Tack och lov för liten hund!

Jenka

Trådstartare
Fördelar med en liten hund:
- När man handlar till dem blir det betydligt billigare än med stor hund.
- De är så små och söta så ingen blir rädd trots att de skäller ibland vid möten (något vi givetvis jobbar på).
- När hundens handduk av någon anledning ligger i soffan, längst in i lägenheten, tar man lätt den dyngsura hunden under armen och bär honom till handduken istället för att få in allt smuts och vatten i hela lägenheten.
- När hunden bestämmer sig för att det är hysteriskt tråkigt att bli torkad så är det hanterbart trots att hunden plötsligt förvandlas till en ål med huggtänder.
- När hunden sen får "tjoho, jag är blöt och det är underbart"- ryck är han visserligen jobbig, men han river inte hela lägenheten.
- De får plats bakom ryggen på en i soffan. Eller i knät framför datorn. I alla fall om man frågar de själva.
- När de får för sig att möblera om, så är det mest kuddar och kläder som flyttas på.
- Trots att flera saker kanske bits på, så är det bara tuggbenen som går åt i en rasande fart. Resten håller.

Sist men inte minst:
- De är så otroligt söta att man inte kan annat än älska de oavsett vad de hittar på.
IMG_0441.jpg

Och de är tillräckligt små för att somna i ens handflata första gången man möts :love:

En liten insyn i vår dag och ett sätt att se positivt på saker...
Det har väl sina fördelar med stora hundar också dock. Fyll på med vad som är bra med just er storlek på hund!
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Fördelen med små hundar

Dom kan sitta såhär när man åker buss/tåg/spårvagn/är bland massa folk

19995749.jpg


Han älskar att sitta där även nu när han är vuxen, skitsmidigt när han hoppar i av sig själv så fort vi ska på en buss :D
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

fördel med stor hund:
- man snubblar inte över dom lika lätt som med små
- om man råkar trampa på dom e det tassarna och inte ryggen
- man kan ha dom som huvudkudde
- dom inger mer respekt så ingen vågar jävlas med en
- dom värmer upp sängen snabt
- man behöver in lyfta upp dom i badkaret/stå böjd ner i barkaret vid tvätt
- dom kan dra en när man åker inliense(?)
- man kan klappa dom på huvudet utan att behöva böja sig ner/lyfta upp
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Fördelen med stor hund: Dom tror/är övertygade om att dom är små, så man får nästan alla fördelar som med en liten hund plus alla fördelar med en stor hund. Iofs kanske det gäller nackdelarna också. Hrm. :D
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Dito små/mindre hundar. Dvs de är övertygade om att de är betydligt större ;)
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

fördel med stor hund:
- man snubblar inte över dom lika lätt som med småFår jag ge ett poäng för, vet inte hur många gånger jag hållt på att snubbla senaste veckan
- om man råkar trampa på dom e det tassarna och inte ryggenLiten hund också tassar, i alla fall här
- man kan ha dom som huvudkuddeFunkar alldeles utmärkt
- dom inger mer respekt så ingen vågar jävlas med en
- dom värmer upp sängen snabtMen tänk så mycket skit de drar upp!
- man behöver in lyfta upp dom i badkaret/stå böjd ner i barkaret vid tvättMin hund skulle nog gärna hoppa fram och tillbaka om han bara fick, men jag är orolig att han ska skada sig
- dom kan dra en när man åker inliense(?)Testade att cykla några meter häromveckan med honom springandes bredvid, han drog cykeln :p Det tyckte inte matte var något bra dock, så han får gott fortsätta åka i cykelkorgen
- man kan klappa dom på huvudet utan att behöva böja sig ner/lyfta upp

tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiio
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Finns nog lika mycket för/nackdelar på både stor hund som liten hund;)

Liten
* Lätt att ta med sig, flyga som handbagage, hålla i famnen, plocka upp om det blir trångt. Även tacksammare att ha med sig hem till bekanta som inte är så hundfrälsta.
* Ingen katastrof om hunden inte är superuppfostrad, visst man ska inte tänka så, men det är ju faktiskt ingen katastrof ifall man har en liten hund som inte kan gå i koppel ex.


Stor
* Lättare att belöna i träning, då man slipper böja sig ner för att ge godis/klappa/leka.
* Säkrare/mer respektingivande att ha med sig om man är själv ute,
* Detta är en teori, men jag tror inte man blir lika utsatt för folk som vill hälsa/låta sin hund hälsa i lika stor utsträckning som om man hade haft en liten hund.

Finns ju tusentusen saker att skriva, men det här var det jag kom på just nu :D
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

jag kan tycka att det e både skönt när inte alla vill fram och hälsa hela tiden på min hund(och tycker inte om folk som hälsar på henne innan hon har fått kolla in personen först). sen tycke jag att det e tråkigt när dom jag möter ute drar till sina hundar:cry:
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

jag spolar av min i stort sätt varje dag så det e inte så mycket hon drar upp:p
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Så här har jag valt att lösa problemen med stor hund.

Fördelar med en liten hund:
- När man handlar till dem blir det betydligt billigare än med stor hund.
Det tror jag inte nödvändigtvis stämmer så det har jag ingen lösning på.

- De är så små och söta så ingen blir rädd trots att de skäller ibland vid möten (något vi givetvis jobbar på).
Får inte skälla vid möten.

- När hundens handduk av någon anledning ligger i soffan, längst in i lägenheten, tar man lätt den dyngsura hunden under armen och bär honom till handduken istället för att få in allt smuts och vatten i hela lägenheten.
Ger hunden kommando att stå still i hallen medan jag hämtar handduken.

- När hunden bestämmer sig för att det är hysteriskt tråkigt att bli torkad så är det hanterbart trots att hunden plötsligt förvandlas till en ål med huggtänder.
Lärt hunden att stå stilla och inte ha åsikter om nödvändiga ting.

- När hunden sen får "tjoho, jag är blöt och det är underbart"- ryck är han visserligen jobbig, men han river inte hela lägenheten.
Får inte tjohoryck inomhus.

- De får plats bakom ryggen på en i soffan. Eller i knät framför datorn. I alla fall om man frågar de själva.
De får plats.

- När de får för sig att möblera om, så är det mest kuddar och kläder som flyttas på.
Möblerar inte om.

- Trots att flera saker kanske bits på, så är det bara tuggbenen som går åt i en rasande fart. Resten håller.
Får inte bita på saker som inte är hennes egna.

Fyll på med vad som är bra med just er storlek på hund!

På ovanstående sätt fungerar det bra även med modell stor på hund. :-)
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Jag har det bästa av två värdar! En mellanstor hund!
Tillräckligt liten för att gillas som söt, vara välkommen överallt, och "omöjlig" att bli rädd för
Tillräckligt stor för att orka hänga med på vad som helst, plus behöver aldrig bäras! Kan hoppa in i kombibilar, ombord på tåg osv utan problem
Tillräckligt liten för att lyfta upp om det behövs och får plats överallt!
Tillräckligt stor för att slippa att folk släpper fram sina bjäbbiga ulltussar

En Welsh såklart!!! :D
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Det bästa med att ha en liten hund enligt mig är att han får plats i cykelkorgen - otroligt praktiskt! Sen att rasen inte fäller ett hårsstrå någonsin är bara en bonus :angel:
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Jag hade först en liten kille på 11kg och gick sen upp till större damer på ca 30kg. Har nu bestämt mig för att jag går ner igen efter denna och landar på bekväma 15kgs vovve.

Lagom stor för att inte riskera bli mosad, men tillräckligt liten för att vara smidig att ta med sig runt. Att jag hittat en ras som inte fäller känns som en enorm bonus!

Det jobbigaste med stor hund är egentligen att de tar så mycket plats... tycker jag. När Loka vill mysa i soffan kan det göra ont om hon är för bufflig. Jag vill kunna mysa i tv-soffan med min hund vilket jag tråkigt nog undviker att göra med denna.
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Min lilla 10 kilos hund ligger ofta och sover på min arm (alltså vi ligger typ sked :D) - tror man hade fått ont i armen av en stor hunds huvudtyngd en längre stund men inte med en liten :idea: Han kan ligga där och småsnarka hela natten :love:
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Om min hund fick ligga så hela natten så knuffar hon mig ur sängen... :p Alternativt snor hela täcket.
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Och hur länge hade ni varit gifta sa du? ;)

Nej skämt åsido - liten hund är bäst :D Om någon blir utknuffad från sängen är den han, inte jag :angel:
 
Sv: Tack och lov för liten hund!

Vägen dit är dock lång, och valpen hinner bli stor tills dess! :p Sen är det ju inte alltid så enkelt. Jag ser fler fördelar med små hundar än med stora, men har både och.
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 066
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 020
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 909
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp