Bukefalos 28 år!

Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

KL
Så ni är ense till slut:bow:

Då ska jag röra till det:devil:

En ingrediens som behöver vara med i sammanhanget är schwung. Ja det jag menar med det:angel:. Då tänker jag gummi, elasticitet, häst som inte är markbunden.

Menar att bilder kan ljuga rätt rejält.

Ett ekipage som visas frekvent här SER UT att vara energiskt på bild, men ack i rörelse:eek: Singer symaskin.
Det är oftast de som visar film i slowmotion för att det ska se mer konstnärligt ut:crazy:

Håller även med Fio när hon uppmärksammade att en bra trav inte är 100 2-taktig, utan sätter ner bak ngt tidigare.
Har för mig att vi diskuterade det för ngt år sen:angel:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Håller även med Fio när hon uppmärksammade att en bra trav inte är 100 2-taktig, utan sätter ner bak ngt tidigare.
Har för mig att vi diskuterade det för ngt år sen:angel:

BB har använt höghastighetskamera för att studera detta. Intressant.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Håller även med Fio när hon uppmärksammade att en bra trav inte är 100 2-taktig, utan sätter ner bak ngt tidigare.
Har för mig att vi diskuterade det för ngt år sen:angel:

Ja det var väl kanske inte jag som uppmärksammade detta även om mina sinnen är snabba som attan ;)

Det var väl han Mikael vadhannuheter som hade filmat detta.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Håller helt med. Har blivit helt förvånad flera gånger när bukeekipage visas på film - av den anledningen du skriver: på bild ser det energiskt ut, men på film är det à la ridskoleekipage. (Själv är jag lika kass på bild som på film i alla fall! :D)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Haha! Det där med slowmotion har jag upplevt en del nu på sistone. Jag kollar unghäst och det lutar åt en spanjor eller portugis. Det läggs ut många sånna filmer. Då vet man ju oftast hur läget ligger redan innan filmen blir i normal hastighet(om den ens innehåller sånna delar).;)

Idag red jag fö halvblod för första gången på flera månader. Det var en upplevelse i medfödd takt efter att sista tiden ridit min islandskorsning, PRE och en arabkorsning. Det var också en upplevelse av att sitta ihop mer av naturen och att vara mycket mer förlåtande för mina ryttarbrister.

Efter nästa häst kanske jag slår till och köper ett halblod också.
Men jag vet inte om de är för normala i huvudet för mig.;)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Fast de bilder man lägger in här är väl inte samtliga bilder ur ett ridpass. De mest katastrofala kanske man kastar direkt.
På film är det ju svårare att redigera så. Iom att man kan ta flera bilder per sek som ser olika ut.
Då kan man nog lyckas få till saker hyfsat under den lilla hundradel som kortet togs. På film måste det hållas på plats så enormt mkt längre. Sen kan ju korten också se värre ut än film av samma anledning.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Nej, självklart väljer man ut de bättre korten (eller "de mindre dåliga"), men vissa ekipage kan jag knappt fatta att det är samma på bild som på film. Så stor skillnad kan det faktiskt vara.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Ang. tempo o film är det nyttigt för mig att se att det oftast är ngt i undertempo- det JAG menar med det.

Skulle nog vilja se hur det ser ut o slowmotion.
Man får väl låta även håret fladdra i vinden- Lady Godiva:rofl:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Nej, självklart väljer man ut de bättre korten (eller "de mindre dåliga"), men vissa ekipage kan jag knappt fatta att det är samma på bild som på film. Så stor skillnad kan det faktiskt vara.

Jag har slagits av samma sak :idea: En film säger mer än tusen bilder:angel:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Ang. tempo o film är det nyttigt för mig att se att det oftast är ngt i undertempo- det JAG menar med det.

Skulle nog vilja se hur det ser ut o slowmotion.
Man får väl låta även håret fladdra i vinden- Lady Godiva:rofl:

Visserligen har jag ingen sladd för att ladda uppp filmer längre men jag lovar att kidnappa en annan dator om jag får filma dej med håret i snön:banana::banana: Du kommer att bli gurun på detta forum:rofl::rofl::p
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Idag red jag fö halvblod för första gången på flera månader. Det var en upplevelse i medfödd takt efter att sista tiden ridit min islandskorsning, PRE och en arabkorsning. Det var också en upplevelse av att sitta ihop mer av naturen och att vara mycket mer förlåtande för mina ryttarbrister.

Nu går jag ut och letar halvblod::o Vid min ålder ska man göra livet lätt för sej har jag kommit fram till:cool:


KL

Kanske lite OT ska återvända till ämnet när jag har tid.
 
Sv: Sits inom AR

I hoppning i ett högre tempo använder du en större galopp för att täcka mer mark, inte en snabbare galopp, det är ju där tempoökningen ligger. Jag vet jag rider i 700 meters tempo i en jäkligt stor galopp, inte en snabbare galopp för då skulle hästen trötta ut sig totalt eftersom dom inte skulle orka stå distansen fullt ut.


Jag tror forfarande att det blandas ihop med tempo och takt helt enkelt. Eller är det helt krasst så att ändring av steglängd för dessa människor blir en taktändring för att det inte finns en ihopkoppling och pilbåge som är förutsättningen för en ändring av steglängden med bibehållen takt.

Jag vet faktiskt inte :confused:

Nu är jag halvvägs i tråden och ursäktar mig om detta redan har diskuterats färdigt.

Jag var helt med vad gäller dressyren och att eftersträva samma takt.

Jag hängde med på fälttävlansexemplet och längre galoppsprång för att täcka mer mark mellan hinder.

Jag hänger däremot inte med på att hoppning i ett högre tempo kräver längre galoppsprång. Är det jag som tänker fel? Jag har fått till mig att högre tempo på en bana är en högre aktion - fler beats per minute, inte längre steg (ja om man inte rider på ett galoppsprång mindre på en raka tex). Jfr lätt och svår klass - tempoökningen innebär väl inte färre galoppsprång på samma bana utan högre aktion - en kvickare galopp väl för att ha kraft att hoppa högre? I hoppning skulle det väl då vara önskvärt att ändra tempot genom takten likväl som steglängden?

Snälla, upplys en återfallsryttare den som förstod svamlet:)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Haha jag tänker precis tvärtom! :p
Men det är förmodligen för att jag just nu tycker att jag har en häst som gör sig bättre på film. Att helhetsintrycket i rörelse ofta kompenserar för detaljer som inte gör sig bra på bild. Det är också rätt intressant hur lite energi det kan se ut att vara på de bilder där han faktiskt gått bra (varit "med" och avspänd) när energin i själva verket är lika hög som vanligt, bara bättre kanaliserad, det jobbet gör sig bättre på film.

Det kanske beror mycket på vad man har för brister och vilket öga som tittar på bilderna/filmerna! :p
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Nej, självklart väljer man ut de bättre korten (eller "de mindre dåliga"), men vissa ekipage kan jag knappt fatta att det är samma på bild som på film. Så stor skillnad kan det faktiskt vara.

Lite OT men jag snubblade in på din blogg häromdan och såg bilder från juli eller ngngång vad jag tror det var. Jag kände knappt igen din häst, så jäkla fin han var under ryttare! Såg ut som en annan häst! :bow:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Tack snälla du, vad glad jag blir! :love:

Precis vad jag behövde läsa just nu. Om några timmar ska vi nämligen in och få planerat snitt och bli föräldrar och hjärnan är helt obskyr, hormonerna snurrar som galna och tårarna lurar bakom ögonlocken! God jul! Och HJÄÄÄÄLP! ;) (Förlåt för helt OT :o, men detta är onekligen en speciell situation)
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Men kära du, vad oerhört roligt och FANTASTISKT!

grattis! Och välkommen till världen åt den lille!

jag kommer som sagt inte ihåg vilken månad bilderna var från, men de var ute och jag tror det var juli men det kan ha varit senare, bilder, hästen var mjuk och rund och hade liksom en energi i sig jag inte sett förrut, och en rundhet. Och ryttaren såg väldigt harmoniserad ut med hästen.

Jag kände inte igen er som sagt, helt otroligt fint ekipage.

Lycka till nu så gott och kom hem i julefrid.
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Är det redan dags? Du blev väl gravid i förrgår eller så:angel:
Grattis på förhand.

Det kommer att gå bra.

Jösses vilken Julklapp:love:
 
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

:)Åh, vilken julklapp! Grattis!

Hoppas bara du får äta julmat..... Idag är det 28 år sedan jag blev mamma, det var en komplicerad långdragen historia som slutade med akut snitt klockan 23.37.
Dagarna efter fick jag bara flytande föda, vilket innebar att min julaftonsmiddag bestod av grönkålssoppa och glass. Jag hade egen sal, så jag stannade där och slapp se de andra glufsa i sig skinka och annat gott.

Ser fram emot en rapport från dig snart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Om några timmar ska vi nämligen in och få planerat snitt och bli föräldrar och hjärnan är helt obskyr, hormonerna snurrar som galna och tårarna lurar bakom ögonlocken! God jul! Och HJÄÄÄÄLP! ;) (Förlåt för helt OT :o, men detta är onekligen en speciell situation)

Men vad härligt och ser att du skrev igår så nu ligger du väl där med din lilla bebis, lagom till jul:love::love:

Oj oj oj vad tiden går fort, det var ju alldeles nyss du berättade om det:eek:

Jättegrattis till dej, jacko:bow::bow: Nu ändras ditt liv:D
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 181
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 358
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 974
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp