Bukefalos 28 år!

Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Så tänker jag också. Och även de tränare jag ridit för genom åren. Därför blir jag förvirrad när man tydligen förväntas sitta o leka med takten även när hästen faktiskt är i balans:confused:
Att kontrollera att du kan ändra takten/variera den är inte det samma som att sitta och leka med takten. /för mig.)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

JA!!

Man ska kunna variera takten. Där är Brinks 3 kontrollpunkter, där är de fem grundkommandona som en annan tränare skrivit. osv. Man checkar av att man kan variera takten som en viktig del i grunden och kontroll på att hästen följer ryttaren ordentligt och är lyhörd och lösgjord.

Nu känns det som om vi börjar närma oss varandra här i tråden. Glädjande!
Jag känner att jag avslutar min medverkan i den här tråden nu när det känns att det är ett ganska positivt samtalsklimat.


:rofl: Förlåt men jag tycker jag har skrivit det i stort sett hela tiden:p

Det låter som att vi nu äntligen kommit underfund med att vi är överens:banana::rofl:

Att kontrollera att du kan ändra takten/variera den är inte det samma som att sitta och leka med takten. /för mig.)

PRECIS det jag har sagt, men uppfattat att du sa tvärtemot:confused:

Ja, där är vi överens. Att hålla takten är grundläggande och därför behöver man också kunna påverka och därmed variera takten.

jaaaadå:idea::bump:

Att det skulle ta sån tid:rofl:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

För att inte fastna i ett lunkande så använder man ju tempoväxlingar, inte taktväxlingar.

Sedan kan man ju då som vi talat om kvicka upp steget genom att få upp benen mer i luften.

Ja absolut. Jag tänkte på att det KAN finnas hästar som lägger sej i för långsam takt som de inte kan jobba i, jag har inte träffat nån sån men en bekant säger att hennes häst gör det, så jag säger inte att det inte finns, rent teoretiskt är det i så fall lika fel (fast å andra sidan den lunkar inte, enligt henne, så det var fel jämförelse, det är tydligen mera att den går in i nåt slags balanstrav som försvar men jag vet inte så jag tar tillbaka, kanske hon också bara är förvirrad av takt o tempo:cool:) Vi diskuterade det för ett tag sen men eftersom vi inte känner varandra så väl har jag inte sett den (arbetskamrat).
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Tack för förtydligande.
Ska vi gå tillbaka nu för att SE vad vi SER att hästen använder för muskulatur utifrån bilderna? ;)
Eller hur var det med det där? Ska vi utgå ifrån att en person har röntgensyn och ser rätt eller ska vi utgå ifrån att vi alla tolkar och ser olika?

En som har tränat en gren känner igen vad en kollega gör
En tennis spelare kan på en bild se vad en annan tennispelare gör .

Jag har lärt mig massor av diskussioner här i biomekanik, men det underlättar om man är insatt o terminologin och har grundläggande kunskap i rörelselära

och inte ser det från ett metfysiskt perspektiv

För mig är redning ett hantverk - det är konkret.

Det här och det här vill jag uppnå - det här och det här är vägen dit på ett harmoniskt sätt - resultat. Man kan ha helt olika tankar om det, men blir tankarna för abstrakta så leder inte arbetet någonstans

utan målet blir då en vision och inget som sker i verkligheten
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Ja,:laugh:
jag anade att det var vårt sätt att uttrycka oss som gjorde att det blev missuppfattningar både här och där. Tror de flesta tränar med liknande strävan, men eftersom man både uttrycker sig annorlunda och lägger sitt fokus på olika ställen kan det kanske låta som helt olika saker.

Till alla:
Jag googlade lite till igår och det finns ganska mycket att läsa om detta på nätet, så för den som vill höra/läsa mera är det bara att söka.:)

Jag tycker att det är väldigt märkligt att du inte har en egen ide och tankar om detta med takt som du ändå varit ena parten i en diskussion på 22 sidor :o

Utan gömmer dig bakom andras uttalanden, och gör i princip en rockad nu på slutet.

jaja bygones
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Jag tänker att det fortfarande handlar om att man SKA kunna variera takten eftesrom hästen inte lägger sej i en bra takt där den arbetar av sej själv, automatiskt. Skulle jag inte reglera takten ja men det rä en jättestor skillnad mellan att påverka och reglera takten och att tycka att det är rätt med taktvariationer enligt nedan, och då var ju så hela denna diskussion uppstod

Det är lätt att bli lurad när man ändrar stegen tänkte jag då, och att låta takten ändras för det ligger väldigt nära att göra det och kanske t o m tro att det ska vara så:cool:

När denna tråd var ett embryo i en annan tråd var det ju det som påstods - att det var rätt - det var Dressyr för hästens hälsa i alla fall :crazy:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Jag tycker att det är väldigt märkligt att du inte har en egen ide och tankar om detta med takt som du ändå varit ena parten i en diskussion på 22 sidor :o

Utan gömmer dig bakom andras uttalanden, och gör i princip en rockad nu på slutet.

jaja bygones

Ja men nu skiter vi det, det viktigaste är ju att vi NU är överens eller hur :idea:

Jag orkar inte med 22 sidor till om vem som sa vad.....
 
Senast ändrad:
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

okey då fio

men det är en stor skillnad mellan att reglera takten, och tillåta taktvariation i en tempoväxling

- det är liksom basic i Dressyr
 
Senast ändrad:
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

jag följde din länk :p

jag var på en föreläsning med henne på globen för många år sedan... :o är min kommentar

men nu verkar det som om hon "gått kursen" hästens förutsättningar för arbete, jag känner igen mycket av formuleringarna, så jag tror hennes tankar kommer därifrån

men Hippson kanske tyckte vi behövde hjälp :p
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

ja men det rä en jättestor skillnad mellan att påverka och reglera takten och att tycka att det är rätt med taktvariationer enligt nedan, och då var ju så hela denna diskussion uppstod


När denna tråd var ett embryo i en annan tråd var det ju det som påstods - att det var rätt - det var Dressyr för hästens hälsa i alla fall :crazy:

Ja jag känner mej just nu förvirrad över vad som sagts och hur men varför rota i det, vi är överens som sagt och det är huvudsaken:banana: nu ska jag se om jag hinner läsa hippson också:D
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Att kontrollera att du kan ändra takten/variera den är inte det samma som att sitta och leka med takten. /för mig.)

Visst kan vi ägna oss att märka ord, jag leker t.ex. med steglängden, det gör förmodligen inte du.
I det här fallet menade jag att jag inte förstår varför man ska ändra takten hos en häst i balans. Och i balans bör även en icke färdigutbildad häst vara.

Men nu ser jag ju att alla är överens. Så bra!:idea:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

En som har tränat en gren känner igen vad en kollega gör
En tennis spelare kan på en bild se vad en annan tennispelare gör .

Jag har lärt mig massor av diskussioner här i biomekanik, men det underlättar om man är insatt o terminologin och har grundläggande kunskap i rörelselära

och inte ser det från ett metfysiskt perspektiv

För mig är redning ett hantverk - det är konkret.

Det här och det här vill jag uppnå - det här och det här är vägen dit på ett harmoniskt sätt - resultat. Man kan ha helt olika tankar om det, men blir tankarna för abstrakta så leder inte arbetet någonstans

utan målet blir då en vision och inget som sker i verkligheten

Japp, vi har olika ögon. Men nu har jag iaf fått det bekräftat- det ger inget att jag kommenterar bilder riktat till dig för du kommer ändå aldrig "tro" på att det finns en verklighet kopplat till det.
Självklart har jag helt andra ögon än dig. Det är det som jag personligen tycker är så intressant. Det är inte "bara" biomekanik heller som spelar in i det biomekaniska resultatet. Och för mig är "hästeriet" så mycket mer än en detalj - det är en helhet. Och då självklart bestående även av sånt som man själv (ännu) inte kommit i kontakt med lika mycket.

Jag hade helt andra ögon än omgivningen också under början av ridkarriären vilket nog var en av orsakerna till att jag tidigt försökte sträva bort från det som i den kretsen sågs som normer, leta andra typer av "ögon" som åtminstone kunde förklara utifrån det mina "ögon" i det läget kunde förstå.
Har man umgåtts i terapueft-kretsar större delen av sitt liv så blir det självklart den biten ögonen ser i högre grad än t ex western-kompisen som också hade svårt att känna att denne hade något där att göra men med en helt annan grund och samma åsiktsskillnader utifrån sina "ögon". Denne kompis, med ett helt annat bagage, är nog den jag utvecklats mest med/av när det gäller att se till helheten istället för en ynka sida av hästeriet/ridningen. :bow: Och då har vi väldigt sällan varit överens om vad vi ser, historiskt sett! ;) Och alltid strävat i olika rikningar vad gäller intresseområden inom hantering/ridning/kunskapskällor.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Visst kan vi ägna oss att märka ord, jag leker t.ex. med steglängden, det gör förmodligen inte du.

:rofl:
Ursäkta att jag svarar, var ju inte riktat till mig. Varför tror du inte att biggan använder sig av ändring av steglängden?
Jag lovar att min kuse har ökat sitt omfång från extremt mycket för korta bakbenssteg till ett mycket större register i steglängd från kortaste till längsta.
Många (troligen inte alla) inom AR jobbar med både samling och längning samtidigt. Men balansen i högre prio än längningen (och samlingen, skulle jag tro, om man behöver välja mellan dessa två, men ofta blir det ju då snarare att man helt enkelt kortar av utan att få samling men behåller en grad av balans - släppa fram så mycket (eller snarare lite! ;) tills man kommit en bit på den punkten) man klarar utan att tappa balansen, ofta bara genom att länga ramen. Det blir också som en check på bjudningen, ju mer hästen kan gå fram efter att man kortat upp steglängden, utan att tappa allt, desto bättre var förmodligen den samling man fick. (Detta jobbar jag och många andra inom "min" hästkrets mycket med, nästan varje pass!)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Läs gärna o fundera på vad det står en gång extra innan du svarar.

Var i hela fridens dar har jag påstått att biggan inte ändrar steglängden när h*n rider?
I mitt inlägg pratade jag ORD, vad man kallar saker o ting. "Leka" med steglängden eller "variera" steglängden till exempel. Är du med?
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Jag tycker att det är väldigt märkligt att du inte har en egen ide och tankar om detta med takt som du ändå varit ena parten i en diskussion på 22 sidor :o

Utan gömmer dig bakom andras uttalanden, och gör i princip en rockad nu på slutet.

jaja bygones

:confused:
Vad menar du egentiligen? Jag hr ju skrivit i en mängdl inlägg om vad jag har för åsikter om detta med takt och tempo. Eftersom några inte förstod vad jag menade trots alla upprepningar ville jag se om en annan persons förklaring var enklare att förstå. Nu kunde jag ju inte citera hela samtalet, men jag tog med det jag kom ihåg mest ordagrant.

Men ok. Jag kan väl skriva min åsikt här en gång till. (Det känns som jag är satt på repeat)
Jag anser återigen: att kunna påverka/variera/förändra takten hör ihop med hästens ridbarhet. På en ung häst finns det oftast ett tempo och en takt där hästen klarar av att balansera sig och då får man utgå ifrån det. När hästen blir mer utbildad, starkare, mera bärkraftig och därigenom har högre ridbarhet kan man variera mer och mer. Man kan variera steglängd, takt, tempo, form, böjning osv. "Ryttaren för och hästen följer". Dels kontrollerar man hästens lyhördhet och lösgjordhet genom att känna att variationerna kan utföras och dels stärker och gymnastiserar alla variationer hästen ytterligare.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Läs gärna o fundera på vad det står en gång extra innan du svarar.

Var i hela fridens dar har jag påstått att biggan inte ändrar steglängden när h*n rider?
I mitt inlägg pratade jag ORD, vad man kallar saker o ting. "Leka" med steglängden eller "variera" steglängden till exempel. Är du med?

Om du tycker att jag missuppfattat det så brutalt så ber jag om ursäkt, för jag förstod faktiskt inte det utifrån ditt inlägg.
"leka" med steglängden är exakt de ord jag hade valt, därav min kommentar.
Självklart blir det svårt när olika personer har olika uttryck för samma sak, eller tvärtom samma uttryck för något som ser väldigt olika ut i praktiken.
Därmed att det öht kan vara svårt med språket utöver ens egna kretsar - man vet till slut inte vad det är man diskuterar.

Mycket bra exempel i den här tråden.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Om man svarar på ett inlägg riktat till någon annan så är det alltid bra att sätta sig in i historiken först. Samt tänka sig för vilka smileys man använder också. Det kan bli väldigt fel annars och det är så här missförstånd uppkommer bland annat.

Du skrev bl.a. "Varför tror du inte att biggan använder sig av ändring av steglängden?"

Ja, det i kombination med din förläsning om samling och steglängd tolkar jag som en total missuppfattning av inlägget som inte var riktat till dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Absolut. Men man kan å andra sidan komma in i en diskussion utan att vara intresserad av diskussionen som helhet också utan bara en del. Det var det jag gjorde (trodde jag) och då förväntar jag ett svar på det jag svarar på, även om jag svarar "fel" mot det du skrev till biggan. Vill du inte diskutera med mig - ok! Det är lugnt. Kan du inte svara annat än att du håller med och det var något helt annat än du menade (missförstånd från min sida) - ok. Du behöver inte dra en lång utläggning, jag lovar! ;) Och ursäkt har du redan fått.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Och hur tycker du då att jag ska kunna svara på varför jag anser att en användare (som jag för övrigt inte känner) inte använder sig av variation av steglängden. När det är något jag aldrig någonsin påstått?
Jag har för övrigt inte alls hållit någon lång utläggning, för vad kallar du i så fall dina egna inlägg?

Jag tycker det är väldigt onödigt att snabbläsa, dra egna helt felaktiga slutsatser av det som skrivs därför att man inte läst vad det står, och sedan skriva en uppsats till svar utifrån den helt felaktiga slutsatsen med smileys inlagda som kan uppfattas som allt annat än trevliga. Och, ja, jag är ibland snarstucken...

Men ursäkten är godtagen o jag förväntar mig inget svar på detta.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 176
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 358
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 974
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp