Sorbe

Trådstartare
Härmar kaffetråden. ;)

Jag är nyfiken på att höra vad ni dricker för olika teér.
Vilken "färg" dricker ni mest av? Påste eller löste? Någon speciell favorit/favoriter ni kan tipsa om? :)

Har ni några fina teburkar, tekoppar, eller smarta redskap ni använder er av i tedrickandet/hanteringen av te får ni gärna lägga in bilder på dem!

Proppa tråden med inspiration, tips och bilder! :)
 
Sv: Tetråden

Jag är kär i mina muggar med själva teinsatsen i koppen. Ja, man lyfter ju ur den när man tycker teet är klart, men det är alltså mugg, tekorg och lock.

Själv är jag inte så mycket för pyssel med tekanna annat än till fint (där jag har en fin engelsk servis som matchar verandan ;)), då är det skönt att slå på vattenkokaren, mäta upp te i mugginsatsen och sedan är det klart.

Själv gillar jag kryddiga teer framför fruktiga, så det blir en del från både Java i Lund och Olof Viktors. Just OV Earl Grey Blue är nog min favorit faktiskt. Deras egen blandning är också ljuvlig.
 
Sv: Tetråden

Mitt favorit-te är helt klart:

Roslagsblandning, Svart te med rökighet balanserat med blommor och bergamott
 
Sv: Tetråden

Jag har inte druckit te så länge, bara något år. Det som fick mig att dricka te är chaisorten, så det är väl den som jag dricker mest av.
Tyvärr får man väl lite säga så består vårt teskåp mest av påsteér, men jag börjar trycka in allt mer lösteér då jag testar en hel del just nu.

Pojkvännen var i Kina för några månader sen och fick med sig ett te med knyten, tror det kallas för artistiskt te. Vet inte alls vad det är för sort, smak eller så, men gott är det. :) Blir jättefint när knytena "löses" upp och ligger löst i tekannan.
32900334.jpg


En smart pryl, som egentligen är onödig, men ack så praktisk när man dricker påste är påsteklämman från Clas Ohlson, kostar 9 kr just nu. Bonusbild.

Kobbs tycker jag har trevliga teér för priset, Himlagott är nog våran favorit. :)
32900337.jpg


Liptons Indian Chai är teét jag lärde mig dricka te tack vare, kan man säga så? ;) Men det är ett bra bas-te vi alltid har hemma. :) Gillar min porslinsburk för te som är från Bruka Design. :)
32900338.jpg


Som ni kanske märker dricker vi mest svart te, lite grönt.
Har testat Kusmis tepåsar, men inte hittat någon favorit för att våga köpa en stor burk, men vill gärna ha en eller fler.
Kahls teér har jag börjat köpa och testa, vissa är bättre än andra, deras Masala Chai och Viol dricks mest från dem just nu. :)
 
Sv: Tetråden

Kusmis löste har jag här hemma, tre burkar just nu. Vi kan hoppas att Jacko tittar in, hon är en erfaren tedrickare med god smak :D
 
Sv: Tetråden

Just nu har jag deras chai (som jag tycker smakar för mycket nejlika och därför inte dricker), Christmas (som jag nog inte ens provat ännu?), Prince Vladimir (god!) och favoriten St Petersburg. De har ju prisvärda småburkar om man vill prova sig fram.

Fast ärligen dricker jag inget av dem just nu, jag föredrar Olof Viktors.

Har också några sorter från The Colonial Tea Company: Masala Chai, Black tea Rosegarden och Ayurveda Tea Relax.
 
Sv: Tetråden

Jag kan köpa din chaiburk. ;)

Olof Viktors och The Colonial Tea Company, är det fristående butiker eller kan man hitta dem lite varstans?
 
Sv: Tetråden

Olof Viktors kan du nog se via deras hemsida var det kan finnas att köpa, TCTC vet jag faktiskt inte var man kan köpa. Jag har så väldigt kort minne ;)
 
Sv: Tetråden

Jag är en hängiven tedrickare:)

Jag dricker gärna Lipton green tea mint, tyvärr så är den sorten inte så lätt att hitta. Är också väldigt förtjust i polkagriste(svart löste) och fruktiga tesorter. Champange-fläder är också väldigt gott!
 
Sv: Tetråden

Jag är uppfödd i ett tedrickande hem och har fortsatt med det i alla år. Har varit en hängiven löste-drickare, men numera blir det oftast påse. Jag dricker främst svart te t.ex. olika varianter av Earl Grey eller fruktiga (ej parfymiga) teer. Jag är inte så förtjust i de kryddiga, t.ex. julteer. Chai har jag inte prövat. Himlagott som du visar har jag oftast hemma. Det är ett gott "mataffärste", men helst köper jag mitt löste i specialbutik. Nackdelen med sådana butiker är den svåra beslutsångesten man får.:D

Ibland när jag känner att det har blivit för mycket svart te dricker jag grönt eller roibos. På kvällen tar jag gärna en kopp örtte med rogivande ingredienser.

Jag dricker teet ur fina handgjorda keramikbaljor med varierande utseende, men har ingen tekanna som matchar bra. Jag hade en jättebra glaskanna med insats från Bodum, men insatsen har spruckit och jag har inte kommit mig för att köpa en ny sådan. Nackdelen med glaskanna jmf porslin/keramik är att teet kallnar fortare i glaskannan, men det är trevligt att kunna se färgen på det.
 
Sv: Tetråden

Jag är kär i mina muggar med själva teinsatsen i koppen. Ja, man lyfter ju ur den när man tycker teet är klart, men det är alltså mugg, tekorg och lock.

Har också koppar av denna typ som jag älskar för de är så fiiiina (skulle visa bild men de ligger nerpackade i flyttkartonger...)! Problemet är att silhålen är så stora, så man får massa bös i téet :( Speciellt om man dricker rött.

kl

Dricker annars ALLA typer av té i princip :D
Rött, grönt, svart, chai (tack för att ni påminde mig om det!) och vitt.
Tycker dock inte om örtté. Har försökt flera gånger att gilla det eftersom det ska vara bra, men det smakar bara... fel.

Det jag dricker mest av är grönt citrus, men om jag skulle vara tvungen att välja en favorit skulle det nog bli antingen klassikern svart jordgubb/rabarber, eller rött vanilj/jordgubb :)

Ett te jag smakat som jag tyckte var riktigt äckligt (förutom ört) var Nypon/Hallon. Blä.
 
Sv: Tetråden

Te och kaffe har här en hel hylla i skafferiet, jag gillar te och sambon kaffe :p

Dricker de flesta sorter, har både lös och påste här. Och av alla de färger. Liten son dricker en del när han är här också, hans favvo är polka och lakritsteet från Cerrys, handlade 4 påsar av de när de var här i Uppsala nyligen. Ägarinnan i stånden tyckte nog att det var kul med en 9-åring som var involverad i utväljandet av smaker som skulle med hem, så hon skickade med en påse extra! :banana::banana:
 
Sv: Tetråden

Jag älskar te, men är ganska opretentiös och har för det mesta lite billiga påsteer hemma och något i lösvikt från Kobbs. Vi har en mysig te-butik i stan med mängder av te och kaffe, men det är tyvärr rätt sällan jag handlar där. Gillar de flesta sorters teer, men har hittills inte hittat något rött te som jag fastnat för. När det gäller gröna teer så är jag också lite restriktiv, många smakar ju bara hö, de får gärna vara smaksatta med kryddor så det händer något sas. :D

De sorter som jag alltid har hemma...

Svarta teer:
Yogi Black Chai (Helt klart lyxigast, men också godast)
Twinings Söderte
Twinings Earl Grey -sambons-
Garant Rabarber Vanlij
Lipton/Twinings Vaniljte

Örtteer
Friggs citron ingefära

Gröna teer
Lipton Green Tea Orient

Återkommer med lite bilder. :)
 
Sv: Tetråden

Ja, jag får väl erkänna mina mörka synder. Jag har också en uppsättning påste :D

Här finns Earl Grey Russian, Liptons vanilj (f ö det enda Liptonte som kommer innanför dörren), något vitt te i pyramidpåse (vad är det för trams?) och örtte nypon och lakrits. Säkert något mer också, men lådan är så långt bort och solen så skön här i fåtöljen...
 
Sv: Tetråden

KL
Hm... Undrar om jag ska ta en för laget och räkna igenom hur månge tésorter som finns i det Lordska hemmet... ;)
 
Sv: Tetråden

Knapp!
Kamomilla tipsade mig, så här är jag! :D
Jag har fn. ca 50 tésorter hemma och favoriterna är jordgubb/fläder (kahl´s) Gubbröra, champagne/grädd, herrgårdsblandning och Cissis blandning, alla de från Cerrys :)

Som bonus kan jag visa en bild på min senaste témugg! :D
(egen produktion :))

img_4992_192819255.jpg


(dricker väldigt sällan "påstéer" så "kvällsro" som syns i bakgrunden står mest för att jag av princip inte slänger några...)
 

Liknande trådar

Äldre Jag är i enormt behov av nya underkläder samtidigt som kontot ekar tomt :p Min första tanke var att plöja igenom H&M, Lindex och Kappahl...
Svar
10
· Visningar
4 292
C
Utrustning Jag letar och jag letar, men hittar ingenting! Så ge mig lite inspiration! Dvs. dressyrponnier och deras utrustning? Vad har ni när...
Svar
1
· Visningar
1 665
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 139
Senast: anyberg
·
E
Anläggning Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om hur ni har löst förvaring för allt som ska rymmas i en sadelkammare! Tips på smart...
Svar
6
· Visningar
4 036
Senast: Stall Johansen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp