Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 6

böta har jag aldrig ens tänkt tanken på att göra :o, min läder utbildning är bara 2veckor i 8an där jag typ bara lärde mig sy :p
Jag gick en kurs för några år sedan hos en som gått på Tärnsjö. Hon tipsade om det, det gör faktiskt skillnad. :)
Såhär stor skillnad:
144606312589365300_resized.jpg

Vänstra är lite uttunnad i böjen och fuktad.
Den högra inget utav det.
Just den högra vill man kanske ha lite luft i, i och för sig.

Första remmen jag sydde:
144606312508441400_resized.jpg

Nu har jag bara "hakremmen" kvar :)
Men den måste jag nog tunna ut ganska mycket för att den inte ska bli för klumpig. Och så ska jag fixa söljor till den också.
 
All ni som gör egna pannband (med skåra) Vad använder ni för tråd samt hur fäster ni tråden längst ut? Fäster ni mellan varje pärla? Ganska ny på det här med att sy hoppas någon kan hjälpa till :)
 
Å va alla är duktiga här! Så superavancerade saker ni gör!

Jag sitter här och funderar på att sy en väska för ryktgrejerna. Vad har du dina prylar i?

Hittar ingen billig och har inte lust att lägga hundratals på en. Men de verkar ju praktiskt med de där runda väskorna med hård botten, massa fickor och axelrem. Tänkte ta kraftigt tyg, som jeans eller liknande och vaxduk/vaxad duk så det står emot lite skit.

Nån som sytt själv? Eller har en köpt som kan ge tips om vad som är bättre/sämre med dem!?
 
Å va alla är duktiga här! Så superavancerade saker ni gör!

Jag sitter här och funderar på att sy en väska för ryktgrejerna. Vad har du dina prylar i?

Hittar ingen billig och har inte lust att lägga hundratals på en. Men de verkar ju praktiskt med de där runda väskorna med hård botten, massa fickor och axelrem. Tänkte ta kraftigt tyg, som jeans eller liknande och vaxduk/vaxad duk så det står emot lite skit.

Nån som sytt själv? Eller har en köpt som kan ge tips om vad som är bättre/sämre med dem!?
Man kanske skulle kunna ha nät i botten för att låta skräp och damm ramla igenom, och istället stabilisera med en ring i metall runt botten?
 
Å va alla är duktiga här! Så superavancerade saker ni gör!

Jag sitter här och funderar på att sy en väska för ryktgrejerna. Vad har du dina prylar i?

Hittar ingen billig och har inte lust att lägga hundratals på en. Men de verkar ju praktiskt med de där runda väskorna med hård botten, massa fickor och axelrem. Tänkte ta kraftigt tyg, som jeans eller liknande och vaxduk/vaxad duk så det står emot lite skit.

Nån som sytt själv? Eller har en köpt som kan ge tips om vad som är bättre/sämre med dem!?
Gör en med fack på insidan :), har man fack på utsidan och ett enda stort inne så tar det max en vecka innan alla borstarna har gått från att sitta fint i ytterfacken till att ligga i en enda röra i mitten. Men en ram i botten med nät eller liknande så att böss och stöv ramlar igenom blir nog jätte bra :)
 
Gör en med fack på insidan :), har man fack på utsidan och ett enda stort inne så tar det max en vecka innan alla borstarna har gått från att sitta fint i ytterfacken till att ligga i en enda röra i mitten. Men en ram i botten med nät eller liknande så att böss och stöv ramlar igenom blir nog jätte bra :)
Sant de med fickorna! Det enda som kommer ligga kvar i ytterfickorna är förhoppnings en hovkrats och sen tvåhundra små gummiband! Så sant med allt bös också! På ett par veckor har jag samlat ihop så jag kan både lunchfodra hästen och ströa med det som är i botten!
 
Jag hittade ett fint hängsmycke på en loppis för två kronor, så då fick det bli ett nytt pannband till ponnyn :)

10661943_10153184374084428_5473686043319257824_o.jpg
Det var visserligen ett tag sen den här bilden lades in, men det är fortfarande ett otroligt snyggt pannband! Så välgjort! Formen är så balanserad och proportionerlig till smycket! Vore roligt om du kunde lägga upp en bild på hur det ser ut när det sitter på hästen!
 
Hej
Har följt tråden ett tag, jättekul att läsa om olika saker man kan sy till hästen. Har sytt en hel del själv, boxgardiner av gamla hästtäcken, körtäcke, tömkörningsunderlägg, lädermagjord till däckeln mm och framför allt lagat hästtäcken;). Har en Husqvarna Lily idag ca 20 år gammal som klarar det mesta. Men jag vill investera i en kraftigare symaskin som klarar kantbanden på hästtäcken. Förslag på maskin? En gammal Pfaff kanske? Det är en djungel med symaskiner..... Tänkte om ni kunde ge tips och förslag, det vore jättesnällt:bow:

PS har försökt klura ut hur man lägger upp bilder men ej lyckats:banghead:. DS
 
Jag har roat mig med att sy ett schabrak nu när jag är skjukskriven, anpassat till min sadel med enkelkåpa. Hittade efter mycket letande ett lämpligt tyg i rätt nyans, innertyget fick bli vit flanell. "Stoppningen" består av en slaktad soffdyna. Det tog en liten stund att få ihop det, speciellt kviltningen, men jag blev rätt nöjd med resultatet. Kantbandet blev väl lite sådär men det syns mest om man titta nära. :p Stenarna sitter på en smal tygremsa med kardborreband på så att de inte behöver åka tvättmaskin, jag är nämligen tveksam till att de klara det.

5008-1425217046-48a6e2b57e01d7465050d279ea004a81.jpg
Jag har funderat på att sy ett eget schabrak också, lite nyfiken på hur du har fäst den vita "snöret/tråden"? :)
 
Det var visserligen ett tag sen den här bilden lades in, men det är fortfarande ett otroligt snyggt pannband! Så välgjort! Formen är så balanserad och proportionerlig till smycket! Vore roligt om du kunde lägga upp en bild på hur det ser ut när det sitter på hästen!

Ponnyn var inte så sugen på att modella ikväll & linsen på mobilen är repig så det blev ingen vidare bild, men lite syns det kanske hur pannbandet sitter?

12299370_10154353624474428_864726653832221067_n.jpg
 
Ponnyn var inte så sugen på att modella ikväll & linsen på mobilen är repig så det blev ingen vidare bild, men lite syns det kanske hur pannbandet sitter?

12299370_10154353624474428_864726653832221067_n.jpg
Otroligt snyggt! Det ser ju ut att tillhöra nåt superavancerat utländskt uppvisningsträns! Inser du vilka pengar du kunde få för att göra såna här!? Det i särklass snyggaste pannbandet jag sett! Vilket hantverk!
PS. Jättesöt ponny! Den ser ut som ett kramdjur! ;)
 
Senast ändrad:
Otroligt snyggt! Det ser ju ut att tillhöra nåt superavancerat utländskt uppvisningsträns! Inser du vilka pengar du kunde få för att göra såna här!? Det i särklass snyggaste pannbandet jag sett! Vilket hantverk!
PS. Jättesöt ponny! Den ser ut som ett kramdjur! ;)

Tack, vad snällt sagt :)
Det är roligt att göra egen utrustning till ponnysarna tycker jag, och en bonus är ju att ingen annan har exakt lika.

Tanken har slagit mig ibland att göra något då och då att sälja, men jag kommer alltid fram till samma: Det är omöjligt att sälja till det pris som arbetet är värt eftersom folk i allmänhet inte förstår hur mkt arbete som ligger bakom (jag handsyr allt i tärnsjöläder).
Idag finns så otroligt mycket billig fabriktillverkad utrustning så folk väljer oftast den, plånboken styr helt enkelt
 
Senast ändrad:
Otroligt snyggt! Det ser ju ut att tillhöra nåt superavancerat utländskt uppvisningsträns! Inser du vilka pengar du kunde få för att göra såna här!? Det i särklass snyggaste pannbandet jag sett! Vilket hantverk!
PS. Jättesöt ponny! Den ser ut som ett kramdjur! ;)

Jag har faktiskt gjort en annan variant med just denna mall, en lite "gapigare" design med bling :)
Gjorde det av en spillbit (som tyvärr hade den en liten skada i ytlädret, jag ångrar lite att jag inte valde en ny bit) till min gammalponnys körsele, därav den ljusa skinnfodringen. Ponnyn var svart så det blev väldigt fint på honom.
Nu hänger det tyvärr bara och dammar i selkammaren eftersom ponnyn inte finns i livet längre :(

10404517_10152890959554428_9088253602253973020_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 771
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 903
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 211
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp