Täcke utan bensnören - lösning?

Equilina

Trådstartare
Jag efterlyser lite akut en smart lösning för att kunna använda täcke utan ben- eller svanssnören. Kan det fungera att sy på en rem/ögla på svanslappen, så som HW har fast längre upp mot svansroten? Eller blir det helt omöjligt att få på? Skaver?

Hjälp! :nailbiting:
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Kan du inte fästa ett bensnöre enkelt så att det ligger under svansen? :)
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Jag förstår inte riktigt - vad är det du ska göra?

Här har vi plockat bort bensnörena och ersatt med ett enkelt svanssnöre (tagit ett bensnöre som svanssnöre) i stället, men vissa täcken har inget alls och det funkar ypperligt.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Nej, och det trodde jag framgick av mitt första inlägg men jag får förtydliga:
Jag kan inte ha några bensnören eller svansremmar, detta eftersom vår ponny fastnat i dem vid mer än ett tillfälle. Jag behöver alltså en annan lösning som är "närmre" hästen och högre upp, inte bland benen.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Jag ska använda täcken utan hängande snören där små hästar kan sticka in sina ben eller övriga kroppsdelar.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Fast spänner man åt ordentligt brukar det hamna högt och nära skinkorna så att säga! ;)

Tror att bandet jag använde var ca 30cm på en fuxmärr ala 167cm, ett sånt från typ HW eller nått med plast över så att evemtuellt avfall bara går att torka bort! ;)
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Men det blir fortfarande en perfekt ögla att stoppa in ett ponnyben i. Jag tror inte du förstår paniken när ett litet ben surrats fast i bensnöret och ponnystackaren skuttar runt efter bästa förmåga :crazy:
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Med fäste bara i svansen så tror jag att täcket kan blåsa upp en del baktill iaf, eftersom inget "håller ihop" det (som svansrem/bensnören gör). Risken är ju då att det stramar och drar i svansen. Nu vet jag inte var du bor och hur mkt det blåser hos dig. Men gör ett försök? Alternativ kan ju vara att ha ett ganska kort täcke och sätta en elastisk svansrem högt upp och tight, så är det inte lika lätt att få in benen.

Jag hade min häst med busig mindre ponny ett tag, den fastnade tillslut riktigt illa framtill i täcket på min häst (blev hängande med ett framben vid bogspännena). Slutade med att de inte fick gå tillsammans.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Det är inte ponnyn som har täcke, det är min ridhäst och ja den måste täckas då den sätter mycket dåligt med päls.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Ja jag kom på den tanken efter att jag skrivit första inlägget, att sy på en svansrem HÖGT upp typ under svanslappen så skyddar den förhoppningsvis lite mot ponnyben också. Hade det på ett annat täcke förra vintern och hästen fick lite skav men va fan han måste ju ha täcke :(

Dela på dem vill jag undvika till varje pris, har bara dessa två hemma och tycker egentligen bara två är för liten "flock" samt att gå ensamma hela tiden blir inget värdigt hästliv för två ynglingar...
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Sätter du elastisk kan du ju spänna den rätt tight också utan att det blir obehagligt.

Förstår att du inte vill sära dem, vi hade ju andra hästkompisar att välja på. Men det var lite panikartat att hitta ponnyn med framben innanför täcket vid bogen, där går ju täckena inte sönder heller. Ponnyn var sjöblöt i svett så vet inte hur länge den hade hängt där heller. Men har för mig att du har en väldigt liten ponny, den kommer kanske inte så högt?
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Jag förstår inte riktigt - vad är det du ska göra?

Här har vi plockat bort bensnörena och ersatt med ett enkelt svanssnöre (tagit ett bensnöre som svanssnöre) i stället, men vissa täcken har inget alls och det funkar ypperligt.

Beror nog på vart man bor.
Vi bor på slätten utan skydd, dvs konstant blåst. Bensnören är ett måste om du inte vill leta avblåsta täcken jämt och ständigt.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Framtill är den stora lite bättre på att hålla den lille på avstånd ;) Liten ställer sig mot den stora, alltså står på bakbenen med frambenen mot den stora, för att nå upp och bita. Och ibland när då den stora går iväg så glider han liksom ner i bensnörena.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Våra hästar bor också mitt ute på öppen slätt..blåser ofta och en hel del. Bra på sommaren mindre kul på höst/vinter. Är nog en av länets större slätter faktiskt..säkerligen blåsigast också.

Funkar utan problem på våra utan bensnören, inte ett avblåst täcke utan de sitter stadigt ändå.

till TS:

Testa utan nåt snöre alls, det kan ju somsagt funka ypperligt. Annars var nog idén om att sy fast ett snöre under svanslappen en bra plan. För inte ska väl en häst i normalfallet kicka dit upp för jämnan, vad ska ponnyn dit upp och göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Testa utan nåt snöre alls, det kan ju somsagt funka ypperligt. Annars var nog idén om att sy fast ett snöre under svanslappen en bra plan. För inte ska väl en häst i normalfallet kicka dit upp för jämnan?

Har funkat bra i ett halvår men två dagar denna veckan har täcket åkt över huvudet på hästen, resultatet idag:
10635E1C-7468-4DBD-BF04-F8CDADA85595_zps1ojtobtw.jpg


Kickar är det ingen som gör?
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Jag visste inte att du testat redan.
Har du bytt täcke (eftersom det funkat tidigare) eller annat?

Men vad/hur kommer det sig att ponnyn kommer så pass högt upp är det jag undrar med ex ett svanssnöre att den kan fastna i det? Hur kan den komma åt att fastna i svans eller bensnören?

Ett elastiskt, bra spänt sådant sitter ju väldigt högt upp tänker jag..och spec om det göms under svanslappen dessutom.

Bara små funderingar, för jag har sett hästar klä av sig täcken fullt åtspända med alla snördon ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Jag skrev det lite längre upp:

Liten ställer sig mot den stora, alltså står på bakbenen med frambenen mot den stora, för att nå upp och bita. Och ibland när då den stora går iväg så glider han liksom ner i bensnörena.

Han har haft samma täcke sedan början av oktober (olika liners bara).
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Aha, den raden måste jag missat.

Men den ska väl ändå inte göra så, finns det nåt antibite du kan köra med samtidigt?

Tänker mig att den likväl kan bli skadad på annat sätt, tex stor blir less och sparkar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 154
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp