Och därmed var det slut på födelsedagspresenter och julklappar också. Ett orealistiskt förslag som dessutom inte heller gör någonting åt grundproblemet.
Och som vanligt fattade du inte innebörden men "det är ingen idé att försöka förklara för den som inge begrip".
 
En lösning skulle vara att kriminalisera givandet, 500:- i böter som höjs med 500:- per gång givaren påträffas till den som ger åt en tiggare så är problemet löst sen. Det finns inget som folk skyr mer än att hamna i ett
kriminalregister och det gör man automatiskt om man betalar böter för något.
Så är det väl när det gäller prostitution..det är straffbart att köpa men inte att sälja...

Men det skulle i vilket fall bli en svår juridisk nöt att knäcka. Bättre då att hålla rent framför de intressantaste ingångarna och att vi slutar skänka pengar.
 
Och därmed var det slut på födelsedagspresenter och julklappar också. Ett orealistiskt förslag som dessutom inte heller gör någonting åt grundproblemet.
Och vad är grundproblemet för oss i Sverige?
Jo de sidoeffekter som tiggandet medför.

Du talar om det grundproblemet som måste lösas av Rumäniens, Bulgariens regeringar....nämligen Romernas utanförskap o fattigdom.
 
Så är det väl när det gäller prostitution..det är straffbart att köpa men inte att sälja...

Men det skulle i vilket fall bli en svår juridisk nöt att knäcka. Bättre då att hålla rent framför de intressantaste ingångarna och att vi slutar skänka pengar.
Försök få tant Alma 78 att sluta skänka en tjuga varje gång hon handlar, samma tant Alma som sen gråter ut i valfritt media att pensionen inte räcker till mat men kostar det 500 spänn att bli påkommen kan det ju tänkas att givmildheten minskar betydligt. Bra för både samhället och tant Almas ekonomi.
 
Försök få tant Alma 78 att sluta skänka en tjuga varje gång hon handlar, samma tant Alma som sen gråter ut i valfritt media att pensionen inte räcker till mat men kostar det 500 spänn att bli påkommen kan det ju tänkas att givmildheten minskar betydligt. Bra för både samhället och tant Almas ekonomi.

Jovisst, men om du sedan ser till hur det hela ska lagföras så inser du nog det omöjliga.. om nu tant emma tappar 50 spänn på trottoaren framför en tiggare, så måste åklagaren bevisa att hon inte tappade pengen..
därför är det både effektivare och lättare att genomdriva tiggeriregleringar, uppföljning och lagföring av markockupation och miljöbrott.
 
Jag tycker där behövs ett samarbete inom Europa, där man gemensamt försöker hitta en lösning. Det hjälper inte att vissa länder förbjuder tiggeri, när andra länder tillåter, och hemländerna inte gör speciellt mycket för att ändra förutsättningarna för den här gruppen medborgare. Det har verkan lokalt, där vi slipper se de tiggande människorna, men problemet bara förflyttas, eller får ett annat ansikte. Utsatta människor kommer alltid att hitta vägar för att slippa fattigdom och det är där, tycker jag, EU måste ta i rejält och gå till botten med problemet. Och alla måste vara med på noterna och samarbeta.
 
Jovisst, men om du sedan ser till hur det hela ska lagföras så inser du nog det omöjliga.. om nu tant emma tappar 50 spänn på trottoaren framför en tiggare, så måste åklagaren bevisa att hon inte tappade pengen..
därför är det både effektivare och lättare att genomdriva tiggeriregleringar, uppföljning och lagföring av markockupation och miljöbrott.
Men håll med om att det ena inte behöver förta det andra, man kan göra både ock. :idea:
 
Jag tycker där behövs ett samarbete inom Europa, där man gemensamt försöker hitta en lösning. Det hjälper inte att vissa länder förbjuder tiggeri, när andra länder tillåter, och hemländerna inte gör speciellt mycket för att ändra förutsättningarna för den här gruppen medborgare. Det har verkan lokalt, där vi slipper se de tiggande människorna, men problemet bara förflyttas, eller får ett annat ansikte. Utsatta människor kommer alltid att hitta vägar för att slippa fattigdom och det är där, tycker jag, EU måste ta i rejält och gå till botten med problemet. Och alla måste vara med på noterna och samarbeta.

Om tiggeriförbud och krav på att kunna presentera medel för boende och uppehälle införs i flera av EU staterna så kommer naturligtvis trycket på övriga länder att göra detsamma att öka. Detta kan i förlängningen skapa det incitament som EU behöver hos ex. Rumänien, att ta tag i Romernas situation i hemländerna och inte som nu exportera problemen.
Då kanske man börjar använda de av EU avsatta medlen.
Alltså stöder jag därför en reglering av tiggeri och tiggarnas vistelse i landet.
 
Men håll med om att det ena inte behöver förta det andra, man kan göra både ock. :idea:
Ett förbud att skänka blir till en papperstiger..Hur vill du exempelvis skriva en lagtext?
Förbud att skänka på trottoaren? Om då agda ber tiggaren att följa henne till färdtjänsbilen och där skänka?..eller bjuder hem tiggaren..ska det också förbjudas?
 
Försök få tant Alma 78 att sluta skänka en tjuga varje gång hon handlar, samma tant Alma som sen gråter ut i valfritt media att pensionen inte räcker till mat men kostar det 500 spänn att bli påkommen kan det ju tänkas att givmildheten minskar betydligt. Bra för både samhället och tant Almas ekonomi.

Nej, inte bra för någon där det är i lag förbjudet att hjälpa en medmänniska i kris. Det är absurda förslag. Och det begrips att det önskas ett kallare och hårdare samhälle där medmänniskor i fattigdom ska hålla sig undan och se till att inte synas. Jag tycker inte att förslagen är bättre för att jag begriper.
 
Nej, inte bra för någon där det är i lag förbjudet att hjälpa en medmänniska i kris. Det är absurda förslag. Och det begrips att det önskas ett kallare och hårdare samhälle där medmänniskor i fattigdom ska hålla sig undan och se till att inte synas. Jag tycker inte att förslagen är bättre för att jag begriper.
Saken är väl den, att det för Romerna (inte minst) inte är en tillfällig kris, utan ett cementerat tillstånd. Och inkomsterna från tiggandet är idag oftast betydligt större än vad de kan tjäna i hemlandet, så det har blivit en slags slutgiltig lösning (usch vilket hemskt uttryck...) och inte en tillfällig lösning medan man jobbar på bättre alternativ.

Det är därför jag menar att hela EU måste gå samman och angripa roten till det hela, och där måste finnas en plan, en långsiktig plan som fungerar. Såhär kan det liksom inte fortsätta. Barnen till de som tigger måste ha en annan framtid att sikta mot. Nåt som är möjligt och som de får all tänkbar hjälp att uppnå.
 
Det borde gå att ställa betydligt hårdare krav på Rumänien om att lösa problemet. Rumänska tiggare utanför affärer ser man i hela EU nu, i länder där det råder ett förbud mot tiggeri så står dom istället och försöker sälja någon tidning.
 
Saken är väl den, att det för Romerna (inte minst) inte är en tillfällig kris, utan ett cementerat tillstånd. Och inkomsterna från tiggandet är idag oftast betydligt större än vad de kan tjäna i hemlandet, så det har blivit en slags slutgiltig lösning (usch vilket hemskt uttryck...) och inte en tillfällig lösning medan man jobbar på bättre alternativ.

Det är därför jag menar att hela EU måste gå samman och angripa roten till det hela, och där måste finnas en plan, en långsiktig plan som fungerar. Såhär kan det liksom inte fortsätta. Barnen till de som tigger måste ha en annan framtid att sikta mot. Nåt som är möjligt och som de får all tänkbar hjälp att uppnå.
Jag håller fullständigt med dig och speciellt det fetade, får man tiggeri, kriminalitet och vissa sen generationer invanda livsmönster med sig i modersmjölken så fortsätter det i det oändliga. Många är dessutom analfabeter, har aldrig gått i skola utan försörjt sig på tiggeri, kriminalitet mm. eftersom man ju då inte behöver lyda nån arbetsgivare så då fortsätter ju karusellen i det oändliga när inte viljan finns. Jag har ju, som jag nämnt tidigare, vissa kontakter inom romska kulturen och för i stort sett alla är lönearbete rena pesten, dom har aldrig haft, och tänker aldrig ta ett lönearbete och definitivt inte följa regler och lagar för det har dom aldrig gjort, det ligger inte i deras "kultur".
 
Problemet är väl att hjärtevärmande uttalanden som, "alla som kommer får plats" inte hjälper att ändra grundorsaken till problemen.
Vi, dvs EU majoriteten måste genom lagstiftning och regelverk tvinga fram ett focuserat agerande, ett agerande just på grundproblemet. Om nu ex. Rumänien inte vill, inte anser det vara ett problem så ska allt stöd till Rumänien focuseras på just detta grundproblem. Då kommer företag, bönder och lokala myndigheter skrika högt eftersom de blir av med sina bidrag från EU. Och då har ju Brüssel möjligheten att generöst säga, javisst vi hjälper, och den första gruppen vi hjälper är Romer, sedan tar vi er andra .....
 
Många är dessutom analfabeter, har aldrig gått i skola utan försörjt sig på tiggeri, kriminalitet mm. eftersom man ju då inte behöver lyda nån arbetsgivare så då fortsätter ju karusellen i det oändliga när inte viljan finns. Jag har ju, som jag nämnt tidigare, vissa kontakter inom romska kulturen och för i stort sett alla är lönearbete rena pesten, dom har aldrig haft, och tänker aldrig ta ett lönearbete och definitivt inte följa regler och lagar för det har dom aldrig gjort, det ligger inte i deras "kultur".

Varför är det så?? Det låter som en märklig "kultur". Kan det bero på att man inte känner till ett annat liv och det därför mest låter skrämmande och kravfyllt? Familjen jag "känner" har 4 barn, tre av dem går i skola i Rumänien. Borde inte skolorna där kunna se till att peppa barnen och visa dem på andra vägar, så de kan bryta mönstret utan att för den skull lämna sin kultur, dvs det som är "bra"och fint i den Romska kulturen?
 
Varför är det så?? Det låter som en märklig "kultur". Kan det bero på att man inte känner till ett annat liv och det därför mest låter skrämmande och kravfyllt? Familjen jag "känner" har 4 barn, tre av dem går i skola i Rumänien. Borde inte skolorna där kunna se till att peppa barnen och visa dem på andra vägar, så de kan bryta mönstret utan att för den skull lämna sin kultur, dvs det som är "bra"och fint i den Romska kulturen?
Peppa barnen är ganska uteslutet då klanen bestämmer, vi ska vara medvetna om att klantillhörighet är mycket viktigt och då rättar man sig därefter, punkt, slut! Jag har en bekant som gifte sig med en tjej som är zigenare (hon säger själv zigenare) och det resulterade i att hon blev utfryst ur den klanen. Nu gjorde det inte så mycket för hon hade redan planerat att bryta och byta livsstil när tillfälle gavs så det finns ett och annat guldkorn bland dom också som tänker själva och skapar sig ett eget liv utanför klanen.

Problemet "resandefolk" av alla valörer som lever utanför samhället ÄR problematiskt att komma till rätta med eftersom viljan att vara en del i samhället är noll och intet samt att klanen bestämmer.
 
Varför är det så?? Det låter som en märklig "kultur". Kan det bero på att man inte känner till ett annat liv och det därför mest låter skrämmande och kravfyllt? Familjen jag "känner" har 4 barn, tre av dem går i skola i Rumänien. Borde inte skolorna där kunna se till att peppa barnen och visa dem på andra vägar, så de kan bryta mönstret utan att för den skull lämna sin kultur, dvs det som är "bra"och fint i den Romska kulturen?
Jag tror jag läste ngt om arbetslösa i England. I för länge sedan nedlagda kol distrikt levde folk i andra, tredje generationen på arbetslöshetspengar och eller soc. Familjerna hade anpassat sig och utbrytare dvs de som inte acceptarade sin situation betraktades med misstänksamhet och aversion. Detta efter ngr generationer. Romerna har i hundratals år levt utanför och värderingar inom gruppen har cementerats. Det är inte så lätt att ändra...det ser man ju på de romer som lever här i sverige. Låg utbildning, socberoende och småkrimminalitet ligger sjyhögt över resten av riket. Trots den fria utbildningen vi har i landet.
 
Varför är det så?? Det låter som en märklig "kultur". Kan det bero på att man inte känner till ett annat liv och det därför mest låter skrämmande och kravfyllt? Familjen jag "känner" har 4 barn, tre av dem går i skola i Rumänien. Borde inte skolorna där kunna se till att peppa barnen och visa dem på andra vägar, så de kan bryta mönstret utan att för den skull lämna sin kultur, dvs det som är "bra"och fint i den Romska kulturen?
Det är samma sak med månggifte, barnäktenskap och hedersförtryck. Det är också en kultur.
Som t.ex. Sverige, sammhället, vi, inte klarar av att stoppa. Inte ens när det sker här där vi bor.

Vi protesterar vi inte mot det i vår rädsla för att bli kallade för rasister eller "fob", mot någon trosriktning.
Det här gäller ju inte bara nysvenskar, utan andra och tredje generation svenskfödda.

Kan vara futtigt att säga att Rumänien ska ta hand om sina barn, när präktiga Sverige också väljer att blunda när unga och kvinnor far lika illa här...
Jag skäms.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är samma sak med månggifte, barnäktenskap och hedersförtryck. Det är också en kultur.
Som t.ex. Sverige, sammhället, vi, inte klarar av att stoppa. Inte ens när det sker här där vi bor.

Vi protesterar vi inte mot det i vår rädsla för att bli kallade för rasister eller "fob", mot någon trosriktning.
Det här gäller ju inte bara nysvenskar, utan andra och tredje generation svenskfödda.

Kan vara futtigt att säga att Rumänien ska ta hand om sina barn, när präktiga Sverige också väljer att blunda när unga och kvinnor far lika illa här...
Jag skäms.

Jag tycker vi protesterar högljutt och arbetar aktivt med de här frågorna. Det är knappast rumsrent att hänvisa till "heder" som anledning att förtrycka barn och vuxna i det svenska samhället.

Sedan att vi inte fått bättre bukt med det är trist, men jag anser att du är helt ute och cyklar i din analys att det beror på att man inte får tala klartext om problemet.
 
Jag tycker vi protesterar högljutt och arbetar aktivt med de här frågorna. Det är knappast rumsrent att hänvisa till "heder" som anledning att förtrycka barn och vuxna i det svenska samhället.

Sedan att vi inte fått bättre bukt med det är trist, men jag anser att du är helt ute och cyklar i din analys att det beror på att man inte får tala klartext om problemet.
VI protesterar högljutt :D:D:D, vilka jävla vi?????
DU tillhör ju den gruppen som hållit tyst sedan innan valet av rädsla för att bli kallad rasist :banghead::banghead::banghead::banghead:.
Du har ju hela tiden påstått att det inte finns några problem alls med invandringen.

Alice Teodorecscu sammanfattar utmärkt din egna inställning utifrån dina postade kommentarer här på Buke :
"
En betydande orsak är att den migrationspolitik som det rådde konsensus om i riksdagen saknade bredare folklig förankring. SD kunde därmed växa för att inget annat parti längre förespråkade en mer restriktiv flyktingpolitik, trots att såväl socialdemokrater som moderater historiskt varit anhängare av en sådan linje. Samtidigt vågade inget annat parti förespråka en mer restriktiv migrationspolitik eftersom SD växte.

Om bara ett parti erbjuder en politik som ligger i linje med den allmänna opinionen i en för väljarna viktig fråga kommer människor att lägga sin röst på detta parti, helt oavsett vilket detta partis historia. När ett nytt parti, inte sällan med en tydlig och rentav begränsad politisk agenda, seglar upp i opinionen brukar övriga partier vilja adressera de frågor som nykomlingen bygger sin framgång på. Så var det exempelvis när Mp eller FI blev heta, men så har det inte varit med SD. Att diskutera migrations- eller integrationsrelaterade frågor har tvärtom uppfattats som ett sätt att normalisera partiet, vilket resulterat i att de sluppit möta konkurrens i sakfrågorna. Det har lett till sakfrågorna förblivit olösta."

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-vad-krävs-för-att-de-ska-återvända-1.4660187
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 326
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp