Bukefalos 28 år!

Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Alexandra_W

Trådstartare
Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under kontroll numera, tack vare hårt arbete, och hon kan sprutas obremsad och lös i.m.

Men nu kör vi sprutproblem i annan version. Mildare, men likväl knepig nog.

Nya damen hann ju inte bo här mer än ett dygn innan hon fick en sårskda, och igår fick hon ethacillin insatt. Kom i söndags, så det var ju ingen lång smekmånad innan det var dags för 'plågeri' direkt..

Första sprutningen igår provade jag först obremsad, och hon var lite spänd men inga stora åthävor. Däremot är damen begåvad med grymt mycket halsmuskler, och jag satte kanyl och innan jag hann vända mig om tryckte hon ut den. Ny kanyl med samma resultat, och nu började hon tycka att det var nog med stickande. Bremsade och satte en ny kanyl, kopplade på sprutan och då började hon steppa så kanylen åkte ut lite, ihop med blodblandat PC. Jag tog ur kanylen och retirerade med blixtens hastighet. Ingen chock dock, så på't igen på andra sidan halsen. I med kanyl, på med spruta och lyckades ge PC:t. Men det tog fyra stick, 3 + 1.

Idag bremsade jag direkt, damen anade dock redan vid bremsen vad jag hade i tankarna och spände sig. Kliade och nöp och satte kanylen, och lyckas såklart (jag ÄR van att spruta och brukar aldrig behöva sätta om) hamna rakt i en blodåder, rann blod redan ur kanylen. Så ur med den, klia lite mer, och så i med ny. Den kom rätt, och kopplade på sprutan och hästen börjar steppa så kanylen rör sig och jag får blod i den :crazy: Så ur med kanyl två, och börja sucka tungt.. På't igen, och den här gången fungerade det, kanylen satt där den skulle och PC.t i. Hästen inte still eller lugn, och fick blodblandat PC med mig 'ut'. Ingen chock dock. Men tog tre stick, 1 + 2.

Men det här känns ju som rena hasardspelet, känns som att en sjysst liten prokainchock bara är att vänta. Dessutom känns det inte riktigt bra att på två omgångar ha fått sticka henne SJU gånger.

Hon är inte hysterisk på minsta vis, men dels späner hon sig kopiöst och har halsmuskler en masse att spänna, och så står hon inte still när jag sprutar så otroligt lätt kanylfan rör sig.

Jag har brems som sagt, och lina runt stolpe. Hon blir dock oroligare av att sitta dikt an fast och kan göra små kastningstendenser, som ju inte hjälper upp situationen. Och för varje 'nytt försök' blir hon ännu lite mer stressad. Största problemet är att dock det att hon inte står still när man sprutar, utan rör sig/försöker röra sig vilket rör kanylen.

Några tips, eller är det bara att sätta ut skiten efter 2 dygn?

Jag har provat nypa i skinnet, att picka och klappa innan, att bara gå fram, med kanylen dold i handen och stryka över halsen och sen bara sätta den, och även att sätta den när hon står och äter, men det gör ingen större skillnad, hon börjar stressa när hon känner första sticket, och varvar upp när sprutan kopplas på.

Jag tror att en del iaf av det hela är att vi inte 'känner varandra' än, och att hon är extra 'vaksam', så det är nog inte hopplöst for life hoppas jag, samtidigt vill jag ju inte ge henne en sprutfobi. Och inte varken chocka henne eller behöva sticka sönder henne.

Så, bäst att sätta ut PC.t, eller finns det något knep jag inte tänkt på? Nuvarande situation känns som sagt mest som en väntan på prokainchocken..

Och lilla damen vände baken till när jag gick in i boxen sen för att fjäska, kan inte klandra henne ;) (Hon var mutbar dock, och jag får sen picka och nypa och ha mig på halsen utan problem)
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Vilka kanyler har du fått? Dom vanliga "rosa" tjocka uppdragningskanylerna? Skulle sätta dom för ett tag sen på min tjej men icke att hon ville vara med, spände sig så halsmusklarna var stenhårda och steppade runt. Fick tips om att byta till "gröna" intramuskulära nålar och provade. Funkade hur fint som helst, stod still och slutade spänna sig, fick dock bara vara lite försiktig och spruta lugnt för dom är smalare så det är lite "trögare" o spruta.

Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under kontroll numera, tack vare hårt arbete, och hon kan sprutas obremsad och lös i.m.

Men nu kör vi sprutproblem i annan version. Mildare, men likväl knepig nog.

Nya damen hann ju inte bo här mer än ett dygn innan hon fick en sårskda, och igår fick hon ethacillin insatt. Kom i söndags, så det var ju ingen lång smekmånad innan det var dags för 'plågeri' direkt..

Första sprutningen igår provade jag först obremsad, och hon var lite spänd men inga stora åthävor. Däremot är damen begåvad med grymt mycket halsmuskler, och jag satte kanyl och innan jag hann vända mig om tryckte hon ut den. Ny kanyl med samma resultat, och nu började hon tycka att det var nog med stickande. Bremsade och satte en ny kanyl, kopplade på sprutan och då började hon steppa så kanylen åkte ut lite, ihop med blodblandat PC. Jag tog ur kanylen och retirerade med blixtens hastighet. Ingen chock dock, så på't igen på andra sidan halsen. I med kanyl, på med spruta och lyckades ge PC:t. Men det tog fyra stick, 3 + 1.

Idag bremsade jag direkt, damen anade dock redan vid bremsen vad jag hade i tankarna och spände sig. Kliade och nöp och satte kanylen, och lyckas såklart (jag ÄR van att spruta och brukar aldrig behöva sätta om) hamna rakt i en blodåder, rann blod redan ur kanylen. Så ur med den, klia lite mer, och så i med ny. Den kom rätt, och kopplade på sprutan och hästen börjar steppa så kanylen rör sig och jag får blod i den :crazy: Så ur med kanyl två, och börja sucka tungt.. På't igen, och den här gången fungerade det, kanylen satt där den skulle och PC.t i. Hästen inte still eller lugn, och fick blodblandat PC med mig 'ut'. Ingen chock dock. Men tog tre stick, 1 + 2.

Men det här känns ju som rena hasardspelet, känns som att en sjysst liten prokainchock bara är att vänta. Dessutom känns det inte riktigt bra att på två omgångar ha fått sticka henne SJU gånger.

Hon är inte hysterisk på minsta vis, men dels späner hon sig kopiöst och har halsmuskler en masse att spänna, och så står hon inte still när jag sprutar så otroligt lätt kanylfan rör sig.

Jag har brems som sagt, och lina runt stolpe. Hon blir dock oroligare av att sitta dikt an fast och kan göra små kastningstendenser, som ju inte hjälper upp situationen. Och för varje 'nytt försök' blir hon ännu lite mer stressad. Största problemet är att dock det att hon inte står still när man sprutar, utan rör sig/försöker röra sig vilket rör kanylen.

Några tips, eller är det bara att sätta ut skiten efter 2 dygn?

Jag har provat nypa i skinnet, att picka och klappa innan, att bara gå fram, med kanylen dold i handen och stryka över halsen och sen bara sätta den, och även att sätta den när hon står och äter, men det gör ingen större skillnad, hon börjar stressa när hon känner första sticket, och varvar upp när sprutan kopplas på.

Jag tror att en del iaf av det hela är att vi inte 'känner varandra' än, och att hon är extra 'vaksam', så det är nog inte hopplöst for life hoppas jag, samtidigt vill jag ju inte ge henne en sprutfobi. Och inte varken chocka henne eller behöva sticka sönder henne.

Så, bäst att sätta ut PC.t, eller finns det något knep jag inte tänkt på? Nuvarande situation känns som sagt mest som en väntan på prokainchocken..

Och lilla damen vände baken till när jag gick in i boxen sen för att fjäska, kan inte klandra henne ;) (Hon var mutbar dock, och jag får sen picka och nypa och ha mig på halsen utan problem)
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

För att undvika sönderstickning vid långvarig behandling har jag stuckit i korset för att variera.

din häst kommer inte att fatta vad som hände:D
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Jag har med stuckit i rumpan, ofta står de mer still då, fast det är svårare att kolla om det kommit blod i sprutan.

Efter att jag stuckit min unghäst till penicillinchok så sprutar jag inte om de inte står still, det blir hippotrim i stället.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Jo, jag har tänkt prova med 'finare' kanyler imorgon, har rosa nu.

Frågan är vad ta istället?

Har gröna, blå (korta) och gula?
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Rumpan, hmm, jag får se.. Jag provad edet med K, men det var ju som att försöka sticka en kanyl i en sten typ.. Vet dock jag satte i bröstmusklerna på henne, kanske en ide..

Den här damen är lite..hmm..lätt i baken ibland med :angel:

Här syns på vissa bilder med att jag menar att hon har en held el halsmuskler att sätta emot (blir som 'bullar' på vissa ställen när hon höjer huvudet och spänner sig..)

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=d3a21a01-4034-4552-a80e-5508a26a61a6
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Min ponny är inte kul att spruta, ju mer jag klappar och nyper desto värre blir han. Det som fungerar bäst på honom är att ha sprutan färdig ihopsatt med kanylen och "smygsticka" i halsen på det vanliga stället utan att han ser det. Att det sticker till verkar han bry sig mindre om..
Det är lite knixigt att prov dra lite i sprutan för att kolla hur den sitter med en hand, för den andra måste klia i manen ganske våldsamt...men det går faktiskt..:)
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Kan inte sticka med sprutan i (törs nog inte heller iofs), det är en bautastor 60 ml spruta.

Men, ska prova med mindre kanyl imorgon, fick jag bukt med K:s HYSTERISKA sprutfobi så ska vi väl få ordning på det här, frågan är bara om man får det NU. Annars sätter jag nog ut PC:t efter imorgon faktiskt..
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Jag har själv provat spruta pencillin med grön kanyl vilket knappt är möjligt. Krävs att du har en häst med en ängels tålamod då pencillinet är jätte trögt flytande och sprutan hellre lossnar från nålen än att trycka igenom sörjan. Rekommenderar alltså inte gröna kanyler till ngt trögflytande som pencillin. Behöver du ta till ngt för att få hästen att stå still och inte riskera en intravenös injektion kan du testa den "finska bremsen" om du hört talas om den?
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Jag har sprutat min K med både gröna och gula kanyler utan problem? Alltså med PC..

Och nej, jag vet inte vad finsk brems är?
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Du verkar veta vad du gör och har säkerligen ingen nytta av att bremsa på andra sätt än du redan gör. Hoppas allt löser sig och att det går bra!
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Kan inte sticka med sprutan i (törs nog inte heller iofs), det är en bautastor 60 ml spruta.

Men, ska prova med mindre kanyl imorgon, fick jag bukt med K:s HYSTERISKA sprutfobi så ska vi väl få ordning på det här, frågan är bara om man får det NU. Annars sätter jag nog ut PC:t efter imorgon faktiskt..

Jag tror mer på att försöka med kanylen påkopplad på sprutan och aspirera (dvs dra kolven uppåt) innan du börjar spruta in för att kolla att du inte ligger i ett blodkärl. Trots att en 60 ml spruta är lite stor och klumpig, så brukar det gå bra ändå (när man sprutar stora och halvvilda kor och tjurar har man oftast bara en chans och hinner då inte koppla på kanylen på sprutan, så jag har övat upp en viss fingerfärdigeht under de år jag jobbat som distriktare).
Grön kanyl brukar vara enormt segt att spruta PC genom och som nån annan nämnde får det vara en häst med en ängels tålamod, men visst går det.
Lycka till!
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Kan du inte behadla henne med Trim-sulfa i munnen i stället?

Jag är numera livrädd för Penicillin då mina hästar (olika) har chockat vid 3 tillfällen då jag sprutat PC. Den sista alldeles nyligen, chockade 5:e behandlingsdagen, ett under att hästen lever.... Ändå har hästarna varit snälla, stått helt stilla och jag har varit nästan överdrivet noggrann. Nej aldrig mer......

Det är faktiskt vanligare än man tror med hästar som chockar på penicillinprokain så jag skulle aldrig spruta som du beskriver. Ju mer du sticker sönder muskulaturen desto större risk att medicinen kommer i blodet.
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Svarar många i samma..

Är olika PC olika 'trögflytande'? K är soms agt alltid sprutad med grön kanyl, oavsett vad hon fått. Har dock aldrig fått ethacilllin, men penovet och ett annat pencillin som jag glömt vad det hette, och hon hade ju verkligen INTE en ängels tålamod, och kanske det tog några sekunder längre spruta med grön nål, men inte så man reagerade? Däremot stod hon ju betydligt mer still.

Går det inte med grön kanyl och ethacillin får jag ju skippa det, mest nyfiken om det är olika svårt med olika penicilliner?

Och precis som jag skrev så känns det som hasardspel att spruta när hon stökar runt så att jag får blod, och måste använda henne som nåldyna och sticka runt, så jag kommer sätta ut PC:t efter dagens sprutning om inte kanylbyte fungerar. Tack och lov dör de ju sällan av prokainchock, men de kan skada sig nog ändå, och jag vill gärna slippa uppleva en till chock.

Ska fundera om jag tror att jag kan sätta nålen med sprutan på, det känns dock som om det skulle bli 'vingligt', men kanske om jag tar liten spruta och kopplpar om sen istället?

Kan se om underläppsbrems gör någon skillnad med, har aldrig upplevt att det gör någon skillnad om de inte svarar helt bra på vanlig, men det kan ju kanske vara ett bra sätt att ta bort momentet att hon nu vet vad som komma skall när jag sätter på bremsen..

Och visst kan man ge trimsulfa istället, men veterinären ville helst se penicillin, så ville göra ett försök med det, och jag trodde inte damen skulle vara några större problem att spruta, fbl brukar ju ha fått sig en hel del stick, tagits mer blodprov på än normhästen osv. Men, fungerar det inte bättre idag sätter jag ut PC.t när jag fått i dagens dos (då har det gått tre dagar och är ju okej sätta ut det), och så får vi se om vi ska prova med bara lokalbehandling (såret soppar redan mindre) eller gå in med hippotrim.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

För vår det var det inga problem alls o använda grön kanyl, fick spruta något långsammare bara men i övrigt funkade det problemfritt i 8 dagar morgon o kväll.


Jag har själv provat spruta pencillin med grön kanyl vilket knappt är möjligt. Krävs att du har en häst med en ängels tålamod då pencillinet är jätte trögt flytande och sprutan hellre lossnar från nålen än att trycka igenom sörjan. Rekommenderar alltså inte gröna kanyler till ngt trögflytande som pencillin. Behöver du ta till ngt för att få hästen att stå still och inte riskera en intravenös injektion kan du testa den "finska bremsen" om du hört talas om den?
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Sen att det kommer blod ut med betyder ju inte alltid att man varit in i ett stort blodkärl. Det jag fick lära mig första gången jag sprutade min häst var att sätta nålen, titta i den så att det inte kommer blod, sen i med sprutan dra kolven uppåt och sen se om det kommer blod i sprutan. Att det kommer blod med på utvägen kan ju också betyda att man gått igenom ett ytligt blodkärl som finn precis under huden.

Inte för att det här hjälper dina sprutproblem direkt. Hoppas det går och lycka till!
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Sen att det kommer blod ut med betyder ju inte alltid att man varit in i ett stort blodkärl. Det jag fick lära mig första gången jag sprutade min häst var att sätta nålen, titta i den så att det inte kommer blod, sen i med sprutan dra kolven uppåt och sen se om det kommer blod i sprutan. Att det kommer blod med på utvägen kan ju också betyda att man gått igenom ett ytligt blodkärl som finn precis under huden.

Inte för att det här hjälper dina sprutproblem direkt. Hoppas det går och lycka till!

Jo precis så gör jag ju med, men det var även exakt så jag gjorde med valacken den gång han chockade, med 'tillägget' att jag måste gått rakt igenom ett kärl på vägen in, och på vägen ut kom det då de droppar PC som fanns vid sprutspetsen i kärlet och sen chockade han =/ Därför jag är nojig för det..

Nu med Lilla Blå så förutom då jag lyckades sätta rakt i kärl, så i, apsirera, inget blod, börja spruta och så steppar hon runt och så får jag blod upp i nålen.. Där brukar mina nerver tycka 'dra ur kanylen och tag betäckning!' :devil:
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Vad är hippotrim för ngt?????:confused:

Trimetoprimsulfa, bredspektrumsulfa. Det enda alternativ som finsn till allmän penicillinbehandling om man inte ska sticka. Hippotrim är dock inte penicillin. Ibland går det bra att behandla med hippotrim istället, andra saker svarar inte. ( t ex när arabstoet hade en bakteriell luftvägsinfektion som föl, vi behandlade med hippotrim, men hon svarade inte alls på det, utan fick en värre luftvägsinfektion samt bihåleinflammation. Blev snabbt bra när hon fick penicillin, så det var en typ av bakterier som inte svarade på sulfa)
 
Sv: Tips hitåt, knepig att spruta *version 2.0*

Kanske en dum fråga, hur lång tid låter du bremsningen "verka" innan du börjar spruta?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 812
Senast: Lobelia
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: noble art
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 040
Senast: Aliil
·
B
Hästvård Hej! Min häst är nyopererad och jag ska spruta penicillin intramuskulärt. Det går fint, men det jag tycker är obehagligt är det där att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
26 818
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp