Bukefalos 28 år!

Temperament Van Vivaldi-avkommor?

Görel

Trådstartare
Moderator
Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om temperamentet på hans avkommor.
 
Avlar inte dressyr men Vivaldi blodet är väl känt för att lämna snälla och ridbara avkommor. Har sett många fina iaf som även ridits av ”hobby” tävlingsryttare.
 
Avlar inte dressyr men Vivaldi blodet är väl känt för att lämna snälla och ridbara avkommor. Har sett många fina iaf som även ridits av ”hobby” tävlingsryttare.
Men då måste det vara den svenska ”gamla” Vivaldi? Den holländska Vivaldi har Krack C och Jazz, sen har just Van Vivaldi dessutom Jazz igen på mammas sida så det kan nog bli rejält med eld under fötterna på hans avkommor. Jag har dock inte själv träffat speciellt många.
 
Vi har en Van Vivaldi i stallet som är trevlig, den är känslig och kan bli lite ängslig för olika saker men är en väldigt fin ridhäst som har lätt för sig.
 
Men då måste det vara den svenska ”gamla” Vivaldi? Den holländska Vivaldi har Krack C och Jazz, sen har just Van Vivaldi dessutom Jazz igen på mammas sida så det kan nog bli rejält med eld under fötterna på hans avkommor. Jag har dock inte själv träffat speciellt många.
Det är alltså Van Vivaldi och hans blodslinjer jag syftade på. Ingen av dom jag sett och träffat på har varit speciellt eldiga. Ridits av hobby tävlingsryttare som sagt bland annat på breeders osv av dem själva. Kan iofs vara extremt stabila mammor också, vem vet🤷‍♀️
 
En liten side note men ändå lite relevant är att 1,2 och 3:e placerade i consolationklassen för 7 åringar på breeders förra året var e.Van Vivaldi.
 
Det är alltså Van Vivaldi och hans blodslinjer jag syftade på. Ingen av dom jag sett och träffat på har varit speciellt eldiga. Ridits av hobby tävlingsryttare som sagt bland annat på breeders osv av dem själva. Kan iofs vara extremt stabila mammor också, vem vet🤷‍♀️
Han själv verkar iofs vara väldigt stabil, jag har alltid förundrats av det med tanke på galenpannorna han har i stamtavlan, det kanske tog ut varandra. 😅
 
Han själv verkar iofs vara väldigt stabil, jag har alltid förundrats av det med tanke på galenpannorna han har i stamtavlan, det kanske tog ut varandra. 😅
Ja såg kanske det är. Så länge jag kan minnas har det alltid ”varnats” för Jazz/Jazzblod men det går ju alltid rykte om vissa hingstar och det finns alltid undantag tänker jag. Van Vivaldi har 366 reggade avkommor i blup. Tänker att han hade inte varit så använd om han själv eller hans tidiga avkommor hade varit knäppgökar.
 
Ja såg kanske det är. Så länge jag kan minnas har det alltid ”varnats” för Jazz/Jazzblod men det går ju alltid rykte om vissa hingstar och det finns alltid undantag tänker jag. Van Vivaldi har 366 reggade avkommor i blup. Tänker att han hade inte varit så använd om han själv eller hans tidiga avkommor hade varit knäppgökar.
Såg att hans mamma har en för mig helt okänd stam, det kanske är nåt där som jämnar ut det hela. Min kompis jobbade ett tag på Lövsta och har ridit honom och säger att han är väldigt snäll, det hade jag som sagt aldrig trott bara av att titta på stammen, då hade jag gissat knäppis.
 
Tack för svar! Jag hade alltid hört väldigt gott om avkommornas temperament, men så fick jag höra tvärtom från ett håll som brukar ha bra koll.
 
Min Van Vivaldi är en av de knepigare hästarna jag träffat. Jag har haft henne sen födseln, hon har gått i flock hela livet och jag har flera syskon med olika hingstar, de är alla är dock känsliga, mamman är fullblod, men denna är svår. Hon har konstigt hästspråk, hon blir kaxig, utåtagerande och upplevs tuff men är nog egentligen bara väldigt känslig och osäker. Men hon är snygg! Jag skulle kunna betäcka med honom igen, men kanske inget känsligt fullblod!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 676
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp