Tar ni hjälp av "beridare"?

P

Piraya

Hur gör ni? Tar ni hjälp av någon som är duktigare än er själva för att rida er häst? I mitt fall så har jag mina svagheter samtidigt som jag ska rätta o stötta hästens svagheter (så är det väl för alla mer eller mindre). Så min fundering är att man kanske skulle tjäna mkt på att någon duktig red ens häst någon gång i veckan samtidigt som man själv givetvis fortsätter rida för instruktör också. Är man för dålig på att ta "ridhjälp" till sin häst? Kräsen är man ju och tycker att man minsann vet bäst för sin häst!:angel: Är det många som gör så här, och har det gett resultat? Dumma frågor kanske, men i min omgivning ser man sällan någon annan än "ägaren" rida sin häst. Lite skraj är man kanske att se någon annan rida MIN häst mkt bättre än man gör själv...:)
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag tycker inte folk är för dåliga på att ta ridhjälp.
Däremot har vi idag väldigt få riktigt duktiga beridare i förhållande till hur många hästar och ryttare det finns...
Om det verkligen hade funnits skickliga "mästare"/beridare som gemene man skulle kunna gå till och få hästen tillriden av - och verkligen få ett bra resultat som gör hästen självbärig, lyhörd och mer stabil, rakriktad utan att behöva hjälp av ryttaren osv, då skulle det verkligen varit optimalt att försöka ha ALLA hästar på inridning och/eller tillridning hos dessa.

Men som det ser ut nu så lär sig hästarna i regel samtidigt som ryttarna. För att hästarna inte får lika gedigen grund i regel innan de slussas vidare till en inte lika skicklig beridare (ryttare).
Då kan jag tycka att det är sak samma vem som gör det. Kanske har man en fördel av att göra det själv för att hästen lär sig vad just man själv är ute efter och vilka signaler man rider med.
Däremot tycker jag det är guld om man kan titta på när en skicklig ryttare rider hästen. För att se vilka grundproblem hästen har och hur mycket som faktiskt sitter i en själv som ryttare.

Nog svamlat! :p
Tycker som sagt det är synd att kunskapen hos mästare/beridare verkar ha sjunkit, kvantiteten också. En medelmåtta är inte tänkt att utbilda en häst, en medelmåtta är tänkt ska lära sig rida.
Det gör man bäst på en häst som är riktigt välskolad, att ryttaren får lära sig hur det ska kännas och kunna ge fina korrekta hjälper utan att behöva korrigera och dra och sparka i onödan och få en massa onödig spänning. Men nu "måste" i regel medelmåttor kunna rida icke-färdiga hästar eftersom det finns så få riktigt välskolade hästar (tillräckligt för att kompensera för en nybörjare) och så få skickliga beridare som kan rida till hästen däremellan. Skulle kosta skjortan att hitta en sån häst + beridare.

För att svara på andra frågan så ja, jag har haft en häst på tillridning. Var mycket givande, men själv hade jag behövt utvecklas mycket mer för att kunna utnyttja det hästen lärt sig på ett bra sätt. Vilket jag tyvärr inte hann innan jag var tvungen att sälja den. Lärde mig dock mycket eftersom man fick känna "känslan" av en välriden häst och fick bättre känsla för vissa rörelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag skulle gärna ta hjälp av någon som kunde rida min ponny eftersom han inte är så gammal och jag inte så kunnig ryttare(skulle även vara skönt med lite avlastning då jag inte orkar rida varje dag pågrund av psykiska problem). Dock så finns det inte så många SMÅ VUXNA som VILL rida ponny och som jag litar på såpass att dom får rida på min gulleplutt.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag har ett helt gäng hästar och rider inte alls. Min syster tränar och kommer tävla min hingst. Jag litar helt på henne då vi ridit ihop hela livet och jag tror och hoppas att hon skall få fram det allra bästa ur honom.

Om jag fortfarande red skulle jag inte ha något emot att ta hjälp om jag hade ett problem med hästen. Det kan säkert vara positivt för både häst och ryttare att få hästen "tillriden" lite då och då.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Förlåt, blir nyfiken. Men varför rider du inte?:o
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Stallägaren i mitt förra stall hjälpte mig mycket med min aningen busiga häst:angel:.
Han är mycket duktig ryttare och det var en himla skillnad när han red.
Det har gjort underverk med min ridning att först se hur det ska se ut och sen tränat för samme ryttare. Jag ångrar inte en sekund att jag satte upp honom men innan dess skulle jag ta hjälp av en "beridar tjej" det slutade med att hom trillade av på en tävling för att hon la honom helt fel till en kombination, som tur var stannade han för annars hade det gått mycket värre! Sådana missar behöver jag inte betala någon för att göra det kan jag så bra själv:smirk:
Ta gärna hjälp men kolla upp att den utvalda ryttaren faktiskt är duktig först!
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag personligen anser att jag inte köpt min häst för att någon annan ska rida den. Jag vill kunna rida den själv. Och kör det ihop sig nångång är det ju tur att det kommer tränare varje vecka som kan hjälpa mig från marken.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Hos vissa ponnyryttare är beridarhjälp ganska vanligt förekommande.

Och ja, våra ponnyer rids ibland av andra än ordinarie ryttare. Det är inte ofta det händer, men de som sitter upp då är personer som jobbar med hästar vareviga dag.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Hittils så -Nej. Men kommer vi till en punkt då inte jag kan "lära" Bääs nå nytt så skulle jag inte tveka att ringa min ridlärare så han fick ta henne en vecka.

Jag "vet" vad som är bäst för min häst. Och det är inte att jag tjaffsar med henne på en punkt som vi kört fast på. Då är kanske någon annan bättre.

Men hellst vill jag göra allt själv. Har ju gjort allt så här långt själv med henne och vill gärna fortsätta med det.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag har "rid"/"tränings"/Tävlings" beridare på min häst. En kompis som tränar honom i hoppning nu eftersom hon ska tävla honom. Jag rider självklart honom jag med och hon behöver inte betala något utan jag betalar henne för att hon tränar och tävlar min häst.
Anledningen till att jag valt att ta hjäölp av henne är att han ska få någon annan på ryggen och för att hon är grymt duktig och kan hjälpa honom att få lite mer självförtroende.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag har periodvis haft hjälp av 2 olika tränare som ridit min häst, vilket jag verkligen inte ångrat. Det har hjälpt mig att hitta rätt känsla i ridningen att få sitta upp på min "tilltrimmade" häst.
Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt att se sin häst under (annan) ryttare emellanåt och inte bara från ovan.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Tar ni hjälp av någon som är duktigare än er själva för att rida er häst?

Ja, det gör jag. Flera ggr/vecka när det gäller ena ponnyn.
Har man möjlighet så är det oftast endast positivt att låta någon riktigt duktig rida hästen regelbundet.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Förlåt, blir nyfiken. Men varför rider du inte?:o

Du behöver inte be om ursäkt jag har förstått att det är konstigt. :D

Jag tröttnade helt enkelt för snart tre år sedan ch lade ned ridningen då jag pensionerade min förra dressyrhäst. Hästintresset finns dock kvar och jag köpte in hästar för att hålla på med avel . Köpte även en hingst men har fortfarande inget ridintresse (eller tillräckligt med tid) så min syster får ha honom till träning och tävling så hon har något att tävla på (medan hennes åring växer upp) och han får meriter.

Det händer att jag sitter upp någon gång ibland o vädret är fint och jag är på humör och då är det kul. :)
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Hur gör ni? Tar ni hjälp av någon som är duktigare än er själva för att rida er häst? I mitt fall så har jag mina svagheter samtidigt som jag ska rätta o stötta hästens svagheter (så är det väl för alla mer eller mindre). Så min fundering är att man kanske skulle tjäna mkt på att någon duktig red ens häst någon gång i veckan samtidigt som man själv givetvis fortsätter rida för instruktör också. Är man för dålig på att ta "ridhjälp" till sin häst? Kräsen är man ju och tycker att man minsann vet bäst för sin häst!:angel: Är det många som gör så här, och har det gett resultat? Dumma frågor kanske, men i min omgivning ser man sällan någon annan än "ägaren" rida sin häst. Lite skraj är man kanske att se någon annan rida MIN häst mkt bättre än man gör själv...:)


Absolut tycker jag att man ska ta hjälpen om den finns!! Men då måste man verkligen lita på ryttaren. Alla har vi våra svaga och starka sidor och med hjälp av en ryttare som kan sin sak är kanon att låta henne/honom rida sin häst ibland. När jag har tränat så har jag faktiskt ibland bett min tränare utöver mina träningar att prova min häst dels för att mina gena träningar kan bli mer effektiva och dels när man hoppar upp efter "beridaren" har ridit att man kan känna den där "aha" upplevelsen "det är så här det ska kännas" och kan bli lättare att förstå att det är detta som jag ska sträva efter och förbättra! Sen så tycker jag även det är nyttigt för ögat för övrigt än att SE skillnaden på hästen när man själv rider den och när "beridaren" rider den för jag personligen tycker det är roligt att se från marken vad det är för häst man igentligen har.....
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

"Beridare" kanske inte är det rätta ordet, men så gott som alla tränare jag haft under åren har också ridit mina hästar emellanåt, för att visa mig hur någon övning ska se ut eller kanske för att korrigera hästen samt för att tränaren själv velat känna på hästen om jag tex. upplevt hästen som stel i någon sida el. dyl.

Ibland har jag bett någon riktigt duktig ryttare som tex. stått i samma stall eller någon duktig kompis att rida igenom min häst tex. när jag har upplevt att jag kört fast med något.

Jag har alltid tyckt att det varit roligt att se andra rida mina hästar, för mig är det bara spännande att se vad en annan ryttare får ut av min häst och det kan vara givande att lyssna på hur någon annan uppfattar min häst- oavsett vilken nivå denna ryttare befinner sig på.

Jag tror att det kan vara nyttigt för många hästar att ridas av även andra ryttare än den ordinarie. Alla har vi ju våra olika svagheter/snedheter som ryttare som man lätt kan överföra till sin häst, så om man även har någon fler ryttare som rider hästen borde man i viss mån kunna motverka detta.
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Nu tar inte jag hjälp utav någon riktig beridare, men min tränare (som är liten och lätt) kan sitta upp på min ponny ibland och hjälpa mig lite.. Jag tycker det är bra, hon känner hur hon är och kan hjälpa mig ännu mer! Har bara positiva åsikter om det :)
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag har hört flera klaga på att den person som tagit (bra) betalt för att rida till, inte har gjort det den åtagit sig, och ibland lämpat över jobbet på unga tjejer. Så jag skulle vara väldigt noga och dessutom lägga mycket tid på att försöka vara närvarande vid beridningen.
Har haft flera tränare som ridit våra hästar, och jag tycker det är värdefullt att kunna prata om varför det blir si eller så då jag rider. Tror också att de kan "ta igenom" och förtydliga hjälperna på ett sätt som inte jag kan brusa fram...
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag har haft häst i snart 14 år men är fortfarande en ganska dålig ryttare. Är ganska "bonnig" av mig och rider mest ut i skog och mark och så, men för ett och ett halvt år sen fick jag en gammal travare (dock riden i snart 9 år) och han är lite mer krävande, så jag brukar ha en tjej som förvisso är yngre än mig men som rider väldigt mycket bättre att komma hit emellanåt och rida lite vett med honom och samtidigt lära mig lite. :P Vet inte vad jag skulle ta mig till utan henne.. :)Så jo, en hjälpryttare är att rekommendera, men då mest för att hjälpa mig (som någon sa, jag köpte inte min häst för att andra skulle få rida honom).
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Jag utnyttjar flitigt möjligheten att låta andra duktigare ryttare sitta upp på min häst - och det har hjälpt mig - och hästen - massor.

Att mina tränare sitter upp ser jag nästan som ett krav när jag söker tränare, jag kan självklart rida för tränare som inte gör det men jag skulle inte vilja rida själv varje träning år ut och år in. Nu har jag två tränare som båda sitter upp och det är toppen.
Tränarna känner dels hur hästen känns samt befäster moment som jag inte klarar själv än - så att jag på sikt kan lära mig av min häst.

Har också utnyttjat möjligheten att hyra in stallchefen som beridare under en månad då jag var bortrest - vilket gav Massor. Jag gör massor av fel när jag rider, vissa större än andra, och att hästen under en månad fick hjälp att komma ur dessa problem gjorde att jag kände hur det kunde kännas när jag väl kom hem sedan till en Mycket trevligare häst där handbromsen var släppt exempelvis. Detta gav en mycket god start för höstens träning och det har Verkligen hänt massor under denna period.

Jag har inga problem med att andra rider min häst bättre än jag, skam vore det annars - det är ju vad jag betalar för. ;) :D Sjysstast mot hästen också, då jag varit korkad nog att köpa unghäst som nu fått stå ut med mig och mina brister i sju år, att få möjligheten att regelbundet få upp ryttare med självkontroll och renodlade hjälper.

I love tillridning. :love:
 
Sv: Tar ni hjälp av "beridare"?

Tycker det är vettigt att man har en tränare som hoppar upp på pållen någon gång ibland, annars vet dom ju inte hur hästen fungerar och "hur det känns".
Däremot skulle jag inte vilja ha en tränare som hoppar upp var och varannan lektion och "fixar" till det och "rider till den". Problem är till för att lösas men ibland är det den långa vägen som krävs, har man en bra tränare som känt på hästen så tycker jag man ska kunna lösa det tillsammans med tränaren på marken och rätt instruktioner.
Ser ofta träningar där tränaren rider en stund nästan varje lektion..:o
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 450
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
965
Senast: Oknytt
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 424
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp