Svart köp av bostadsrätt?!

lizzie

Trådstartare
Varför vill man köpa en bostadsrätt "svart"??

Vi har en bostadsrätt till salu och säljer den privat. Vi har nu en spekulant, men personen vill köpa lägenheten 50 % svart och 50 % vitt.

Jag tycker det känns konstigt och varför vill man köpa en bostadsrätt så? Uppenbarligen har människan kontanter för till den köpesumman som vi begär.

Någon som varit med om samma sak?

/Lizzie
 
Pengarna finns inte i några handlingar. Hur kan man köpa en lägenhet för 1 miljon kontant om man bara har 500 000 kr kontant?

Den som vill göra affärer svart, har också svarta pengar. Det följer liksom kedjan. D v s man bidrar till ekonomisk brottslighet.
 
Varför vill man köpa en bostadsrätt "svart"??

Vi har en bostadsrätt till salu och säljer den privat. Vi har nu en spekulant, men personen vill köpa lägenheten 50 % svart och 50 % vitt.

Jag tycker det känns konstigt och varför vill man köpa en bostadsrätt så? Uppenbarligen har människan kontanter för till den köpesumman som vi begär.

Någon som varit med om samma sak?

/Lizzie

Precis som föregående talare tror jag att personen vill köpa för att göra svarta pengar vita. Hade jag inte velat medverka till.
 
Precis som jag misstänkte - att något var lurt.

Nu handlar det inte om någon miljon - utan betydligt mindre summa - men ändå.

/Lizzie
 
Dessutom vet alla i vilket prisläge lägenheterna ligger på i vårt område. Skulle se jättekonstigt ut när det kommer ut att vi sålt lägenheten till halva priset - vi är ju liksom inte utan spekulanter.

/Lizzie
 
Det löste sig. Vi meddelade att vi ej var intresserad av någon svart del av köpet. Spekulanten är villig att betala hela summan vitt.

/Lizzie
 
Liten fundering från mig...

Är det inte så att säljaren även kan dra fördelar av att sälja en del svart? Eftersom att en eventuell vinst minskar och således även skatten.
 
Absolut. Oredovisade pengar. Och var ska man göra av dem? Madrassen?

För det går ju inte gärna att sätta in dem på banken.
 
Personligen har jag dem där för att det är lättare att göra transaktioner. Själv tar jag sällan emot kontanter längre, och särskilt inte i de summorna som överstiger 10 000 kr. Har fått falska sedlar vid en bilaffär, och det kostade många tusenlappar dessvärre.
 
Fast varför ska man ha dem på banken när man inte får någon ränta?

Tror inte det handlar om att man vill sätta in pengarna på ett sparkonto i banken, men för att kunna använda pengarna till andra investeringar behöver man få in dem i en bank vilket kan bli problem eftersom såväl banker som andra kontantintensiva branscher (bilförsäljare, mäklare, etc) behöver enligt penningtvättlagen göra efterforskningar för att så långt det är möjligt säkerställa att inte pengarna de hanterar kommer från brottslig verksamhet som svartarbete, utpressning, narkotikaförsäljning etc.

En köpare som betalar en br kontant gör det alltså för att tvätta pengarna. Men det kan bli problem för köparen att i sin tur använda dem, om man inte har dem i madrassen och använder dem till mindre kontantinköp som mat, bio och sånt.
 
Liten fundering från mig...

Är det inte så att säljaren även kan dra fördelar av att sälja en del svart? Eftersom att en eventuell vinst minskar och således även skatten.

Absolut! Men nu har priserna i området äntligen ökat, så styrelsen skulle verkligen ifrågasätta varför vi säljer en lägenhet till halva priset. Framför allt när det inte finns några tomma lägenheter i föreningen och det finns flera som varit på oss om att de vill köpa den.

/Lizzie
 
Tror inte det handlar om att man vill sätta in pengarna på ett sparkonto i banken, men för att kunna använda pengarna till andra investeringar behöver man få in dem i en bank vilket kan bli problem eftersom såväl banker som andra kontantintensiva branscher (bilförsäljare, mäklare, etc) behöver enligt penningtvättlagen göra efterforskningar för att så långt det är möjligt säkerställa att inte pengarna de hanterar kommer från brottslig verksamhet som svartarbete, utpressning, narkotikaförsäljning etc.

En köpare som betalar en br kontant gör det alltså för att tvätta pengarna. Men det kan bli problem för köparen att i sin tur använda dem, om man inte har dem i madrassen och använder dem till mindre kontantinköp som mat, bio och sånt.

Precis! Och vi vill inte ha 60 000 kr liggande hemma i madrassen, utan dessa pengar ska in på banken då de ska investeras i annat.

/Lizzie
 
Tror inte det handlar om att man vill sätta in pengarna på ett sparkonto i banken, men för att kunna använda pengarna till andra investeringar behöver man få in dem i en bank vilket kan bli problem eftersom såväl banker som andra kontantintensiva branscher (bilförsäljare, mäklare, etc) behöver enligt penningtvättlagen göra efterforskningar för att så långt det är möjligt säkerställa att inte pengarna de hanterar kommer från brottslig verksamhet som svartarbete, utpressning, narkotikaförsäljning etc.

En köpare som betalar en br kontant gör det alltså för att tvätta pengarna. Men det kan bli problem för köparen att i sin tur använda dem, om man inte har dem i madrassen och använder dem till mindre kontantinköp som mat, bio och sånt.

Eftersom det rörde sig om en så pass låg summa hade man kunnat använda den till dagliga inköp som mat mm och låtit motsvarande summa från lönen bli kvar på kontot istället, och då hade man uppnått samma effekt. Det går alldeles utmärkt att sätta in några tusenlappar då och då, om vi nu bara diskuterar det teoretiska och inte det moraliska i det hela. Man kan tex växla in mer kontanter än vad man gör av med inför en resa och sen sätta in dem på konto i Forex när man kommer tillbaka, säga att man sålt hund, häst, bil eller något och sätta in summan på bank, eller köpa något kontant och sedan sälja det mot pengar på kontot.
 
Eftersom det rörde sig om en så pass låg summa hade man kunnat använda den till dagliga inköp som mat mm och låtit motsvarande summa från lönen bli kvar på kontot istället, och då hade man uppnått samma effekt. Det går alldeles utmärkt att sätta in några tusenlappar då och då, om vi nu bara diskuterar det teoretiska och inte det moraliska i det hela. Man kan tex växla in mer kontanter än vad man gör av med inför en resa och sen sätta in dem på konto i Forex när man kommer tillbaka, säga att man sålt hund, häst, bil eller något och sätta in summan på bank, eller köpa något kontant och sedan sälja det mot pengar på kontot.

Ja, visst går det att kringgå lagen om man är beredd att göra sig lite besvär, vad det nu skulle tjäna till för en köpare. Men som sagt är det inte så enkelt att bara sätta in pengarna på bank och säga att man sålt något. Banken vill i så fall se köpekontrakt exempelvis. Men å andra sidan visst kan man förfalska ett sådant.
 
Ska man sätta in mer än 10 000 kr vill dom ha kvitto på vad man sålt, iaf forex som jag använder om jag behöver sätta in pengar.
 
De flesta som säljer en bil för 15.000 gör nog inte så snygga kontrakt. Men i det här fallet så hade nog inte säljaren av bostadsrätten tjänat så mycket på det hela. Jag vände mig mest emot att pengarna skulle vara så svåra att använda bara för att de inte var på banken, och det håller jag inte med om, särskilt inte om det handlar om summor under 100.000.
 
Ska man sätta in mer än 10 000 kr vill dom ha kvitto på vad man sålt, iaf forex som jag använder om jag behöver sätta in pengar.

Om och du växlar in 20.000 till Euro inför en tågluff och kommer tillbaka med 10.000 och säger att du levde billigt, nekar de att växla tillbaka dem igen och stoppa in dem på ditt konto? Nej.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 441
Senast: Squie
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: verser
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 355
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp