Bukefalos 28 år!

Taxen Tage

Nu blev det nog fel här...fösöker lära mig...går ej så bra detta:( Skrev jag på fel ställe fy vad dålig jag är på detta. Tack ändå för rådet:) oj oj
 
Nu blev det nog fel här...fösöker lära mig...går ej så bra detta:( Skrev jag på fel ställe fy vad dålig jag är på detta. Tack ändå för rådet:) oj oj
När du klickar på svara, gå längst ner i rutan under texten och skriv ditt svar där. :idea:
 
Såg din "nya" tråd.
Ledsen att det blev som det blev. Jag förstår dig att du vill lämna tillbaka hunden. Och jag tycker det är mycket oseriöst av uppfödaren att resonera som hen gör. Detta stärker mina farhågor om att hen såg problem i hunden innan och därför sålde av den trots att hen tänkt ha den själv till avel.
En 5 mån gammal hund är inte så rädd inför sina medboende människor så länge om allt står rätt till.
 
Såg din "nya" tråd.
Ledsen att det blev som det blev. Jag förstår dig att du vill lämna tillbaka hunden. Och jag tycker det är mycket oseriöst av uppfödaren att resonera som hen gör. Detta stärker mina farhågor om att hen såg problem i hunden innan och därför sålde av den trots att hen tänkt ha den själv till avel.
En 5 mån gammal hund är inte så rädd inför sina medboende människor så länge om allt står rätt till.
Åh tack snälla du för detta stöd. Är så ledsen. Har blivit grundlurad. Tyvärr korkad nog att köpa valp med känslor. Något jag aldrig gjort förut. Betalat dyra pengar för en hund som ej är reggad i svenska kennelklubben ens. Kan inte med att skriva vad jag betalade. Är en idiot. Tycker synd om hunden. Grundlurad Tyvärr.Tack för svar.
 
Åh tack snälla du för detta stöd. Är så ledsen. Har blivit grundlurad. Tyvärr korkad nog att köpa valp med känslor. Något jag aldrig gjort förut. Betalat dyra pengar för en hund som ej är reggad i svenska kennelklubben ens. Kan inte med att skriva vad jag betalade. Är en idiot. Tycker synd om hunden. Grundlurad Tyvärr.Tack för svar.
Spara all konversation mellan dig och uppfödaren tills vidare iaf och försök igen att få hen att köpa tillbaka hunden.
Vet inte om det finns något i konsumtskyddslagen detta kan gå under...hundar räknas ju som vara. Tror inte det är mycket att göra den shyssta vägen tyvärr :(
 
Spara all konversation mellan dig och uppfödaren tills vidare iaf och försök igen att få hen att köpa tillbaka hunden.
Vet inte om det finns något i konsumtskyddslagen detta kan gå
under...hundar räknas ju som vara. Tror inte
det är mycket att göra den shyssta vägen tyvärr :(
Nej inser det. Har redan kontaktat konsumentverket och de säger att om jag kan bevisa att "varan"(hemskt) är såld med ont uppsåt eller att det är nåt fel på hunden så kan jag hänvisa till konsumentköpslagen. Hur ska jag kunna bevisa det? Det kommer en hundpsykolog hit nästa vecka. Vi får se. Den fina lilla hunden. Tänk om djur kunde prata så att man fick veta vad som hänt. Jag ska vädja till uppfödaren igen. Ytterligare en jobbig natt. Tack för tipset / bedrövad
 
Finns ju gott om raser som är reserverade och ska vara avståndstagande och misstänksamma mot främmande. Det tar givetvis betydligt längre tid för en sån hund att landa i ett nytt hem och börja acceptera flera helt okända människor.
Dock tycker jag inte att tax ska vara sådan. Men av de långhåriga taxar jag träffat så har flera varit rätt osäkra över lag av sig. Det är väl som med alla raser som är avlade för ett arbetande syfte i grunden och som sen ska tvättas till sällskapshundar. Det var därför jag tidigare undrade vad för typ av tax det var då jag upplever slät och strävhåriga som betydligt mer kavata.

Jag har ju en ras som ska vara en mycket reserverad (obs, ska vara, vissa är hyfsat sociala) enmanshund men jag skulle ändå bli väldigt fundersam om en valp betedde sig som TSs. Nu är min valperfarenhet väldigt begränsad men min tik fick jag vid 9 veckor och hon hälsade glatt på både främmande människor och hundar. Reservationen är nåt som kom med åldern, nu för tiden är det väldigt få nya människor hon hälsar på och även de hon gillar är hon ointresserad av efter själva hälsningsfasen.

Jag hade en valp av annan ras som betedde sig som taxen, den åkte ut efter en vecka. Även nuvarande valp är mycket reserverad blandat med rädsla men eftersom föräldrarna inte var det, det blivit bättre och hon är perfekt i övrigt så får hon stanna tillsvidare.
TS, eftersom ni inte vill ha en reserverad eller rädd hund och det inte blivit bättre tycker jag inte att ni ska ha kvar den. Uppfödaren till valpen jag inte längre har kvar var inte heller så sugen på att ta tillbaka den så det jag gjorde var att sälja den vidare men till skillnad från uppfödaren så var jag helt ärlig med valpens problem.
Än så länge har fått det bra, så vitt jag vet, men problemet har inte direkt blivit bättre vid könsmognaden.
 
Senast ändrad:
Jag har ju en ras som ska vara en mycket reserverad (obs, ska vara, vissa är hyfsat sociala) enmanshund men jag skulle ändå bli väldigt fundersam om en valp betedde sig som TSs. Nu är min valperfarenhet väldigt begränsad men min tik fick jag vid 9 veckor och hon hälsade glatt på både främmande människor och hundar. Reservationen är nåt som kom med åldern, nu för tiden är det väldigt få nya människor hon hälsar på och även de hon gillar är hon ointresserad av efter själva hälsningsfasen.

Jag hade en valp av annan ras som betedde sig som taxen, den åkte ut efter en vecka. Även nuvarande valp är mycket reserverad blandat med rädsla men eftersom föräldrarna inte var det, det blivit bättre och hon är perfekt i övrigt så får hon stanna tillsvidare.
TS, eftersom ni inte vill ha en reserverad eller rädd hund och det inte blivit bättre tycker jag inte att ni ska ha kvar den. Uppfödaren till valpen jag inte längre har kvar var inte heller så sugen på att ta tillbaka den så det jag gjorde var att sälja den vidare men till skillnad från uppfödaren så var jag helt ärlig med valpens problem.
Än så länge har fått det bra, så vitt jag vet, men problemet har inte direkt blivit bättre vid könsmognaden.
Tack för svar. Nej jag vill ha en social hund som tycker om människor och gärna min underbara son som i ett år saknat en hund sedan vår tax Kurt togs bort. Han blev 16 år och älskade alla. Han kom till vår familj som 12 veckors valp...då var sonen 3 år. De blev oskiljaktiga. Vår rottis blev 12 år. Har haft lilla Märta oxå Leonberger. Jag kan inte ha denna hund som springer iväg trots att man är varlig. Tycker den lille är en fin hund men detta blev inte bra. Kan säkert bli bra hos nån ensam person. Är så enormt ledsen för detta.
 
Åh tack snälla du för detta stöd. Är så ledsen. Har blivit grundlurad. Tyvärr korkad nog att köpa valp med känslor. Något jag aldrig gjort förut. Betalat dyra pengar för en hund som ej är reggad i svenska kennelklubben ens. Kan inte med att skriva vad jag betalade. Är en idiot. Tycker synd om hunden. Grundlurad Tyvärr.Tack för svar.
Han har alltså ingen stamtavla,eller?
 
ok,ville bara kolla om han ev var en av alla taxar som det sitter 2 mindre seriösa importörer i stockholm-uppsala trakten och skyfflar ut.
Men det ser du på dom första 3 siffrorna i chipp nr.
 
Tack för svar. Nej jag vill ha en social hund som tycker om människor och gärna min underbara son som i ett år saknat en hund sedan vår tax Kurt togs bort. Han blev 16 år och älskade alla. Han kom till vår familj som 12 veckors valp...då var sonen 3 år. De blev oskiljaktiga. Vår rottis blev 12 år. Har haft lilla Märta oxå Leonberger. Jag kan inte ha denna hund som springer iväg trots att man är varlig. Tycker den lille är en fin hund men detta blev inte bra. Kan säkert bli bra hos nån ensam person. Är så enormt ledsen för detta.
Åh, vad jag tycker synd om honom - och er!!

Lille valp, så ledsamt att vara så rädd och orolig. :(
 
Åh tack snälla du för detta stöd. Är så ledsen. Har blivit grundlurad. Tyvärr korkad nog att köpa valp med känslor. Något jag aldrig gjort förut. Betalat dyra pengar för en hund som ej är reggad i svenska kennelklubben ens. Kan inte med att skriva vad jag betalade. Är en idiot. Tycker synd om hunden. Grundlurad Tyvärr.Tack för svar.

Känn dig inte dum för att du blev lurad. Vi har alla gjort misstag som vi sen ångrar, ibland kan man inte fatta hur man tänkte - men det är alltid extremt lätt att vara efterklok. Lurad blev du kanske, fast jag upplever det mer som en situation du inte kunde ha förutspått så exakt. Oavsett gör det dig inte till en idiot.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 025
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 814
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 945
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp