Bukefalos 28 år!

Taskig attityd mot mina råttor

Sv: Taskig attityd mot mina råttor

Beklagar bortgången :crazy::cry: mina 2 Gerbiler är ganska gamla och jag har länge tänkt skaffa dansmöss och nu bestämt mig att jag ska göra den nått år efter bortgången på min gerbiler. jag undrar om dansmöss accepterar katter?:laugh:
 
Sv: Taskig attityd mot mina råttor

Det handlar väl snarare om ifall katterna kniper mössen eller inte. Mössen har inget som helst utbyte av katter så att de ska umgås är ju tämligen onödigt, mao är det onödigt att se till att mössen accepterar katterna.

Måste få påpeka att dansmöss är sjuka möss, de har något fel på balanssinnet eller hur det nu var som gör att de snurrar runt. Det är inget annat än djurplågeri och absolut inget som bör uppmuntras iom köp.

Men, jag antar att du (som så många andra) inte menar att du vill köpa sjuka möss utan helt enkelt att det är tammöss du menar. Mao den sorten man brukar se på zoo som felaktigt brukar kallas dansmöss för att locka köpare ;) Kan hur som helst rekommendera http://mus.ifokus.se och att du köper från seriös uppfödare så du får tama möss. Och såklart, läs på läs på läs på. På mus.ifokus.se finns massor av bra info. Uppfödare kan hittas både där och på www.svemus.org
 
Sv: Taskig attityd mot mina råttor

Det går inte att undvika att andra folk tycker råttor är äckliga. De framställs ju som det inför alla andra som inte har tamråttor. Man får ha lite förståelse för folks reaktioner. Däremot tycker jag att man skall tala om när folk går över gränsen! Som din moster gjorde t.ex.

Eller som min förra chef gjorde.

Hade kommit senare till jobbet då jag var akut tvungen o köra ena råttan till veterinären, råttan blev avlivad och jag var givetvis förstörd även om jag länge vetat att det var dags då han var sjuk. När chefen på jobbet sedan säger till mig -"du kan väl bara ta med några nya hem från stallet". Då blev jag faktiskt riktigt arg! Fick talat om för honom ett och annat. Fick lite mer respekt sen :devil: men han var en mycket plump chef i alla andra avseenden oxå. Men nånstans så var han välmenande ändå, han fattade bara inte allvaret i det. Tror ju knappast han hade skämtat om hans hund hade blivit avlivad samma morgon...

Själv har jag gått ifrån rått-världen nu, tröttnade på sjukdomarna. Men skulle jag ha husdjur igen så självklart skulle det bli rådisar :love:
 
Sv: Taskig attityd mot mina råttor

MEN HERREGUD! Vilken vidrig kommentar! Förstår att du stör dig :mad: Hur kan man bara säga så när någons älskling har dött? Det är för mig ofattbart.... beklagar sorgen och hoppas att dina andra råttor får leva länge och väl:)
 
Sv: Taskig attityd mot mina råttor

åsikten verkar vara att djurets värde sitter i stl. dvs en häst är 100ggr mer värd än en katt el kanin. förvånansvärt många som resonerar så.

personligen så är jag inte så förtjust i råttor, jag tycker bättre om möss (särskilt söta små skogsmöss :love: ), men skulle aldrig drömma om att kalla någons älskade husdjur äckligt eller på andra sätt nedvärdera det. jag vet hur ont det gör och hur sårad man blir.
 
Sv: Taskig attityd mot mina råttor

Jag vet hur det känns, även om jag själv inte har råttor utan chinchillor. Jag får ofta höra saker som "uäw! Som en STOR äcklig råtta liksom!!" och andra liknande otrevligheter.

Jag påtalar varje gång att dylika uttalanden upplevs som otroligt nedlåtande och direkt oförskämda. Om andra inte gillar mina chinchillor, ok, det kan jag respektera. Men respektera då också att för MIG är de högt älskade små liv!

Idag dock så hände precis motsatta faktiskt. Jag blev tvungen att ta två av mina chillor till veterinären för att avliva dem, ngt som för mig var förkrossande smärtsamt. En väninna och hennes dotter följde med mig som stöd, de har inga chinchillor själv och har inte heller ngn tanke på att skaffa då de inte hyser den uppskattning för rasen som jag gör.
Men när vi sitter inne hos veterinären och väntar så är det två stycken som gråter minst lika mkt som jag gjorde, veterinären delade ut näsdukar åt oss allihop.

Att min väninna och hennes dotter blev så ledsen var för mig väldigt rörande och det värmde mitt hjärta att det faktiskt finns människor som trots att de inte själv har chinchillor (eller andra smådjur) ändå kan känna empati och respekt för att det är ett liv, en individ och inte "bara en stor råtta".

All heder åt dessa människor! :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
A
Övr. Djur När jag flyttar hemifrån, först om cirka 1,5 år vill säga, är jag väldigt sugen på att skaffa mig ett eget litet husdjur! (Vem vill...
2
Svar
34
· Visningar
7 077
Senast: Septicemia
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 330
Senast: FrontLine_
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 822
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp