Sy egna hästgrejer nr 6

Någon här som har erfarenhet av att sy i läder?

För några år sedan sydde jag bland annat ett träns och en grimma men lädret såg inte ut som när man köper färdiga grejer, det var liksom matt. Handlar det om vilken läderkvalitet man köper eller använder man någon "finish"? Jag använde mig av bukbitar då det var billigt men man kanske ska köpa något bättre? Nu kliar det i fingrarna att sy något nytt så jag tar tacksamt emot tips. :)
Håller med @Miedo, jag har använt bältes läder men tror att ett rem läder hade passat bättre till träns, använd bara inget fettat läder då det töjs ut väldigt lätt.
 
För utetäcke så är det bäst att använda de special limm för täcken man kan köpa i de flesta ridsport affärer. Då tar man en bit reparations tyg (jag brukar ta från ett gammalt täcke) och petar ner i/under hålet. Sen limmar man fast det och ev så limmar man dit en bit ovanpå också vid behov.
tror inte vaxduk kommer hålla, och sömmar = hål i tyget= håller inte torrt.

Jag använder Liquisole som man kan hitta bl. på Clas Ohlson. Efter jag sytt lägger jag på limmet, sedan plastfolie och något tungt över natten. Då blir lagningen snygg och slät, folien drar man enkelt bort.
 
Kan meddela att det gick alldeles utmärkt att laga täcke med vaxduk. Bara att limma fast med vanligt textillim. Limmade på insidan av täcket och sprayade lite impregnering utanpå. Håller kanon. Blir inte så snyggt men det funkar!

Nu är jag trött på att laga täcken, vill pyssla ihop något annat! Står helt still på inspirationsfronten.. Jag behöver ingenting!
 
Kan meddela att det gick alldeles utmärkt att laga täcke med vaxduk. Bara att limma fast med vanligt textillim. Limmade på insidan av täcket och sprayade lite impregnering utanpå. Håller kanon. Blir inte så snyggt men det funkar!

Nu är jag trött på att laga täcken, vill pyssla ihop något annat! Står helt still på inspirationsfronten.. Jag behöver ingenting!
man behöver alltid någonting ;), t ex, stigbygelpåsar, tåvärmare till stigbyglarna, ludd tunnlar till sadel/brösta/grimma osv. och sen kan man ju alltid knåpa ihop en barbacka sadel :), och även om nan her en så går de alltid att förbättre :D
 
Nää, jag behöver inget sånt.. Använder det inte. Sadelgjord i mohair, renskinn under sadeln, stigbygelpåsar vet jag inte ens vad man har till :o Barbackasadel har jag en sån där köpe-variant som redan är kanonbra :D

Hmm.. Ett däckelunderlägg till selen skulle jag kunna göra kanske. Det är nog det enda jag kan tänkas behöva. Får leta i gömmorna och se vad för tyg jag hittar.
 
vad har du sytt det av? ser smidigt ut med stropparna fram :), de jag hR viker man bara mellan kåpan :)

En röd fleecefilt från Ikea (39kr) och spilltyg (möbeltyg) som jag hade hemma till kantband. Kardborrarna har jag sparat från gamla benlindor till storhäst och återanvänt :) Fungerar super och ligger helt stilla i alla gångarter (y)
 
Hmm.. Ett däckelunderlägg till selen skulle jag kunna göra kanske. Det är nog det enda jag kan tänkas behöva. Får leta i gömmorna och se vad för tyg jag hittar.

Däckelunderlägg är något som jag också skulle behöva sy.. Vad har du tänkt vaddera det med?

Jag är lite inne på att återanvända gamla slitna handdukar som ska kasseras till vaddering.. :$
 
Jag är lite inne på att återanvända gamla slitna handdukar som ska kasseras till vaddering

Hehe, det var precis det jag hade tänkt göra :D Fick en kasse med gamla frottéhanddukar av mamma, de får bli fyllning. Blir enkelt, bara att nåla ihop alla tyglager och sy. Ingen vadd som katterna drar sönder i processen.
 
En röd fleecefilt från Ikea (39kr) och spilltyg (möbeltyg) som jag hade hemma till kantband. Kardborrarna har jag sparat från gamla benlindor till storhäst och återanvänt :) Fungerar super och ligger helt stilla i alla gångarter (y)
:rofl: var en annan bild som jag såg och komenterade, snabb i ändringen? ;)
 
:rofl: var en annan bild som jag såg och komenterade, snabb i ändringen? ;)

Nja, tanken var inte det.. Det gick tydligen inte så jättebra att använda forumbilder.se, när jag försökte ladda upp nya bilder för att lägga här så blev det pannkaka och bilderna byttes ut i inlägget jag skrivit :banghead: vad var det för bild du såg? :o
 
Nja, tanken var inte det.. Det gick tydligen inte så jättebra att använda forumbilder.se, när jag försökte ladda upp nya bilder för att lägga här så blev det pannkaka och bilderna byttes ut i inlägget jag skrivit :banghead: vad var det för bild du såg? :o
grönt träningstäcke, såg ut som ett man har under sadeln :)
 
Aha! Det var nog troligtvis den mörka bilden jag har på det turkosa träningstäcket :o Nu gav du mig en bra idé! Så smidigt det måste vara med ridtäcke och schabrak i ett! :love:
jag har iofs schabrak under träningstäcket, men det blir som ett smidigt och stabilt ländtäcke. gör bara ett kör täcke och lägg till en 3dm i framkant :)
 
Virkad luva:
4968-1423006104-a34201677d7afbf6608e6a325d90aadf.jpg


Galopptäcke, som av någon anledning är sjukt svåra att få tag på, har hittat en sida som säljer och då bara i en färg:
4969-1423006263-4456dd5c94f602dbb551bc3ee559ddcc.jpg
 
jag har iofs schabrak under träningstäcket, men det blir som ett smidigt och stabilt ländtäcke. gör bara ett kör täcke och lägg till en 3dm i framkant :)

Jag har så små hästar att jag inte kan lägga på 3dm i framkant.. Mina har nämligen 85cm/95cm, 95cm och 105cm på täcken (tre fuxshettisar) :love: Jag har några gamla schabrak som jag ska testa och sy ett kombinerat schabrak & träningstäcke så småtjejerna slipper krångla med ländtäcken :)
 
Någon som färgat skinn/läder här inne?

Hade tänkt sy en nosgrimma där fodringen ska vara gul, verkar vara svårt att få tag i den färgen. Så jag funderar om färgning skulle vara ett bra alternativ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
64 409
Senast: Linta
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 848
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 137
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp