Bukefalos 28 år!

Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Måste bara fråga.. Jag har bara sprutat en häst men det var med b-vitamin och med den sprutan var det bara att lyfta på skinnet och spruta där eftersom b-vitamin "sugs" upp av kroppen. Går det inte att göra så med penicillin-sprutor? eller vad händer om man gör så?
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Kanske en dum fråga, hur lång tid låter du bremsningen "verka" innan du börjar spruta?

Tills hon sänker huvudet och börjar se 'lullig' ut, hon är dock ingen klockren bremshäst tyvärr (jmf med mitt andra sto som blir riktigt dimmig på ögonen och är i sin egen värld med brems), så jag tycker inte hon blir så himla lullig av brems. Men vad kan det vara i tid, kring 5 minuter?

Imorse tyckte hon inte jag skulle göra rent ett sår på bakknäet, och sket högaktningsfullt i bremsen, och då hade hon varit bremsad tio minuter innan, men kanske ska vänta ännu längre, fast inte haft någon häst som inte svarat inom några minuter, så inte provat det?

Däremot fick hon av MISSTAG kedjan genom munnen imorse, och vips stod lilla kräket blickstilla. Det är dock inget jag vill använda med flit! Men hon är ju hanterad rätt mycket i stigbett, så kanske ide att ta på det med ikväll...
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Måste bara fråga.. Jag har bara sprutat en häst men det var med b-vitamin och med den sprutan var det bara att lyfta på skinnet och spruta där eftersom b-vitamin "sugs" upp av kroppen. Går det inte att göra så med penicillin-sprutor? eller vad händer om man gör så?

Subcutan sprutning (sub =under cutan= huden, dvs under huden). Det ska man dock INTE göra på häst med just ethacillin iaf (vet inte hur det är med annat PC, men tror det är samma sak oavsett sort). På kossa kan man göra det dock.

Så, tyvärr inte tillämpligt i det här fallet =/ Men tanken var god =)
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Måste hon ha pencillinet? Är det så infekterat? Lymfangit är ju vardagsmat med vissa fulllbod av minsta sår, men inte allvarligt.

Om hon måste, har du inte någon som kan hjälpa till? Som kan stå och hållla och distrahera henne. Klia i pannan, mata med godis, eller "slå" /vifta (inte hårt) med tex en trasa eller handduk mot pannan som distraktion? (Det fungerar faktiskt!:eek: )

Man måste köra i den djupt, men det vet du säkert, för att den inte ska åka ut.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

*KL*

Klipper in ur min hästdagbok:

Sen var det då dags för Drabbningen! Spruta PC.. Jag hade lagt upp en ny attackplan, och beväpnat mig med ett stigbett, ett bensnöre modell runtoch mjukt, ett antal gröna kanyler, ett antal gula kanyler och en ficka full med godis. Jag var nog VÄL målmedveten för när jag klev in i boxen vände hon baken åt mig. Hon varken hotar elelr slår, men säger tydligt 'gå din väg! Jag vill inte. Hejdå!'

Nåja, etts tycke häst infångad och ett stycke stigbett på. Ett stycke bensnöre som 'underläppenbrems' och ett stycke grimskaft runt stolpe, ganska 'snävt'. Sen skulle jag ta 'ett ordentligt hudveck' i halsen, modell 'hela handflatan'. Haha hoho jo men visst säger jag bara. Ni vet jag tjatat om att hästen har grymt mycket halsmuskler. Detta gör att något 'hanfullt' hudveck det kan man ju se sig i MÅNEN efter.. Tog ett litet dock (samma som igår), och sen funderade vi på livet en stund hon och jag, hon stod still men var klart skeptisk och spänd. Jag kliade hals och pickade med kanylskyddet och pratade om vädret, och så kliade jag lite till och pratade lite till och satte en grön kanyl. Ingen reaktion hos hästen. Jag trollade fram sprutan jag haft i fickan och blotta åsynen fick hästen att spänna sig, men jag babblade vidare om tingens ordning, kopplade sprutan, aspirerade och injicerade 35 ml PC (genom en grön kanyl ). Tog ut det hela, inget blod och en häst som stod still! SUCCE! Och DUKTIG Blå tjej! Som fick en godis ur den välfyllda godisfickan.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Grattis! Perfekt att det fungerade med stigbett och mindre kanyl. :) Angående vad du skrev tidigare om penovet och ethacillin så är det precis samma sak bara olika fabrikat/tillverkare, så det är ingen skillnad i tröghet att spruta det ena eller det andra. Men själv tycker jag att det är jättesegt att spruta med grön. Den är 0,8 mm i diameter och den rosa 1,2 mm, så det går ju snabbare med den rosa.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Jag tyckte det gick unefär lika fort, men jag misstänker att jag sprutar saaakta? För gick lika fort/sakta, men visst fick jag TA I mer för att få det genom gröna kanylen.

Hade ju gula i fickan ifall gröna inte skulle gå, men behövde ju inte prova med de. Men det får bli gröna nu tills vi är på 'Keleläge', dvs det går att sätat en grön kanyl och injicera - utan brems eller stigbett eller andra 'tvångshandlingar'. Men just nu känns 'att kunna spruta utan massa stress hos hästen' som det viktigaste, resten får komma sen. Och det var ju den metoden som fungerade med K, att från början bara skapa en situation där hästen inte kunde stressa, och sen plocka bort 'tvångsmedlen' en efter en (med bremsen sist).

Vet ju inte om det var stigbettet, underläppsbremsen eller dne gröna kanylen som var tricket, men tänker inte ta reda på det NU, utan kör 'rubbet' de här kuren ut.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Vad skönt att det gick bra o spruta till slut. Precis likadant för oss, bin galen häst med rosa kanyl och lugn o fin med den gröna kanylen. Tycker även jag att det går precis lika bra o spruta med grön kanyl bara man är medveten om att det kan vara liiiite trögare.
*KL*

Klipper in ur min hästdagbok:

Sen var det då dags för Drabbningen! Spruta PC.. Jag hade lagt upp en ny attackplan, och beväpnat mig med ett stigbett, ett bensnöre modell runtoch mjukt, ett antal gröna kanyler, ett antal gula kanyler och en ficka full med godis. Jag var nog VÄL målmedveten för när jag klev in i boxen vände hon baken åt mig. Hon varken hotar elelr slår, men säger tydligt 'gå din väg! Jag vill inte. Hejdå!'

Nåja, etts tycke häst infångad och ett stycke stigbett på. Ett stycke bensnöre som 'underläppenbrems' och ett stycke grimskaft runt stolpe, ganska 'snävt'. Sen skulle jag ta 'ett ordentligt hudveck' i halsen, modell 'hela handflatan'. Haha hoho jo men visst säger jag bara. Ni vet jag tjatat om att hästen har grymt mycket halsmuskler. Detta gör att något 'hanfullt' hudveck det kan man ju se sig i MÅNEN efter.. Tog ett litet dock (samma som igår), och sen funderade vi på livet en stund hon och jag, hon stod still men var klart skeptisk och spänd. Jag kliade hals och pickade med kanylskyddet och pratade om vädret, och så kliade jag lite till och pratade lite till och satte en grön kanyl. Ingen reaktion hos hästen. Jag trollade fram sprutan jag haft i fickan och blotta åsynen fick hästen att spänna sig, men jag babblade vidare om tingens ordning, kopplade sprutan, aspirerade och injicerade 35 ml PC (genom en grön kanyl ). Tog ut det hela, inget blod och en häst som stod still! SUCCE! Och DUKTIG Blå tjej! Som fick en godis ur den välfyllda godisfickan.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 813
Senast: Lobelia
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: noble art
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: Aliil
·
B
Hästvård Hej! Min häst är nyopererad och jag ska spruta penicillin intramuskulärt. Det går fint, men det jag tycker är obehagligt är det där att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
26 818
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp