Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

nyfikenienstrut

Trådstartare
Lägger denna tråd på dressyr då den handlar specifikt om dressyrtävlingar. Kravet på hederspris värde är ju borttaget ur TR sedan några år. Förr hade ju arrangören krav på sig att värdet iaf skulle motsvara anmälningsavgiften.

Redan förra året fanns det klubbar som på regionala dressyrtävlingar enbart hade hederspris till de tre främsta - men rosett, plakett och pengarna åter till alla.

Nu sitter jag och läser de proppar som har kommit ut för 2013 och jag trodde först att jag läste fel, men icke. En klubb ska ha regional dressyrtävling, MsvC/B och 40 starter i varje klass. 300 i anmälningsavgift. De ger enbart anm.avg åter till de tre främst placerade och rosett/plakett till alla.

Vet inte om det här är specifikt för Stockholm eller finns det klubbar ute i landet som gör likadant? I Stockholm är ju alla klasser knökfulla, klubben kan säkerligen räkna med fulla startfält.

Är det jag som är gniden som tycker att alla placerade ska ha något tillbaka (mer än rosett och plakett)?
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Oj! Det var snålt i mina ögon! Själv vill man ju helst få premier men är det vettiga hederspriser är det helt ok. Vår klubb ( som ligger på västkusten) ger alltid pengar på regional och nationella och bra hederspriser på lokala dressyrtävlingar. Kan vi inte få vettiga hederspriser ger vi pengarna tillbaks. Vi har alltid segertäcken och blomma till segraren oavsett klass. Vi skulle mer än gärna ha högre premier men tyvärr har vi inte tillräckligt med sponsorer, men vår ambition är att inte ligga högre i anmälningsavgift eller lägre i premier än andra klubbar. Vi har turen att ha en fantastisk sponsor på vårt stora meeting som sponsrar med fina träns och kandar till våra cuper :) som arrangör tycker jag det är som roligast när man har fina priser eller premier och folk blir nöjda och glada och vill komma åter!
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Jag hoppas och tror att den här klubben är ett undantag. Det ska bli spännande och se om de får fulla startfält trots dåliga hederspriser/premier.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Nja det finns ett par klubbar häromkring västkusten som det är likadant på... jag tycker det är sjukt bedrövligt med den utvecklingen med tanke på att det är dyrt att träna och tävla. Tyvärr får klubbarna startande ändå.. Jag rider inte på dom tävlingarna av princip då vi har många andra att välja på härnere.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Vår hemskt lilla klubb anstränger oss verkligen och får alltid beröm för våra hedersprishinkar fyllda med (behövliga) grejor(lokaltävling) med blommbukett till vinnaren.
Det mesta är ju sponsrat men nån gång tycker vi att vinnaren skall få nåt mer extra och betalar själva för ett täcke eller fina märkesschabrak bara för det är värt det.

Men det finns klubbar som inte är alls så generösa.. tyvärr.. det är dyrt att tävla och nåt mer än rosett och plakett borde väl (alla) placerade vara värda tycker jag också!
Annars kan man ju lika gärna köra lite clearrond eller så ist, det ska ju märkas att de bästa ekipagen är just bäst för dagen, det är ju faktiskt tävling ändå ;)
Jag själv blir sällan placerad i mina nuvarande klasser och bryr mej inte jättemycket just därför, men kan mycket väl välja bort arrangörer pga en sån sak ändå.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

kl

Och tänk, härikring är det alltid rosett och någon present enbart åt de 3-5 bästa placerade. Också på små klubbtävlingar.

Jag har alltid sett det som en fin grej att få tävla, och det betalar man gärna för.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Jag gillar faktiskt hederspriser, tycker det är roligt med ett minne från tävlingen.
Ibland är det sämre kvalitet på dem, ibland bättre.

Men jag ser inte så stort problem med priser, att vara placerad och få rosetten är liksom så positivt i sig själv att jag överser med priser och premier...


DÄREMOT tycker jag att det är viktigt att tävlandet inte blir för dyrt och startavgifter kring 300 kr för en vanliga klass är för mkt... Tycker jag...

För mig som bor i obygden är det dyrt med resorna redan nu, för att inte tala om hur uppstallningskostnaderna skjutit i höjden sedan Jordbruksverkets nya regler. :crazy:

JAG tycker det är viktigare att tävlandet är billigare för alla deltagare än att de tre första i klassen får premier som gör att de går i vinst på tävlingen.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

JAG tycker det är viktigare att tävlandet är billigare för alla deltagare än att de tre första i klassen får premier som gör att de går i vinst på tävlingen.

Det kan man iofs tycka, men dressyrtävlingar kan ju vara svåra att gå med vinst på om man har "för låg" anmälningsavgift.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Har man inga sponsorer till dressyrtävlingar så måste man tyvärr som arrangör ta ut en högre avgift för att få tävlingen att gå runt. Man vill ju helst ha en liten vinst när man lägger ner tid och jobb på att arrangera tävlingar.

Vi hyr in mobila boxar när vi har meetings och det är boxhyran som är den dyra kostnaden, sen ska man betala avgift för rengöring av boxar, gödselhantering och kostnad för strö. Sen måste vi ju alltid hyra jämnt antal boxar och måste vi även betala för de boxar som inte är uthyrda. När vi räknar på kostnaderna måste vi ta ca 150kr utöver kostnaden för vad boxarna kostar i hyra, 2balar spån och gödeselhantering för att inte gå back på kalaset.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Fast helt vanliga dressyrtävlingar, inte meetings med låt säga LB, LA och MSV C är mycket god ekonomi för vår klubb iaf. Och vi har alltid fina priser och oftast segertäcke från lokal sponsor. Förra året anordnade vi 1 sån tävling, vi har ingen egen anläggning inomhus utan måste vara ute, och den gav jättebra peng till klubben TROTS fina priser och normal anmälningsavgift runt 120 kr/klass.

Och när det gäller boxar så får man ju ta ut självkostnadspris av ryttarna så det verkligen täcker allt runtomkring men kan då fortfarande ha en normal anm avgift. Och sätt en deadline på boxarna som är tidigare än anmälan så vet ni exakt hur många boxar ni måste ha. Det gör vi på vår unghäst tävling, funkar bra.

Tror tyvärr att Stockholm är dom som visar vägen till löjligt höga avgifter och sen hänger resten av Sverige på.
 
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Om ni kan ligga på en avgift på 120kr för dessa klasser och få en god vinst och ändå ha bra premier eller hederspriser måste ni ha bra sponsorer! För annars kan ni knappast få en bra vinst. Eller ja, det beror på vad du menar med jättebra peng.

I snitt kostar en domare runt 200kr i h, man ligger runt 7 ekipage i timmen plus att man måste ha några pauser inräknade. Så har du 40 starter bör detta ta minst 6,5h och på en startavgift på 120kr minus domararvode på 200kr/h har du en inkomst på 3500kr och då har du inte betalt ut premier. Så med tio placerade som minst får tillbaka startavgiften har du 2300kr kvar vilket knappast kan räknas som god vinst för 6,5h tävling för en klass. . Har du dubblabanor och fyra klasser med 40 starter och samma anmälningsavgift och delar ut avgiften tillbaks så har du dragit in 9.200 på 14h tävlingsdag. Sen ska ju några kr dras av för rosett och plakett oxå.

För att få god ekonomi i klasser i lb, la, msvc tycker ja att man som klubb bör ligga runt 170-250kr. Då har man ju även råd att betala ut lite mer i premier även om man inte har sponsorer.

När vi har vårt sommarmeeting har vi ett lägre pris för dom som vill rida våra cupklasser och ett högre för dom som bara vill rida ströklasser. Meetingboxar måste vi ta en avgift på 1300 då vi har utgift per box på ca 1150, detta för att inte gå back. Och som jag skrev tidigare måste man alltid ta jämnt antal boxar och betalar för dom oavsett de används eller inte. Detta är ju för att man inte kan sätta upp ojämnt antal boxar..
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla bara för att det är kul? Hederspris/pengar tillbaka.

Sorry settis jag var ute o seglade på anmälningsavgiften! Den snittade på LB-MSV B klassen 180 kr. Ngt billigare för LB o lite dyrare för MSV B. Domarna kostade det du sa och vi hade 48 starter. Vi delade ut premier och hade sponsorer som dels sponsrade klasser och dels sponsrade hederspris. Vi är ju en liten klubb som anordnar 2-3 tävlingar per år o denna dressyrtävling var den som gav mest klirr i kassan efter alla utbetalningar till domare, priser och 10-krona. Men naturligtvis hade vi behövt ha högre anmälningsavgift utan sponsorer.

Ang boxarna så är det ju så att man måste ha jämnt antal men jag fattade på dig som att ni hade svårt o fick mer än 1 st box över o det har vi byggt bort genom att boxarna ska vara anmälda o betalda tidigare än anmälan. Boxavgift återbetalas inte utan bara anmavg om man visar upp läkar/vetintyg.
 

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 264
Senast: kryddelydd
·
Tävling Kanske lite korkad fråga men aja... Har inte tävlat "ute" (utanför klubb) någonsin, och lär inte debutera i år heller, i alla fall inte...
2
Svar
26
· Visningar
4 601
V
Hoppning Ska det inte vara så att hederspris ska motsvara anmälningsavgiften i klassen på lokala tävlingar? Var på en lokal tävling i helgen...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: cannelia
·
A
Fälttävlan Vet inte hur många av er som var på Ryttis i helgen, men är det bara jag som tycker att det inte är okej att dela ut (ett!!) nudelpaket...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 959
Senast: J0yR1de
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp