Bukefalos 28 år!

Sv: Tetråden

Ahh! Den var jättefin i rosa också, skulle helst haft den i grön men rosa går också bra om den fortfrarande finns i butik dvs. :)
 
Sv: Tetråden

*kl

Dricker alltid te :D

Earl Grey är favoriten hur jag än vänder och vrider på det men sen finns det massor av andra sorter som är goda också så det är ingen idé att rabbla :d

Dricker både påste och löste.
 
Sv: Tetråden

Den är väl lila? ;)

Jag har inte sett den i butik senaste tiden, men jag har letat efter ett speciellt porslin så kan ha missat den.
 
Sv: Tetråden

Rött och vitt te har jag nog aldrig testat, vad rekommenderar ni för sort från vardera om man ska testa första gången?

Rooibos är förbjudet här hemma så det hoppar jag över. :D

Haha, varför är rooibos förbjudet? :D

Vitt har jag bara smakat "naturell" eller hur man ska säga. Det hette rätt och slätt White tea.
Men rött... Åh, rött som är såå gott! En utav mina favoriter som jag lätt kan rekommendera även för en nybörjare är Jordgubb/Champagne! :love:
 
Sv: Tetråden

Min pojkvän ogillar det skarpt, varför minns jag inte, men det får inte ens komma innanför dörren så därför dricker jag det inte. ;)
 
Sv: Tetråden

Nej, rooibos är inte allas tekopp (ahhhahhhahhhhhaaaa, så rolig jag är :D), jag tycker mest det smakar uppblött te (med smakämne om man väljer ett smaksatt).

Jag har inget emot hö eller gräsätare, men vill inte själv inmundiga materialet ifråga.
 
Sv: Tetråden

Kiss me kate verkar intressant, men hur smakar den egentligen? Sött med peppar? Får gå runt och kolla om jag kan hitta den i tebutikerna här i stan.

Jag kan skicka ett smakprov om du vill! :)
Cerrys, är det en monter som hänger med på en stor marknad som åker runt i olika städer varje år eller åker de själva runt?
Marknad! :) (men det finns som sagt en webshop också :))

Min pojkvän ogillar det skarpt, varför minns jag inte, men det får inte ens komma innanför dörren så därför dricker jag det inte. ;)
Tss...låter som fördomar och trams, inget sådant skulle iaf hindra mig :p

Ang. röda téer, jag har ett "yoggi fruit" som är jättegott, annars har jag mest röda jultéer.
 
Sv: Tetråden

Nyfiken, är det Liptons du menar eller har du testat ett av bättre kvalité? :D
Jag är nyfiken på hur det skulle smaka med ett EG av bättre kvalité än lipton, men jag vågar inte :p
 
Sv: Tetråden

Haha, det är "regeringen" som bestämmer alltså ;)
Jag kan i och för sig kanske hålla med om att just rooibos inte är min favvo heller.

Nä, nu ska jag gå och leta fram mitt chai, inspirerad!
 
Sv: Tetråden

Vilken "färg" dricker ni mest av? I stort sett bara svart te

Påste eller löste? Påste på jobbet och löste hemma

Någon speciell favorit/favoriter ni kan tipsa om? :) Jag gillar fruktiga teer (men de får inte smaka konstgjort). På jobbet dricker jag Icas ekologiska och hemma blir det tex kvitten-te, hallon/lakrits eller liknande.


På jobbet dricker jag mitt te ur en vit Rörstrand Swedish grace eller ur (min privata) Iittala Taikka (den stora muggen med vit bakgrundsfärg).

Hemma använder jag mest mina temuggar från Höganäs eller mina marimekko-muggar.
 
Sv: Tetråden

Nej, rooibos är inte allas tekopp (ahhhahhhahhhhhaaaa, så rolig jag är :D), jag tycker mest det smakar uppblött te (med smakämne om man väljer ett smaksatt).

Jag har inget emot hö eller gräsätare, men vill inte själv inmundiga materialet ifråga.

Jag gick och frågade pojkvännen och han tyckte det var en bra beskrivning, det smakar som uppblött te!


Marknad! :) (men det finns som sagt en webshop också :))

Får hålla utkik efter dem när det är en marknad i stan nästa gång. :) De har ingen kalender över vilka orter de kommer vara på när?


Haha, det är "regeringen" som bestämmer alltså ;)
Jag kan i och för sig kanske hålla med om att just rooibos inte är min favvo heller.

Nä, nu ska jag gå och leta fram mitt chai, inspirerad!

Haha, ja. ;)
Chai är supergott. Jag fick dock inte köpa chai för tjejen i tebutiken, jag ska testa annat tyckte hon. ;)

Var nyss på Tebladet här i Linköping och köpt med mig en påse polka (sitter med en stor kopp med det nu, luktar jättegott, eftersmaken är rätt härlig också!) och en påse Kiss me Kate.
De var väldigt billiga i den butiken, ca 4 kr billigare per hg än den andra tebutiken så där kommer jag gå in varje gång jag går förbi. :rofl:
Många bäckar små. :)
 
Sv: Tetråden

*KL*

tekopp.jpg


En av mina favorittekoppar - från Argilla i Löderup. (Har två olika varianter därifrån.) Mina andra favoriter är dels den stora modellen av Swedish Grace i färgen "hav" samt en stor Mon Amie-mugg. Den totala samlingen temuggar och tekannor är STOR - jag kan aldrig få för många! Det brukar följa med någon temugg hem från varje resa t ex. Men oftast blir det ändå någon av favoriterna jag använder.

Jag är te-njutare av stora mått! Och min stora last är Earl Grey-te! Dricker en roiboosvariant av Earl Grey till frukost samt på kvällen. Och MÅNGA muggar riktigt Earl Grey där emellan. Ibland testar jag att köpa andra varianter av te (gillar t ex rökiga smaker) men väldigt snart är jag tillbaka vid mitt Earl Grey igen. Varför dricka något annat när det ändå är godast?!

Dessutom ska det absolut inte vara vilket Earl Grey som helst utan Twinings "The Earl Grey" vilket tyvärr bara verkar säljas i Storbritannien än så länge. Så jag är stamkund i deras onlinebutik och ser till att jag alltid har ett lager hemma. Går också alltid runt med några tepåsar i handväskan så att jag kan få mitt favoritte även på lunchrestaurangen etc. I ett krisläge kan jag dock dricka Twinings ekologiska Earl Grey (ljusgula påsar med grön rand) eller möjligen Twinings vanliga Earl Grey (ljusgula påsar).

Förr drack jag helst löste, men sedan jag förstört magen av allt för många värktabletter i allt för många år så kan jag bara undvika svår magkatarr så länge jag håller mig till påste. (Jag antar att det inte hinner lösas ut så mycket garvsyra eftersom det drar så kort stund. )

Tycker mycket om grönt Earl Grey också - men då grönt te tydligen kan ge leverskador om man har otur brukar jag bara njuta av det ibland på helgen.
 
Sv: Tetråden

Rött te är ju egentligen inte te alls, om man nu ska vara petig... det är en rot - och gillar man det inte så finns det ju en massa annat att välja istället. :)

Vitt te finns massor, tipsar om det jag skrev tidigare: Pai Mu Tan. Det är ickesmaksatt, väldigt milt. Men vill du ha lite blommor och tjafs i så finns det flera sådana varianter också! Det bästa är faktiskt att promenera till sin tebutik och be att få lukta runt lite på de vita teerna.
 
Sv: Tetråden

Vitt te finns massor, tipsar om det jag skrev tidigare: Pai Mu Tan. Det är ickesmaksatt, väldigt milt.

Håller med om att det är väldigt gott!

*KL*

Idag hämtade jag ut senaste leveransen från twinings.com. Förutom mitt vanliga "The Earl Grey" hade jag även för första gången beställt "decaff"-varianten av detsamma. (Har sömnproblem så vanligt svart te på kvällen är inte så lyckat. ) Och efter premiärmuggen kan jag konstatera att det var lika gott som originalet! Kan alltså se fram emot trevliga kvällar framöver!

Hade även tagit ut svängarna ytterligare genom att beställa "Sunshine Grey" - en E G-variant som även innehåller citron. Det smakade riktigt fräscht och gott! Har en gång köpt ett Mrs Grey på en tehandel i Söderhamn - det var Earl Grey med lime i. Supergott! Tyvärr har jag aldrig hittat motsvarande någon annanstans... Men Sunshine Grey var i alla fall lite liknande.
 
Sv: Tetråden

Jag kan varmt rekommendera dig att prova Olof Viktors Earl Grey Blue, med blåklint och malva. Googla så tror jag du hittar.

Deras egen blandning med blåklint, solros, ros är också en höjdare.
 
Sv: Tetråden

KL

Jag har ett frukostte jag alltid återvänder till. Har druckit det sedan jag var ung och tröttnar faktiskt aldrig. Det är ett Ceylonte som heter Kooh-I-Noor och säljs i fyrkantiga foliepaket på Hemköp, Willys och flera "vanliga" ställen.

Jag dricker rätt stora mängder te och alltid löste. Har några påsar hemma (:o )för "nödfall" och för att kunna ta med om jag ska iväg någonstans där jag misstänker att de inte har drickbart te....

När jag bodde närmare vettiga tebutiker hade jag alltid några favoriter hemma: jordgubbste, körsbärste, aprikos, Tant Augusta och orientalisk blandning. Men det måste vara rätt sorts smaksättning. Fruktteerna får inte vara smaksatta med essenser utan med frukt och blad för att det ska duga.

Bor nu med ett rätt opraktiskt kök där det inte finns plats att ha ett teskåp. Inte heller har jag plats för tillräckligt många tekoppar och muggar. Men jag letar hus..... ;)

..minns med saknad Uppsalatiden och den teaffär som fanns vid stora torget.
 
Sv: Tetråden

Haha, tyckte den såg rosa ut men ser nu att den ju är lila. Jag har kollat på indiskas hemsida och där fanns den inte, så jag får väl hålla utkik på tradera då istället. :love:
 
Sv: Tetråden

Gosh, idag var jag och köpte mer te... Det blev Strawberrycream, hallon/granatäpple och blåbärsdröm. Och jag har druckit så mycket te idag för jag var nyfiken på att testa dem... Och te rinner ju nästan rakt igenom, huh!

På bokrean förra veckan fyndade jag en bok med recept där man använder te, även en hel del information om hur man får det bästa teet! :)

32905824.jpg


32905826.jpg


32905825.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Jag är i enormt behov av nya underkläder samtidigt som kontot ekar tomt :p Min första tanke var att plöja igenom H&M, Lindex och Kappahl...
Svar
10
· Visningar
4 304
C
Utrustning Jag letar och jag letar, men hittar ingenting! Så ge mig lite inspiration! Dvs. dressyrponnier och deras utrustning? Vad har ni när...
Svar
1
· Visningar
1 668
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 155
Senast: anyberg
·
E
Anläggning Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om hur ni har löst förvaring för allt som ska rymmas i en sadelkammare! Tips på smart...
Svar
6
· Visningar
4 049
Senast: Stall Johansen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp