Bukefalos 28 år!

Tatueringar på minderåriga

Om det var något som tonåringen länge, länge önskat och jag upplevde att hen tänkt igenom det mycket noga så skulle hen få göra det. Dock i någon form av begränsning. Ryggtavla eller tatuerad hals hade fått vänta tills hen var myndig ;)
Valet av Tattuerare och motiv skulle vara noga utvalt.
Jag vill inte begränsa hen i att uttrycka sig.
 
Ja gud ja, men jag tänker 16 åring är ju en annan sak.

Sedan baby och tvååring ser jag nog ändå som en grad värre, de förstår ju inte ens vad som händer och har ju inte samma -blir fint, känsla.
Jag har valt 18 års gräns för mina barn. Då slipper man motivera varför 16 är ok för ett hål men inte ett annat osv. Och varför skulle min personliga åsikt om vad som är fint sätta någon slags ålder, bättre med 18 då.
 
Jag har valt 18 års gräns för mina barn. Då slipper man motivera varför 16 är ok för ett hål men inte ett annat osv. Och varför skulle min personliga åsikt om vad som är fint sätta någon slags ålder, bättre med 18 då.
Ja det är ju inte din personliga åsikt utan samhällets personliga åsikt tänker jag.

Men jag säger inte emot en 18 årsgräns för hål i öronen också såklart. Även om jag själv fick en 16 årsgräns för just det och känner personligen att det kan nog vara lagom bara därför. 16 lät inte så långt bort när man var 13, sedan när jag blev 16 väntade jag ändå till 18. Men jag har ännu inte fått frågan så vet inte om jag skulle säga 16 eller 18.
 
Det finns alltid undantag. Vore konstigt annars. Å andra sidan är det upp till var och en vad den vill tatuera och var, ingen som ska döma ut personens val så.
Det jag ville belysa var att det finns vuxna som verkligen inte tänker igenom sina val, jag tycker fortfarande att 18-årsgränsen ska finnas och att den uppfyller ett syfte men att argumentet ”mer genomtänkta val vid viss ålder” inte håller hela vägen. Den som tatuerade krokodilen i ansiktet har erkänt att det var en impulsgrej, krokodilen i sig ser ut att vara tecknad av en 4-åring och täcker halva ansiktet. Det är inte hans barn som ritat den utan den tog han rakt av från första bästa googling inne hos tatueraren och placeringen var från början tänkt på benet men han tyckte det vore coolare om den var i ansiktet så det ändrades också i sista stund.

Den andra bekanta har idag lärt sig att det kostar mindre att göra lite research och välja en tatuerare med omsorg än stolpa in i ett tatueringstält på en festival med en nyfunnen vän och låta denne välja motiv och storlek på första tatueringen.

Sen räcker det med att se ett avsnitt av Tattoo Fixers på 6:an för att se att det är många i myndig ålder som gör många, många permanenta misstag. O_o
 
Det jag ville belysa var att det finns vuxna som verkligen inte tänker igenom sina val, jag tycker fortfarande att 18-årsgränsen ska finnas och att den uppfyller ett syfte men att argumentet ”mer genomtänkta val vid viss ålder” inte håller hela vägen. Den som tatuerade krokodilen i ansiktet har erkänt att det var en impulsgrej, krokodilen i sig ser ut att vara tecknad av en 4-åring och täcker halva ansiktet. Det är inte hans barn som ritat den utan den tog han rakt av från första bästa googling inne hos tatueraren och placeringen var från början tänkt på benet men han tyckte det vore coolare om den var i ansiktet så det ändrades också i sista stund.

Den andra bekanta har idag lärt sig att det kostar mindre att göra lite research och välja en tatuerare med omsorg än stolpa in i ett tatueringstält på en festival med en nyfunnen vän och låta denne välja motiv och storlek på första tatueringen.

Sen räcker det med att se ett avsnitt av Tattoo Fixers på 6:an för att se att det är många i myndig ålder som gör många, många permanenta misstag. O_o
Självklart finns det undantag. Det finns det i allt. Man kan inte skona sina barn från allt här i världen. Hur man än gör kan de komma att fatta tokiga beslut även som vuxna, men jag ser det som min skyldighet som förälder att minska den risken fram tills de är 18 i alla fall. Det ligger på mig tills den åldern. Annars hade de ju haft hur mycket mer att ångra i sina liv, om jag som förälder inte haft några gränser alls.
 
Ja det är ju inte din personliga åsikt utan samhällets personliga åsikt tänker jag.

Men jag säger inte emot en 18 årsgräns för hål i öronen också såklart. Även om jag själv fick en 16 årsgräns för just det och känner personligen att det kan nog vara lagom bara därför. 16 lät inte så långt bort när man var 13, sedan när jag blev 16 väntade jag ändå till 18. Men jag har ännu inte fått frågan så vet inte om jag skulle säga 16 eller 18.
Sist jag kollade var jag en del av samhället ;) Och som förälder går det inte alltid att säga att "samhällets personliga åsikt har den här gränsen" ;) Då får man frågan varför och den är inte alltid lika lätt att svara på. Eftersom den efterföljs av ca 100 varför till :D
 
Min dotter, idag 21 år och tatuerad, och jag hade en kontinuerlig dialog kring tatueringar när hon var i övre tonåren. Diskussionen gick kring att det är viktigt med en tatuering att den blir snygg och bra gjord, och att det är ett någorlunda genomtänkt motiv. Och för att uppfylla detta så är det viktigt att gå till en seriös tatuerare och seriösa tatuerare har 18-årsgräns. Så det var aldrig jag som "sa nej" utan det var mer ett faktum att man behöver vara 18 för att tatuera sig, ungefär som att man behöver vara 20 för att köpa alkohol. Så tämligen konfliktfritt. Hon tatuerade sig sedan strax innan hon fyllde 19 och kompletterade tatueringen något år senare.

Instämmer med dem som sagt att det kanske var mindre genomtänkt av mamman i trådstarten att "dra med" dottern på sin 40-årsdag och göra gemensam tatuering, jag hade inte gjort så ens nu när min dotter är betydligt äldre och självständigare.

Själv är jag otatuerad - har liksom aldrig kunnat bestämma mig för ett tillräckligt bra motiv som jag vill ha "för evigt"!
 
Vid vilken ålder anses det okej att tatuera sig tycker du? Är bara intressant med olika tankar
Kanske 15. För då får man ju göra massa andra saker som kan på verka hela livet jätte mycket mera än vad en liten tatuering gör. Så skulle vara mer lagom då tycker jag.
 
Men du är ung och har inte samma erfarenhet som ålder ger. Det som verkar vara en strålande bra idé när en är 16 känns allra oftast som ganska dumt när en är 25 (vilket är skitdrygt att höra när en inte är myndig ;)). En behöver inte ha bråttom att göra allt på en gång, du har hela livet på dig.

Föräldrar har ansvar för sina barn och något av det finaste de kan göra för dem är att av omtanke säga "nej" när ens barn vill göra något som inte hör till "barnsaker". Det finns helst enkelt sådant som inte är lämpligt förrän en är vuxen, inkl tatueringar.

Själv var jag rätt "snäll" som tonåring... men tog sas "igen" det med en massa dumheter när jag fyllt 20. Jag är glad att jag väntade för hur det än var så kunde jag reda upp det på egen hand.
Alltså jag tycker inte man behöver få göra exakt allt hur man vill heller och såklart så finns det saker som man inte ska göra innan man är vuxen. Men jag tycker det är lite konstigt att en tatuering är så himla dåligt när man är kanske 15 eller 16 men man får göra massa andra saker som också borde vara som vuxen saker.
Och då tycker JAG att det är konstigt att man inte får välja själv ifall man vill ha en liten tatuering fast man får göra massa andra saker från 15.
 
Det finns dem som gör mindre genomtänkte saker när de är både 18 och 20 år gamla. Generellt kan man nog säga att man utvecklas rejält under tonåren så det man är intresserad av som 15 kan vara ett ointresse som 18, har man då tatuerat in, som min son ville, ett skrytigt klädmärke, och sedan mognar ett par hekton till så står man ju där med en tatuering man inte alls gillar. Visst får man ju då ta konsekvenserna och ta det som en vuxen osv.

Eller så kan föräldrarna förstå att tonåringar växer och utvecklas även mentalt de här åren och att man måste se till att det blir så bra som möjligt för dem, förhindra knasiga beslut som de kanske skulle kunna komma att ångra. De ska inte behöva stå där när de är 18, 20 eller 25 och ångra en tatuering de gjorde när de var 15 för att de numera har mognat i sin naturliga utveckling. JAG ser det som MIN skyldighet inför MINA barn att förstå att detta kan komma att ske, därav får de vänta. Om de sedan väljer att tatuera sig när de är 18 och sedan ångrar sig har jag ändå gjort vad jag kunnat, då är det deras beslut helt och hållet. Som i min äldsta sons fall så pratade han med mig om det när han var 18 för att han ville veta vad jag tyckte, och har väntat några år till. Han var trots allt ändå som 16 åring bombsäker på vad han vill och att han ville och fan ta mig för att jag förbjöd honom. Det låter inte alls så om honom nu.

Grejen med att vänta till 18 är också just att därefter får man själv ta konsekvenserna av sitt handlande på ett annat sätt. Man har hunnit mogna lite till och kan hantera konsekvenserna bättre också. Det ingår i att vara vuxen och att bli 18.
Alltså jag fattar det att man mognar mera så kanske inte tycker om samma saker och så. Men liksom det är bara en tatuering. Så det är ju ingen stor sak så tycker bara inte att det spelar nån roll ifall nån gör en tatuering när den är 15 och så ångrar man den. Utan det är väl inte så farligt isåfall.
 
Alltså jag fattar det att man mognar mera så kanske inte tycker om samma saker och så. Men liksom det är bara en tatuering. Så det är ju ingen stor sak så tycker bara inte att det spelar nån roll ifall nån gör en tatuering när den är 15 och så ångrar man den. Utan det är väl inte så farligt isåfall.
Å andra sidan kan vi vända på det också. Alla barn föds inte till välbärgade föräldrar. Det innebär att om de ångrar det har de ingen som betalar för dem att ta bort den. De får själv göra det. Det är inte alltid så lätt när vuxenlivet börjar att få råd till saker.
Det är inte så "bara" för alla egentligen.
 
I USA får ungarna gå med i försvaret när de är 16-17 år gamla. I Sverige ska de inte ens få ta beslut om en tatuering i samma ålder, men förväntas vara vuxna nog att kunna framföra fordon i trafiken? Nä, dubbelmoral tycker jag.

Dumma beslut tar folk hela livet.
 
Å andra sidan kan vi vända på det också. Alla barn föds inte till välbärgade föräldrar. Det innebär att om de ångrar det har de ingen som betalar för dem att ta bort den. De får själv göra det. Det är inte alltid så lätt när vuxenlivet börjar att få råd till saker.
Det är inte så "bara" för alla egentligen.
Ja men då får man väl bara ha en tatuering som man ångrar sig om. Alltså fattar inte varför det skulle vara ett så himla stort problem.
 
Ja men då får man väl bara ha en tatuering som man ångrar sig om. Alltså fattar inte varför det skulle vara ett så himla stort problem.
Om jag ser till mig själv om jag gjort en tatuering som jag sedan ångrade men inte hade ekonomiska medel att ta bort så skulle jag ha ännu en sak att tycka illa om vad gäller min kropp. För någon är det "bara" och man är inte så brydd om det och för någon annan är det större än så. Det vet man inte alltid när man är 15.
 
Om jag ser till mig själv om jag gjort en tatuering som jag sedan ångrade men inte hade ekonomiska medel att ta bort så skulle jag ha ännu en sak att tycka illa om vad gäller min kropp. För någon är det "bara" och man är inte så brydd om det och för någon annan är det större än så. Det vet man inte alltid när man är 15.
Men det är ändå bara en tatuering liksom. Alltså när man blir 15 så får man ta moppe kort så kan hamna i en olycka och bli jätte skadad eller köra på nån annan och massa sånt. Och man ska välja till gymnasiet som kan på verka hela livet med vad man kan plugga sen och jobba med. Och man blir byx myndig så man kan bli gravid eller få nån sjukdom och sånt. Och allt sånt får man när man är 15 men man får inte göra en tatuering för man kanske kan ångra sig. Bara det jag menar att jag tycker det är över drivet för även ifall man skulle ångra sig om en tatuering så på verkar inte det hela livet som massa andra saker kan göra fast dom andra sakerna får man göra från man är 15.
 
Men det är ändå bara en tatuering liksom. Alltså när man blir 15 så får man ta moppe kort så kan hamna i en olycka och bli jätte skadad eller köra på nån annan och massa sånt. Och man ska välja till gymnasiet som kan på verka hela livet med vad man kan plugga sen och jobba med. Och man blir byx myndig så man kan bli gravid eller få nån sjukdom och sånt. Och allt sånt får man när man är 15 men man får inte göra en tatuering för man kanske kan ångra sig. Bara det jag menar att jag tycker det är över drivet för även ifall man skulle ångra sig om en tatuering så på verkar inte det hela livet som massa andra saker kan göra fast dom andra sakerna får man göra från man är 15.
Fast om vi leker med tanken nu att det blir fritt fram att efter 15 tatuera sig. Ingen tatuerare ifrågasätter nått utan gör tatueringar på alla som fyllt 15... det vet jag inte om jag tycker är känns alls bra....

Sen kan ju ingen under 18 ta moppekort utan målsmans samtycke antar jag? Jag kan ha fel.

Bara lite tankar...
 
Men det är ändå bara en tatuering liksom. Alltså när man blir 15 så får man ta moppe kort så kan hamna i en olycka och bli jätte skadad eller köra på nån annan och massa sånt. Och man ska välja till gymnasiet som kan på verka hela livet med vad man kan plugga sen och jobba med. Och man blir byx myndig så man kan bli gravid eller få nån sjukdom och sånt. Och allt sånt får man när man är 15 men man får inte göra en tatuering för man kanske kan ångra sig. Bara det jag menar att jag tycker det är över drivet för även ifall man skulle ångra sig om en tatuering så på verkar inte det hela livet som massa andra saker kan göra fast dom andra sakerna får man göra från man är 15.
Du får tycka det är överdrivet.
 
Tatueringar är så konstigt laddat. Som mångårig kollega/vän till massor med folk som är tatuerade på längden o tvären så ser jag inget annat än människor som uttrycker sig på sitt sätt. Jag förstår inte problemet. Att ha FTW eller ACAB i ansiktet är väl inte smart på någon nivå men det brukar ju lysa igenom på mer sätt än taggarna.
 
Intressant med era olika åsikter. Jag vet inte riktigt vad jag tycker själv.

Jag fick ta hål i öronen som sexåring. Jag minns inte om det var min idé eller om någon annan gav förslaget, men jag ville ju. De flesta tjejerna hade hål i öronen (vad jag minns) när vi var sådär 6-10 år.
Det var liksom det vanliga.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 711
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 862
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp