är det någon dag man inte hunnit vara ute med han så är han jätte jobbig ;) då får man typ plocka ut allt som kan låta i hans bur på natten -.-

en vanlig vardag för han annars är att följa med mig till stallet och springer lös där som stall kanin. han bästa kompis är en katt som nästan är lika gammal som honom och har i stort sett växt upp tillsammans så de håller ihop. Så jag tror min kanin tror han är en katt då han tycker andra kaniner är konstiga :D

Längtar till sommaren då man kan släppa ut han tidigt på morgonen och låta han vara ute hela dagen , för nu är det för kallt . för blir han trött och måste vila kyls han ner eftersom han är inne kanin.

Jag tror att om du bara gör i ordning buren rent så brukar kaninen själv vilja hålla rent! Ha ett särskilt material där den kissar och bajsar så han lär sig att det är de materialet han ska kissa på- för har du samma i hela buren kan det bli att hela buren blir en toalett. jag använder kattsand för det luktar inget och kaninen gillar att kisssa i det :P och även ligga i det och sova -.-
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Köp av uppfödare, inte zooaffär då de oftast är väldigt oseriösa och okunniga. :mad: Kaniner är inte flockdjur utan trivs ofta bäst själva, så det är inga problem att bara ha en! Två systrar kan ibland fungera tillsammans, men det finns inga garantier. Mina kastrerade kaniner (en hona och en hane) trivs inte alls ihop tyvärr utan slåss om dom träffas. :( Det kan gå riktigt illa om man inte håller koll.
Tycker att det är viktigt att påpeka detta, eftersom affärerna ofta påstår att kaninerna vill vara två... Två könsmogna kaniner blir antingen ett gäng bebisar eller en fight till döden. Bokstavligt talat.

Däremot hade min första kanin två bästa kompisar som var två marsvinshanar. De tre var de bästa av bästisar, marsvinen ägdes av min granne tillika bästis så vi tog ofta över dem till varandra (inte i buren!! utan i rummet eller utomhus, övervakade) och de lekte som tokar och tyckte att det var jätteroligt.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Tänkte lite på det där hur en kanin funkar med andra djur..
Själv har jag även en gammal hund och två gerbiler. Hunden ska väl inte vara några problem, men skulle en kanin kunna vistas tillsammans med de små gerbilerna ibland? Vet att de två skulle tycka det var helfestligt då de redan umgås med hunden mellan varven, men hur skulle kaninen reagera? Kan det fungera ungefär som med marsvin kanske?
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Kan kan de säkert, men det är livsfarligt om det går åt hellskotta iom att kaniner har väldigt starka bakben.

Jag hade tamråttor springande löst med kanin för en massa år sen. Det gick utmärkt tills kaninen helt plötsligt tröttnade och sparkade till. Lilla Rex, som fick sparken i huvudet, var bara 2 mm från att mista ena ögat men kom undan med ett rivsår på sidan av ögat istället. Det skulle aldrig falla mig in att ha kaniner och smågnagare ihop efter det, riskerna är alldeles för stora och även en jättesnäll kanin kan tröttna eller bli skrämd om en råtta eller annat smådjur plötsligt dyker upp bakom den.
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Det hade jag inte tänkt på. Då ska jag inte ta den risken. Läskigt det som hände, tur att det gick så bra som det gick!
 
Sv: Svårt att få kanin att bli rumsren??

Ja det är lika bra att låta bli, det är ju så onödigt liksom.
Ohja, han hade en stor skopa tur den dagen :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 597
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp