BuenoBull

Trådstartare
Hej!
Om en hund har en tendens att tigga väldigt mycket måste det väl ändå vara rätt att visa den ut från köket när man äter? Det tycker iaf jag. Det är väldigt jobbigt att ha någon som stirrar på varenda matbit man stoppar in i munnen. Min pojkvän tycker att hunden ej ska få vara i köket medans hans mamma tycker att han inte behöver vara så elak när han säger åt hunden att gå ifrån köket. Vad tycker ni?
 
Sv: Tiggare

Hunden är inte född tiggare, någon har lärt den att det lönar sig att tigga genom att ge den ngt från bordet när den tigger. Alltså har någon i den familjen lärt hunden att tigga, då förstår inte hunden felet.

Så jag tycker att det är fel att schasa ut hunden ur rummet, det är ett inlärt beteened som de får stå för. Däremot tycker jag att de kan säga åt hunden att lägga sig ner eller gå upp på sin plats.

Kan man inte äta om hunden tittar på en kanske man bör fundera över varför man har hund.

//E
 
Sv: Tiggare

Men hur kul är det när en dregglig hund sitter och följer ens gaffel med blicken?

Jag vill inte heller ha tiggare som stirrar på mig då jag äter. När jag lagar maten får de inte ens sätta sin fot i köket. Då jag äter ska de ligga någonstans.
 
Sv: Tiggare

Man får ju sätta gränsen själv. Mina hundar ligger gärna under bordet eller ligger på nått annan strategiskt ställe så att de snabbt ser om nått dimper ned. Men de får inte sitta med huvudet i knät eller sitta 2 cm ifrån gaffeln :p Men de ligger å andra sidan inte och stirrar...
 
Sv: Tiggare

Mina hundar tigger aldrig av mig, men väl av alla andra. Och då kan de bli riktigt fräcka..... Det är ju för att släkt och vänner inte kan låta bli att "tappa mat". Skyll er själva, säger jag när 38 kg dobermann klättrar upp i knät på den som äter och försöker sno maten. :devil: (Efter ett tag brukar jag dock ingripa och rädda upp situationen). ;)
 
Sv: Tiggare

Min hund är jättesöt när hon tigger, det är väl inlärt :angel: Hon lägger hakan lite försiktigt mot låret och kollar på en som om hon är alldeles utsvulten, hjälper inte det buffar hon lite till med haken väldigt försiktigt. Som nummer tre (om tidigare försök inte hjälpt) brukar hon sätta sig ner "Men se på mig! Jag sitter - hit med maten!". Som sista åtgärd ställer hon sig upp och krafsar lite med tassen på armen "HALÅÅÅÅ!!!". Får hon inget då heller ger hon upp och roar sig på annat sätt.

Idag blev jag lite trött på hene och buffade undan henne när hon tiggde, efter bara några försök förstod hon att det var lönlöst och gav upp. Kanske något att testa?
 
Sv: Tiggare

Håller med, det är ett inlärt beteende. Något som hunden lärt sig att göra för att det har lönat sig.

Be hunden gå och lägga sig. Jag skulle aldrig köra ut min hund från flocken. Den förstår i detta fallet inte varför.

Detta är som med allt annat en sak man måste vara konsekvent med. Tigger han av gäster så säger jag -Nej. Han vet att han ska gå och lägga sig. Han tar heller inte mat som tappas på golvet förren nån säger -Varsågod. Han tar inte heller godis o kex från barn om inte barnet som håller i kakan säger -Varsågod....

Min sambo tex ger gärna hunden "en liten macke-bit" när han gör sina jobbar mackor på kvällen. Vilket gett resultatet att han sitter där och väntar.
 
Sv: Tiggare

Men det är ju inte så att man blir arg på henne utan jag brukar säga: "Gå och lägg dig". Dessutom vet hon att varken jag eller min pojkvän vill ha henne där när vi äter. När då någon av oss ber henne att gå och lägga sig tittar hon en sista gång på min pojkväns mamma med blicken: "Kan jag inte få stanna?" Det är då hon brukar säga: "Var inte så elak mot henne". Jag tycker inte det är ett dugg elakt att be henne gå och lägga sig när vi äter. Det är faktiskt mer rätt än fel. Nuförtiden brukar hon inte få någonting när vi äter för att hon är överviktig och äter lightfoder. Då är det väl bättre för både hunden och oss att hon inte får ligga i köket när vi äter? Det ger ju henne falska förhoppningar och ger iaf mig dålig matro.

Förut åt hon dessutom lightfoder som var specialinköpt från veterinären för att hon skulle gå ner i vikt. Men det var det flera i familjen som gav henne mat på sidan om. Då blev jag faktiskt lite förbannad. Jag sa det till min pojkväns mamma att: "Det ä ju inte så bra att köpa ett lightfoder för 600:- om ni ändå tänker mata henne på sidan av. Det är så att hon (min pojkväns mamma) har det lite krasst på den ekonomiska sidan och jag förklarade att då är det ju meningslöst att köpa ett foder som ändå inte "kommer till användning".
Nu har de slutat ge henne till exempel en smörgås med ett lager smör på utan kan då och då få grönsaker och frukt som belöning eller godis. Nu har hon bytt foder men man börjar faktiskt se att hon har blivit smalare! Hon är ju inte jättetjock eller så men hon har ledproblem och äter medicin för det och då är det ju inte så bra om hon väger en massa extra kilon.
Anledningen till att jag skrev detta var att ville få fram att det är inte bra för den här hunden att få massor med godsaker på sidan om och varför det inte är bra.
 
Sv: Tiggare

Om jag var din pojkväns mamma så skulle jag säga till min son på skarpen om han visade ut min hund ur köket när vi åt. Jag skulle även säga åt dig om du envisades med att säga åt min hund att gå och lägga sig. För mig är det ganska självklart att det är hundägaren som bestämmer reglerna för hunden...

Mina hundar är ända upp i oss när vi äter. De ligger gärna bredvid med huvudet i knät. Däremot får de inte tigga aktivt eller hänga med nosarna i maten eller i våra ansikten när vi äter. Då ber jag dem att lägga sig ned. Jag skulle aldrig skicka dem ifrån rummet och ja, de får mat vid bordet - när jag vill ge dem. De får inte hänga vid tuggorna och tjata om det. Det är oförskämt.
 
Sv: Tiggare

Vår hund har aldrig fått något från vårt matbord, däremot så får han massor när han passats av min sambos föräldrar. De har honom tom sittande med på en stol vid bordet. Gissa varför han inte får passas av dom!!! :mad:

Så trots att vi aldrig ger honom så sätter han sig nedanför bordet och glor. Men det räcker att vi tittar på honom så går han och lägger sig under bordet. Jag tycker det är frustrerande att ha en hund som glor på en. Plus att hans gloende fyller ingen som helst funktion, det är bara störigt. Nej, han får ligga under bordet istället.

/Timsetim
 
Sv: Tiggare

Här får hundarna gärna vara i köket, men inte tigga. De ligger under bordet medan vi äter.
Lagotton har ALDRIG (och då menar jag det) fått något från bordet men brukar tigga ändå :crazy: ....
 
Sv: Tiggare

Nej, jag håller med dig, men som sagt att schasa ut en hund som har fått mat från bordet innan visar bara på okonsekvens.

Man kan ju be dem att lägga sig ner eller liknande.

Själv har jag tre hundar, den ena sitter i kökssoffan, de andra två ligger på golvet eller i sina korgar när vi äter, men de får aldrig något och säger aldrig ett pip, huvuden på köksbordet är förbjudet. Men att ha dem springandes runt benen vid matlagning är ju påfrestande, då ber jag dem att gå och lägga sig och dem gör det...

//E
 
Sv: Tiggare

jag tycker också att det låter lite grymt att "slänga ut" hunden varje gång ni äter. dessutom är det varken din eller din pojkväns hund så ni bör inte ha någon bestämmanderätt. dessutom gör inte hunden fel när den bara tittar, försöker den däremot stjäla maten eller bli riktigt närgången ska ni såklart få säga till, även om det inte är er hund.
 
Sv: Tiggare

Min hund tigger, men det stör mig inte, det är ju jag som gett honom mat från bordet och därför gör han så. vill du att han ska tigga så ok, vill du inte, så visa ut honom från köket.
 
Sv: Tiggare

Så varför är det då elakt att be dem gå ut när man äter? De vet nog att det är mat som vankas när du står och lagar mat också. Då tycker jag att det borde vara minst lika elakt.
 
Sv: Tiggare

Så tycker jag med. Vill man att hunden ska tigga så visst - inte har det mig emot. Men däremot så vill jag inte att hunden ska tigga när jag äter. Sen är det ju olika hur man definierar "tigga". För mig är att tigga när hunden ligger och glor på varje matbit man stoppar i munnen, för andra är att tigga när hunden stjäl mat från bordet. Enligt mig handlar tiggeri om dålig fostran, men det är ju också olika för alla.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 266
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp