Täcke utan bensnören - lösning?

Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

För 30 år sen såg alla täcken ut så, ffa stalltäcken. sy en läderrem uppe vid svansen och spänn runt själva svansen. helst en rundad läderrem dvs rundsydd. funkade bra då och lär funka även nu som lösning. sitter det dessutom en svanslapp över som på moderna täcken, lär du ha en ganska fungerande lösning tror jag. särskilt om du utöver remmen du syr på, använder elastiska snöret under svansflärpen som tex HW täckena ofta har. Inte en chans att ngt täcke blåser av då.
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Ett sätt är att spänna bensnörena ordentligt men fäst en ögla av nån tråd som lagom lätt går sönder mellan spännet och öglan. Så brukar jag göra om jag av någon anledning vill ha grimma på en häst i hagen. Om ponnyn fastnar går tråden av utan att det blir panik och täcket kan väl blåsa runt lite men ett av bensnörena sitter ju ändå fast.

På så vis slipper du sy extra grejer på täckena.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Sätter du en rund kort rem precis under svanslappen så blir det nog bra, fäster man den i en klen nyckelring också så kan det lösa upp om L fastnar ändå.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Blåser väl annorlunda här, jag vet inte. Täckena blåser av precis som Equilinas.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

När mitt sto var högdräktig fick hon ha sitt rambotäcke med bara den lilla "öglan" under rumplappen.

Funkade alldeles utmärkt nu var ju inte hon så jätterörlig utan ganska stillsam av förståeliga skäl men blåste och så gjorde det ju iaf. :)
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

kan säga att den lilla öglan på rambo HW täckena inte hjälper särskilt länge öht om det blåser riktigt mycket och om hästarna är aktiva. går helt bort i fråga om att hålla täcken på plats i sig, den lösningen är enbart till för att skydda mot blåst i fråga om hästens välbefinnande inte för att sitta på plats så att säga....
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

*kl*
Knyta ett elastiskt snöre som svanssnöre? Lär gå av väldigt fort om något fastnar.
Jag har ett balsnöre som svanssnöre. Det lossnar i knuten eller går av ganska lätt efter ett tag.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Svarar flera:

Att ha något som går sönder testade jag i höstas innan jag köpte HW men det fungerar inte eftersom de gick sönder var och varannan dag.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Vad "ska inte göra så"? Det är två unghästar, klart de ska leka?!
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Ungefär så gjorde jag nu, sydde på två ringar med elsastik precis under svanslappen och satte svansremmen från HW, ponnyn borde inte nå att fastna där så det är bara att hoppas på att remmen håller täcket på plats och den stora inte får skav.

66CAD063-B57E-469C-80BA-1F8C3183B761_zpsups72m3d.jpg

DBA2705A-7269-48F5-BDCF-A8646DF6273F_zpsgs3s4akf.jpg
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Visst, men det låter inte så bra att de klättrar på varandra så pass om man ska tänka i skaderisker.

Alternativet är ju då snarare att ha täckeslöst om det inte är så att det kan hållas fast med ben eller svanssnören.

Risken att fastna i täcket tycker jag låter överhängande oavsett vad man gör då om det är så att en av dem klättrar så himla mycket, eller att någon av dem säger ifrån och sparkar.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Nej om du läser tråden så är täckeslöst inte ett alternativ.

JA DET ÄR JU PRECIS DÄRFÖR JAG SKAPAT TRÅDEN, för att den lilla fastnat i snörena.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Hw har sina svanssnören väldigt långt ned, vissa märken har mer som du har sytt. Kan vara värt att kolla upp vid ev. nytt köp :)
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

När jag skaffade min ponny (för mer än tio år sen) så följde det med ett täcke som ganska snabbt skrotades av mig för att jag tyckte täckets insida var fruktansvärd, men det hade inga bensnören. Istället satt det ett snöre, liknande ett balsnöre, under svansen på hästen. Nu är det väldigt länge sen jag använde det täcket, och jag har det inte kvar, men jag har för mig att det satt fast i någon krokliknande grej på båda sidor. Jag har sett fleecetäcken och ländtäcken med liknande anordningar, men vet inte om det förekommer på andra täcken "nu för tiden".
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Så ser svanssnörens fästena ut på min hästs nya regntäcke. Med täckte följde ett tygsnöre som man skulle knyta som svanssnöre, men jag valde att ta mitt elastiska svanssnöre som var kvar sen hennes gamla regntäcke. Sitter superbra. Känns betydligt tryggare än att fästa ett svanssnöre i bensnöresringarna.
 
Sv: Täcke utan bensnören - lösning?

Ja men då känns det ju som att detta borde funka :) Täcket satt på plats igår iaf.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 568
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 153
Senast: skiesabove
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 073
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp