SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Min gubbe fick en böld efter en pc-spruta på fel ställe (inte jag som sprutade). Uppe precis under mankammen:(.
Direkt efteråt blev han svullen där, höll i 3 dagar. Blev dessutom spruträdd, som sitter i ännu efter 6 år. Var innan lätt-sprutad.
3 månader efteråt (var i maj han fick pc), började han klia sig i mankammen. Vet trodde ett tag att det var exem och behandla honom för det (tvätt varje dag mm). Men sedan svullnade han upp, en stoor bulle precis under mankammen. Nästa dag sprack bullen och var rann ut. Fick klämma ut och tvätta rent, ha i pc-salva i böldhålan i flera dagar:eek:. Tills slut efter 2 veckor läkte det ihop och är nu bara en liten knöl.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Ett till fullblod till listan som reagerat med sån svullnad efter att ha blivit sprutad med pc. Tog några dagar upp mot en vecka för det att bli normalt om jag kommer ihåg rätt. Hon har även fått en till kur efter det(ca 2 år emellan tillfällena) utan att reagera.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

SOm jag skrev så är det intramuskulär injektion, har aldrig varit med om att man ger PC subkutant förresten?

Men, intramuskulärt och djupt. Och själva sprutningen har jag full koll på, jag jobbar dessutom i vården så jag är nog mer noga än genomsnittsägaren med renligheten - sen kan man ju alltid få med sig skit in när man går genom pälsen/huden. Självklart rena sprutor och kanyler varje dag och varannan sida varannan dag.

Och var ju redan igår en rejäl, mer generell svullnad än en bula, och hård, som en svullen muskel och inte som en böld (dock kan det ju vara böld ändå).

Men det var inte sprutningen jag var osäker på, utan vad man gör i läge med svullnad, om det var okej avvakta eller om man ändå alltid ska ringa veterinär. Nu gav sig svaret själv när jag var ner i morse och andra sidan halsen också har svullnat likadant. Hela halsen, båda sidor, är svullen från halvvägs upp och ända ner till bogbladet ungefär. Stackars liten kan inte varken vrida halsen eller sänka den :cry:

Feberfri och åt när jag höjde maten. Ringde vet som tyckte att det finns inte mycket att göra, håll koll så det inte blir värre/knöligt/slutar äta/få feber bara. Eftersom jag är nojig kollade jag både med Ultuna (receptionisten) och DV (veterinär) och tacksamt nog sa de precis samma sak både om avvakta och anledningen - det är troligen en överkänslighetsreaktion på både stick och penicillinet. Inte helt ovanligt men inte vanligt heller. Skulle prova sticka i baken för den här sista sprutan (hoppas vid gud han inte svullnar där med)

Stackars lilla gubben..
Då borde du veta att de 60 ml sprutorna är Spolsprutor dvs inte för injektion.
Man använder 40 alt 2 x 20 o när man har sprutat in hälften "flyttar man nålen" för att inte spruta in allt på samma fläck.

Stackars häst.:eek:

Varför skulle den ha PC? Eget initiativ eller?
Annars hade du fått erforderliga sprutor o kanyler- inte bara ta det man har hemma.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Nej, fullblodet dessvärre, nån måtte uttalat en förbannelse över honom, så sjukt mycket han drabbats av senaste tiden =/

Det blev inget PC idag, jag fick inte kanylfan genom skinnet på baken, skinn segt som en ko den där tror jag?

Hur vet man om det är en böld förresten?

Lite dåliga bilder, den mer diffusa svullnaden är mycket större än man ser, men ni får ju ett hum, om bilderna ser ut såhär och verkligheten flera gånger värre =/

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
Om man sprutar med sdn spruta är det stor risk för att man skadar kärl utan att man märker ngt o hästen börjar blöda invärtes- varav kraftigt försämrat A T o anemi i värsta fall.

Hoppas att han nu blir bra o spruta inte själv i framtiden eller gå kurs.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Om hästen nu , som det misstänks, har fått en autoimmun reaktion där immunförsvaret felaktigt börjat bryta ner de röda blodkropparna, så beror det defintivt inte på storleken på sprutan man injicerat PC med.

Beror nu denna på häst ovanliga reaktion på penicillinet finns det inget som Alexandra kunnat göra för att förebygga detta mer än att inte alls behandla med PC.

Dessutom kan man få likadana reaktioner i halsmuskulaturen om man så sprutat med 20 ml sprutor och gjort allt rätt om man har otur.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Finns det ngn Vet. som skulle rekommendera en hästägare att spruta med en spolspruta?

Däri ligger kärnfrågan. Har ngn vet förskrivit PC:n med tillhörande lämpligt materiel?

Alex brukar behandla på eget bevåg- Butta vid tappsko mm.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Då borde du veta att de 60 ml sprutorna är Spolsprutor dvs inte för injektion.
Man använder 40 alt 2 x 20 o när man har sprutat in hälften "flyttar man nålen" för att inte spruta in allt på samma fläck.

Stackars häst.:eek:

Varför skulle den ha PC? Eget initiativ eller?
Annars hade du fått erforderliga sprutor o kanyler- inte bara ta det man har hemma.

Han sprutades EN av dagarna med 60 ml spruta, då hade han redan svullnat på ena sidan. Att det blev en 60 ml spruta en dag var för att jag fått 2 sprutor för lite. Jag fick 20 ml sprutor direkt i handen av veterinären, men han räknade endera med att jag skulle återanvända, eller räknade fel. Så näst sista dagen på kuren insåg jag att jag är 2 20 ml-sprutor kort och tog då en 60 ml.

Det är INTE sprutat 38 ml på samma ställe i halsmuskeln, utan fördelat på 2 ställen, 20 ml på det ena och 18 ml på det andra.

Sprutor + kanyler är direkt från vet, som också givetvis är den som satte in penicillin. Varför skulle jag be om det själv? Har aldrig gjort det och kommer aldrig göra, och jag var sjukt nervös när han nu skulle ha PC, iom att jag aldrig vet om han fått det. Dvs jag var, som står i första inlägget, rejält nervös att han endera skulle vara pc-allergisk, eller få en prokainchock. Så varför tänkte du ens tanken jag skulle BETT om penicillin?
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Hoppas att han nu blir bra o spruta inte själv i framtiden eller gå kurs.

Ursäkta, men är du på riktigt nu??? Jag KAN spruta - både hästar och folk på den delen. Och det är inget fel på sprutandet, och behövs ingen kurs heller.

Däremot är jag alltid glad om jag slipper spruta just PC iom risken för chock.

Om de reagerar med överkänslighet, just med att svullna, så är det inget man kan undvika, samma sak händer veterinären. Det är en överkänslighetsreaktion mot penicillinet, och enda sätt man kan undvika det är att inte spruta in penicillin. Haken är ju att man vet inte att de är överkänsliga innan de visat det, just genom att t ex svullna.

Normalt blir det inte värre än så, och observera att både DV och Ultuna ansåg att han skulle ha den sista sprutan med. Nu fick jag (gudskelov) inte i den, vilket jag såhär med facit på hand är rätt glad över.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Finns det ngn Vet. som skulle rekommendera en hästägare att spruta med en spolspruta?

Däri ligger kärnfrågan. Har ngn vet förskrivit PC:n med tillhörande lämpligt materiel?

Alex brukar behandla på eget bevåg- Butta vid tappsko mm.

Nu tycker jag du ska lägga ner! Jag har i SAMRÅD med veterinär satt in metacam vid tappsko där hästen gått en dag i hagen innan det upptäckts, och iom sin strålkänslighet blivit halt av det.

Och pencillinet är insatt av Owe Wattle på SLU, jag tror ingen ifrågasätter hans kompetens över huvud taget? Rosa kanyler och 20 ml sprutor är utlämnade av honom, dock 2 för få. Han hade svullnat på ena sida halsen INNAN han fick den enstaka dosen i en 60 ml spruta. Men ja, den var på eget bevåg och ur eget förråd. Men då hade reaktionen redan börjat, och reaktionen är inte på sticket/sprutan/tekniken utan på själva penicillinet.

Så, visa någon anständighet är du snäll och ge fan just nu, jag mår skit nog ändå utan dina osakliga, osanna påhopp.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Så näst sista dagen på kuren insåg jag att jag är 2 20 ml-sprutor kort och tog då en 60 ml.

--

Han sprutades EN av dagarna med 60 ml spruta, då hade han redan svullnat på ena sidan

Korrigering så det slipper bli liv om det, det var näst-näst sista dagen, jag glömde räkna med den sprutan han aldrig fick men skulle fått sen. Så dag 1-4 fick han mha 20 ml-sprutor, dag 5 fick han med 60 ml spruta, dag 6 med 20 ml sprutor och dag 7 fick han inte alls.

Men dag 5 när han fick med 60 ml spruta så hade han redan reagerat på ena sidan ska det stå, inte svullnat för det kom dag 6 och framåt. Men reagerat, detta enligt veterinärerna alltså, ang hur fort en sådan reaktion uppkommer. Och reaktionen var redan igång dag 5, även om den inte syntes utanpå då.

De måste först möta ämnet (i detta fall PC) de är känsliga för, och så börja reagera på det. Första gången händer inte någonting, då kroppen inte känner igen ämnet och kan reagera på det. Däremot sen, gång 2 eller X, då kommer reaktionen. Så om jag så hade slutat INNAN halsen börjat svullna tror de det hade blivit på samma vis, möjligen mildare men inte säkert.

Det är tydligen just den anledningen som gör att de inte vill ge honom en transfusion med blod till om det inte krävs för att rädda liv. Även om han skulle må bra av mer blod. För det finns tydligen massa blodgrupper hos hästar, och första gången de får blod händer sällan något även om man inte hunnit korstesta blodet. Men andra gången eller senare kan det gå åt skogen. Första gången har kroppen inga antikroppar mot det främmande blodet, men kan bilda det. Om man då tillför det igen så finns antikropparna, och då kan man få en rejäl allergisk reaktion (som kn variera i intensitet/svårighetsgrad, men iaf där ang blodet kan det enligt vet igår bli så kraftigt att de helt sonika 'faller ihop och dör').

Men ska stå näst-näst sista dagen respektive 'reaktionen' istället för svullnaden i mitt eget citat ovan. För protokollets skull.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Det var detta som jag reagerade på
Men, intramuskulärt och djupt. Och själva sprutningen har jag full koll på, jag jobbar dessutom i vården så jag är nog mer noga än genomsnittsägaren med renligheten - sen kan man ju alltid få med sig skit in när man går genom pälsen/huden. Självklart rena sprutor och kanyler varje dag och varannan sida varannan dag.
då vet du att man kan återanvända sprutorna i brist på annat men inte kanylerna.
att bara komma på tanken- Jag tar en stor spolspruta-är inte förenligt med god vård.

Det såg inte hälften så illa ut i de andra sticken.


Ja ja. hoppas att han blir kry o att du sen följer hemgångsråden.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Om man sprutar med sdn spruta är det stor risk för att man skadar kärl utan att man märker ngt o hästen börjar blöda invärtes- varav kraftigt försämrat A T o anemi i värsta fall.

.

Är det inte det som hänt nu? Om jag fattat den andra tråden rätt?

//Grängesberg som inte har erfarenhet av sådana här skador/sjukdomar alls..
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Det var detta som jag reagerade på
då vet du att man kan återanvända sprutorna i brist på annat men inte kanylerna.
att bara komma på tanken- Jag tar en stor spolspruta-är inte förenligt med god vård.

Det såg inte hälften så illa ut i de andra sticken.


Ja ja. hoppas att han blir kry o att du sen följer hemgångsråden.

Du har inte sett hur han ser ut, mer än på otydliga bilder? VÄRSTA reaktionen är på den sidan han INTE fått i 60 ml spruta i? Dvs den värsta/största reaktionen är från den sprutan han fick dag 6. Vilket iofs är logiskt då den allergiska reaktionen var igång och han fick mer.

Nu ber jag dig IGEN att visa någon form av anständighet och ge fan och lägga av med dina osanna antydningar och påhopp. Jag har trianglat.
 
Senast ändrad:
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Är det inte det som hänt nu? Om jag fattat den andra tråden rätt?

//Grängesberg som inte har erfarenhet av sådana här skador/sjukdomar alls..

Nej. Anledningen är, om deras misstankar är rätt då, en ALLERGISK reaktion på penicillinet. Dvs själva injektionerna är oväsentliga, han hade fått samma reaktion på PC intravenöst med, eller om man kunnat (nu kan man inte det) ge oralt med. Det är alltså just penicillinet, ämnet, som är boven. Om de har rätt. De har inte rapporterat än idag, så jag flummar runt på jobbet och vääntar.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Finns det ngn Vet. som skulle rekommendera en hästägare att spruta med en spolspruta?

Av vilken anledning skulle det inte gå att injicera med en 60 ml spruta förutsatt att den har rätt fattning så att den passar i kanylen? Enda problemet jag kan se är att den är klumpigare att hantera.

Därmed inte sagt att det är optimalt och injektionshastigheten kanske blir aningen snabbare, men penovet är ju så pass trögt att spruta att jag inte tror det blir nån större skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Nej. Anledningen är, om deras misstankar är rätt då, en ALLERGISK reaktion på penicillinet. Dvs själva injektionerna är oväsentliga, han hade fått samma reaktion på PC intravenöst med, eller om man kunnat (nu kan man inte det) ge oralt med. Det är alltså just penicillinet, ämnet, som är boven. Om de har rätt. De har inte rapporterat än idag, så jag flummar runt på jobbet och vääntar.

Men skrev du inte i den andra tråden att din häst hade anemi?
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Så länge du har rätt storlek på kanylen och har lite känsla i fingrarna, d v s inte trycker in för fort, så spelar det knappast någon roll om du har en 20 el 200 ml spruta. Vinkla om kanylen kan man göra ändå och det är snarare lättare att slippa byta spruta om man har ovana fingrar eller en häst som inte står still. Du har uppenbarligen nåt emot TS och ängnar dig åt mobbing i tråd efter tråd. Visst är det, som TS själv säger, så att man mest läser om diverse problem men om TS vill ventilera problem på forumet och inte skriva så mkt när saker flyter på bra så låt henne för guds skull göra det och sluta hacka. Alla som har lång hästerfarenhet vet att det är fantastiskt ömtåliga djur och det kan gå från strålande bra till katastrof på sekunder och det är i många fall omöjligt att påverka. Om din häst trampar på en sten i hagen imorgon och får en hovbensfraktur, är det då otur eller dålig hästhållning??
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Men skrev du inte i den andra tråden att din häst hade anemi?

Japp, kraftig anemi. på grund av allergisk reaktion på penicillin. Eller om man vill vara alldeles korrekt, en immunmedierad hemolytisk anemi, utlöst av penicillin.

Dvs penicillinet utlöste en allergisk reaktion, som fick immunsystemet att få spelet och börja bryta ner röda blodkroppar i rasande fart, vilket leder till anemi.

Anemin är alltså inte för att hästen förlorat blod via blödning eller liknande, utan att blodkropparna brytits ner av immunförsvaret. Tills i onsdags en åkomma jag var saligt omedveten om.
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Ok.

Då fattar jag.

Har aldrig i mitt hästverksamma liv behövt spruta med penicillin ännu, hoppas att jag slipper även fortsättningsvis..
 
Sv: SVullnad/böld(??) på halsen efter i.m. PC injektion?

Så länge du har rätt storlek på kanylen och har lite känsla i fingrarna, d v s inte trycker in för fort, så spelar det knappast någon roll om du har en 20 el 200 ml spruta.

Säger detsamma. Jag skulle dessutom snarare säga att det är svårare att få i det snabbt med en 60ml spruta än en 20 ml när man har samma storlek på kanyl, kanylen sätter liksom stopp. Trycker man på för kraftigt för att öka hastigheten är sannolikheten att trycket blir för stort så att sprutan lossnar från kanylen större än att det skulle gå i för fort.

Den som har erfarenhet av att spruta med olika typer av storlekskombinationer spruta/kanyl vet det. Det går tex snabbare att få i 10ml med en 10ml-spruta och en rosa kanyl än det tar att få i 10 ml med en 20ml-spruta och en rosa kanyl. Däremot kan det vara mer praktiskt att använda sig av en 20ml-spruta än att behöva byta spruta.

Och att återanvända använda sprutor dagen efter är sannerligen inte mer rätt. Ska man skölja ur dom då eller ska gårdagens penicillin vara kvar i sprutan och dra till sig bakterier?

Så jag vet ärligt inte vad du far efter axel, mer än att sparka på någon som redan ligger.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 557
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Idag när jag skulle gosa med en av hundarna i soffan märkte jag att hennes spenar var illröda/plommonlila. Såg sedan att hon helt...
Svar
2
· Visningar
5 105
Senast: Alindra2000
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 479
Senast: Muffe
·
Hästvård För två dagar sen (söndag) så blev min D-ponny plötsligt väldigt halt. Det syntes tydligt i skritten men han hade inga större problem...
Svar
7
· Visningar
1 081
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp