Bukefalos 28 år!

Tempo och grön häst

Sv: Tempo och grön häst

Nej egentligen är det inte så svårt för hästen, det ligger nog mer hos ryttaren i så fall. Fast man brukar ju inte introducera öppna och sluta för första gången för en häst på samma dag, det räcker ju oftast med en ny svårighet åt gången!
 
Sv: Tempo och grön häst

Det är inte svårt att göra halvdåliga slutor och öppnor på samma dag men att göra en enda BRA öppna på kanske 5 steg ger så mkt mer för en häst än att göra en massa halvdåliga steg.
När jag lärt mina så försöker jag och försöker och så får jag en enda tendens till att tex bogen flyttas in utan att baken gör nått dumt och utan att få skrämd sköldpaddelook såå slutar jag. Nästa dag gör jag samma sak och nästa med.
Sen kan man i princip be hästen om hur mkt som helst för den har lärt sig att ett positivt försök belönas VÄL. Då är det inte svårt längre.

Jag har tex aldrig förstått det där snacket om att göra öppnor på si och så många spår. Det finns för mig bara ett sätt att göra öppna. Man ger hjälperna och sen liksom klickar det till och hästen bär. Går man för mkt på det ena eller andra hållet så slutar det klicka och hästen faller isär. Dagsformen bestämmer hur mkt man kan variera sig.
För mig är det en så otroligt svår balansgång och mina hästar har alltid bara haft ett enda ställe där det känns BRA.
Jag kan oxå få dem att gå på olika antal spår men är det fortfarande en öppna om inte hästen bär? Detta är egna observationer, jag kan inte så mkt än.

I sluta har iallafall jag större marginaler, lättare att rida, tillåter större "fel".
 
Sv: Tempo och grön häst

Okej, har varit hos tränaren idag och fått en hel del med oss hem :).

Angående traven och tempot så har jag släppt de där tankarna helt - måste ta det från situation till situation framförallt, tempot är inte det viktigaste.

Fick i traven mest jobba med att "ge handen", att balansera av och få honom att inte låsa sin nacke (= hela sin överlinje). Det innebar att han nog flängde runt i lite obalans nu och då, men mest för att jag måste få in i min kropp att släppa kontrollbehovet och istället "rida". Eller ja - som tränaren sa, "han kan redan, du måste bara lära dej" ;). Så med några enkla små kommentarer - tån pekande in mot henne i mitten på volten i vänster och annat som föll ner som en polett i min kropp så blev det rätt bra i några steg åtminstone.
Han är ju fin så det förslår, bara jag lär mej... Fast huu så lätt det är att "finåka" på en häst som faktiskt känns ganska "häftig" även när han inte jobbar....... När han kortar ihop sej som en boll, låser nacken och överlinjen i ett "mellan-maffigt" läge och får en rätt samlad, "på" trav så glömmer jag lätt att "rida", låser fast honom och blir rädd att förlora den lilla kvalitet som finns i den traven - självklart med följden att det lilla arbetet mest blir ingenting....

Men jag lär mej jag med! Och kan jag bara släppa hjärnspökena så är jag faktiskt inte helt hopplös som ryttare... Knäppt, jag är avis på ryttare som mest har "fysiska" problem. För mej sitter det fasiken inte det minsta i kroppen - allt sitter bara i huvudet.

Nåväl, intressant att läsa inläggen i alla fall!
 
Sv: Tempo och grön häst

Djurjouren skrev:
Just med gångartshästar såsom travare och islänningar (och kanske andar raser oxå men det vet jag inte så mkt om)så ligger mkt av deras problem i förmågan att hantera bogarna. De är rätt lätta att få att använda baken (efter deras egna rätt begränsade förutsättningar), men svåra att få till att hantera bogarna.
Roligt att läsa att du skriver detta, jag upplever det rätt likt i alla fall p åden nivå jag befinner mej. Har samma erfarenhet att 8:or och travare är en utomordentlig kombination.....!
(detta var mest en parentes runt att det är skönt att känna igen sej i hur någon annan jobbar, med en "liknande" häst)

Djurjouren skrev:
Steg 1 enligt mig är därför att få den att flytta in ytterbogen, steg 2 är att få den att flytta ut innerbogen och steg 3 är att få en perfekt balans däremellan.
:bow:

Djurjouren skrev:
JAG kan flytta in ytterbogen utan grova hjälper men jag tycker att man får bättre respons från hästen när den får klura ut hur den ska göra själv.
Jag tror jag förstår vad du fiskar efter i kombination med det andra inlägget ("Då är målet enbart att ytterbog ska in oavsett om han måste gå dubbelvikt med halsen utåt för att klara det."). Tror att tränaren fiskade efter samma idag faktiskt. Att kunna bena ut vad man vill, särskilt såhär på en grön häst som måste få veta precis vad jag menar, och sedan låta hästen "hitta" - utan att begränsa som ryttare, snarare försöka skapa möjligheter som ryttare. Utan "korrigeringar". Är det "bogen in" jag vill så får hästen göra vad fasiken som helst i övrigt - bara bogen är in.... Typ..... Man kan inte få allt "perfekt" på första förösket.

Djurjouren skrev:
Den halva minuten i hans liv överlever han förhoppningsvis :-). Jag tycker inte att det är rolig ridning om man ska sitta och göra hästens jobb, jag vill få den att tänka och vilja och göra själv.
Men jag tycker faktiskt inte att det är grovt, man drar inte, tvingar inte, bara håller så mkt som behövs för att få den att hålla sig på det spår man valt och väntar på att insidans muskler ska börja dra ihop sig och utsidans att länga sig.Släpper efter i etapper.
ett sätt att introducera böjning hos en häst (om man vet vad man gör med rumpan förståss)
Om jag förstår dej så är jag helt med, precis så har jag jobbat med tidigare hästar (också travare) - men just denna hästen jag har nu är det inte riktigt samma jobb faktiskt.... Men det ska jag fundera vidare på...

Nåväl, jag tror i alla fall att jag förstår vad du fiskar efter och jag håller med.

Ditt inlägg om hur du tränar din travare är inspirerande. Vi befinner oss inte på en sådan nivå att vi kan börja fundera i skritt-piruett-funderingar och liknande - men visst hänger jag ändå med och tror inte att skillnaderna är överdrivet stora, förutom att jag tror att du är lite mer skicklig än jag ;)... Eller i alla fall vågar "pressa" mer kanske, jag har blivit så fördömt mesig..... Bara åker och "begränsar" hela tiden, det blir liksom varken eller - jag pillar och korrigerar och grejar hela tiden men har ingen genomtänkt plan för vad jag egentligen vill ha......
 
Sv: Tempo och grön häst

Vissa saker du skriver tycker jag låter så sunt och vettigt, att hästen bär är tex viktigare än hur mycket hästen tvärar.

Men jag undrar en sak bara allmänt.

Såvitt jag förstod var hästen på en utbidlningsnivå där den hade problem med takten.(överilad)
Alltså har hästen inte hittat hur den skall bära en ryttare i balans över huvudtaget.
Om den inte klarar det på raka spår och inte i övergångar, varför blanda in öppna och sluta över huvudtaget???

Jag förstår inte hur man kan tänka på att rakrikta (flytta bogar) utan en korrekt grundbalans.

Jag är till viss del insatt i teorin i AR ( för jag gissar att det är det det handlar om) men förstår inte alls hur man tror att man skall komma till samling utan grundbalans.

Att hästen tillfälligt kan sätta sig i en levad eller en piaff är ju en sak.
men hästen måste ju ha en antydan till att sitta även när man rider rakt fram och särskilt i skolorna. Om hästen inte har balans för att "böjgång/sitta" rakt fram, hur skall den då få det böjd i kroppen och på fler spår.

Jag har länge fundaret på att starta en ny tråd - jag gör det...
 
Sv: Tempo och grön häst

Tjaa du... Jag tänker inte ens ge mig in på att försöka förklara för dig för jag kommer garanterat att misslyckas :-) Menar inget illa.
 
Sv: Tempo och grön häst

Oh, en som förstod vad jag menade:-) Såglad jag blir, känner mig rätt kass på att få folk att förstå vad jag menar.
 
Sv: Tempo och grön häst

Intressant tråd! Håller själv på att utbilda en varmblodstravare så gott jag kan med hjälp av instruktör, och vi jobbar för fullt med att hon ska kunna bära sig och söka sig framåt-neråt och jobba i en vettig form i vettiga tempon. Än kan hon inte sidoförflyttande skänkel, men det kommer. Hon blir mer och mer harmonisk i kroppen och det är SÅ kul när allt stämmer!
 
Sv: Tempo och grön häst

Ja visst är det skoj när det fungerar! Lycka till! :)
 
Sv: Tempo och grön häst

Det verkar som din häst är en så kallad bredgångare (inte så vanligt på kallblod men det existerar) de brukar bete sig som du beskriver. De ändrar rörelseschemat när tempot blir högre. Det går inte att få bort med högre tempo. Du är inne på rätt väg och det kommer att ta mycket längre tid än med en linjegångare, då han i princip måste lära sig att sätta ner bakhovarna på ett nytt ställe. Det är ingen mening att börja galoppera förens han är helt befäst i travslutorna.
 
Sv: Tempo och grön häst

-> radi2, jo du har delvis rätt men helt hundra på detta är jag ändå inte.

Ja, han ÄR bredgångare - fast inte på ett "travar-vis". Vid samling så breddar han inte ett dugg, det är enbart när han ska "skjuta iväg" i en "stor" trav (man ser det ju ute i hagen mest då) som han breddar bak och skjutsar på ungefär som Järvsöfaks ;). Förra ägaren tror jag sa något om att det finns två kallblod i Sverige som rör sej som denna - och det är just min L och Järvsöfaks..... :p
Fast jag upplever det som att han har många lägen däremellan där han inte breddar - och den där breddande traven kommer mest när han så att säga försöker hitta en energisparande stor trav (läs; när han såsar), han kan bära sej i en stooor trav utan att bredda också (utan ryttare). Galoppen har han lätt för ute i hagen eller på lina/i lösarbete/som handhäst - galoppen är balanserad och ok även fast han kanske har en tendens att bli lite rak i sina bakben, men han har inte en galopp som många "bredgångare" kan ha. Han vrider inte sitt bäcken/ryggrad som bredgångare ofta gör.

Så jag vet inte?
 
Sv: Tempo och grön häst

Med bredgångare menas att de breddar just när de skjuter iväg i snabbare tempon. I samlat tempo breddar de inte, då skulle de inte kunna samla sig! Järvsöfaks är inte bredgångare, han är linjegångare! En bredgångare rör sig naturligtvis inte med bakbenent brett hela tiden utan detta är något som kommer fram när man kräver att hästen ska röra sig fortare, det är då det kommer fram precis som du beskriver. Ett kallblod som är bredgångare brukar inte vara lika extrem som ett varmblod, men de har ändå betydligt jobbigare att hitta en bra balans med ryttare än vad en linjegångare har.
 
Sv: Tempo och grön häst

Jag vet gansla lite om det här. Det enda jag lärt mig är att travaren breddar bak - helt enkelt för att få plats, eftersom frambenen inte hinner undan.
Balltramp eller bredda när det går fort?

När du skriver linjegångare tänker jag på vad en häst gör som balanstravar.
Man brukar också se det i passage och piaff.
Hästen går inte på två spår utan 1?

Jag anser att det beror på felaktig spänning på en Dressyrhäst. Altså den använder kroppen fel.
Hur ser man på det inom travet?


Förstår jag rätt?
 
Sv: Tempo och grön häst

Jo, jag förstår vad du säger - men jag vet ej om jag tycker han verkar ha särskilt svårt för sej. Han rör inte bäckenet och ryggen som en "bredgångare" - hans breddande ser snarare ut att "tas ut" längre ner i bakdelen, kanske, och som sagt - inte alltid när han ska trava stort. När han travar på BRA - alltså en trav som skulle göra sej bra på travet, så är han linjegångare.
Angående Järvsöfaks - nej, Järvsöfaks ÄR linjegångare men "min" rör sej grymt likt honom!! (kolla på Järvsöfaks bakifrån så förstår du vad jag menar med hur min L rör sej!)

Problemet med bredgångare som jag träffat, är just att de rör bäcken och rygg mycket felaktigt - vrider sej extremt mycket i varje steg och så att säga måste "böja om sej" i varje bakbensislag. Den här vrider inte på det viset, han är tvärtom rätt balanserad och fin i sin rygg & sitt bäcken - inte "överörlig"/låst. Denna har inga problem med slutor till exempel - gör dem lätt (utan ryttare). Har heller inga särskilda problem med att flytta bogarna både mot öppna och mot sluta under ryttare, har dock ej börjat med några skolor direkt (bara kommit till att jobba med samsidiga sidförande - där flyttandet av bogarna ingår).

-> Susan, linjegångare inom travet är vad jag vet de som har samma spår med fram som bak. De kan såklart ha svårt att räcka till i travet då frambenen är i vägen. De som har smal understödsyta - dvs de som mer går på ett spår inunder kroppen, är inte så vanliga på travet tror jag....?

(men visst, detta att han har svårare med högre tempo än det lägre tempot har definitivt med breddandet att göra - men inget jag ser att det kommer krävas särskilt mycket jobb med honom för egentligen. Sitter jag bra, inverkar bra och låter honom röra sej så har han en väldigt bra trav! även under ryttare...)
 
Senast ändrad:
Sv: Tempo och grön häst

Susan skrev:
Vissa saker du skriver tycker jag låter så sunt och vettigt, att hästen bär är tex viktigare än hur mycket hästen tvärar.

Men jag undrar en sak bara allmänt.

Såvitt jag förstod var hästen på en utbidlningsnivå där den hade problem med takten.(överilad)
Alltså har hästen inte hittat hur den skall bära en ryttare i balans över huvudtaget.
Om den inte klarar det på raka spår och inte i övergångar, varför blanda in öppna och sluta över huvudtaget???
Det är förstås rätt uppfattat att han har problem med takten emellanåt (särskilt i högre tempo, i lägre tempo så är takten tvärtom riktigt, riktigt bra - bara jag kan rida) - men att han inte skulle ha hittat hur han ska bära en ryttare i balans "överhuvudtaget", njae? Måste allt vara svart eller vitt?
Han bär fint emellanåt, bär sämre emellanåt, bär fint igen - mycket hänger på mej och att jag LÅTER honom och inte begränsar honom, men det är väl så ridning alltid ser ut? Det är bra vissa stunder, sämre andra - finns det någon som är perfekt hela tiden.........? Ponnytrav-looken inträffar oftast första travstegen på ett pass, innan jag "känt in mej" på honom och innan han känt in sej med mej - tror jag... Sedan - om min ridning stämmer, så "öppnar han upp" till en bättre trav. (jag upplever det som att det också handlar om att han blir "varm i rocken") Eller så tvingar jag honom att gå kvar i ponnytraven bara för att jag inte vågar rida.....

Öppnor och slutor är han inte klar för, men det var ju Djurjouren som skrev att hon gjorde det på sin häst - som kommit längre än vad min gjort och jag har inte läst nånstans att hennes ska ha "svårt med takten" såsom min? (som jag måste påminna om är riden enbart ca 20 gånger - det händer massor varje pass ännu)
Djurjouren skriver att hon inte tycker att man ska trava hästen innan skolorna sitter i skritten - tja, där har jag alltså inte samma åsikt, men det är ju så det är. Jag tror att det är utvecklande för min häst att travarbeta honom, det ger mycket även för skrittarbetet - även fast alla grunder inte sitter i skritten heller.

Men visst, jag jobbar med samsidiga sidförande på volt på honom - dvs flytta utåt och flytta inåt för samsidiga sidförande och tycker att det jobbet ger en hel del även för balansen, takten och sökning/överlinje. I sidförandet är det först och främst bogarna jag har fokus på, även fast jag så att säga flyttar hela hästen.
Men detta med att flytta bogar och samsidiga sidförande ser jag snarare som ABC - det första man gör när man sitter upp på en häst är väl att kolla så att start, stopp och styrning funkar? Flytta bogar är för mej samma som styrning...

Susan skrev:
Jag förstår inte hur man kan tänka på att rakrikta (flytta bogar) utan en korrekt grundbalans.
Hehe, okej, då förstår du inte det och det är ju tråkigt..... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tempo och grön häst

Jag måste ha missförstått dig -
jag trodde din häst hade dålig takt - dålig grundbalans

Det är alltså bara så att han tappar balansen, ja det är väl något som händer oss alla hela tiden:D Särskilt när vi börjar med svårare övningar...

Intressant det här med olika hjälpgivningssystem.
I min ridstil börjar vi med att få till en bra överlinje eg. att hästen skall använda sitt bäcken korrekt. För att få hästen att "börja bära" sin packning, och få tillbaks den naturliga svikten i bakbenet som hästen har utan ryttare.

Vi rider också och stärker ganska "länge rakt fram" där vi "kör buss" i vändningarna.
Allt för att säkerställa att hästen verkligen rids och stärks bakifrån.

Tyskarna talar om "legmovers" och "backmovers", där de föredrar de senare.
Därför så fokuseras mycket på vad som händer i ryggen på hästen, istället för vad som händer i benen.

Ur balanssynpunkt och ergonomisk synpunkt är ju vad som händer eller inte händer i ryggraden intressant.

Men jag kan CO - Exist
Vi behöver inte tycka lika eller förstå varandra.
Tycker att det är intressant att lyssna hur andra tänker.

Tack för föklaringen om linjegångare - alltså hästar som inte breddar bak?
Utan går på två spår....
 
Sv: Tempo och grön häst

Ojdå, nej - han har absolut ingen dålig grundbalans tycker JAG alltså. Tvärtom är han i mina ögon ett under av balans och bärighet i sej själv - men det kan bero på vad jag jämför med också..... Och så är jag lite smånykär fortfarande också förstås.....


Grundfrågan handlade mer om vad för tempo man egentligen bör "välja" på en ung häst som har svårt att gå i ett högre tempo. För det har han, det högre tempot är svårt. Men jag tror inte att det är så unikt svårt för just honom i och för sej - kanske något de flesta "ungdomarna" har.....?

Angående ryggen och benen - jag hänger helt med och anser också att det är viktigast vad som händer i ryggen. Men vet ej riktigt vad du menar med att det skulle vara någon olikhet oss emellan?
Om man använder sej av böjning, sökning fram-ner, flytta bogar, för att FÅ balans och bärighet på en ung häst - måste det automatiskt handla om "legmovers" då eller.....?
Jag hänger inte med.

Men detta med bogarna intresserade mej - utveckla gärna hur man rider en grön häst och vad som är fokus om man nu inte intresserar sej för bogarna på den? Jag förstår att du pratar om bakdelen - men hur gör du för att få bärigheten/balansen? (jo sitsen) Vad jobbar du med *mer specifikt* under ett ridpass?
När jag sitter upp på en helt grön häst känns det som en förutsättning för att kunna rida den överhvudtaget - att jag kan flytta bogarna på den. Ja, ungefär som att först och främst är det start och stopp som känns viktiga - att hästen går fram när jag ber om det och stannar när jag ber om det samt jobb med mellanlägena. Sedan kommer styrningen - att jag kan få hästen åt det håll jag vill på det sätt jag vill....

Sen kanske jag inte lägger så mycket fokus på just det med bogarna hela tiden förstås, just nu är det sökning fram till handen, att han höjer främre delen av bröstryggen och "plockar upp manken" samt böjning (ställning) som är mina grundpelare i jobbet. Men jag vill ha bogarna på plats hela tiden, det är liksom en grundpelare för att kunna jobba - känns det som i alla fall....

Fast jag tror faktiskt att som alltid handlar det aldrig/sällan om VAD man gör..... Utan HUR man gör det....
 
Sv: Tempo och grön häst

Först vill jag säga att jag liksom de flesta andra här som skriver på barock har sökt mig en annan väg än den vanliga tävlingsdressyren. Jag har varit inte och nosat på AR men valt att söka vidare. Mitt svar kommer givetvis färgas av att jag själv tycker mig funnit en väg till Rom som passar mig bättre. Och som jag tycker håller bättre för granskning.
Om jag skall ha en förebild så är det nog Klimke. Självklart tycker jag inte att alla skall tycka likadant, eller rida likadant. Jag svarar eftersom du frågar. Svaret blir då givetvis från mitt perspektiv

Steg 1 med en unghäst tycker jag (efter att den förstått start & stopp) Är att låta den hitta hur den skall bära dig.

Den måste ändra sitt rörelsemönster till att bli mer ergonomiskt. Framförallt så måste den lockas att sluta skydda sig mot ryttaren och våga bära den.

Hästen är inte liksidig av naturen, den har ofta ett ben som den belastar mest. Om man inte kan få hästen att bära ryttaren liksidigt så bli fördelningen av vikt mellan de fyra benen ofta absurd. Jag tror inte att det är så enkelt som att skola ett ben i taget, för det är så många sätt som hästen kan kompensera sig på. Särskilt så är rakriktning (i form av att kontrollera att hästen bär liksidigt) oerhört svårt. Har man inte hittat känslan rakt fram så hittar man den inte böjd

Ett annat fenomen är att en häst utan ryttare fjädrar i bakbenen. Den landar med ett ngt böjt bakknä. När vi sitter upp på hästen, så reagerar den både med att sänka ryggen och att sätta i bakbenet med rakt knä. Målet är alltså att få hästen att våga komma tillbaka tillett mer naturligt rörelsemönster trots vikten på ryggen. Jag har sett ytterst få ryttare få hästen att åter börja fjädra i bakbenen. Utan denna fjädring så kan heller ingen vikt överföras bakåt på ett balanserat sätt

Jag ser min uppgift som ryttare att låta hästen hitta ett sätt att balansera upp tyngden av mig.
För att göra det måste han välva ryggen något uppåt och runda ryggen mot mig ( Mary Wanless kallar detta en seeking reflex. När den raka bukmuskeln går igång så drar den pubisbenet närmare bröstbenet. Detta välver ryggen, men det ändrar också vinkeln både i höftled och knäled positivt. Det möjliggör fjädringen bak.

Att spänna bågen på det här sättet påverkar också SL leden och SI leden på ett positivt sätt. Genom att raka bukmuskeln går igång, så säkerställs kraftöverföringen bakifrån. Att man inte joxar med halsen gör också att leden mellan hals och bröstkorg är i ett optimalt läge.
På ren Svenska hästen innebär det att hästen kan arbeta igenom, dvs. bakbenens rörelser fortplantar sig hela vägen upp i nacken, och en förhållning kan då gå andra vägen och påverka hästens bakben.

Att den lilla anspänningen är i magmusklerna istället för i ryggmusklerna gör det också lätt för hästen att balansera sig med hjälp av multifidus. På detta sätt blir gången fri. Hästen blir vad jag kalla bärig - Den har ren takt ( parallell) och håller inte balansen med halsen eller ryttarens hand.

Det här är skitsvårt och bygger helt på ryttarens egen balans. Jag använder mitt eget bäcken för att vinkla om hästens bäcken (drar kisseriet till hakan)
Sally Swift kallar det att massera hästens rygg så den rundar sig upp mot dig.

forts...
 
Sv: Tempo och grön häst

Grundridning handlar också om att hålla hästen rak. Inte mellan tyglarna utan så att den på rakt spår har en någorlunda jämn viktfördelning mellan sina fram- respektive bakben. Något som jag reglerar med min tyngdpunkt. (de flesta hästar belastar ju höger fram mer så då måste jag kontrollera att min egen tyngdpunkt verkligen befinner sig på mitten, eller några millimeter åt vänster beroende på häst. Att hästen är rak i bålen kontrollerar jag med hjälp av axlar och bäcken.

Med ovanstående menar jag alltså att det finns _ett läge_ då allt klickar i.
För att hitta dit måste ryttaren kunna kontrollera exakt var henens egen tyngdpunkt befinner sig i varje moment av hästens steg. Hon måste också kunna kontrollera, axlar, sittben, midja hållning, för att forma hästen.

Detta läge är skört det får inte diffa på för många millimetrar. Det räcker alltså inte att hitta dit, man måste kunna behålla det också.

Att behålla detta lägga och samtidigt vända är svårt både för ryttaren och för hästen.
För hästen handlar det om styrka. I början är det nog så svart att belasta sig liksidigt och dessutom med vikt på. Att då be den böja vilket kommer kräva att den orkar balansera sig över det yttre bakbenet är för svårt. Den kommer ofelbart att tappa sin båge spänd uppåt och därmed den kraftöverförande positionen i lederna.
Ännu svårare är det för ryttaren att behålla sin korrekta position..

När jag gör en hörnpassering på en unghäst så gör jag därför följande.
Rundar utsidan lätt genom att länga min utsida.
Går fram med ytteraxel
Flyttar min tyngdpunkt en aning inåt (den vändande hjälpen)
Går fram med inner sittben för att släppa in inner bak.
Det här medför känslan att vända en buss. Hästen måste i vändningen balansera sig bakifrån och är en förberedande övning för samling.
Ur hörnet så rätar vi upp axlar, ryggrad, och bäcken och fortsätter at t försöka gå rakt fram rakt. En nog så svår uppgift.

Om vi hjälpligt kan det här så kan vi gå vända över ridbanans mitt i skritt och trav.
Varefter hästen blir starkare så kan vi gå in ett varv eller två på volten och gå ut igen.
Att behålla takt och balans vid riktningsförändringar är svårt. Att behålla den i övergångar är svårt. Man har nog att göra ett helt år med att lära sig balans styrka och korrdination.

Det här är vad som brukar kallas korrekt grundridning. Kan du det här har du lagt grunden för att ta dig högre upp i utbildningen.
ORKAR hästen det här så har den tillräcklig grundstyrka för att flytta viken längre bak med hjälp av halvhalter och övergångar. Den orkar också inom en kortare räckvidd länga sig, det du kallar tempoförändringar.
Om hästen inte fixar det beror de på att
a) ryttaren tappar balansen – hästen tappar balansen.
b) hästen är inte korrekt tränad och därmed inte är tillräckligt stark.
 
Sv: Tempo och grön häst

Tack för svar, men ju mer jag läser desto mer inser jag att det handlar om perspektiv och hur man använder språket. Den enda passage jag inte håller med dej helt och fullt i är det om böjningen - att det blir för svårt för hästen att böja sej (för att den då måste balansera sej på ytterbak) i ett sånt läge och att det "ofelbart" spänner bågen fel, min erfarenhet där ÄR alltså helt annorlunda.

Men i övrigt - ja, jag håller med helt..... Men jag har förstått att du tycker att jag tycker annorlunda ;)... Nåväl...

Susan skrev:
När jag gör en hörnpassering på en unghäst så gör jag därför följande.
Rundar utsidan lätt genom att länga min utsida.
Går fram med ytteraxel
Flyttar min tyngdpunkt en aning inåt (den vändande hjälpen)
Går fram med inner sittben för att släppa in inner bak.
Det här medför känslan att vända en buss. Hästen måste i vändningen balansera sig bakifrån och är en förberedande övning för samling.
Ur hörnet så rätar vi upp axlar, ryggrad, och bäcken och fortsätter at t försöka gå rakt fram rakt. En nog så svår uppgift.
Jag tänker *exakt* likadant! Alltså jag blir helt förvirrad över hur detta skulle vara annorlunda motför det som Djurjouren skriver - bara att hon tar det en nivå längre då jag uppfattar det som att hon är hypernoga med att hästen verkligen följer med "ytteraxeln"....
Men när jag går fram med ytteraxel så är det definitivt ett sätt att flytta bogarna på - faktiskt ganska grovt sådant! Kanske ser vi helt enkelt olika på att "flytta bogarna".....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 228
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp