Bukefalos 28 år!

Tempo och grön häst

Sv: Tempo och grön häst

evis skrev:
Tack för svar, men ju mer jag läser desto mer inser jag att det handlar om perspektiv och hur man använder språket.
.......

Men i övrigt - ja, jag håller med helt..... Men jag har förstått att du tycker att jag tycker annorlunda ;)... Nåväl...
...........

Kanske ser vi helt enkelt olika på att "flytta bogarna".....

Ja visst finns det risk att det är en språklig fråga, bortsett från det som vi är oense om - böjningen.

Flytta bogarna är för mig öppna eller den förövning till öppna som klimke kallar.............(hjärnsläpp) Altså när jag tänker flytta bogarna handlar det om att flytta dem i sidled.

Det andra handlar om att kontrollera bogarna i längdriktningen för mig. Och i en vändning handlar det om att släppa fram det framben som har längst väg att gå.

Du och jag känner ju inte varandra och då är det väl alltidd vanskligt med kommunikationen inann man lärt sig varandras sätt att använda begreppen.

Eftersom du ändå är en AR ryttare om jag inte missupfattat - skulle du kunna tänka dig att redogöra för begreppet _trampa förbi tyngdpunkten_ som dyker upp lite här och var i andras inlägg?
 
Sv: Tempo och grön häst

Jag kan inte påstå att jag rider AR, däremot tar jag inspiration från AR.... :p (mest flummar jag på i skogen med en viss ambitionsnivå)

Trampa förbi tyngdpunkten är ju en intressant grej - jag är inte tillräckligt fysiskt/matematiskt kunnig egentligen för att riktigt ta tag i ett sånt begrepp (jag brukar mest mena på att hästen bär upp på ett snett bakben = mycket oergonomiskt).

Det jag fått lära mej är att man vill att hästen i skolor eller sidförande rörelser ska trampa in med det bärande bakbenet (öppna - inner, sluta - ytter) till en mittpunkt precis under ryttarens kropp, det är då skolorna har någon nytta som samlande och stärkande skolor.

"Trampa förbi tyngdpunkten" innebär att hästen lyfter sitt tänkta bärande bakben över och förbi denna mittpunkt och således sätter ner sitt bakben utanför sin kropp - för det mesta på ett väldigt oergonomiskt sätt (alla leder snett belastade, dina så omtalade sacroiliaca-leder och lumbosacral-led mår inte särskilt bra heller). Ett typiskt exempel vore de diagonal-slutor man kan se på tävlingsbanorna......

Men manisk funkar det inte att bli, Belasik går igenom två olika sätt att rida skolor i en av sina böcker (kommer inte ihåg vilken) - på 3 eller 4 spår. 4 spår innebär att "trampa förbi tyngdpunkten", men jag tycker Belasik nämner för och nackdelar på ett bra sätt.
Hur man gör i en specifik situation med en specifik häst är olika. Sedan är det ju då också olika hur man ser på det ur ett användnings-perspektiv - en häst som ska gå en tjurfäktning måste kunna använda sin kropp optimalt även när den belastar sina leder extremt "fel", den måste "trampa förbi sin tyngdpunkt" konstant och ändå hela tiden vara balanserad och stark..... :)
 
Sv: Tempo och grön häst

Jag vet inte om detta resonemang kommer från Bent men jag kan konstatera ett olikt resonemang från min grund. Denna grund som jag har är inte på något sätt enhetlig från en källa, utan jag lyssnar nog mest på de som jobbar med rehabilitering på häst, och vad de har för teorier om röresemekanik. Sedan kommer veterinär forskning och först därefter biomkaniska teorier.
jag försöker lägga en enhetlig bild med många olika sorters pusselbitar.

Jag är inte ute efter en sanning utan tror att det närmaste sanningt vi kommer är någnstans i "klustret". Dvs när många är överens tror jag att det ligger ngt i det.

OBS jag menar altså inte att du skall försvara en teori utan jag resonerar nu bara runt begreppet "trampa förbi tyngdpunkten"

Jag tycker att resonemanget är intressant, att hästen skall trampa in långt under sig.
Eftersom det krockar med _att ju mer samlad hästen är desto kortare steg tar den_.
På spanska ridkskolan har de speciella övningar för hästar som trampar för långt under sig eftersom de anser det - ett fel.
Spanska ridskolans metod och Bents metod skiljer sig ju i väldigt mycket.
Både i teorin och hjälpgivningen.
Ett annat fenomen är att om hästen inte böjer alla leder, utan tar ut den huvudsakliga röreseln i höftleden så ser den ut att trampa längre under sig än om den använder länd och knä i större utsträckning.

Jag är heller inte överens om vilket ben som bär i öppnan och slutan.
Jag tar inte för givet att jag har rätt, men jag tar heller inte för givet att Bent har rätt. Förmodligen beror det givetvis på hur skolorna utförs. Om hästen lutar så belastar den självklart den sida den lutar åt.

Jag har ingen önskan om att lista ut den perfekta biomekaniska teorin.
Mer att förstå - för att utvecklas i min egen ridning - för att göra bättre skolor och andra rörelser. Tycker därför att det är intressant att lyssna på olika teorier. se hur olika hjälpgivningssystem vi har.

Jag gillar att klura på saker.

Altså jag ifrågasätter inte - utan frågar och resonerar kring.

Menar alls inte att du skall förklara eller försvara.
 
Sv: Tempo och grön häst

Njae, angående bärande bakben till mittpunkt under ryttarens kropp så är det alltså i skolorna - i öppna och sluta. Som jag hört det talas om detta alltså.
Och ja, som Equiatriker-studerande kan jag tycka att det är en ypperlig tanke - med tanke på att de flesta hästar är otroligt spända i sina knäböjare (hamstrings) och har underutvecklad knästräckarmuskulatur så har denna tanke med bakben till mittpunkt en rätt god grund....... Anser jag alltså :).

Men om man nu vill mena på att levaden är kröningen av samling - vilket det ju faktiskt de facto är om man menar samling att hästen bär upp sej på bakdelen, så är det inte helt fel att mena på att hästens bakben måste flyttas närmare och närmare ryttarens tyngdpunkt för att det ska finnas balans. I en levad har du hästens hovar under ryttarens kropp - sån fungerar en bra levad, när hästens bakhovar är så långt fram i piaffen att frambenen inte längre "har någon plats på marken" så bjuder hästen på en levad.

Att samling skulle innebära kortare och kortare steg är jag helt med på, men ju mer samling desto närmare "ryttarens tyngdpunkt" befinner sej bakbenens korta steg.
Detta är supertydligt i bra piaffer - men de är ju förstås svåra att hitta och se :).

Jag upplever faktiskt att om man kollar på hästar som rör sej bra - så finns den här "levadkänslan" i alla rörelser, från den vanliga traven till galopp-piruetter eller för den delen galoppfattningar eller vad det månde vara.
Ärligt talat är dte vad jag trott du menat med "böjgång" som du beskriver - när hästen vinklar rätt uppe i rygg & kors så "frigör" den rörelsen neröver och kan sätta ner sina bakben med vinklade leder -på ett maximalt ergonomiskt sätt, och bära upp. Ju längre tid den behåller lederna vinklade desto längre bärtid - när hästen vinklar ut sina leder så har den börjat skjuta på och tyngdpunkten "måste" förflyttas framåt på framdelen. Förutsättningen för att det ska bli samling av det hela är att länden och magmuskulatur är tillräckligt stark för att ryggen ska fungera som en hävarm - och lyfta framdelen, avlasta framdelen och göra den "fri".
Maximal böjgång är för mej levad....

Angående hästar som trampar för långt under sej - ja, det är ju det jag skrivit att det är ett fel, när hästen i skolorna trampar för långt och således förbi tyngdpunkten är det inte särskilt bra. Oftast landar dessa hästar inte med böjda leder i sina bakben utan oftast har dessa hästar i princip börjat skjuta på redan innan bakbenen har nått backen - se på en "vanlig" diagonal-sluta såsom de rids i tävlingssammanhang idag!

Angående bärande och skjutande bakben är detta förstås en definitionsfråga - en häst som bär sej i helhet bär upp på båda sina bakben i sluta och öppna, så simpelt är det.
Men ska man se till det gymnastiska värdet är det det bakben som är under hästens kropp och som trampar inunder den värsta tyngden - som också måste bära upp den värsta tyngden. Det är hela idén med skolorna väl...
Nog måste väl alla som har ridit en bra sluta eller öppna någon gång ha känt detta vilken effekt de har på just det inre bakbenet i öppna och det yttre bakbenet i sluta - när man hittar DET läget så förändras hela rörelsens kvalitet i och med att det inre bakbenet i öppna sätts ner, det yttre i sluta. Rätt utförd så känner man en rörelse som fortplantar sej genom hästens kropp och den *samlar* sej.... Givetvis påverkas då också det bakben som befinner sej utanför hästens kropp visserligen, men du fattar kanske min andemening....

Jag ser faktiskt många likheter mellan Bents sätt och Spanska Ridskolans sätt men det är enbart efter att ha läst böcker från den senaste (har helt enkelt bara haft möjlighet att se B IRL på kurser). Men så är jag också ganska "likhets"-orienterad, det intresserar mej inte att leta olikheterna (längre) - jag tror faktiskt att det är i likheterna som den goda ridningen går att hitta.... Och det är ju den jag är intresserad av.
 
Sv: Tempo och grön häst

Susan skrev:
Om hästen lutar så belastar den självklart den sida den lutar åt.
Ja precis - men vem har sagt att det är önskvärt att hästen ska "luta"? Har något jag skrivit uppfattats som det? :confused:

Det är ju just lutandet jag vänder mej emot - särskilt när det kommer till SKOLORNA ÖPPNA OCH SLUTA och detta "Trampa förbi tyngdpunkten". När hästen trampar förbi tyngdpunkten så lutar den när den sätter ner sitt bakben.... När den "trampar till tyngdpunkten" bär den upp på ett rakt, fint vinklat bakben och har chans att låta rörelsen fortplanta sej och skolan kan vara just samlande och stärkande som tanken var från början.

Ja, jag är medveten om att BB inte alltid lever som han lär (han förespråkar inte heller några lutande bakben - eller lutande hästar). Jag bryr mej heller inte så mycket om det, jag är inte så jädra intresserad av om karln kan rida själv eller inte - jag är intresserad av vad han kan lära mej i min ridning, vad jag kan få ut i min dagliga ridning av det han har att lära ut ;). Samma med min egna tränare - det bekommer mej inte ifall hon inte rider som en gudinna varje minut på hästryggen, det viktiga för mej är ju att hon kan lära mej rida... ;) (är jag egoist eller...)
 
Sv: Tempo och grön häst

evis skrev:
Ja precis - men vem har sagt att det är önskvärt att hästen ska "luta"? Har något jag skrivit uppfattats som det? :confused:
Nej det har du inte. jag tycker många barockryttare har problem med rakriktningen. Det behöver inte du ta ansvar för.
evis skrev:
När hästen trampar förbi tyngdpunkten så lutar den när den sätter ner sitt bakben....
Just det, det tycker jag den gör i som brukar kallas "lilla snurren" också. Det tycker jag den gör så fort man begär att den skall ta ett längre steg än den är stark att knäa för.

Vi är nog överens om en hel del, men verkar vara rätt bra på att prata förbi varandra :D

Tack för allt du förklarat, jag tycker att det är jättebra om du lär dig rida. På en annan tråd för länge sedan skrev jag något om att ett problem, eller en fas man är i med sig själv, eller den häst man rider kan behöva en viss tränare för just det är den tränaren bra på.

Har jag en häst där jag tror att jag har hjälp av Carde så går jag till Carde. Har jag en häst eller ett problem som jag tror har nytta av Bent går jag till Bent osv. Vill jagha bättre korordination och kroppskontroll så går jag till en tränare som kanhjälpa mig med det.
Jag går dit jag tror att jag kan få bästa hjälpen. Jag kallar mig inte egoist, bara rationell.

Sedan är ergonomi och tränsingsfysiologi en helt annan sak.

Jag har inte startat den här diskussionen _mot_ dig eller AR, utan vill bara höra hur du tänker. Ochhur teorin inom Ar är. Nu har jag fått veta det.
En annan gång babblar man med någon annan och då lyssnar jag på hur den tänker.
Pratar man med männsikor som tänker olika än en själv så får i alla fall jag igång min grå, och det är det enda jag är ute efter.

MVH SUSANNE
 
Senast ändrad:
Sv: Tempo och grön häst

Susan skrev:
Just det, det tycker jag den gör i som brukar kallas "lilla snurren" också. Det tycker jag den gör så fort man begär att den skall ta ett längre steg än den är stark att knäa för.
Jag håller med, och "den lilla snurren" tycker jag används alldeles fel rätt ofta - men så är det väl i och för sej med allt som KAN vara effektivt.... Det kan vara lika dåligt om det inte används bra.

Jag måste erkänna att jag är ingen bra representant för AR. Jag, som jag skrev tidigare tror jag, tar inspiration från AR. Men jag tar också rätt mycket inspiration från många andra håll.
Jag är väldigt intresserad av friskvård, rehabilitering och sjukgymnastik "för häst" - samtidigt är jag väldigt intresserad av dressyr som något som gör att man kan använda hästen, om det så handlar om att valla kor, hoppa, rida hinderbanor eller kunna njuta av härliga off road-ridturer i skogen....... Det är "därifrån jag kommer" i mitt tänk.

Men visst är det kul att diskutera, även fast jag känenr att många av de här diskussionerna har vi haft förut på nätet, det är "väl-ältade" grejer liksom (ja, inte bara här på nätet - det mesta är ju sånt som ältats i alla tider, läs bara böcker av gamla mästare från 15-1800tal..), och det finns många gamla trådar på ämnena - det har väl sin charm förstås att historien hela tiden upprepar sej, men jag tror det är därför jag låter lite väl bitsk ibland i mina inlägg... jag är trött på att ursäkta det sätt jag valt att rida på. ;)

Nu börjar jag närma mej att säga att jag rider "barockridning"/akademisk ridkonst bara för att det RETAR folk så förbaskat....... :D :devil:

(men det är lätt att såna här diskussioner helt tar död på inspirationen, eller är det bara jag som är överkänslig kanske)
 
Sv: Tempo och grön häst

Hmm var inne på din profil och såg att du utbidlar dig till equiatriker. Vad är det?

Är det månne därför vi är överens om en del?

Du får tänka på att jag är nybörjare här och inte en gammal ringräv som du...
Därför blir denna diiskussion ny för mig. Jag hade helelr ingen som helslt bidl av var du står när vi började denna diskussion. Nu vet jag mer :)

Jag har inte märkt av att ngn blir upprörd över tat man rider AR, såvitt jag förstått är de flesta här på forumet Ar ryttare?
En handfull fransoser, och en handfull tyskridande, har jag fel.

Nej jag tror inte du är överkänslig. Efter alla Kottas diskussioner står mig namnet upp i halsen. Men det känns också mest som om det beror på att den mesta diskussionen har varit på ett så okonstruktivt sätt.
Susan
 
Sv: Tempo och grön häst

Lånar knapp.
En linjegångare och en bredgångare har väl (rätta mig om jag har fel)lika lätt för sig som travhäst men på olika vis..
Linjegångaren är mer energibesparande och inte så tvärsspeedig vilket ofta gör den till en långdistansare.
Bredgångaren förbrukar mer energi med är oftast speedigare och ofta kortdistansare.Den slår sig högre upp på bakbenet än linjegångaren gör.

Som ridhästar så är det lättare att tro att linjegångaren bär sig bättre men det är inte sant. De har däremot lättare att gå sakta men det är inte att vara bärig. De låser ihop sig och bara larvar på.De bli roftast lättare en "bra" ridhäst men ingen bärig sådan.

Bredgångaren har svårare för att gå sakta och hamnar ofta lätt i passgång vid tygelkontakt i korta tempon. När de väl lär sig gå i korta tempon så gör de det med bärighet. Trav på volt känns i början som en omöjlighet men med ovannämnda teknik lär det sig. Jag personligen tycker att galoppen blir trevligare på dessa än på linjegångaren.

Galopptipset är att fatta i uppförsbacke och sakta av till skritt efter ett språng. Att galopera på plan mark är nästan mission impossible om man vill ha samling. I början menar jag nu.

Jag föredrar bredgångare och har alltid gjort.
 
Sv: Tempo och grön häst

Equiatriker = alternativbehandlare för häst. Men jag vill tillägga att jag gärna vill ha *ridningen* i grunden ändå, för jag tror mycket ligger där (och ridning får vi inte lära oss på utbildningen ;) ).
Så det är mycket möjligt...

Angående ingen blir upprörd - den kommentaren var inte riktad till forumet från min sida utan mer IRL. Jag brukar påstå att jag mest flummar på ute i skogen (för det är ju det jag gör) men då brukar nog inte folk förstå att man kan ha träningsambitioner ändå.
Men råkar man säga att man rider "AR" så kan man reta folk till vansinne har jag insett :). Diskussionerna finns inte bara på internet utan även IRL ju :).
Det är något hotfullt med att sitta i skogen och rida med lite ambitioner..... :p

Nåväl, det är bra med frågor såsom du ställde dem tidigare!! Så tack för det!
Var nog kanske för snabb med att skicka svar bara.
 
Sv: Tempo och grön häst

Intressant det där med öppnan och slutan..
Jag tror man får anpassa sej mycket efter individen, hur lättlärd den är, vilken stressnivå den har, hur jämn den är i kroppen osv.
Min häst kan ju redan öppna och sluta. Han vet EXAKT vad han ska göra men han har gjort det så många gånger så han har också lärt sej hur man ska fuska ;) för min egen skull gör jag då lite successivt - först utan så stora krav och bara ett par steg i taget. MEN både öppna och sluta på samma pass och lika många steg i varje varv/rörelse, hellre lite för lite än lite för mycket, sedan tar jag ett par steg i varje varv/rörelse med högre krav några steg, sen gör jag något enkelt och avslutar.

Tror inte på att man ska vänta alltför länge med att lära in nästa moment, för att det behövs för jämnhetens skull.
Tror inte riktigt heller på att traggla en och samma grej för länge under samma ridpass. Men det beror alltid på kvalitén såklart. Kanske man helt enkelt behöver sänka kraven eller jobba med en "grundgrej" för att lättare klara av övningen.?
 
Sv: Tempo och grön häst

evis skrev:
-> radi2, jo du har delvis rätt men helt hundra på detta är jag ändå inte.

Ja, han ÄR bredgångare - fast inte på ett "travar-vis". Vid samling så breddar han inte ett dugg, det är enbart när han ska "skjuta iväg" i en "stor" trav (man ser det ju ute i hagen mest då) som han breddar bak och skjutsar på ungefär som Järvsöfaks ;). Förra ägaren tror jag sa något om att det finns två kallblod i Sverige som rör sej som denna - och det är just min L och Järvsöfaks..... :p
Fast jag upplever det som att han har många lägen däremellan där han inte breddar - och den där breddande traven kommer mest när han så att säga försöker hitta en energisparande stor trav (läs; när han såsar), han kan bära sej i en stooor trav utan att bredda också (utan ryttare). Galoppen har han lätt för ute i hagen eller på lina/i lösarbete/som handhäst - galoppen är balanserad och ok även fast han kanske har en tendens att bli lite rak i sina bakben, men han har inte en galopp som många "bredgångare" kan ha. Han vrider inte sitt bäcken/ryggrad som bredgångare ofta gör.

Så jag vet inte?

Jag har ju också en bredgångare (fast varmblodstravare då..) som låter ungefär som din.. Men poängen är att NÄR hästen går avslappnat och samlar sej så kan den inte vinkla ut bakbenen. Galoppen är en samlad gångart så kan den gå bra i galoppen (lite samlat, avslappnat) breddar den inte.
 
Sv: Tempo och grön häst

Djurjouren skrev:
Jag rider ibland oxå en vanlig 8 (gillar 8or och travare, en bra kombination). Då är målet enbart att ytterbog ska in oavsett om han måste gå dubbelvikt med halsen utåt för att klara det. Jag låter den ramla inåt i början i valfritt tempo, i och med 8:an så bytar man ramlingsbog ofta och hästen börjar bära och gå sakta väldigt fort.

Börja bära för mig betyder i detta läge att den samlar ihop sina kroppsdelar och blir böjbar och styrbar.

Men jag tycker faktiskt inte att det är grovt, man drar inte, tvingar inte, bara håller så mkt som behövs för att få den att hålla sig på det spår man valt och väntar på att insidans muskler ska börja dra ihop sig och utsidans att länga sig.Släpper efter i etapper.
ett sätt att introducera böjning hos en häst (om man vet vad man gör med rumpan förståss)

Du har gett mig en tankeställare! :) Jag har en kallblodstravare på 5 år som jag rider in. Jag försöker lära henne att gå på en volt och hon har definitivt problem med att hålla koll på sina bogar. När jag longerar är det sällan problem, jag ser hur höften kommer in och hur hon arbetar med sina magmuskler och höjer ryggen. I ena varvet vill hon lätt vika sig i halsen dock. Fast jag måste påminna henne om böjning lite då och då med hjälp av skakningar i linan och spöet i skänkelläge, så det är inget som kommer av sig själv om jag inte gör något.

Men med ryttare är det en helt annan sak. Hon går utåtställd och "ramlar runt" på volten. Ena halvan av volten ramlar hon inåt och i nästa halva ramlar hon utåt, så volten blir lätt väldigt oval och är nästan omöjlig att få rund. Menar du att jag bara ska låta henne gå så och bara sitta kvar i vänstersits i vänster varv utan att korrigera hennes böjning? Kommer hon själv inse att hon måste böja sig till slut verkligen?

För mig känns det som att hon kommer fortsätta med sitt "ramlande" om jag inte åtminstone försöker ställa henne i nacken åt rätt håll och försöker få henne att böja sig runt inner skänkel. Men om jag korrigerar henne på det sättet så ramlar hon ut direkt... och det slutar med mer korrigeringar för att hon inte ska ramla ut osv.. Så det känns ju inte som en lösning.

Jag har försökt arbeta henne från marken och då är det inga problem alls! Så vad fasen ska jag göra? :confused: Kanske svårt för dig att svara på som inte har sett varken mig eller hästen, men du kanske har några förslag...
 
Sv: Tempo och grön häst

Det som har fungerat på min häst som har/har haft samma problem, är att ta ett kombinerat "uppresande" tygeltag och halvhalt på innertygeln. Man vill liksom räta upp manken och flytta bogen utåt och har man bra timing och bromsar hästen när den har innerfram i marken i varje steg (tills det ger effekt) och samtidigt vrider ut dina axlar lite så brukar hästen flytta ut bogen men har större chans att behålla böjningen.

Tänk på att det är en bieeffekt av att hästen är eller har varit sned/spänd så det kan vara bra att kolla upp hästens fysik om du inte redan gjort det. At ta bort symptom är bra om hästen börjar bli fräsch, men kan vara skadligt om den inte "vill" gå så för att det tar emot.
 
Sv: Tempo och grön häst

Tror du att det är en effekt av att hon har varit sned/spänd? Hon har inte mycket i bagaget mer än att hon är körd lite tidigare.

Har inte mycket erfarenhet av "unghästar", men andra jag känner som har haft unghäst, fast inte travare, säger att de hade samma problem med att få hästen att balansera sig och gå böjd på volten. Så kanske det bara är en träningssak i början av utbildningen och inte alls behöver vara att hon har varit sned eller spänd?

Förra ägaren var massör och hon sa inget om att hon skulle ha några problem med sina muskler, utan att hon var väldigt mjuk och smidig. Vilket jag också håller med om, tycker mer att det är svårt för henne med kroppskontrollen.
 
Sv: Tempo och grön häst

Tror det är mycket vanligt med kallblodstravarna - men riktigt varför vet jag ej?
Många kallblodstravare rör sej väldigt mycket i ryggen och sitter inte riktigt ihop riktigt bra bak med fram, särskilt som unghästar. Behöver inte vara något "dåligt", bara att just detta med "än hit, än dit" på volterna är rätt vanligt med dem?
Blir väl i regel mycket värre när de varit i travträning många år/alternativt har varit i "dålig" travträning - oftast är de då helt okapabla till att gå på volt åt höger och flyter iväg helt ut genom högerbogen på volt åt vänster.

Tror att jag skulle fokusera mej på att rama in bogarna på en sådan häst, att få den mer "från handen till sitsen", och faktiskt först och främst jobba mycket, mycket fyrkant och undvika "hela volter" - istället gärna jobba med halvcirklar men först när fyrkantsjobbet funkar (böjd-rakt-fram).
Men det är mycket svårt att ta över nätet tycker jag då det innefattar så mycket - från din sits, till tajming av tygeltag/trängande tygeltag, energi, takt och så vidare.
Har du hjälp av en tränare? Bor du i Luleå?
 
Sv: Tempo och grön häst

Jag har tänkt på det där du sa om att folk blir provocerade av att du säger att du rider AR.
Det är väl många som blir provocerade när man säger -JAG GÖR INTE SOM DU.
Oavsett om man värdeladdar det eller ej.
Många här blir ju provocerade när jag säger - jag gör inte som ni.
Eller jag tror inte att det är så enkelt.

Ju mer dogamtiserad man är - desto mer provocerad blir man.
Och dogmer har man - för att det blri tryggare så, lättare så.

Känner man sig trygg i sig själv så blir man inte provocerad av vare sig barockare, eller tyskar eller fransoser.

Är man kunnig och kompetent så blir man inte provocerad av att andra tycker olika.

OBS Detta inlägg är en allmän reflexion, (så att inga missförstånd uppstår)
 
Sv: Tempo och grön häst

Du har förstås helt rätt i det du skriver.
Men jag tror att de flesta på ett sådant här forum faktiskt är hobbyryttare som är intresserade av att utvecklas. Det finns de med lång gedigen erfarenhet och kunskap, och så finns det vi andra som bara är nyfikna och vill lära oss.
Som sådan ifrågasätter jag nog själv ganska ofta min egen kunskap, jag erkänner att jag nog inte är så "trygg" i den kunskap jag har alla gånger. För alla har vi väl lite kunskap att bygga vidare på i alla fall...
Antagligen finns osäkerheten där på grund av bristande erfarenhet (?), den dagen då jag gjort samma arbete med 20 hästar från grunden - då kanske jag känner annorlunda (fast det vette tusan).

Det jag vill komma fram till, det är absolut inte konstigt att det är provocerande att placera sej själv i ett fack med allt pretention det innebär ;)... Ibland upplever jag det nästan som provocerande att inte placera sej i ett fack - ifall jag "flummar i skogen", vad innebär det...? :D
 
Sv: Tempo och grön häst

Om jag skall var ärlig tror jag att du skriver att du "flummer runt i skogen" för att du har ett ödmjukt drag.
Du verkar inte vara här för att få uppmärksamhet, utan är bara här för att du är intresseradd. Gissar då jag :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 229
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp