Sy egna hästgrejer

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sparf

Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister:idea:

Jag är pågång att börja sy ett fleecetäcke till varmblodet men jag behöver lite råd ..kan man rita av ett vanligt utetäcke fast sedan minskta lite på storleken eller hur kan man på annat sätt mäta så att det blir rätt? Han har storlek 145 i vanliga täcken.

Vad har ni sytt för något själva och hur har ni gjort det? Material, mall osv...

Något som jag inte kan sy är vanliga schabrak då jag har bomlös sadel som behöver tryckavlastande pad, men jag tycker att det borde gå att köpa dom tryckavlastande paddarna för sig och sy ett eget "padfodral". Någon som kanske har gjort det?

Och till sist... Vad tycker ni om att göra fleecesaker av vanliga fleecefiltar med häftiga tryck på??;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har inte sytt något till hästen - än, men det är på gång så snart jag fått pengar så jag kan köpa tyg :) Ska bli något zebrarandigt i fleece hade jag tänkt :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har sytt ett fleecetäcke till "min" gamla ridskolehäst. Det var nu för ungefär sex år sedan och det håller förvånandsvärt bra fortfarande!

Jag utgick från ett vanligt stalltäcke, men gjorde om rygglinjen så det skulle passa bättre (tror jag hade mönsterpapper som jag ritade av på). Fast idag tror jag inte jag skulle valt att sy det själv, bla eftersom jag inte har syslöjd i skolan nå mer, utan istället varit lat och köpt ett!

Här är ett (dåligt) kort på täcket. Tyget passade honom perfekt, grönt är hans färg och han är en nallebjörn stora delar av året!
ht010102-4.jpg



När jag tänker efter har jag också sytt schabrak, reflexer och reflexländtäcke.
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer

oooh:P vad häftigt:D Jag har inte heller råd att köpa tyg på metervara, så därför köper jag från Nordiska och Ikea:idea: Du har inget förslag på vad jag kna hitta på och sy??:p
 
Sv: Sy egna hästgrejer

aha.. Men jag tycker att stalltäcken är lite mindre sydda än utegångstäcken, även fast de är av samma storlek.. Eller inbillar jag mig bara?? För i sånna fall kanske jag kan ta och rita av regntäcket bara och fixa till så att det passar bättre och sedan sätta igång och sy eller? :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Utgå från ett regntäcke, så kan du ju förminska där det behövs om du inte har tillgång till ett stalltäcke. Du skulle ju kunna fixa ryggen först och sen prova på, och fixa sidorna & fram sen.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Ländtäcke/skrittäcke/schabrak/vojlok/benlindor (nåja, sy och sy, men fästa ihop och tillsätta kardborrband i alla fall :D ) det finns mycket man kan sy ^____^
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Okej, det ska jag nog göra. Man så att säga figursyr rygglinjen då? Har kommit på att det inte räcker med bara en fleecefilt utan måste då ha två.. mor min trodde det räckte med en bara så då köpte hon en helröd filt och en mörkblå.. men det skulle väl inte bli så snyggt kanske att ha rött på ena sidan och blått på andra... :smirk:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

åh! Benlindor måste jag göra!!:D Hur gjorde du dom?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har gjort en del grejer själv... Sytt fleecetäcken och läntäcken av vanliga fleecefilat, gjorde en tråd om det för ett tag sen. Där fonns biler. Har även sytt pannband och delar på en sele, men det kanske inte var såna tips du ville ha :angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Klipper till ca 10 cm breda remsor (olika många beroende på hur mycket tyg man har), syr ihop dem, viker in kanterna vid ena änden och syr fast kardborrbandets fästande sida mellan de invikta kanterna, och den andra delen av bandet en bit ifrån, på samma sida. Ungefär så, fast jag nu är väldigt dålig på att förklara ^^'
 
Sv: Sy egna hästgrejer

jag hade två sidor, sydde ihop dom så att det inte var nån söm på insidan och satte ett ryggband över. blev snyggast så med mönstret också.
Och jepp, figursydd rygg gjorde jag, märkte man att nåt inte blev bra när man provade så var det bara att sy in lite där...
 
Sv: Sy egna hästgrejer

jag sydde massor av saker tidigare då jag var ung och driftig. Har bland annat gjort:

- höga transportskydd måttsydda precis efter den hästen (dessa blev hur bra som helst!
- ländtäcke
- stalltäcke i fleece
- "fintäcke" i bävernylon
- ett flertal schabrak och vojlockar
- fleecelindor
- reflexer
- senskydd och strykkappor i naturfärgat läder
- stickat ridsockar med höga skaft som passar perfekt under ridstövlarna när det är kallt ute
- sadelöverdrag

har tyvärr inga bilder på sakerna då detta var innan digitalkamerans revolution :D

Nu blev jag ju nästan sugen på att börja sy lite igen...
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Ja! Nosludd och sadelgjordstunnlar, hur kunde jag glömma dom klassikerna!?!
En kompis till mig har också gjort transportskydd och de blev faktsikt riktigt bra!
 
Sv: Sy egna hästgrejer

wohoo, var det din tråd glimfeather!?! det va faktiskt lite därifrån jag fick inspiration, hehe. Jag började öva på att göra repgrimma av garn då, men har inte köpt rep än:p men jag SKA göra en repgrimma! det är bara så:D Gjorde du pannbandet i läder?

asså... nu måste jag skriva ner saker här... sadelgjorstunnel, nosludd (jag gjorde ett i tigertyg i 6:an:rofl: fyy vad fult det var), lindor, skrittäcke/ländtäcke.....Jag ska nog sticka mig gröna benvärmare oxå. Har alltid det över ridbyxorna när jag rider för man blir så kall om smalbenen annars^^
Jag funderar på om man kan använda en lösgjord runt fleecetäcket istället för kryssgjordar?? Det är meningen att jag ska ha fleecetäcket under regntäcket då jag inte har råd att köpa nytt vintertäcke.
Är det nån här som har sytt svettäcke??
 
Sv: Sy egna hästgrejer

jag har sytt ett par schabrak. Skulle även göra ett fleccetäcke, men det blev aldrig av. Jag är väldigt sugen på att sy egna paddar till lindorna eftersom jag aldrig lyckas hitta några bra i lagom storlek till min häst, men dock får det väntas lite med tills symaskinen är fixad.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

oooh, en sak till:p paddar. Men vad ska man ha för material till sånna. Typ bomull eller? Jag känner mig hyperaktiv:D jag ska nog ta och börja sy lite idag:idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

* knapplån*

Jag har sytt allt möjligt genom åren, en av favoriterna är detta täcke:
DSCF0003croprezize.jpg


Jag använde en kompis täcke som mall (samma modell) och till hunden var det bara på känn. På andra sidan broderade jag som bonus djurens olika namn.

Annars kan jag tipsa om att även sadelöverdrag, skydd till selen, halstäcke, barbackasadel mm kan göras...Mitt tunna transportäcke av två flygfiltar blev bra (för varma sommardagar), jag brukar så sällan transportera så det var kanon att lösa det hela så enkelt.

Lycka till med sömnaden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag skulle vilja ha ett par thermoshortchaps att ha som komplement till mina klumpiga vinterridstövlar. Vet att det finns eller har...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: moster_punk
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 024
Senast: Totola
·
S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
156 482
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp