Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är i Sverige när mässan är i Umeå, har 2-3h dit så ev så kan jag få med mej föräldrarna, mamma syr och pappan som chaufför och barnvakt :D. Skulle va kul att gå men verkar inte va lika bra i norr :down:
Funderar på mässan dom är i Manchester om 2 veckor också, kan bli dyrt det här...

Just det jag besökte en affär här i krokarna som jag inte varit till fast den är så nära, stort med en hel del trikå för runt £5 metern :up::bump::banana:
 
Ska ju sy en jacka tänkte jag. Hittade ett mönster i senaste Burda som jag gillade så nu är jag taggad på att komma igång! Men, jag har inget foder. Så det måste jag ju skaffa. Frågan är om jag ska beställa på nätet, åka till en tygbutik eller vänta till söndag om det finns på mässan (om jag åker). Vilket dilemma!

Under tiden får jag väl rita av och klippa delar i tyget. Och starta ett annat projekt med kanske. Ska nog sy en till Every day dress :d
 
Kvällens sömnad:
3 pannband och 7 mössor :)

20953300_10159183798685114_3564952951378575471_n.jpg
 
Ni som sytt byxor - i beskrivningen står det att jag ska markera och sy vecken(? "darts") i midjan, men det är inga utritade på mönstret :confused: finns det någon universalregel gällande darts jag borde känna till? Det är ultimate trousers från Sew Over It
 
@Linta Svårt att säga när jag inte har mönstret själv, men om du inte har någon markering alls, kanske du ska göra dom så stora som du behöver ha dom? Jag skulle mäta midjan på mönstret, och jämföra med ditt egna midjemått och diffar det låt säga 4 cm, att mönstret är 4 cm större så hade jag delat det på fyra (om du ska ha 2 fram å två bak) och ritat ut ett eget. Tänk på rörelsevidden också bara, så det inte blir för tight, beror ju på vad du har för tyg :) Hur långa dom ska vara är ju "lagom" :p dom ska ju inte bli för korta, men inte för långa heller.
 
Det måste ju nästan vara nåt sånt, finns liksom inte ens ett förslag på placering eller längd eller nåt :p men fasen, då känns det ju enklare att sy ihop skiten så pass att jag kan prova och ev nåla direkt... på mönstret ser det ut som om det kanske inte behövs alls :cautious:
 
Okej jag har problem. Ärmen och ärmhålet är inte lika stora! Ärmen är större. Hur kan jag lösa det utan att ärmen blir för trång över axlarna?
 
Okej jag har problem. Ärmen och ärmhålet är inte lika stora! Ärmen är större. Hur kan jag lösa det utan att ärmen blir för trång över axlarna?
Ärmen brukar vara lite större. Man ska oftast ha lite hållning i ärmkullem, alltså typ "rynka". lättast är att sy i en rynktråd i övre delen, nåla så markeringar stämmer och sen rynka ihop ärmkullen lagom mycket.
 
Ärmen brukar vara lite större. Man ska oftast ha lite hållning i ärmkullem, alltså typ "rynka". lättast är att sy i en rynktråd i övre delen, nåla så markeringar stämmer och sen rynka ihop ärmkullen lagom mycket.

Det är därför jag inte får ihop det :rofl: Tack!
 
Jag håller på med ett projekt där jag syr en klänning i ett ganska hiskeligt tyg till en temafest i helgen. Pga budget är jag inte så sugen på att köpa mer av det här hiskeliga tyget men nu har jag hamnat i situationen att jag inte lyckas klippa alla bitar om jag inte låter ena halvan av ryggen vara vänd mot trådraken (går det här att förstå?). Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll i det här läget, det är ingen mönsterpassning eller så. Tyget är en slags lite tjockare trikå. Mönstret är en väldigt enkel trikåklänning.

Vad tror ni, kan jag "vända" ena halvan av ryggen? Klänningen kommer antagligen bara att användas en kväll.
 
Jag håller på med ett projekt där jag syr en klänning i ett ganska hiskeligt tyg till en temafest i helgen. Pga budget är jag inte så sugen på att köpa mer av det här hiskeliga tyget men nu har jag hamnat i situationen att jag inte lyckas klippa alla bitar om jag inte låter ena halvan av ryggen vara vänd mot trådraken (går det här att förstå?). Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll i det här läget, det är ingen mönsterpassning eller så. Tyget är en slags lite tjockare trikå. Mönstret är en väldigt enkel trikåklänning.

Vad tror ni, kan jag "vända" ena halvan av ryggen? Klänningen kommer antagligen bara att användas en kväll.
trikå stretchar oftast åt 4 håll, och oftast ungefär lika mycket. Om det inte är jättestor skillnad hade jag vänt på den :)
 
trikå stretchar oftast åt 4 håll, och oftast ungefär lika mycket. Om det inte är jättestor skillnad hade jag vänt på den :)
Det är så jag tänker också, jag har dragit lite i den och upplever den vara ungefär lika stretchig i alla riktningar. Och som sagt, mönsterpassning är lite av en icke-fråga eftersom det inte gör något om klänningen är helt hiskelig :D
 
Lånar er tråd lite.

Jag är lite sugen på att börja sy, har inte sytt sedan textilslöjdstiden. Hur börjar man?
Om man ska ha en enkel symaskin som ändå gör sitt jobb, vad ska man titta efter? Kollat lite på Blocket men det säger mig inte så mycket. :)
Jag är främst sugen på att sy kuddar, dynor, barnkläder osv.
 
Lånar er tråd lite.

Jag är lite sugen på att börja sy, har inte sytt sedan textilslöjdstiden. Hur börjar man?
Om man ska ha en enkel symaskin som ändå gör sitt jobb, vad ska man titta efter? Kollat lite på Blocket men det säger mig inte så mycket. :)
Jag är främst sugen på att sy kuddar, dynor, barnkläder osv.

Kan inte tipsa om symaskin, har för dålig koll på märken osv. Men välkommen i sy-klubben! :up:

Själv har jag en Singer Heavy Duty som klarar det mesta (inköptes för att kunna laga hästtäcken, vilket den klarar galant). Jag gillar Singer. Min reparationsverkstad gör det inte av någon anledning, aldrig fått nåt svar på varför.

Hur börjar man? Jag var själv helt grön i början av den här tråden, jag började med att ladda ner gratismönster från tex Sew so easy och kolla på youtubefilmer om hur man gör. Det gör jag fortfarande :angel: Sen är det bara att våga testa! Jag köper billigt tyg och gamla gardiner på second hand och syr om, då kostar det inte mer än tid om det inte blir bra (och man har fått träning, all sömnad är bra träning!). Och givetvis, varje gång man kör fast frågar man @Trott om råd :D
 
Lånar er tråd lite.

Jag är lite sugen på att börja sy, har inte sytt sedan textilslöjdstiden. Hur börjar man?
Om man ska ha en enkel symaskin som ändå gör sitt jobb, vad ska man titta efter? Kollat lite på Blocket men det säger mig inte så mycket. :)
Jag är främst sugen på att sy kuddar, dynor, barnkläder osv.
Man börjar med det man vill sy :) Förslagsvis lite enklare saker i början tills man fått in vanan lite. Sen är det bara att utvecklas hur mycket man vill! Trots att jag kan sy sen länge har min sömnad utvecklats ganska mycket det senaste 2 åren, tack vare att jag syr nästan varje dag.

Angående symaskin, så finns det ju lite att välja på. @sthu s symaskin har jag hört gott om. Själv kör jag med en husqvarna quilt ambition 2.0 (runt 8000 kr-klassen), och den älskar jag :) Jag skulle inte rekommendera dig att köpa det allra billigaste (om man kollar på nytt), tror Singer har någon runt 1000 lappen, som ofta säljs på Lidl eller Ica maxi. Många är nöjda med den med, men har man otur så krånglar det mycket.
Gå med i något sy-forum på FB och sök efter tips där på symaskin, den frågan ställs väldigt ofta i till exempel "vi sytokiga" som en av de större grupperna heter.
 
Kan inte tipsa om symaskin, har för dålig koll på märken osv. Men välkommen i sy-klubben! :up:

Själv har jag en Singer Heavy Duty som klarar det mesta (inköptes för att kunna laga hästtäcken, vilket den klarar galant). Jag gillar Singer. Min reparationsverkstad gör det inte av någon anledning, aldrig fått nåt svar på varför.

Hur börjar man? Jag var själv helt grön i början av den här tråden, jag började med att ladda ner gratismönster från tex Sew so easy och kolla på youtubefilmer om hur man gör. Det gör jag fortfarande :angel: Sen är det bara att våga testa! Jag köper billigt tyg och gamla gardiner på second hand och syr om, då kostar det inte mer än tid om det inte blir bra (och man har fått träning, all sömnad är bra träning!). Och givetvis, varje gång man kör fast frågar man @Trott om råd :D
Man börjar med det man vill sy :) Förslagsvis lite enklare saker i början tills man fått in vanan lite. Sen är det bara att utvecklas hur mycket man vill! Trots att jag kan sy sen länge har min sömnad utvecklats ganska mycket det senaste 2 åren, tack vare att jag syr nästan varje dag.

Angående symaskin, så finns det ju lite att välja på. @sthu s symaskin har jag hört gott om. Själv kör jag med en husqvarna quilt ambition 2.0 (runt 8000 kr-klassen), och den älskar jag :) Jag skulle inte rekommendera dig att köpa det allra billigaste (om man kollar på nytt), tror Singer har någon runt 1000 lappen, som ofta säljs på Lidl eller Ica maxi. Många är nöjda med den med, men har man otur så krånglar det mycket.
Gå med i något sy-forum på FB och sök efter tips där på symaskin, den frågan ställs väldigt ofta i till exempel "vi sytokiga" som en av de större grupperna heter.
Tack!
Jag har en ambition om att lyckas knåpa ihop en dyna till min barnvagn. Tänker att det inte kan vara så himla svårt och om jag gör det långsamt och noggrant.
Ska kolla på symaskinerna ni nämner. Fast 8000 känns lite väl saftigt för mig hehe. Får låna min mammas symaskin såhär i början så tänkte jag att jag kan önska mig i julklapp. :)
 
Tips till er som vill bli av med lite halvstora tygbitar, jag håller på att sy en "sovorm" till dottern. Det är som en randig gosedjursorm som jag tänkte lägga längs väggen i hennes säng så att hon inte ska slå i huvudet lika mycket.
Det går i korthet ut på att sy ihop tygbitar som är, i mitt fall, 30*40 cm i en lång rad som man sen syr till en korv, ritar ut formen av ett huvud på sista biten, gör en liten tunga och sen stoppar man allting. Mycket lättsytt. Borde gå att göra både större och mindre efter behag utan större problem.
Mycket lättsytt, kanske till och med lite för enkelt för expertisen i den här tråden :D
En sovorm kanske är lämpligt för mig att börja med. :D Bebis har snart vuxit ur sitt nest så det kanske vore en kul grej att börja med. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 155
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
995
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp