Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

Egentligen är det rätt så fascinerade vilka tävlingsinstinkter hästar kan ha. Av de som tävlar som hingstar brukar till och med de allra grisigaste, gapigaste och värsta hingstarna totalt glömma bort andra hästar i närheten så fort selen läggs på. Ute på banan är det väl aldrig någon som hingstar sig, samma som i grimskaft mest går på två ben.
 
Sv: Tävla med hingst

*Lånar din knapp*

Det är ju inte att hingsten inte lyssnar på sin ryttare och inte fokuserar som den ska som är problemet. Det gör en ridhäst på samma sätt som en travare. Problemet är ju att framridningar/framhoppningar ibland är rejält stökiga med mycket nerv osv och en del som inte tar någon som helst hänsyn till andra ekipage. Dottern blev påriden (brutalt) av en ponny på framhoppningen en gång, snett bakifrån, och hennes ponny vände på en femöring och kickade den andre (jag hade gjort samma sak om jag varit ponny). Då hävdade föräldrarna till den andra ryttaren att det var skandal att vi inte har röd rosett i svansen på vår. För att han kickar om han blir så gott som rammad? Han höll på att gå omkull, så kraftigt var det.

Med tanke på sådana incidenter funderar jag lite extra på säkerheten nu när dottern snart ska ut på banorna med en hingst. Att hon klarar av ponnyn är en självklarhet, att vi tränar med andra hästar är också självklart.

Men faktum är ändå att om hon råkar ut för t.ex. en påridning där ponnyn blir pressad så tänder en hingst värre änn en vallak. Även om problemet inte ligger hos hingstekipaget så måste man ju fundera på det lite extra. Förstår ni hur jag menar? "Smäller det så smäller det lite högre."

Men grund problemet är för lite funktionärer på framridning/framhoppning tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla med hingst

anhe skrev:
Ute på banan är det väl aldrig någon som hingstar sig, samma som i grimskaft mest går på två ben.


Eller arbetande hästar som tex drar timmer, arbetsvagn eller jordbruksredskap. Våran hingst ( nnordsvensk bruks)har vi kört på grusvägar förbi hagar med ston som varit så brunstiga att dom vänt rumpan till och "juckat" mot honom.

Och han har bara gått/travat förbi. Möjligen har han artigt brummat litet åt dom men inte ens lagt huvudet på sned och tittat litet.

Finns ju också en hel del som tex tävlingsplöjer och har en hingst och ett sto bredvidvarandra framför plogen. Iofs då hästar som är vänner och känner varandra.

Inom westernridningen leder man ju tom hingstar på grimma ute på tävlingar. Det är självklart att hästarna ska vara väluppfostrade där.

En och annan "vanlig" tävlingsryttare har ju också en fin pli på sina hopp och dressyrhingstar, men då ofta på högre nivåer.

Det är lika illa oavsett vilken häst man har att inte ha den tränad nog att hanteras.

/Kung Tulle
 
Sv: Tävla med hingst

Snuffsan Problemet är ju att framridningar/framhoppningar ibland är rejält stökiga med mycket nerv osv och en del som inte tar någon som helst hänsyn till andra ekipage. xxxxxxx precis!!! xxxxxxxx Även om problemet inte ligger hos hingstekipaget så måste man ju fundera på det lite extra. Förstår ni hur jag menar? "Smäller det så smäller det lite högre." xxxxxxxx Ja men det ska inte hingstryttaren lastas för skrev:
Som jag skrev innan det är vissa ryttare som ska ha den där varningsrosetten.

/KT
 
Sv: Tävla med hingst

"Ja men det ska inte hingstryttaren lastas för, det är den vårdslöse och slarvige som ska korrigeras!" skriver du och det håller jag helt med om. Men för ens egen säkerhet så bör man inse att det finns vårdslösa ryttare där ute, och att man därför ska vara extra vaksam. För sin egen säkerhets skull.
 
Sv: Tävla med hingst

Det är ju människorna som är outbildade....och är dom det så kanske hästarna också är det...

Minns en händelse här hemma...jaghar ju mycket hingstar hemma, bl a då min egen som går i en hage bredvid vår egen väg(ändhållplats våran gård) då kommer 2 st och rider, på en isis och en shettis.....MIn hingst blir naturligtvis intresserad av dessa nykomlingar , varav den en ryttaren TROR att han vill hälsa :crazy: och GÅR FRAM med sin häst till staketet till min , vilket slutar i ett han skriker och slår med framfötterna och knäcker stolpen och kommer ut lös.......TUR för dom att vi hann se detta och att vi var hemma.....

- Inte trodde jag att du hade så tokiga hästar kläckte människan på isisen ur sig....och hon är äldre än mig. Jävla idioter det finns...... :mad:

Att bara komma på nåt så otroligt korkat....men man skall aldrig upphöra att förvånas...
 
Sv: Tävla med hingst

Det jag menar är att oavsett om de andra är skit-korkade och har hur fel som helst så är det även den som sitter på hingsten som kan skada sig och därför måste man när man sitter på / bakom en hingst räkna med att det kan hända saker som inte borde hända. För sin och sin hästs skull.
 
Sv: Tävla med hingst

Varför ska man tävla på en hingst om den inte är så prestationsinriktad att den koncenterar sig på allt annat utom att tävla när den är ute??

Hingstar har ju mer "power" men om den inte kan koncentrera sig på det den ska så kan man lika gärna kastrera den.

Sen tycker jag att det är tragiskt att ridsporten och travsporten inte kan samarbeta mer, vi ridmänniskor har mkt att lära av dom.
 
Sv: Tävla med hingst

Jag tycker inte att det är så himla konstigt att instinkter går före rosetter för en hingst.

F.ö, (inte speciellt riktat till någon) så är det jättemånga som fortfarande inte förstår vad tråden går ut på. Det haandlar inte om att man inte klarar av sin hingst! Läs ursprungsmeddelandet innan ni skriver något mer.
 
Sv: Tävla med hingst

Notorius skrev:
Finns det ngt sätt att "varna" andra ryttare från att rida för nära en om man har en hingst på tävling? Ska man behöva gå med en skylt lr :smirk:
Eftersom jag har märkt att de flesta rider tätt inpå och tänker inte på att det kan vara en hingst..
det bästa vore väl att ha fler funktionärer och att överdomaren är hård och avvisar ekipage från tävlingsplatsen som inte visar respekt! Detta borde ju inte gälla bara när hingstar är inblandade. Speciellt på hopptävlingar så tycker jag att det ofta är kaos på både framridning och på transportsträckor. Man kan bli mörkrädd av alla dessa ryttare som rider så nonchalant för att de har "så snälla hästar"!!!! (när de oftast inte har mycket innanför pannbenet!) :devil:
Inte bara rider nonchalant för den delen, står mitt ivägen och menar att alla kan stryka sig förbi dem också!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla med hingst

Man GÅR inte i närheten av NÅGON häst övht när man är bland okända hästar.....för mig är det helt ofattbart att en sån här tråd blir till övht.......
 
Sv: Tävla med hingst

En framhoppningsbana är ca 20x20m med tre hinder i mitten. Här ska, vanlingtvis, 5 ekipage hoppa fram samtidigt. Att någon "går i närheten" av en okänd häst" är en dålig formulering, för på framhoppningen är man hela tiden nära varandra. Det räcker med en nonchalant ryttare där så är det kaos eftersom det är trångt och alla är mer eller mindre stressade.
 
Sv: Tävla med hingst

jag erkänner att jag inget kan om framhoppningar o dyl...men för mig som "åskådare" så skulle det vara max 3 ekipage på banan då....eftersom folk inte har full kontroll på sina hästar, då måste ju olycksriskerna minimeras...

t ex på travet får man bara vara 12 st på en volt....med flera på volten så blir det kaos.
 
Sv: Tävla med hingst

Man behöver en viss tid på framhoppnigen för att kunna hoppa fram i sin egen takt. Tänk dig 2 min/ekipage på banan, det ger 2x5 =10 min på framhoppningen. Tre ekipage på framhoppningen, då har man bara 2x3 dvs 6 minuter på sig. Det blir ändå stressigare och stirrigare. Tänk på att om något ekipage river eller får ett stopp så tar det tid från alla.
 
Sv: Tävla med hingst

Men då är det ju tiden det är fel på.....man får kanske se till att ha hästarna i sån form så dom kan ta det lugnt....vi har också tidspress i travet..för spelarna är otåliga....att värma upp på endast banan mellan loppen funkar inte, antingen får man värma 2 ggr eller så kan man förvärma på skogsbana om det finns möjlighet till det, annars så blir det stressigt för hästen och det är absolut ingen fördel....en värmning skall göra hästen lugn o avslappnad

för det verkar ju vara stressigt vilket som inne på framhoppningen...ryttaren blir nervös för det är så mycket omkring att ta hänsyn till....har ni ingen annanstans att "värma upp?? eller måste ni visa upp er för "publiken"?
 
Sv: Tävla med hingst

Snälla Martha, du har, precis som du själv skrev, inte en aning om vad du pratar om. Vaddå "visa upp er för publiken"? Det är ingen som ser framhoppningen. Och sån form att de kan ta det lungt? Alltså, du har som sagt inte en aning om hur det går till på en hopptävling, så lägg ner det här. Du kan inte jämföra travsporten och hoppningen.

Det är ju en fördel att ha grundläggande kunskap om sporten innan man har en massa åsikter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: hamilton1
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2
Svar
29
· Visningar
945
Senast: Murray
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 163
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp