Motiveringen från Moderaterna står i artikeln jag länkade till, har du läst den? Jag citerade även delar från motiveringen.
Jag hittar ingenting om specifikt Romer. Jag kanske läser dåligt, så kan du upplysa mig?
Jag hittar " EU och sedan dess har tiggeriet kommit tillbaka till Sverige då dessa länders medborgare nyttjat EU:s fria rörlighet och tagit sig hit för att ägna sig åt tiggeri." men ingenting om just speciellt Romer.
 
Jag hittar ingenting om specifikt Romer. Jag kanske läser dåligt, så kan du upplysa mig?
Jag hittar " EU och sedan dess har tiggeriet kommit tillbaka till Sverige då dessa länders medborgare nyttjat EU:s fria rörlighet och tagit sig hit för att ägna sig åt tiggeri." men ingenting om just speciellt Romer.

Ok, my mistake, alla EU-migranter som tigger är inte romer så jag skulle väl skrivit EU-migranter istället för romer. Men poängen kvarstår: det är en särskild grupp av tiggare Moderaterna riktar sig mot. Inte mot alla. Inte mot Hans-Olov. Inte mot Erik som ringer på uppdrag av Läkare utan gränser.

Även om de naturligtvis måste formulera sig på ett annat sätt i lagtexten.
 
Ok, my mistake, alla EU-migranter som tigger är inte romer så jag skulle väl skrivit EU-migranter istället för romer. Men poängen kvarstår: det är en särskild grupp av tiggare Moderaterna riktar sig mot. Inte mot alla. Inte mot Hans-Olov. Inte mot Erik som ringer på uppdrag av Läkare utan gränser.

Även om de naturligtvis måste formulera sig på ett annat sätt i lagtexten.
Om jag inte minns fel så måste man ha tillstånd för insamlingar.
 
Om jag inte minns fel så måste man ha tillstånd för insamlingar.
I det här dysfunktionella samhället på dekis kan man bara skita i det mesta för ingen bryr sig iallafall, det gäller bara att sko sig själv så mycket det bara går på alla upptänkliga vis och gärna utnyttja andra eller ett icke-fungerande system, funkar hur bra som helst. :up:
 
Om jag inte minns fel så måste man ha tillstånd för insamlingar.

Och eftersom dessa insamlingar görs regelbundet så verkar det vara hyfsat enkelt att få när det har sökts. Även om det då skulle krävas tillstånd även för att ge gåvor mellan enskilda personer så förutsätter jag att även EU-migranter och Hans-Olov som vill ha pengar till sprit skulle få godkänt hyfsat enkelt? (Själv tycker jag det är helt horribelt att det ska krävas tillstånd från myndigheter att be om och ge gåvor mellan privatpersoner :yuck:)

Dock gällde diskussionen här att Moderaternas egna skrivelse om att det är just EU-migranter som de inte vill ska tigga överhuvudtaget, tillstånd eller ej.
 
Och eftersom dessa insamlingar görs regelbundet så verkar det vara hyfsat enkelt att få när det har sökts. Även om det då skulle krävas tillstånd även för att ge gåvor mellan enskilda personer så förutsätter jag att även EU-migranter och Hans-Olov som vill ha pengar till sprit skulle få godkänt hyfsat enkelt? (Själv tycker jag det är helt horribelt att det ska krävas tillstånd från myndigheter att be om och ge gåvor mellan privatpersoner :yuck:)

Dock gällde diskussionen här att Moderaternas egna skrivelse om att det är just EU-migranter som de inte vill ska tigga överhuvudtaget, tillstånd eller ej.
Jag vet inte hur det skulle bli för privatpersoner som skulle försöka tigga med tillstånd jag menade bara att man inte kan jämföra med att organisationer får "tigga" nu. Det är dock ganska givet att det är eu-migranter som man vill åt med tiggeriförbudet.
 
Jag vet inte hur det skulle bli för privatpersoner som skulle försöka tigga med tillstånd jag menade bara att man inte kan jämföra med att organisationer får "tigga" nu. Det är dock ganska givet att det är eu-migranter som man vill åt med tiggeriförbudet.

Då kan ju alla lägga ner tugget om att det inte finns en stark riktning mot en specifik grupp i förslaget.

Och jo, jag menar att det är jämförbart då ett av argumentet för förbudet är att dessa tiggare är påträngande. Jag menar att det är minst lika påträngande att bli tillfrågad om kontanter utanför systemet eller på tunnelbanan av hemlösa men till synes helsvenska personer, eller att bli uppringd på mitt privata nummer flera gånger i veckan med en antydan att folk kommer dö om jag inte betalar det de vill. Det sistnämnda är faktiskt mer påträngande tycker jag själv, än att behöva gå förbi personer på offentlig mark.
 
Då kan ju alla lägga ner tugget om att det inte finns en stark riktning mot en specifik grupp i förslaget.

Och jo, jag menar att det är jämförbart då ett av argumentet för förbudet är att dessa tiggare är påträngande. Jag menar att det är minst lika påträngande att bli tillfrågad om kontanter utanför systemet eller på tunnelbanan av hemlösa men till synes helsvenska personer, eller att bli uppringd på mitt privata nummer flera gånger i veckan med en antydan att folk kommer dö om jag inte betalar det de vill. Det sistnämnda är faktiskt mer påträngande tycker jag själv, än att behöva gå förbi personer på offentlig mark.
Vad du tycker om det är inget jag ifrågasätter men ville bara påpeka att det redan nu krävs tillstånd för dessa insamlingar så det blir ingen fråga om hur man ska hantera dessa annorlunda i framtiden för att komma runt förbudet. Om det inte var något du försökte resonera runt så var det inget mer från min sida, var bara ett klargörande om att det redan nu skiljer sig i vad som krävs för att få göra det.
 
Vad du tycker om det är inget jag ifrågasätter men ville bara påpeka att det redan nu krävs tillstånd för dessa insamlingar så det blir ingen fråga om hur man ska hantera dessa annorlunda i framtiden för att komma runt förbudet. Om det inte var något du försökte resonera runt så var det inget mer från min sida, var bara ett klargörande om att det redan nu skiljer sig i vad som krävs för att få göra det.

Mitt främsta poäng är att jag tycker att det är hyckleri att låtsas som att denna lag inte riktar sig mot en väldigt specifik grupp i samhället. Du verkar ju vara öppen med det, men jag ser många andra som menar att det här inte alls handlar om att ge sig på någon särskild grupp, utan en lag som minsann gäller alla på samma sätt.
 
Mitt främsta poäng är att jag tycker att det är hyckleri att låtsas som att denna lag inte riktar sig mot en väldigt specifik grupp i samhället. Du verkar ju vara öppen med det, men jag ser många andra som menar att det här inte alls handlar om att ge sig på någon särskild grupp, utan en lag som minsann gäller alla på samma sätt.
Den kommer att gälla alla men det är främst en grupp som det kommer påverka och beröra.
 
Jag kan inte läsa tankar så jag vet inte precis vad avsikten är så jag fokuserar på vad den skulle få för effekt.

Jag länkade och citerade från motivet till Moderaternas förslag på förra sidan, men jag kan göra det igen:

"För 100 år sedan förekom tiggeri i Sverige men efter att sociala skyddsnät byggdes upp under mitten av 1900-talet minskade det. 2007 blev Rumänien och Bulgarien medlemmar i EU och sedan dess har tiggeriet kommit tillbaka till Sverige då dessa länders medborgare nyttjat EU:s fria rörlighet och tagit sig hit för att ägna sig åt tiggeri.

Hur många tiggare som finns i Sverige i dag är mycket osäkert. Siffror som 4000–5000 personer har nämnts men det kan vara betydligt fler. Det vi vet är att det handlar om en utsatt grupp som är utan bostad, arbete, inkomst och utan rätt till sociala förmåner här i Sverige."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fler-kommuner-bor-infora-tiggeriforbud-18264
 
antiziganism 44900 träffar på nätet och anti-Romanism 124 000
Att däremot använda anti-Romani semitism är väl att blanda till det obegripligt Anti-romani är väl ok men att sedan lägga till semitism njä det passar egentligen inte. Att antisemitismen ofta är existent bland dem som yttrar antiziganism stämmer väl rätt bra.
Man finner ju användning för ordet här
http://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/antiziganism

Fast att anti-Romanism har sa manga fler traffar beror formodligen pa att da kommer aven resultat berorande anti Catholicism up.
Om man daremot soker pa anti-Romani kommer anti-ziganism upp.

Ok, my mistake, alla EU-migranter som tigger är inte romer så jag skulle väl skrivit EU-migranter istället för romer. Men poängen kvarstår: det är en särskild grupp av tiggare Moderaterna riktar sig mot. Inte mot alla. Inte mot Hans-Olov. Inte mot Erik som ringer på uppdrag av Läkare utan gränser.

Även om de naturligtvis måste formulera sig på ett annat sätt i lagtexten.

Fast Erik far val inte ringa fran Lakare Utan Granser om du har sagt ifran? Atminstone har har vi "Do not call" listor att skriva upp oss pa.
Och visst riktar sig val en lag mot tiggeri mot Hans-Olov ocksa? Antingen ar det tillatet att tigga ... eller sa ar det inte tillatet. Dar ar val fragan snarast vad som kommer att goras at Hans-Olov som ar Svensk medborgare?
 
Fast Erik far val inte ringa fran Lakare Utan Granser om du har sagt ifran? Atminstone har har vi "Do not call" listor att skriva upp oss pa.
Och visst riktar sig val en lag mot tiggeri mot Hans-Olov ocksa? Antingen ar det tillatet att tigga ... eller sa ar det inte tillatet. Dar ar val fragan snarast vad som kommer att goras at Hans-Olov som ar Svensk medborgare?

Vi har nix-register men om man har givit sitt tillstånd (vilket brukar stå i det finstilta) så får företag m.fl. ringa ändå, och om jag ger pengar igen (vilket jag gör regelbundet) så kommer jag ju komma in i deras listor igen. Det gäller f ö inte bara Läkare utan gränser utan jag får brev, samtal och sms från flera av de hjälporgansiationer jag ger till. Nu var det ett tag sen sist, och jag drar mig (tyvärr) lite för nästa överföring för då vet jag att samtalen börjar igen.

Beroende på formuleringen så kommer lagen troligtvis att gälla även Hans-Olov. Men min poäng är att det är ingen som överhuvud taget nämner Hans-Olov frågor om en slant, utan riktningen i förslaget är helt och hållet mot de tiggare som oftast är romer.
 
Vi har nix-register men om man har givit sitt tillstånd (vilket brukar stå i det finstilta) så får företag m.fl. ringa ändå, och om jag ger pengar igen (vilket jag gör regelbundet) så kommer jag ju komma in i deras listor igen. Det gäller f ö inte bara Läkare utan gränser utan jag får brev, samtal och sms från flera av de hjälporgansiationer jag ger till. Nu var det ett tag sen sist, och jag drar mig (tyvärr) lite för nästa överföring för då vet jag att samtalen börjar igen.

Beroende på formuleringen så kommer lagen troligtvis att gälla även Hans-Olov. Men min poäng är att det är ingen som överhuvud taget nämner Hans-Olov frågor om en slant, utan riktningen i förslaget är helt och hållet mot de tiggare som oftast är romer.

Fast for att komma at Hans-Olov sa behover nog polisen och det sociala mer resurser. Med tanke pa att polisen ser mellan fingrarna med bilar som inte ar i "kordugligt skick" sa skulle jag vilja saga att problemet ligger dar, inte i lagen. Forbjuder man tiggeri sa forbjuder man tiggeri.
Jag vet manga stallen runt varlden dar det fungerar aldeles utmarkt ... och ar en valsignelse da jag inte ger till tiggare pa gator och torg. (Utom en handikappad kille som stod pa vagen till ett shopping center i Cairo.
 
Jag vet att en svensk el om det var en dansk blev straffad för att han tiggde i Holland. Minns dock inte detaljerna, men det var till typ tågbiljetter el dyl. har jag för mig. Så tiggeriförbud gäller för alla. Anledningen till förbudet är ju just att det inte bara är tiggeriet som är problemet, utan det för med sig andra problem och bästa sättet att bli av med alla problem som innefattas av eumigranternas tiggeri är just att förbjuda tiggeriet.
 
Vi har nix-register men om man har givit sitt tillstånd (vilket brukar stå i det finstilta) så får företag m.fl. ringa ändå, och om jag ger pengar igen (vilket jag gör regelbundet) så kommer jag ju komma in i deras listor igen. Det gäller f ö inte bara Läkare utan gränser utan jag får brev, samtal och sms från flera av de hjälporgansiationer jag ger till. Nu var det ett tag sen sist, och jag drar mig (tyvärr) lite för nästa överföring för då vet jag att samtalen börjar igen.

Beroende på formuleringen så kommer lagen troligtvis att gälla även Hans-Olov. Men min poäng är att det är ingen som överhuvud taget nämner Hans-Olov frågor om en slant, utan riktningen i förslaget är helt och hållet mot de tiggare som oftast är romer.
Men alltså, om Allan skapar problem 2 på en skala 1-10, och Bertil skapar problem 9 på samma skala. 2 kan man leva med utan att det försvårar de flestas vardag nämnvärt. 9 ist påverkar många negativt. Om man då sätter nolltolerans så blir givetvis Allan också drabbad. Helt oavsett ursprung på Allan och Bertil! Det är inte relevant i sakfrågan.
 
Med tanke pa att polisen ser mellan fingrarna med bilar som inte ar i "kordugligt skick" sa skulle jag vilja saga att problemet ligger dar, inte i lagen. Forbjuder man tiggeri sa forbjuder man tiggeri.
Vad händer den dagen något av dessa obesiktade, oskattade, oförsäkrade och avställda vrak brakar in i en folksamling eller ett annat fordon och det ev. omkommer människor? Vad ska man skylla på då? Eftersom många av fordonen är just vrak i varierande sönderfall och icke trafikdugliga så ska dom ju bort dvs. inte ställas upp som bostad utan just bort dvs. skrotas iom. att dom aldrig kommer att kunna besiktas utan omfattande reparationer.

Ska bli mycket intressant att se vad som händer den dan nåt av dessa rammar en busskur eller ett gäng parkerade bilar på ett storköp e.dyl. pga. att bromsarna eller styrsystemet gav upp.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 291
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp