SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor ful böld/svullnad på den sida halsen jag injicerade penicillin (penovet, 38 ml) igår.

Hade jag inte varit där och sprutat hade jag betecknat det som en svullen muskel typ, svullnaden är hård, och ca 10 * 10 cm, står 'ut' ca 4 cm på värsta stället. Sitter ganska mitt i 'triangeln' man sticker i.

Injektionen igår var inga konstigheter eg, däremot gick det 'trögt' vilket jag trodde berodde på sprutan (60 ml spruta istället för att dra upp i två st 20 ml), och inledningsvis fick jag lite 'motläckage' vid kanylkopplingen men det gav sig.

Men, snett gick det ju uppenbarligen. Hästen är vad jag kan bedömma 'pigg och kry', har ingen feber och kan äta obehindrat med huvudet 50 cm från marknivå iaf. Han åt när jag kom och åt när jag gick. Dock öm om jag tryckte på den, inte jätteöm men han är en tålig sak. Det fanns ingen svullnad imorse när jag släppte ut, utan den har kommit någon gång under dagen/kvällen. Han fick injektionen kl 23 igår kväll, och nu kl 23 idag upptäckte jag bölden, dock jobbat så inte sett honom under dagen.

Men då jag varit förskonad från dylika svullnader/bölder undrar jag om det 'bara' är att hålla koll och avvakta sålänge det inte blir värre/hästen är påverkad, eller om det kan bli läskigheter och man ska kontakta veterinär imorgon bitti? (Behandlande vet som skrivit ut penicilinet går inte att nå tyvärr, så blir DV i sådana fall).

Har en giva PC kvar, han fick ju en nu ikväll, och morgondagens som är den sista skulle ges i 'böldsidan' av halsen eg men får ge den i samma sida.

Men, kontakta veterinär, eller avvakta så länge hästen mår bra och inte tycks direkt besvärad? (Tänkte ha på hirudoid efter att ha rakat imorgon, skadar ju inte iaf)
 
Senast ändrad:
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

låter som du fick det i själva huden, och inte innanför, hur långt in stack du nålen? skulle den bara innanför huden eller in i en muskel?

tryckte du på "sticket" efter att du var klar med sprutan? gav du sprutan på samma sida två gånger i rad, eller tog du varannan sida om hästen?

om du skulle ha den bara innanför huden (subkutant) och du misslyckades, och fick den i huden, så är det ingen fara, det blir en bula, och den kan vara kvar ett tag.

om du gav den i muskeln, och sprutade in allt på samma ställe, så kan det bli en bula också, det finns lite trix som man kan göra för att minska chanshen, och som inte gör lika "ont" på hästen, som när du ger sprutan i muskeln, spruta in halva, sedan lyfter du upp nålen halvvägs från muskeln, och sedan ändrar riktning på nålen och trycker in nålen djupare åt den nya riktningen, då blir det inte lika "trögt" och hästen får inte samma "tryck" som den annars kan få.

sedan är det jättemånga som vill trycka på stället efteråt, detta ska man inte göra, då man kan ha otur och råka trycka in smuts i stickhålet.

varje ny gång du ska ge din häst en spruta (om det är varje/varannan dag) så ge den sprutan ena gånge på vänster hals och andra höger.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

den kan nog ha hamnat lite konstigt i muskeln, Spruta på andra sidan idag och se om svullnaden lägger sig annars får du ringa vet, jag vet inte om det är bra att spruta i den svullna muskeln.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

SOm jag skrev så är det intramuskulär injektion, har aldrig varit med om att man ger PC subkutant förresten?

Men, intramuskulärt och djupt. Och själva sprutningen har jag full koll på, jag jobbar dessutom i vården så jag är nog mer noga än genomsnittsägaren med renligheten - sen kan man ju alltid få med sig skit in när man går genom pälsen/huden. Självklart rena sprutor och kanyler varje dag och varannan sida varannan dag.

Och var ju redan igår en rejäl, mer generell svullnad än en bula, och hård, som en svullen muskel och inte som en böld (dock kan det ju vara böld ändå).

Men det var inte sprutningen jag var osäker på, utan vad man gör i läge med svullnad, om det var okej avvakta eller om man ändå alltid ska ringa veterinär. Nu gav sig svaret själv när jag var ner i morse och andra sidan halsen också har svullnat likadant. Hela halsen, båda sidor, är svullen från halvvägs upp och ända ner till bogbladet ungefär. Stackars liten kan inte varken vrida halsen eller sänka den :cry:

Feberfri och åt när jag höjde maten. Ringde vet som tyckte att det finns inte mycket att göra, håll koll så det inte blir värre/knöligt/slutar äta/få feber bara. Eftersom jag är nojig kollade jag både med Ultuna (receptionisten) och DV (veterinär) och tacksamt nog sa de precis samma sak både om avvakta och anledningen - det är troligen en överkänslighetsreaktion på både stick och penicillinet. Inte helt ovanligt men inte vanligt heller. Skulle prova sticka i baken för den här sista sprutan (hoppas vid gud han inte svullnar där med)

Stackars lilla gubben..
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

ojoj, men att de inte sa åt dig att avbryta behandlingen? det verkar ju vara en rätt rejäl reaktion ju.
Har varit med om att de svullnat på en sida men inte båda.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

det är ganska vanligt, på en längre kur, att det blir så.

du behöver inte göra ngt, men ha förståelse för att när de blir så blir de ofta också VÄLDIGT ömma och stela.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Mitt fullblod fick så av penicillin. Det gav sig efter ett tag men hon fick äta hö i hönät en period innan hon kunde sänka huvudet igen. Mycket otäckt, har faktiskt inte valt i.m. penicillin efter det utan har bett om Hippotrim istället om det har gått.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Svarar flera.

Tack för svar. Jo, stelt och ömt är bara förnamnet. Han kan inte ta ner huvudet, inte böja halsen åt någon sida och går med korta steg (svullnaden går ju bak mot bogbladet, så känner nog av det när han går).

Inte speciellt ömt att ta på igår eller imorse, men nu ikväll var jag ner när jag kom från jobbet, och svullnaden har inte lagt sig på någon sida, däremot på ena sidan är det som ett litet hematom/liknande, ganska högt upp. Det är oömt, men sen undrar jag omd et inte blivit/hålle rpå att bli en böld med, för det har ökat på där, och där är han ÖM. Får se hur det ser ut imorgon om det blir nytt samtal till vet.

Ska kolla tempen när jag går ner igen snart, men jag tror inte han har feber. Däremot är han ju av förståeliga skäl lite sänkt just nu, stackarn. Varmt är det också där svullnaden är, men det är kanske inte mer än man kan vänta sig. Ska se om jag kan ta en bild, om det syns på bild sen när jag går ner.

Mackan & Mitrolle - hur lång tid har det tagit innan det lagt sig? Någon åtgärd eller lagt sig 'av sig själv'?

Sputnik - jo jag trodde också de skulle tycka att jag skulle skippa sjunde sprutan, men både Ultuna och DV sa ju likadant där, ge den. När jag tyckte att 'kan jag ju inte, vägrar sticka i det svullna' så tyckte båda att ge den i baken då. Och jo, det kunde svullna där med (det var ju min naturliga fråga). Men de anser det tydligen viktigt han får' full kur' (dvs 7 dygn, isf de 6 han fått). Så är väl bara att 'lyda' - men kul känns det INTE.

Och ja, jag föredrar nog hippotrim om det går i framtiden. Är ju tyvärr inte alltid det är lämpligt, men en repris på det här vill jag INTE ha. Och både Ultuna och DV tyckte ju att det berodde på en 'överkänslighetsreaktion på stick och penicillin', och låter ju rimligt. EN sida halsen hade ju kunnat vara otur och fått in skit, men båda sidorna, så kraftigt och så tätt =/
 
Senast ändrad:
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Min som svullnade blev bättre efter en tre fyra dar. det är ju eg inte mkt man kan göra annat än att hålla koll så de inte blir sämre eller att det verkar bli en böld ju... håller tummarna nu.
Är det lillen eller?
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Nej, fullblodet dessvärre, nån måtte uttalat en förbannelse över honom, så sjukt mycket han drabbats av senaste tiden =/

Det blev inget PC idag, jag fick inte kanylfan genom skinnet på baken, skinn segt som en ko den där tror jag?

Hur vet man om det är en böld förresten?

Lite dåliga bilder, den mer diffusa svullnaden är mycket större än man ser, men ni får ju ett hum, om bilderna ser ut såhär och verkligheten flera gånger värre =/

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Sådär såg min med ut men det sträckte sig tyvärr i hennes fall fram mot nacken vilket skapade tryck och en panikkänsla så hästen slängde sig runt i boxen. Mycket obehagligt att se :crazy:

Det gav sig dock ganska snart, några dagar om jag inte minns helt fel (många år sen).
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Stackars, jag tänkte ju tanken att 'fan ska det gå mot bogbladet för', han hade ju väldigt svårt att gå, men ska nog vara glad åt det istället då.

Jag smorde in orudis gel igår kväll, tänkte att det hjälper ju vad det hjälper. Och om det var det eller gått lika bra ändå är ju svårt att säga, men det var liiiite bättre på ena sidan imorse, så nu kan han snegla åt ena hållet i alla fall. Och får ner huvudet några cm iaf. Så har köpt mer orudis och ska fortsätta smörja, får vi hoppas det ger sig på några dagar som för din. Iaf såpass att han kan ta ner huvudet, känner mig som en djurplågare när han står i hagen och försöker och försöker nå gräset utan att lyckas. Sen ger han upp och står bara och hänger =/

(Han har såklart silage med, fritt och på 'bekväm höjd'. Men gräs är ju godast..)
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Förresten, hade du sprutat din någon gång mer efter den svullnade?
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Min häst fick svullnad efter att veterinären vaccinerade mot influensa. Svullnade dagen efter och såg ut som du beskriver från början. Dock bredde den inte ut sig som i ditt fall. Han kunde inte sänka huvudet för att äta och var mycket stel.

Jag fick spruta med penicillin + smärtlindrande (enligt distriktaren) (fick spruta i motsat sida samt i musklerna mellan frambenen)
Men det blev inte bättre av det. Så jag körde in till klinik istället där de Ultraljudade för att titta efter böldhåla, som de inte kunde kunde se tydligt. Men veterinären bestämde sig för att snitta upp iallafall och där var en massa blodblandat var! Dränage sattes och jag fick spruta rent dagligen.
Sen blev det fint igen :laugh:
Har aldrig reagerat på vacc igen efter det.

Veterinären trodde att det kunde ha följt med bakterier in med sticket.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Nej inte med penicillin, det fick hon aldrig mer i halsen. Jag tog ju dessvärre bort henne några år senare men jag tror att hon kanske fick Hippotrim vid något tillfälle. Hon blev dock vaccinerad utan problem efter detta.

Min nuvarande häst fick en böld i halsen av en abortvirusspruta. De tror att smuts kan ha kommit med in eller att hon reagerade på spädningsvätskan. Hon har dock inte reagerat på andra vaccin sedan dess och jag valde att inte fortsätta med abortvirusspruta nr 3 för att undvika risken.
Hon kunde då heller inte röra halsen så bra och fick äta ur hönät. Hon var såpass påverkad att jag lät henne stå inne hela dygnet dagen efter eftersom hon knappt ville gå och halsen var stel. Hon var konstigt nog nöjd med att stå inne och äta hö ensam, det måste ha varit ganska allvarligt :crazy:
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Oki, får diskutera med vet om det behövs PC igen. Känns ju inte så kul om han ska behöva genomlida sånt här igen, och eftersom de säger att dte mest troligt är en överkänslighetsreaktion. Då borde han ju vara lika överkänslig (eller värre) 'nästa gång'.

Ingen aning om han fått penicillin innan heller, aldrig hos mig och inte hos förra ägaren. Vacc har han aldrig reagerat på dock, inte heller andra injektioner eller permanentkanyler eller så. Men är ju lite skillnad sticka 'dag ut och dag in', och så penicillin. Det som är lite läbbigt tycker jag är att det kom så pang poff i slutet av kuren. Inget lite svullen som blev värre utan pang bara. Kom som en chock, och jag var helt oförberedd på att det ens kunde bli så. Böld vid stickställe - javisst, allergichock och prokainchock osv. Men hade inte ens hört talas om det här, men verkar ju inte helt ovanligt.

Men hoppas verkligen han inte behöver PC igen/mer, och om han behöver behandling att det går bra med hippotrim istället.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Min (fbl) har reagerat likadant fast inte lika kraftigt som din. Har för mig att det la sig på två dagar. Jag fick också spruta resten i baken och det var ju helt galet svårt! Man fick liksom ta sats...:(
Hon blev inte svullen i baken.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Jag tyckte jag verkligen HÖGG men det bara 'studsade'. Fick dock tips att jag skulle använt en tunnare kanyl, ska minnas det till en ev nästa gång.

Låter skönt att det verkar lagt sig fort för de flesta!
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Jag tyckte jag verkligen HÖGG men det bara 'studsade'.
Jag vet. Jag kände mig som jack uppskäraren eller nåt :eek:
Nån som jag pratade med på kliniken sa att det kunde bero på att pc (penovet f.ö.) fortfarande var lite för svalt när jag sprutade. Vet inte om det berodde på det men det har aldrig hänt förut iaf. har inte behandlat med något sen dess så jag vet inte hur det skulle bli nu.
 
Senast ändrad:
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

svar på din fråga: jag kommer inte ihåg exakt, det är några år sen nu men det tog en 3-4 dagar tror jag, och han var så himla stel och öm att han mådde riktigt dåligt precis som du beskriver. Han var ordinerade skritt motion endera uppsuttet eller vid hand, under penicillin kuren, (orsak var ett sticksår som fick lymfangit varning), men det fick jag helt lägga ner, för han var så himla ledsen och öm och stel så han fick helt enkelt va ifred någon vecka helt och hållet, och det blev mindre för varje dag, tog som sagt en 3-4 dagar innan man började se skillnad som jag erinrar mig, sen lade det sig snabbt och försvann.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 556
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt...
Svar
2
· Visningar
5 105
Senast: Alindra2000
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 479
Senast: Muffe
·
Hästvård För två dagar sen (söndag) så blev min D-ponny plötsligt väldigt halt. Det syntes tydligt i skritten men han hade inga större problem...
Svar
7
· Visningar
1 081
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp