Bukefalos 28 år!

Ta studenten

En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?
Hur häst och skrinda skulle kunna bli billigare fattar jag verkligen inte. De flesta skulle ju behöva hyra både hästen och skrindan (när såg man ens en skrinda senast) och en kusk. Hästen måste ju dessutom ha en extremt grundlig miljöträning i sig för att klara staden med tusen tjoande studenter och tutande med mera.

Men visst, har man dessa resurser till hands, så.

Jag tog inte studenten. Mitt ena barn tyckte att hela grejen var tramsig och allmänt konservativ, så det kostade just inget. Jag vill minnas att vi gick ut och åt på kvällen, och barnet fick nog en slant av mig. Det andra barnet vill alltid vara som "alla andra" så då kostade ju mössa och kläder och fester en hel del. Barnets farfar körde runt dem i sin 30-tals Rolls Royce. (Rolls Royce är, precis som häst och skrinda, en variant som bara blir billigast om man redan har den. Jag skulle inte föreslå det som en generell budgetlösning.)
 
Hur häst och skrinda skulle kunna bli billigare fattar jag verkligen inte. De flesta skulle ju behöva hyra både hästen och skrindan (när såg man ens en skrinda senast) och en kusk. Hästen måste ju dessutom ha en extremt grundlig miljöträning i sig för att klara staden med tusen tjoande studenter och tutande med mera.

Men visst, har man dessa resurser till hands, så.

Jag tog inte studenten. Mitt ena barn tyckte att hela grejen var tramsig och allmänt konservativ, så det kostade just inget. Jag vill minnas att vi gick ut och åt på kvällen, och barnet fick nog en slant av mig. Det andra barnet vill alltid vara som "alla andra" så då kostade ju mössa och kläder och fester en hel del. Barnets farfar körde runt dem i sin 30-tals Rolls Royce. (Rolls Royce är, precis som häst och skrinda, en variant som bara blir billigast om man redan har den. Jag skulle inte föreslå det som en generell budgetlösning.)
Tänkte samma sak, ska man hyra häst och vagn så räcker de där 20’ nog inte långt. Det är ju svindyrt.
 
Hur häst och skrinda skulle kunna bli billigare fattar jag verkligen inte. De flesta skulle ju behöva hyra både hästen och skrindan (när såg man ens en skrinda senast) och en kusk. Hästen måste ju dessutom ha en extremt grundlig miljöträning i sig för att klara staden med tusen tjoande studenter och tutande med mera.

Men visst, har man dessa resurser till hands, så.

Jag tog inte studenten. Mitt ena barn tyckte att hela grejen var tramsig och allmänt konservativ, så det kostade just inget. Jag vill minnas att vi gick ut och åt på kvällen, och barnet fick nog en slant av mig. Det andra barnet vill alltid vara som "alla andra" så då kostade ju mössa och kläder och fester en hel del. Barnets farfar körde runt dem i sin 30-tals Rolls Royce. (Rolls Royce är, precis som häst och skrinda, en variant som bara blir billigast om man redan har den. Jag skulle inte föreslå det som en generell budgetlösning.)
I vår stad ser man häst o skrinda vissa år. Då bor det ändå över 100 000 här
 
Jag tog studenten 2005, kostade inte då mycket.
Traktor med flak hade en klasskompis pappa så det var gratis. Betalade mössa, klänning från typ Hm eller Gina och middag på kvällen med klassen.
Hade ingen mottagning hemma, var introvert och osocial redan då så ville hellre sova några timmar innan jag skulle möta upp klassen för middag och utgång.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det betyder inte att det är för att hålla kostnaderna nere. Hästar är inte kända för att vara lågbudgethusdjur.
Sen tänker jag att travare som tävlat färdigt är vana vid högt ljud, traktorer från båda håll med harv o vattentank som sprutar, hög musik, skrän o skrål från högtalarna och folk som skriker högt och dånet och flåset i klungan
 
Sen tänker jag att travare som tävlat färdigt är vana vid högt ljud, traktorer från båda håll med harv o vattentank som sprutar, hög musik, skrän o skrål från högtalarna och folk som skriker högt och dånet och flåset i klungan
Lite skillnad från studentkörning. Iaf de jag varit på.
 
Jag vet inte vad min student kan ha kostat.
Mamma beställde en enkel klänning tror nog den kostade max 200. Studentmössa och annat studentrelaterat (onödigt) krimskrams på det.
Maten var inget speciellt inte mer än vad vi gör på typ julafton eller kalas där någon fyller jämt. Var släkten och några enstaka utomstående som kom.

Studentflaket tror jag det var någon i klassen som kände någon. Har inget minne av att jag betalde något för det. Isåfall ingen större summa. 🤔
Sen gick vi ut på kvällen. Lär väl ha gått någon hundringar på dryck då.

Det som jag däremot vet las mycket pengar var studentbalen. Klänningen kostade ca 2300 kr😅 som pappa betalade. Mamma o extra pappa betalde för håruppsättning med sminkning. Biljetten till balen lär ju också ha kostat en slant. Finbil dit var en släkting till ena kompisen som körde.
 
Är studentbalen det som är det sista på firandet? Dom som inte vill eller kan delta där pga kostnaden så är firandet avslutat.
 
När jag för hundra år sedan gick ut blev det billigt. Studentmössan var standard, inga broderier eller något speciellt, är ju inget som använts efteråt. Vit sommarjacka som jag använde några somrar efter den, vita bomullsbyxor och en snygg t-shirt som även de användes tills de var slut.

Champagnefrukost med klassen avslutningsdagen, ingen bal efteråt och ingen mottagning. Jag hyrde på annan ort så vi åkte hem, tömde lägenheten och flyttade 60 mil under helgen, veckan efter började jag mitt första, riktiga jobb. :up:
 
Här i Norge kör de russ. Det är lite skriverier om hur kompisgäng går ihop och hyr bussar för flera hundra tusen för att åka runt och supa en månad inför 17 maj 🥴

Jag läste det som att de åker runt dragna av *Gotlands*russ och tänkte att det var en gullig tradition. Undrade dock hur många som fick plats i en vagn och att det inte var så snällt att åka runt i timmar med russen :rofl:
 
Jag bor i en rik kommun och en del vill verkligen visa att de är rika vid alla tillfällen. När sonen tog studenten var det någon som blev hämtad av helikopter, men det värsta jag hörde var ett par föräldrar som köpt ”ett par nya bröst” i student present till dottern :confused:
 
Är studentbalen det som är det sista på firandet? Dom som inte vill eller kan delta där pga kostnaden så är firandet avslutat.
Nej balen brukar vara en vecka före eller i början av studentveckan. På jobbet har vi lärarmiddag på måndagen, då bjuds eleverna på mat och uppträdande men ingen alkohol. Brukar vara väldigt mysigt! Här i stan är det en stor bal för alla gymnasieskolor veckan före, sonens skolor har istället en för bara deras elever där eleverna bjuds.
 
Är studentbalen det som är det sista på firandet? Dom som inte vill eller kan delta där pga kostnaden så är firandet avslutat.
När jag tog studenten 2008 var balen helgen därpå. Student på fredagen och sen balen på lördag eller om det var på söndagen.
Hade gärna haft balen innan själva studenten så man kunde träffat alla en gång till efteråt.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 912
Senast: Sel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 857
Senast: ptr
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 101
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp