Så hur kan man få tiggargrupperna att bidra med något? Vad kan man bidra med redan nu?
Det finns redan massor med arbetslösa i landet så brist på arbetskraft saknas som bekant inte, ska sen staten dvs. medborgarna här bidra till deras försörjning kan vi lika gärna dela ut en månadslön åt dom bara dom återvänder och håller sig borta. Det blir som med AFs hitte-på-jobb som bara var en kostnad och gav noll och intet i utdelning.
 
Många av dem har erfarenhet av jordbruksarbete från sitt hemland. Hemmavid kan de få runt 100 EUR i månaden på heltid i jordbruket. Tiggeriet här ger runt 300 EUR i månaden.

Skulle vi kunna erbjuda dem låglönejobb skulle de få oändligt mycket mer. Typ 2000 EUR i månaden är minimilönerna enligt kollektivavtal här.
Om inte om vore så vore vi alla miljonärer. Vi kan inte erbjuda dem låglönejobb här. Det finns andra som är bättre kvalificerade som tar dem. Det jordbruksarbete de har erfarenhet av görs av manisker eller med människa/maskin i sammarbete.

De kan inte plantera, de hittar inte ställena, kan inte kommunicera med uppdragsgivare och kan inte ens läsa instruktioner. Och vem skulle lita på dem, för en investering på40 000, 50 000 kr?
Hur försäkrar du ngn som inte har en adress, inte ett bank-konto att föra in lönen på eller dra skatter ifrån? Eller menar du att svenska staten ska subventionera jobb åt utlänska arbetere i sverige?
 
Man kan väl konstatera att situationen för outblidade medellösa individer konstant försvårats i Östeuropa sedan murens fall.

Kravet på lönsamhet, förmåga att prestera och kunna tillgodöra sig modern tekning ställer analfabeter offcide i allt högre omfattning. Ett modernt jorbruk har ingen användning för manuella arbetare när kemikalier o maskiner gör jobbet både billigare och bättre.

Den nisch som Romer kunde utnyttja beslagtas idag av andra i dessa länder. de stora grupperna från nedlagda fabriker o kolschoser har bättre förutsättningar och är starkare på arbetsmarknaden.
Samtidigt så tänker jag, att de unga Romerna ändå alltmer måste inse att det finns en bättre tillvaro. Även de har ju iPhones och tillgång till internet, de lever ju inte isolerade från omvärlden, så att säga. Som ung Romsk människa borde man väl önska sig mer och bättre än den misär de ofta lever i i hemlandet? Och en annan karriär i livet än som tiggare? Borde inte detta vara en drivkraft?
 
Samtidigt så tänker jag, att de unga Romerna ändå alltmer måste inse att det finns en bättre tillvaro. Även de har ju iPhones och tillgång till internet, de lever ju inte isolerade från omvärlden, så att säga. Som ung Romsk människa borde man väl önska sig mer och bättre än den misär de ofta lever i i hemlandet? Och en annan karriär i livet än som tiggare? Borde inte detta vara en drivkraft?
Det är väl väldigt mycket ''dom'' och ''vi''. Tror inte de unga strävar efter att vara som ''de andra''. Allt är ju så fel :(
 
Men nedskräpning är redan förbjudet, tror det är böter på 800 spänn för att lämna sin pizzakartong efter picnic i parken t ex. Är det miljöfarligt utsläpp, vårdslöshet med eld m.m. så är det annan lagstiftning. Att bosätta sig på någons mark är också olagligt, det som skulle behöva ändras där är att privata markägare får bättre hjälp med att beivra det. Men det hjälper ju inte ett tiggeriförbud mot. Bättre att i så fall stifta förbud mot det man egentligen är ute efter; förbjud romer att komma in i landet, det är ju dem "man" inte vill ha här.

Grejen är ju att de är flyttbara så även om ett område saneras så åker de till nästa och nästa. Gäller inte enbart tiggare utan även andra kringresande med tvivelaktig sysselsättning.

Att förbjuda en viss grupp att komma in i ett land är inte det diskriminering? Tycker det låter så. Tiggeriförbud är mer allmänt men visst drabbar det romerna mest.
 
Samtidigt så tänker jag, att de unga Romerna ändå alltmer måste inse att det finns en bättre tillvaro. Även de har ju iPhones och tillgång till internet, de lever ju inte isolerade från omvärlden, så att säga. Som ung Romsk människa borde man väl önska sig mer och bättre än den misär de ofta lever i i hemlandet? Och en annan karriär i livet än som tiggare? Borde inte detta vara en drivkraft?
samtigt måste man inste att i iolika miljöer existerar olika mål.
 
Grejen är ju att de är flyttbara så även om ett område saneras så åker de till nästa och nästa. Gäller inte enbart tiggare utan även andra kringresande med tvivelaktig sysselsättning.

Att förbjuda en viss grupp att komma in i ett land är inte det diskriminering? Tycker det låter så. Tiggeriförbud är mer allmänt men visst drabbar det romerna mest.
vem har talat om att förbjuda en viss grupp. vilkoren som ska ställas är lika för alla.
 
samtigt måste man inste att i iolika miljöer existerar olika mål.
Ja, fast det känns inte så bra att utgå ifrån att om man är Rom tycker man förmodligen det är ok att leva i misär, att ha tiggeri som inkomst och så vidare. Att mer eller mindre skylla de usla förhållandena på en kultur, för jag tror inte att misären är en del av kulturen. Verkligen inte. Hur kan man behålla sin kultur, sina rötter, etc och samtidigt lyfta sig ur ett utanförskap och fattigdom? Hur kan t.ex. Rumänien som land respektera sina Romska medborgare så att levnadsvillkoren ändras?
 
Ja, fast det känns inte så bra att utgå ifrån att om man är Rom tycker man förmodligen det är ok att leva i misär, att ha tiggeri som inkomst och så vidare. Att mer eller mindre skylla de usla förhållandena på en kultur, för jag tror inte att misären är en del av kulturen. Verkligen inte. Hur kan man behålla sin kultur, sina rötter, etc och samtidigt lyfta sig ur ett utanförskap och fattigdom? Hur kan t.ex. Rumänien som land respektera sina Romska medborgare så att levnadsvillkoren ändras?
Man kan inte förvänta sig att ett samhälle ska anpassas så man kan utöva sin kultur eller sätt att leva. Det är upp till en själv att se till att ens önskemål och sätt att leva är kompatibelt med samhället i stort på ett eller annat sätt.
 
Man kan inte förvänta sig att ett samhälle ska anpassas så man kan utöva sin kultur eller sätt att leva. Det är upp till en själv att se till att ens önskemål och sätt att leva är kompatibelt med samhället i stort på ett eller annat sätt.
Vilket är väldigt svårt i ett land där de två olika folken ogillar varandra.
 
Man kan inte förvänta sig att ett samhälle ska anpassas så man kan utöva sin kultur eller sätt att leva. Det är upp till en själv att se till att ens önskemål och sätt att leva är kompatibelt med samhället i stort på ett eller annat sätt.
Nej, absolut inte. Men just i Romernas fall tror jag där finns en sådan motvilja i exempelvis Rumänien, att det är svårt för de två att mötas.
 
Nej, absolut inte. Men just i Romernas fall tror jag där finns en sådan motvilja i exempelvis Rumänien, att det är svårt för de två att mötas.
Ja det kan jag tänka mig men på många sätt kan jag känna att man inte riktigt gör sin del heller för att uppskattas och accepteras. Då pratar jag om mina erfarenheter och interaktioner här i Sverige med nedskräpande, allmäna redlöshet (supande och skrikande på torg) och aggressiva tiggande.

Nu kanske det bara är en problematisk minoritet som jag har upplevt men det blir fortfarande svårt för mig att skaka av mig känslan av att visst är dessa personer utsatta och lever ett sorgligt liv men man skapar även mycket motivation och anledningar för gemena man att ogilla gruppen.
 
Ja, fast det känns inte så bra att utgå ifrån att om man är Rom tycker man förmodligen det är ok att leva i misär, att ha tiggeri som inkomst och så vidare. Att mer eller mindre skylla de usla förhållandena på en kultur, för jag tror inte att misären är en del av kulturen. Verkligen inte. Hur kan man behålla sin kultur, sina rötter, etc och samtidigt lyfta sig ur ett utanförskap och fattigdom? Hur kan t.ex. Rumänien som land respektera sina Romska medborgare så att levnadsvillkoren ändras?
Som bonde vet jag att man före sådden måste bereda jorden. sedan följer en rad arbetsamma och kostsamma moment innan man kanske han hösta in vinsten av det investerade.

Om jag, inte från början lär mig detta utan lever ur hand i mun så lär jag aldrig kunna bygga upp någonting.
 
Som bonde vet jag att man före sådden måste bereda jorden. sedan följer en rad arbetsamma och kostsamma moment innan man kanske han hösta in vinsten av det investerade.

Om jag, inte från början lär mig detta utan lever ur hand i mun så lär jag aldrig kunna bygga upp någonting.
Så är det oavsett vilken bransch man är i, vill man komma nånstans så måste man satsa, har man inte kapital att satsa så måste man satsa sin egen kraft och vilja och visa framfötterna annars står man på samma fläck och stampar tills man är färdig att grävas ner. Finns inte viljan utan "nån annan" hela tiden ska betala kalaset så står utvecklingen still eller går baklänges.
 
Så är det oavsett vilken bransch man är i, vill man komma nånstans så måste man satsa, har man inte kapital att satsa så måste man satsa sin egen kraft och vilja och visa framfötterna annars står man på samma fläck och stampar tills man är färdig att grävas ner. Finns inte viljan utan "nån annan" hela tiden ska betala kalaset så står utvecklingen still eller går baklänges.
Och visst kan gråta över livets jävligheter...men det är oftast inte produktivt...
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 304
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp