Bukefalos 28 år!

Sv: Tetråden

Strawberrycream är dupergott, men ffa så luktar det helt otroligt! Blåbärsdröm lät som någonting för mig, får hålla utkik efter det när jag far iväg och shoppas te, i stan finns det inte.
 
Sv: Tetråden

kl

Här är teskåpet (nåja, står några bönburkar där också)

1537jvm.jpg


De teer jag minns på rak arm är:

Svarta:
Lichie (som jag köpt i Kina, har inte hittat det i Sverige än)
Planter's Earl Grey (godaste helgfrukostteet!)
Chai som man kokar i mjölk

Röda:
Rooibos Chai
Rooibos Yoghurt-Citron
NKs Äppekpaj (rött och svart te, kanel, äpple, vanilj)

Gröna:
Earl Green
Mareld
Kustfägring
NKs Söta Bär
Grönt Ingefära-Citron
Grön japanskt körsbär
Och två gröna "neutrala" som jag inte minns exakt vilken sort det är :p

Jasmine
Ooloong från Tunisien

Har säkert glömt något! Har två-tre påsar där också, ett grönt lime och ett Söderblandning. Samt några konstiga pulver-teer från Indien.
 
Sv: Tetråden

*kl

Var på Gefle Chocolaterie igår (har varit i Gävle två dagar på utbildning) och köpte deras eget chokladte (är inte helt övertygad än men har bara provat en kopp) och sju påsar Kusmi.

Kashmir Tchaï har jag en burk av hemma så den vet jag är god.
Anastasia har jag också en burk av hemma. Eller hade, den är slut :d
Imperial Label dricker jag just nu och den har en lite underlig eftersmak.

Kvar att prova är St-Petersbourg, Chocolat-Epices, Prince Wladimir och Thé Vert à la fraise.

Så hm tja rapport kommer :D
 
Sv: Tetråden

Nu har jag även druckit;

Thé Vert à la fraise - helt OK men lite svag jordgubbssmak!
Chocolat-Epices - godare än Gefles chokladte men choklad ska drickas i form av varm choklad!

Fortsätting följer...
 
Sv: Tetråden

kl

Jag tänker ta steget från påste till löste nu men vill ha tips på goda sorter! Helst svart te men grönt eller örtte kan gå an om det är supergott, jag gillar te med roliga smaker, alltså inte typ earl grey, är inte heller så förtjust i citrus/apelsin.

Gärna smaker som går att beställa då vi inte har någon teaffär här i stan. Jag har redan tänkt köpa jordgubb/grädd och gräddkola. :)
 
Sv: Tetråden

Här är ytterligare en tedrickare. Jag har en stor tekopp som nog rymmer en 1/2 liter, den använder jag så ofta jag kan om jag inte har bråttom och tar en mindre kopp. I princip alla svarta teer går ner men jag avskyr Lapsang Soushong.

Jag ser alltid till att ha Twinings Earl Grey hemma, det är mitt bas-te. Har jag tid över så får teet dra med en bit ingefära och sedan i med värmd mjölk + kardemumma och en liten klick honung.

Annars dricker jag alltid grönt till frukost, får burkar levererade från Taiwan från ett plantage jag varit på och provsmakat i deras egen butik. Det var mycket roligt och lärorikt!

Rooibos går också ner, men är inget jag dricker regelbundet. Brukar dock alltid ha lite hemma för omväxlings skull.

Jägarteet nedan fick vi från vireksuppköparen i en goodiebag till jul, det var mycket gott och jag måste inhandla mer. Sån tur att det finns att köpa i grannstaden!

bild-5.jpg


Jasminte från Taiwan, rullade till kulor som visades av någon på första sidan i tråden.

bild-4.jpg


Mitt gröna frukostte från Taiwan.

bild-3.jpg


Ett mycket gott presentte från London.

bild-2.jpg
 
Sv: Tetråden

Jasminte - där sa du något! Jag dricker alltid jasminte till sushi/sashimi!

När jag tillbringade tre veckor i Kina serverades jasminte till all mat. Jag brukar alltid köpa med jasminte hem när jag är i Asien. Inser nu att det säkert finnas att köpa i tebutikerna här i Sverige också - jag har helt enkelt aldrig kollat... Det har blivit en "stående souvenir" för mig helt enkelt. (Och jag har heller aldrig varit helt utan mellan resorna.)

Edit: jättevacker Earl Grey-teburk föresten!!!
 
Sv: Tetråden

Jag har köpt mitt första lösthe på påse. Jag köpte även en sån där sil, som en rund boll med handtag att hålla i. Men när jag haft i löstét i bollen och stoppar ner den i vattnet så åker ju massvis med thekorn igenom? Går ju inte att dricka?
 
Sv: Tetråden

Det beror på hur finkornigt teet är, om det fungerar med en sådan boll eller inte. Jag använder enbart testrumpa, tycker teet smakar mer då, men ffa eftersom att jag dricker mycket rött och då finns det inte så mycket annat val än strumpa :)Boll brukar fungera bäst till svarta och gröna, men som sagt, även de kan bestå av så små bitar att de tar sig ut.
 
Sv: Tetråden

Finns lösa téfilter också.
Det använder jag :) (så det blir typ som en "påsté -påse")

_FiA_ De där tängerna (är det en sådan du har?) har nackdelen att de inte alltid blir täta och då rymmer en massa blad, och sedan är det som sagt svårt med t.ex. röda téer då bladen är för små.

lytesout95 -> Jag läste "semla" på jägartéet, fast det stod Sencha ju...:p

Undrar om jag ska skriva in alla mina tésorter här? :)
Det kanske kan inspirera ju!
 
Sv: Tetråden

Du kanske har för mycket te i tesilen? En tesked per kopp ska man ha så att tebladen kan svälla och ge färg. :) Tryck kanterna som är emot varann fram och tillbaka några gånger, då kan man känna om något är emellan som kan göra att det läcker lite sen.

Ibland kommer det med lite, det kan man leva med. ;)


Mimi - Ja, skriv ut! Recensera ordentligt. ;)
 
Sv: Tetråden

Jo, nackdelen med de där lösa tefilterna är att det finns inte att få tag på här, de enda jag hittat var snordyra (129 kr för 70 st) och jag som dricker minst 3 koppar per dag tyckte att det var rent oekonomiskt att köpa de. Men jag vet att det ska finnas billigare, jag har bara inte hittat de. Men testrumpa fungerar fint de också!

Och klart att du ska skriva ut alla dina sorter, vi har, om jag inte minns fel, ganska lika smak, och jag behöver lite inspiration... Ffa när det gäller svarta teer. Har ett goji/hallon/granatäpple hemma nu, som luktar som godis :love: men jag fick ingen riktigt sådan där wow-kick utav det. Och jag vägrar inse att jag är en rött/grönt temänniska, jag vill hitta några svarta som jag tycker om också, hittils är det bara myspys, rismyrliden och polka som går åt, ja viol också.
 
Sv: Tetråden

Jag använder antingen mina tekoppar med sil i (finmaskig) eller så slarvgör jag löste direkt i kanna, häller på vatten, silar när jag häller upp i koppen. Det sistnämnda blir det bästa, tycker jag.
 
Sv: Tetråden

Men en vanlig pressbryggare, typ bodum?

Den använder vi här och inte blir det en massa löst i teet, om man inte ska hälla upp den absolut sista slatten :p
 
Sv: Tetråden

testrumpa vart får jag tag i det? Det är rött the så det är väldigt finkornigt, så det är inte det att jag har för mycket i utan det åker igenom nästan ALLT, går inte att dricka.

Om man silar efteråt vad ska jag använda då? har nog ingen sil överhuvudtaget:/
 
Sv: Tetråden

Finns små söta tesilar på t ex större ICA-butiker (jag har köpt mina på Ö&B, 10 kr/st). Sätter direkt på koppen.
 
Sv: Tetråden

Fast isf måste jag köpa en sådan ju, känns lite omständigt :p

Fia: Jag köpte mina i den lokala tebutiken, kostade väl runt 30 kr. Väl investerade pengar för mig som dricker rött.
 
Sv: Tetråden

Knapplån.

Jag ska försöka skaffa likadana eller liknande teburkar till mina teér... Bäst tänkte jag kanske är de typisk asiatiska plåtburkarna som ofta syns i stort format i varenda välsorterad tebutik...
Jag hittar inga här i stan, men vet att jag sett dem hela tiden på Myrorna i Stockholm, drygt! :p

Finns de att köpa nya fortfarande, någon som vet?
 

Liknande trådar

Äldre Jag är i enormt behov av nya underkläder samtidigt som kontot ekar tomt :p Min första tanke var att plöja igenom H&M, Lindex och Kappahl...
Svar
10
· Visningar
4 313
C
Utrustning Jag letar och jag letar, men hittar ingenting! Så ge mig lite inspiration! Dvs. dressyrponnier och deras utrustning? Vad har ni när...
Svar
1
· Visningar
1 672
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 168
Senast: anyberg
·
E
Anläggning Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om hur ni har löst förvaring för allt som ska rymmas i en sadelkammare! Tips på smart...
Svar
6
· Visningar
4 057
Senast: Stall Johansen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp