Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 6

Jätte snygg grimma!:)
Problemet är bara att jag bara har brunt bältes läder hemma. Och det har några år på nacken = stelt. Kommer inte passa in med i kvalitén med resten av nosgrimman.

Tack! Ok, då blir det lite svårt, har tyvärr inga vettiga tips då.

@Trott @tolksele Tack! Jag var på sommarkurs på Nyköpings folkhögskola, de har lite läderkurser. Bara att kika in på deras hemsida för att se vad som finns för tillfället.
 
dackelunderlagg-benlindor.23873


Har sytt ett däckelunderlägg och matchande benlindor helt på fri hand (handsömnad & utan nålar för att hålla tyget på plats) :D Sömnarna är inte så vackra men det fyller sin funktion och håller ihop! :up:

Vadderingen i däckelunderlägget är ett liggunderlag (som var riktigt svårt att sy i med maskin därav handsömnad).. :angel:
 
eZTLfumaVhMZyUatiWwkBHIz1xi-we3VSoErT_ECD-3hu37cklninwmtTdnRmGeYXL1RyE-aYmI1bcgb-eXt1Nttr9hY5pINzDPmjwWwf2BZfyqDUvBOVIDLA45FQJenq0-rlFAXyhP3Plyy_nR2ujlsBPFNn4ShByVvfWwkHhAKxKIPakHFqP__Q0iuFxcxaj1VCTq9nqLhD8ZRLLGeLNt6W5D5bMcwkPfpHGKWKMD7GuXLTx_dw6uw9mWbyDYIq3-nd6xyZJ9udo4oWa3wy7YLDA9RgUxidUb9kKHgItT7NQVvRPE2nGUWsa2QiMox_N3ANTdhpBe-t2uHnA1XSTuu6P9ug9STgLKGVZLKtMCNoR_KlG1gBAV63yO8tW7F5fMaEPNaxFrjhg9hhc3765mTHwIVwo4v9jBDpwAppTt4M2FOoyOj2TtyXOlvUhOlYSinF_AMaRFCfDw8IAPteKXvR8_GToDj0FhOH3M3_92TcnnigxSiDAkm4uQm9zQpr_VHznsfCHRuimyPQx80JzC4=w494-h878-no

Min häst tar alltid av sig flyghuvan vilket betyder att jag måste leta upp den i hagen. Nu har jag sytt på två lysgula remmar på öronen för att hitta luvan på dagtid. Små reflexbitar har jag sytt på mellan öronen och på några andra ställen så jag kan hitta luvan I mörket.
Hästen ser inte klok ut... men väldigt effektivt hämd från mign på hästen för alla gånger jag sprungit hagen runt och letat luva ;-)
 
Kreativa människor, jag behöver er hjälp.
Flyttar mina shettisar till ett inackorderingstall inom kort tid och behöver lösa några små problem smidigt. Täckena måste märkas med namn och vilka hål/spännen som används i bogen samt att höpåsarna (Ikea påsar precis som alla andra inackorderade har..) behöver märkas upp tydligt.

Någon som har smidiga gör-det-själv-lösningar?
 
Kreativa människor, jag behöver er hjälp.
Flyttar mina shettisar till ett inackorderingstall inom kort tid och behöver lösa några små problem smidigt. Täckena måste märkas med namn och vilka hål/spännen som används i bogen samt att höpåsarna (Ikea påsar precis som alla andra inackorderade har..) behöver märkas upp tydligt.

Någon som har smidiga gör-det-själv-lösningar?
Sy på tygbitar på ett lämpligt ställe där det står namn och väderlek. (T ex brunte sommar regn eller brunte vinter -15. Dvs en viss riktlinje med vad som kan vara ok att lägga på hästen de dagar man själv glömt hänga fram eller om det blir kraftiga väderomslag under dagen).
Sen hade jag nog bara märkt upp med att sy en bit satinband runt det hålet som ska användas eller knyta fast i ringen som ska knäppas i om det är snabbknäppen.
Ikea påsarna kan man ju också byta ut banden mot ngt färgglatt eller bara skriva med en skrikig färg på påsen :p.
 
Täckena måste märkas med namn och vilka hål/spännen som används i bogen samt att höpåsarna (Ikea påsar precis som alla andra inackorderade har..) behöver märkas upp tydligt.
Jag har enkla nyckelringar i mina täcken med hästens namn. Du kan ta silvertejp och linda två varv runt remmarna där de hål som inte ska användas är, så at endast det rätta hålet är öppet. På IKEA-kassarna kan du skriva med tusch, Posca tillverkar täckande tuschpennor även i ljusa färger. Ett annat alternativ är att skriva namnet på en bit ljust tyg och sedan sy på det på IKEA-kassen.

21593458-origpic-dfc0e4.jpg

tilf29.jpg
 
Jag sydde en "barbackasadel" för ett tag sedan. Tanken var att jag bara skulle ha den att provrida i så jag visste om det var värt att köpa en men den blev så bra att jag behöll den :) Efter bilderna var tagna satte jag i en "feg-rem" i öglorna i fram så man kan hålla i sig när balansen sviker ;)

10537971_10152235089858321_3447592084025798540_o_zps4g5vinvt.jpg


10557730_10152235091613321_8931931880283191648_o_zpspfywwj8g.jpg
 
Åh, jag hade helt tappat bort dessa trådar!

Håller på att sy en grimma av en lädertöm - blir inte så snyggt (speciellt baksidan, det där med att sticka sylen rakt igenom lädret har jag inte fått till tekniken för än) men jag är ändå smått imponerad av hur mycket som sitter kvar i "muskelminnet" från kursen jag gick för flera år sedan.
 
Åh, jag hade helt tappat bort dessa trådar!

Håller på att sy en grimma av en lädertöm - blir inte så snyggt (speciellt baksidan, det där med att sticka sylen rakt igenom lädret har jag inte fått till tekniken för än) men jag är ändå smått imponerad av hur mycket som sitter kvar i "muskelminnet" från kursen jag gick för flera år sedan.
Ha en skärbräda under stå över och tryck rakt ner, stick ut alla hålet du ska ha innan du börjar sy så blir det sååå mycket enklare att sy sen :p.
Sen vet jag inte hur du arbetar baksidan vid spännen osv, men jag tunnar ut till halva tjockleken, bankar ut lite extra sen syr jag och sist har jag en träbit som jag polerar upp kanten med. Bli såklart lite tjockare än köpe träns men blir ganska fint :)
 
Ja, det behöver väl inte vara krångligare än så. Måste bara införskaffa lite verktyg så jag kommer igenom lädret :p
Skärsyl vaxad lintråd och en grov nål. Behöver inte mer ändå. Vill du vara ordentlig så kan man ju köpa 2 nålar och sy med riktig läder söm. Men för så litet så räcker det med en nål och bara sy raksöm fram och tillbaka en gång.
 
Jag tröttnade på att alla ridtäcken blev för tighta i fram så fort jag har en fårskinnspad under hoppsadeln.
Sydde en "mellanbit" som gör jobbet perfekt. De hade inte rätt nyans av brun i tyghandeln så det fick bli svart, inte det snyggaste jag gjort men som sagt, det funkar! - Och är definitivt snyggare från sidan än rakt uppifrån :D
12106183_936726583041690_1350840346_n.jpg
 
Skärsyl vaxad lintråd och en grov nål. Behöver inte mer ändå. Vill du vara ordentlig så kan man ju köpa 2 nålar och sy med riktig läder söm. Men för så litet så räcker det med en nål och bara sy raksöm fram och tillbaka en gång.

Okej, tack så mycket för hjälpen :up:
 
Ha en skärbräda under stå över och tryck rakt ner, stick ut alla hålet du ska ha innan du börjar sy så blir det sååå mycket enklare att sy sen :p.
Sen vet jag inte hur du arbetar baksidan vid spännen osv, men jag tunnar ut till halva tjockleken, bankar ut lite extra sen syr jag och sist har jag en träbit som jag polerar upp kanten med. Bli såklart lite tjockare än köpe träns men blir ganska fint :)
Jag har den i en "pony", en sån där klämma som man har på en stol och sitter på. För att hålla allt så plats när jag gör hålen. Och så håller jag emot med en kork-fyrkant (sån där som man har sandpapper runt i normala fall) för att inte sticka mig själv.
Har tittat lite på YT-filmer (inte hästutrustning, men skärp och annat) och där verkar de limma för att sedan göra som du, med skärbräda.
Tunnar ut gör jag, har en sån där skärflingskniv - och jag har märkt skillnad - de första ringarna jag sydde runt hade jag slarvat och då är det mycket svårare att få lädret att ligga snyggt. Så tunna ut och blöta där det ska böjas gör jag. :)
 
Jag har den i en "pony", en sån där klämma som man har på en stol och sitter på. För att hålla allt så plats när jag gör hålen. Och så håller jag emot med en kork-fyrkant (sån där som man har sandpapper runt i normala fall) för att inte sticka mig själv.
Har tittat lite på YT-filmer (inte hästutrustning, men skärp och annat) och där verkar de limma för att sedan göra som du, med skärbräda.
Tunnar ut gör jag, har en sån där skärflingskniv - och jag har märkt skillnad - de första ringarna jag sydde runt hade jag slarvat och dåär det mycket svårare att få lädret att ligga snyggt. Så tunna ut och blöta där det ska böjas gör jag. :)
Jag har den i en "pony", en sån där klämma som man har på en stol och sitter på. För att hålla allt så plats när jag gör hålen. Och så håller jag emot med en kork-fyrkant (sån där som man har sandpapper runt i normala fall) för att inte sticka mig själv.
Har tittat lite på YT-filmer (inte hästutrustning, men skärp och annat) och där verkar de limma för att sedan göra som du, med skärbräda.
Tunnar ut gör jag, har en sån där skärflingskniv - och jag har märkt skillnad - de första ringarna jag sydde runt hade jag slarvat och då är det mycket svårare att få lädret att ligga snyggt. Så tunna ut och blöta där det ska böjas gör jag. :)
böta har jag aldrig ens tänkt tanken på att göra :o, min läder utbildning är bara 2veckor i 8an där jag typ bara lärde mig sy :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 760
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 900
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 210
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp