Bukefalos 28 år!

Tatueringar på minderåriga

En tatuering är ju inte heller säkert att det på verkar sen.
Och man kan ju inte alls bara strunta i om man valde fel om annat. För bara som några exempel men om man tar moppe kort och så är man med i en olycka så kan man inte bara strunta i det. Eller ifall man ångrar sig om gymnasiet så måste man läsa till massa kurser innan man kanske kan plugga vidare så både tar det kanske flera år extra och man kanske måste ha mera csn lån och sånt. Så det är ju inte som det inte kan på verka.
Men det värsta som kan bli med en tatuering är att man ångrar den liksom. Inget man dör av eller blir skadad av eller som kanske ändrar hela ens framtid.
Jag tänker att jämförelsen haltar enormt. Det går inte att jämföra ett enbart kosmetiskt permanent ingrepp, med låg risk för komplikationer , men inte noll - med utbildning och transporter.

Tråden gjorde mig glad när jag fick kunskap om att tatuerare oftast nekar minderåriga.
 
Nej men fortfarande så ska man vara mogen att köra i trafik och ha det ansvaret men man kan inte ta ansvar om man vill ha en tatuering tydligen.
Du missar poängen att lagstiftning handlar om att göra en sammanvägning av olika faktorer.

En 13-åring får beslut om abort -inte för att hon är våldsamt mycket mer mogen för att ta ett sådant beslut än att ta ett beslut om tatuering. Men för att det skulle vara ett gigantiskt samhällsproblem om A-barn under 18 inte fick göra abort alls eller B-någon annan skulle stå för det beslutet.

Men att någon inte får tatuera sig innan de fyllt 18 finns det inga problem alls med som kan motivera att man ska göra ett undantag för. Vågskålen med argument när det gäller att se till några andra aspekter än den generella mogenhetsgränsen är bara tom. Och då ligger den på 18, inte 15.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att det i Sverige finnes lag på att man inte får tatueras innan man fylld 18. Om man tatueras utomlands där åldersgränsen ser annorlunda ut, torde väl lagstiftningen kunna föra till åtal mot vårdnadshavare på lik linje med att en person som röker på i Holland eller går på horhus i Tyskland kan åtalas för narkotikabrott/brott mot sexköpslagen när hen kommer hem eftersom det är olagligt i Sverige
 
Jag tänker att jämförelsen haltar enormt. Det går inte att jämföra ett enbart kosmetiskt permanent ingrepp, med låg risk för komplikationer , men inte noll - med utbildning och transporter.

Tråden gjorde mig glad när jag fick kunskap om att tatuerare oftast nekar minderåriga.
Du formulerade det jag tänkte bättre än jag själv gjorde... :)
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att det i Sverige finnes lag på att man inte får tatueras innan man fylld 18. Om man tatueras utomlands där åldersgränsen ser annorlunda ut, torde väl lagstiftningen kunna föra till åtal mot vårdnadshavare på lik linje med att en person som röker på i Holland eller går på horhus i Tyskland kan åtalas för narkotikabrott/brott mot sexköpslagen när hen kommer hem eftersom det är olagligt i Sverige

Jag rättar dig för att du har fel ;)

Socialstyrelsen i ett uttalande till Statens medicinsk-etiska råd (SMER) gjort tolkningen att ingrepp som piercing eller håltagning och tatuering på minderåriga faller inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap. föräldrabalken. Det innebär enligt Socialstyrelsen att om vårdnadshavaren inte givit sitt samtycke får man inte göra ett sådant ingrepp så länge barnet är omyndigt.

Så det är fullt lagligt att tatuera minderåriga, med vårdnadshavarens samtycke.

Branschorganisationen Sveriges professionella tatuerare (SPT) förordar en åldersgräns på 18 år för den som vill tatueras. Alla tatuerare är dock inte med i SPT och bland dem som är med efterlevs inte alltid åldersgränsen

Det är också ett fåtal särskilt allvarliga brott som man kan bli åtalad för i sverige, fast det inte var ett brott där det har skett, exempelvis vissa sexualbrott.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
En tatuering är ju inte heller säkert att det på verkar sen.
Och man kan ju inte alls bara strunta i om man valde fel om annat. För bara som några exempel men om man tar moppe kort och så är man med i en olycka så kan man inte bara strunta i det. Eller ifall man ångrar sig om gymnasiet så måste man läsa till massa kurser innan man kanske kan plugga vidare så både tar det kanske flera år extra och man kanske måste ha mera csn lån och sånt. Så det är ju inte som det inte kan på verka.
Men det värsta som kan bli med en tatuering är att man ångrar den liksom. Inget man dör av eller blir skadad av eller som kanske ändrar hela ens framtid.
Hur tycker du att det borde vara då?
En tatuering ger ingen fördel, till skillnad från gymnasieutbildning och körkort. En tatuering är också något man lika gärna kan vänta med, möjligheten till att göra den finns kvar. Sen tycker jag att det borde vara svårare att ta am-kort, men det är en annan diskussion som nyss avhandlats i en annan tråd här. Sant att det finns en risk med att framföra fordon i trafiken, men ska vi se det så kan vi ju sätta artonårsgräns på cykling, ridning och en väldigt massa mer saker också.
 
Träffade nyss en sexåring tjej som fått hjälp av styvfar med att börja töja sina öronsnibbar. Det är ju lite knepigt att fixa tillbaka efteråt...
Jag har svårt att förstå det, men är det en kulturellgrej?

Är de bara lite töjda, knappt en centimeter så minskar de av sig själv. Det går även att göra ett mindre ingrepp för att fixa till det i vuxen ålder. (jag tänker att alla inte har koll på hur det fungerar)

Men ja, det känns ju lite makabert på en 6 åring minst sagt.
 
Fast varför just 15 år då om det inte är en stor sak? Bara en fundering från mitt håll...
För att man får göra mkt annat då? Man blir ju byxmyndig och får ta moppekort (med målsmans tillåtelse) osv. Är det ett argument att man ska få mer "frihet" i den åldern?

Alla funderingar är tillåtna såklart

Det är jättesvårt med åldersdragning, allt från vad man får börja göra från man är 15 till att trots att man är 18 och får rösta, ändå inte handla på systembolaget på 3 år till.

I vissa fall handlar det om principsak och vilka signaler man vill sända. Som tex 21 för att handla på systemet. Och en förhoppning om att bartendern tar ansvar om när det räcker med alkohol.

När man fyller 15 blir man (och bör få bli) mer självständig och kunna ta sig fram på egenhand, men även där är det oftast föräldrarna har yttersta ansvaret. Vissa är för omogna för att kunna framföra en moppe/ EPA och då borde dem förhindra det.

När man är i tonåren och de åren man blir vuxen är man oftast väldigt sökande, man försöker hitta sammanhang och sin plats i världen. Att då tatuera sig när man är i en väldigt föränderlig period i sitt liv kan ibland vara problematiskt.
Jag tror inte det är ovanligt att bli politiskt aktiv, brinna väldigt mycket för sin sak, men när man "växer till sig" inser att världen är mer grå och att då ha tatuerat in ett politiskt budskap kan få förödande konsekvenser.

Att välja gymnasium när man är 15 görs ofta ihop med föräldrar, iaf med guidning och stöd (i de bästa världar).
Därav att jag trots allt tycker det är skillnad på mycket annat man får göra som 15 åring och att få vänta med att tatuera sig tills man blir 18.
 
Jag har svårt att förstå det, men är det en kulturellgrej?

Är de bara lite töjda, knappt en centimeter så minskar de av sig själv. Det går även att göra ett mindre ingrepp för att fixa till det i vuxen ålder. (jag tänker att alla inte har koll på hur det fungerar)

Men ja, det känns ju lite makabert på en 6 åring minst sagt.
Nej, det är en helt vanlig finsk familj.
 
Det är jättesvårt med åldersdragning, allt från vad man får börja göra från man är 15 till att trots att man är 18 och får rösta, ändå inte handla på systembolaget på 3 år till.

I vissa fall handlar det om principsak och vilka signaler man vill sända. Som tex 21 för att handla på systemet. Och en förhoppning om att bartendern tar ansvar om när det räcker med alkohol.

När man fyller 15 blir man (och bör få bli) mer självständig och kunna ta sig fram på egenhand, men även där är det oftast föräldrarna har yttersta ansvaret. Vissa är för omogna för att kunna framföra en moppe/ EPA och då borde dem förhindra det.

När man är i tonåren och de åren man blir vuxen är man oftast väldigt sökande, man försöker hitta sammanhang och sin plats i världen. Att då tatuera sig när man är i en väldigt föränderlig period i sitt liv kan ibland vara problematiskt.
Jag tror inte det är ovanligt att bli politiskt aktiv, brinna väldigt mycket för sin sak, men när man "växer till sig" inser att världen är mer grå och att då ha tatuerat in ett politiskt budskap kan få förödande konsekvenser.

Att välja gymnasium när man är 15 görs ofta ihop med föräldrar, iaf med guidning och stöd (i de bästa världar).
Därav att jag trots allt tycker det är skillnad på mycket annat man får göra som 15 åring och att få vänta med att tatuera sig tills man blir 18.

Jag håller med dig på det stora hela men vill påpeka att det är 20 som gäller på Systembolaget ;) :D Jag är fortfarande besviken på att jag inte fick visa leg när jag var in och handlade på min 20-årsdag... :cautious:
 
Det är jättesvårt med åldersdragning, allt från vad man får börja göra från man är 15 till att trots att man är 18 och får rösta, ändå inte handla på systembolaget på 3 år till.

I vissa fall handlar det om principsak och vilka signaler man vill sända. Som tex 21 för att handla på systemet. Och en förhoppning om att bartendern tar ansvar om när det räcker med alkohol.

När man fyller 15 blir man (och bör få bli) mer självständig och kunna ta sig fram på egenhand, men även där är det oftast föräldrarna har yttersta ansvaret. Vissa är för omogna för att kunna framföra en moppe/ EPA och då borde dem förhindra det.

När man är i tonåren och de åren man blir vuxen är man oftast väldigt sökande, man försöker hitta sammanhang och sin plats i världen. Att då tatuera sig när man är i en väldigt föränderlig period i sitt liv kan ibland vara problematiskt.
Jag tror inte det är ovanligt att bli politiskt aktiv, brinna väldigt mycket för sin sak, men när man "växer till sig" inser att världen är mer grå och att då ha tatuerat in ett politiskt budskap kan få förödande konsekvenser.

Att välja gymnasium när man är 15 görs ofta ihop med föräldrar, iaf med guidning och stöd (i de bästa världar).
Därav att jag trots allt tycker det är skillnad på mycket annat man får göra som 15 åring och att få vänta med att tatuera sig tills man blir 18.
Jo jag håller med. Frågan var ställd till @EmmaFilippa som har ett annat argument. Jag var intresserad av hennes tankegång.
 
Jag har inte haft några problem med att mina barn har velat ha hål i öronen, går utmärkt att ta ut när dom dom är less. Däremot har jag inte tillåtit dom under 15 att ha stora tunga örhängen och absolut inga töjningar i öronen innan 18 år. Tatuering så kan en liten enkel och noga genomtänkt vara okej om dom är över 15-16 år, här har vi tur att nästan ingen tatuerar nån under 17 år oavsett vad föräldrar tycker. Percingar är väl okej om dom är minst 15 år beroende på var, dottern ville ha septum när hon var 16 det fick hon ta när hon var 17 år, sen ville hon ha tungpercing men då väntade hon tills hon var 18-19 år. Lillebror fick ta septum när han var 15 år. Han har tagit ut den nu och det syns inget. Han fick bara för vi insåg att det inte var så farligt.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 711
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 861
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp