Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 6

@Buck och @RedCorsair tack för era tips :)

Jag hade tänkt använda fiskelina att trä trådarna på, för att vara säker på att det håller, men det kanske fungerar med en kraftigare tråd med då :)
Kommer inte enbart limma eller köra tråd tror jag, utan kör mer på både hängslen och livrem :p Har beställt pärlor från Ebay, 4 mm i olika färger, ska bli kul att få fixa lite! De pärlor jag redan hade var för stora, så därför inväntar jag nya :)

Vet ni om man kan köpa tomma pannband med skåra i? Ni får gärna pm:a i så fall då jag antar man inte får tipsa här i tråden :)
Jag har vaxad lintråd, fiske lina känns lite sisådär att sy med. Men både lintråd och grov nylon tråd är väldigt slitstarkt, vaxad lintråd är dessutom bra att ha hemma om man ska laga gamla sömmar på träns och gjordar osv :).
 
Japp, jag har 8 mm pärlor hemma, men de var såklart för stora :cautious:
Lånad bild, men det är svart sånt här träns jag ska piffa upp :) Plus ett islandsträns med liknande stenar på, också från Hööks.
pullar_52dcebecddf2b314d8e7cdf0.jpg

Haha vad tusan söker man efter där :p "pannband med skåra" känns ju sådär :p

Att jag inte tänkte så långt då.. Jag har ju till och med det där tränset ligger ute på altanen :banghead: Däremot är det "fel färg" då jag har svart utrustning till alla tre ponnyerna :cautious:

Pannband med kanal tror jag du kan använda som sökord på tradera, på Ebay minns jag inte men det har dykt upp flera gånger när jag har kollat på andra pannband där :p
 
Att jag inte tänkte så långt då.. Jag har ju till och med det där tränset ligger ute på altanen :banghead: Däremot är det "fel färg" då jag har svart utrustning till alla tre ponnyerna :cautious:

Pannband med kanal tror jag du kan använda som sökord på tradera, på Ebay minns jag inte men det har dykt upp flera gånger när jag har kollat på andra pannband där :p
Och vad tusan heter pannband på engelska, google översätt och ebay kom inte överens... :p
Men fixa till det tränset och sälj då? :)
 
2i21wg0.jpg


Tänkte jag kunde slänga upp ett gammalt pyssel som jag inte visat på Buke tidigare.. Fick ett infall för 3 år sedan och köpte en "läderfärg" på en hobbyaffär och målade ett träns limegrönt (det finns en aachennosgrimma till). Kan säga att det nog är det värsta jag någonsin har gjort, det ser fint ut på håll och används så gott som aldrig då färgen är gummiaktig och går sönder lätt.
 
2i21wg0.jpg


Tänkte jag kunde slänga upp ett gammalt pyssel som jag inte visat på Buke tidigare.. Fick ett infall för 3 år sedan och köpte en "läderfärg" på en hobbyaffär och målade ett träns limegrönt (det finns en aachennosgrimma till). Kan säga att det nog är det värsta jag någonsin har gjort, det ser fint ut på håll och används så gott som aldrig då färgen är gummiaktig och går sönder lätt.
Läckert! Synd färgen inte håller bara :(
 
10987505_10155445035950114_4801805080565821454_n.jpg

Syns dåligt, men är två olika rosa, en mörkare lilarosa och en mer cerise rosa :)

13473_10155445035575114_7688574941650206908_n.jpg

11174992_10155445035795114_7311370614011598358_n.jpg


Matchande pannband och nosgrimma på pullartränset :) Syns dåligt här med, men det är typ lila/guld/gröna matta "metallic" pärlor. Ni fattar va :p Dom pärlorna som är i högra hörnet under de gul/gröna pärlorna. Första nosgrimman är det pärlorna från mitten av bilden samt de närmast kameran tror jag...
 
Hej! Vilken kul tråd!:)
Jag är mycket för att pyssla hästgrejer, och i sommar så ska jag starta ett eget företag. Kan jag få lite förslag och inspiration på saker att göra?
Jag har tänkt fixa repgrimmor och annat i rep, men skulle vara kul att göra andra saker också.

Kanske något som är sytt, vad skulle gå bra att göra då?
Och vad kan vara användbart att göra utav rep?
 
Hej!
Jag håller på och syr i läder, jag undrar om man kan borra hålen i stället för att använda syl? :)

Tycker det är så tungt att syla, framförallt när det är dubbel... Tänkte att om det funkar så borde det ju spara lite tid och möda :angel:
 
Hej!
Jag håller på och syr i läder, jag undrar om man kan borra hålen i stället för att använda syl? :)

Tycker det är så tungt att syla, framförallt när det är dubbel... Tänkte att om det funkar så borde det ju spara lite tid och möda :angel:
är mer jobb att borra, och meningen med syl är att lädret sluter sig om tråden igen och gör det stabilare.

ett tips är att ha en skärbräda under och göra alla hål på en gång, sen är det bara att vidga hålen med sylen då man syr (så blir hålen jämnare och man får inte kämpa lika mycket då man väl syr ^_^)
 
Attans också... ;) tänkte att det skulle gå lättare men icke då.
är mer jobb att borra, och meningen med syl är att lädret sluter sig om tråden igen och gör det stabilare.

ett tips är att ha en skärbräda under och göra alla hål på en gång, sen är det bara att vidga hålen med sylen då man syr (så blir hålen jämnare och man får inte kämpa lika mycket då man väl syr ^_^)
 
Nu kan jag äntligen visa vad jag har gjort de senaste dagarna!

Min alldeles egna H-gjord :D
2015-07-07-2210_559c321ae087c306539fd9ed.jpg

Syna den inte för noga i sömmarna bara :angel: första gången jag syr i läder :p

Nu återstår bara att pröva den på hästen, får se om det blir en flipp eller flopp. Har velat pröva en men priset är lite väl saftigt för att köpa en...
 
har också skärsyl, är väldigt smidigt för att göra nya hål, men inte det bästa då man ska öppna upp gamla hål.

förresten, har en nosgrimma som jag skulle sy om 3 lager läder varav de yttersta är 2 ganska tunna och det inre är fodringen.
har stort problem med att sömhålen går i sönder då jag syr, eller närmare bestämt då jag spänner tråden. hur hade ni gjort för att sy igen nosgrimman så att den håller?

eller är det bara att kassera den och ev leta efter en annan nosdel? eller ta bort lädret och behålla fodret och sen sy dit en 2,5mm tjock läder bit istället?

är att jag skulle sy om en remontnosgrimma till ett ridkapson. jätte trevligt läder i remmarna men hemskt i nosdelen :/.
 
förresten, har en nosgrimma som jag skulle sy om 3 lager läder varav de yttersta är 2 ganska tunna och det inre är fodringen.
har stort problem med att sömhålen går i sönder då jag syr, eller närmare bestämt då jag spänner tråden. hur hade ni gjort för att sy igen nosgrimman så att den håller?

eller är det bara att kassera den och ev leta efter en annan nosdel? eller ta bort lädret och behålla fodret och sen sy dit en 2,5mm tjock läder bit istället?

är att jag skulle sy om en remontnosgrimma till ett ridkapson. jätte trevligt läder i remmarna men hemskt i nosdelen :/.

Jag hade nog bytt ut lädret men behållt fodret.

Jag har spenderat veckan på läderkurs och här är resultaten:

2015-07-11-23.jpg

Bälte som var obligatoriskt att göra.
2015-07-11-14.08.07.jpg

2015-07-11-14.39.41.jpg

Grimma till min pålle som inte var överförtjust i att vara modell. :p
 
Jag hade nog bytt ut lädret men behållt fodret.

Jag har spenderat veckan på läderkurs och här är resultaten:

2015-07-11-23.jpg

Bälte som var obligatoriskt att göra.
2015-07-11-14.08.07.jpg

2015-07-11-14.39.41.jpg

Grimma till min pålle som inte var överförtjust i att vara modell. :p
Jätte snygg grimma!:)
Problemet är bara att jag bara har brunt bältes läder hemma. Och det har några år på nacken = stelt. Kommer inte passa in med i kvalitén med resten av nosgrimman.
 
Jag hade nog bytt ut lädret men behållt fodret.

Jag har spenderat veckan på läderkurs och här är resultaten:

2015-07-11-23.jpg

Bälte som var obligatoriskt att göra.
2015-07-11-14.08.07.jpg

2015-07-11-14.39.41.jpg

Grimma till min pålle som inte var överförtjust i att vara modell. :p

Ohh var gick du kurs någonstans? Jag har gjort en hemma-variant av ett traditionellt akhal teké-träns men lär behöva göra om
det i framtiden/ett till.

1_559bd32d2a6b221cf414d793.jpg
 
...kanske ska lägga till att det är läder i botten, spänne i nacken och chicago-skruvar till bettet. Sen är tränset klätt med nitar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 635
Senast: Mineur
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 095
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 436
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 356
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp