Bukefalos 28 år!

Sv: Tetråden

Jag är en tedrickare av stora mått... Har Indiskas stora muggar hemma (tips, dom är kanon!) och det går väl iaf ner 3 per dag, och jag dricker dom maxade... Här är det mest rött te, sen grönt och sist svart som passerar, och jag har en hylla i köket som jag har alla mina påsar på. För det är löste som gäller!

Favoriterna när det kommer till rött te är:

Champange, Vild körsbär, Wimbledon, Kvitten, äpple/kanel/chili, men det finns bra många mer som är goda att varva!

Gröna teer är det:

Kiss me kate, karibi, gunpowder mint och cactus.

Svarta teer har jag inte hittat någon såndär riktigt kanonpåse, som får mig riktigt beroende, men den lokala blandningen rismyrliden är god! Annars har jag just nu mambo jambo och ekologica hemma, men dom är bara ok.

Överlag så gillar jag fruktiga teer, och teer med mycket smak i! Men det penglar också beroende på årstid, runt jul går saffransteer och pepparkaketeet varmt, medans den inte alls dricks under sommaren t ex.

Det påste som jag gillar, det enda som jag tycker är riktigt kanon är friggs blåbärste!

Eftersom att det inte är helt lätt detta med att köpa teer, ibland luktar dom ju mycket godare än dom smakar, ibland tvärt om, och ibland blir det helt enkelt så att den där goda påsen bara blir stående utan någon riktigt bra förklaring slår jag ett slag för att byta teer med en vän! Brukar jag göra ibland, på det sättet så slipper man dom där påsarna som bara blir stående men aldrig använda utan att det är något fel på dom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tetråden

Åh! Kiss me kate glömde jag! :love:

Men hur gör ni? Köper ni nya sorter hela tiden, eller köper ni "samma gamla vanliga"? (eller mellanting, köper nytt av något ni gillat när det gamla tagit slut?)

Jag testar nya hela tiden jag, det finns för många att gå igenom för att jag skulle kunna bli kvar vid samma :D
 
Sv: Tetråden

Åh! Kiss me kate glömde jag! :love:

Men hur gör ni? Köper ni nya sorter hela tiden, eller köper ni "samma gamla vanliga"? (eller mellanting, köper nytt av något ni gillat när det gamla tagit slut?)

Vad smakar Kiss me Kate? :)

Gör både och! Favoriterna köps på rullande band och sen slinker det nästan alltid med nån ny sort. Ofta slutar det med att jag dricker en påse, rynkar på näsan och sen blir sorten stående i skåpet ett bra tag... :angel:
 
Sv: Tetråden

"Grönt te smaksatt med jordgubbe, vanilj och peppar. Med vackra bitar från jordgubb och bourbonvanilj samt vitpeppar."

:d
 
Sv: Tetråden

Åhh det lät ju inte äckligt någonstans :love:

KL

Här är mina kompisar, tékopparna:
jul-brjan-av-mard-096_192829869.jpg


Den orangeaktiga är egentligen lite för liten, men jag älskar den för att den är så coolt retro och skön att hålla i :)

Förvaring:
jul-brjan-av-mard-098_192830042.jpg


Från Ullared :D
 
Sv: Tetråden

Vad är det för märke på den/vart kan man hitta den?

Vi köper mycket te som vi vet fungerar, men ibland testar vi nytt. Jag har snart testat alla olika chaiteér man kan köpa känns det som. ;)
 
Sv: Tetråden

Det är löste och jag köper mitt på stadens tebutik.

Mimi: jag har betar igenom alla röda teer på min lokala tebutik, de flesta gröna och dom svarta som jag tror på, så jag köper i dagsläget favoriter i repris, annars brukar jag försöka köpa nya smaker och jag passar alltid på när jag är i en annan stad att köpa med mig te hem!!
 
Sv: Tetråden

Jag dricker inte te speciellt ofta, men det är gott :D
Vad jag dricker varierar ganska mycket, brukar pröva nya sorter, men eftersom jag inte dricker så ofta är det inte så stor åtgång heller så det tar ganska länge innan jag får chans att köpa nytt.. Jag har gärna flera sorter hemma så jag har något att välja på.
Just nu har jag två sorter hemma, ett svart löste med blåbär och vanilj och ett vitt påste med hallon. Det vita teet kommer från mitt nya favoritmärke, Clipper. Dyrare än t.ex. Lipton men har enligt mej mer smak.
När jag dricker te från skolans café blir det oftast Liptons Kericho Estate eller Tchae orient. Caféet har ett ovanligt brett teutbud för att vara ett litet café, men efter att ha provat många av sorterna är det de där två jag fastnat för :)
 
Sv: Tetråden

Attans också, jag hittade The Colonial Tea Companys hemsida. Illa. Mycket illa :D

Deras Facebook-sida listar faktiskt vilka butiker som säljer deras te.
 
Sv: Tetråden

:eek: jag brukar "bara" få tétänger från honom (Cerry alltså) men det är alltid trevligt att bli igenkänd! :D

Jag drack ett vitt té med hallon/physalis som skulle kunnat vara huuur gott som helst, men det är en sådan klassisk grej som att det stått för länge på hyllan och därför inte smakar bra.

Apropå det, var in och handlade på tehörnan här i stan förut, gick tillbaka med téerna, de var fullkomligt odrickbara :eek:
De byter aldrig sitt sortiment tydligen utan burkarna står tills de tar slut...men enligt dem "kan té inte bli för gammalt" eh, jo.
En sak är väl om de téerna man har hemma står och blir gamla, men man vill ju liksom inte betala 30-40 kr/hg för redan gamla téer...(som smakar som de téer man kan köpa i matbutiker)

Så förutom av Cerry då så handlar jag i princip alla téer på bönor och blad + tébutiken i saluhallen :)

Absolut enda gången jag dricker lipton/påstéer är vid sjukhusvistelser.
 
Sv: Tetråden

Vilken "färg" dricker ni mest av?

Dricker helst vitt te, ibland även vissa gröna. Har svårt för när det blir skarpa smaker, alternativt väldigt fruktigt/gräddigt som det brukar bli med de svarta eller röda som oftast är smaksatta in absurdum.

Tycker om det mjuka nötiga, precis som ett icke-smaksatt vitt te. :love:


Påste eller löste?

Löste. Alla gånger.


Någon speciell favorit/favoriter ni kan tipsa om? :)

Pai Mu Tan. Rent vitt te. Jättegott! Det klarar jag mig inte utan.

Annars testar jag gärna nya sorter, få nosa i telocken, och diskutera med expediten. Men som generell regel; vitt och grönt, inte en massa smaktillsättningar, och (sorry to say) du får vad du betalar för.


Har ni några fina teburkar, tekoppar, eller smarta redskap ni använder er av i tedrickandet/hanteringen av te får ni gärna lägga in bilder på dem!

Förutom min vattenkokare, så tycker jag om de stora kopparna från Indiska. Tror någon annan nämnde dem också, men de är ju fantastiska... Har också en drös med tebrukar som plockats upp här och där.


Proppa tråden med inspiration, tips och bilder! :)

Hehe. Jag är dålig på bilder, men tycker gott att man kan unna sig lite lyxigare te om man uppskattar sådant. Många teer kan återanvändas och blir faktiskt bättre i andra/tredje bryggningen.

Har man aldrig testat en teblomma så rekommenderar jag verkligen det, om inte annat så för upplevelsen. :bump:
 
Sv: Tetråden

Hallon physalis köpte jag i förra veckan! Mitt första vita te son jag äger, och mitt var inte gammalt :d
 
Sv: Tetråden

Ja precis :)
Haha, jag tycker de är jättetrevliga där.
För övrigt, Gränbyblandningen som finns på B&B i gränbycentrum är tokgod, den ska jag köpa till mig själv någon gång! :D
 
Sv: Tetråden

Ja precis :)
Haha, jag tycker de är jättetrevliga där.
För övrigt, Gränbyblandningen som finns på B&B i gränbycentrum är tokgod, den ska jag köpa till mig själv någon gång! :D

Ska försöka komma ihåg att titta in i den butiken näst jag är där, bussen hem stannar ju strax utanför :p
 
Sv: Tetråden

Hojta om du känner för att ta en fika eller så :)

Här är min favvokanna, fin va? :D

(1166).jpg



Just nu är den fylld med Miss Saigon :d
(bild från google)
 
Sv: Tetråden

OT men vilken underbar! Vart ifrån, hur mycket kostade den? Fanns den i några andra färger? :love::love:
 
Sv: Tetråden

Den är nog från Indiska. ;) De brukar bara ha en färg på sina saker, alltså det finns bara en uppsättning av en sak och då har de den färgen den finns i, tyvärr.
 
Sv: Tetråden

Efter att ha läst era tips så ska jag leta efter dessa:
Yogi Black Chai (antar att det går att hitta i mataffären?)
Polkagriste (pojkvännen rynkade på näsan när jag nämnde det, men jag tror att det kan vara gott så måste testa!)
Något te med jordgubb verkar ju vara ett måste


Kiss me kate verkar intressant, men hur smakar den egentligen? Sött med peppar? Får gå runt och kolla om jag kan hitta den i tebutikerna här i stan.
Gunpowder mint, vad smakar den, bara mint?

Rött och vitt te har jag nog aldrig testat, vad rekommenderar ni för sort från vardera om man ska testa första gången?

Rooibos är förbjudet här hemma så det hoppar jag över. :D

Tekoppar har jag en bunt från Indiska, men köper gääärna fler, de alla matchar ju på något sätt. ;)

Cerrys, är det en monter som hänger med på en stor marknad som åker runt i olika städer varje år eller åker de själva runt?
 

Liknande trådar

Äldre Jag är i enormt behov av nya underkläder samtidigt som kontot ekar tomt :p Min första tanke var att plöja igenom H&M, Lindex och Kappahl...
Svar
10
· Visningar
4 302
C
Utrustning Jag letar och jag letar, men hittar ingenting! Så ge mig lite inspiration! Dvs. dressyrponnier och deras utrustning? Vad har ni när...
Svar
1
· Visningar
1 668
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 154
Senast: anyberg
·
E
Anläggning Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om hur ni har löst förvaring för allt som ska rymmas i en sadelkammare! Tips på smart...
Svar
6
· Visningar
4 047
Senast: Stall Johansen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp